• KappuhH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Voor een exo van natuurkunde (6vwo) ga ik samen met een klasgenoot een groot skateboard maken dat eventueel gemotoriseerd wordt. We hebben ons laten inspireren door:
Afbeeldingslocatie: http://www.vwo6.net/GoT/gsb61.jpg
Nu zitten we echter met een probleem qua besturing. Omdat het een redelijk groot ding word, 1.3 meter ong, kunnen we geen standaard skateboard trucks gebruiken. Er moet dus een andere manier komen. Zou het haalbaar zijn om trucks na te maken in een grotere vorm, of weet iemand een eenvoudig ontwerp om zelf te bouwen (de besturing moet plaatsvinden dmv verplaatsing van het gewicht naar de zijkanten van het board, net als bij een skateboard). Of weet iemand een winkel waar we trucks in een grotere versie kunnen kopen?

Verwijderd

KappuhH schreef op donderdag 03 november 2005 @ 17:23:
Of weet iemand een winkel waar we trucks in een grotere versie kunnen kopen?
Er bestaat toch al zo'n oversized downhill skateboard op luchtbanden?
Ja dus.

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11-2025
You're going to get your ass killed.....

Ik neem aan dat jullie er ook mee 'moeten' rond crossen?

[ Voor 60% gewijzigd door Rey Nemaattori op 03-11-2005 21:01 ]

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• KappuhH
  • Niet online
Inderdaad maar ik heb zelf ervaring met skateboarden en snowboarde, mn klasgenoot alleen met snowboarden dus we weten wel wat snelheid op een plank is ;) ... hij word wel heel anders dan hierboven denk ik, want zo professioneel word het niet. Maar we zitten een beetje in de knoop met de besturing. Die downhilltrucks zijn die ook in Nederland verkrijgbaar? of weet iemand iets over de ophanging van het bovenstaande board (plaatje)? Dat ding heet een Powerboard maar kan er verder weinig over vinden... Niet iemand die zo'n ding in z'n schuur heeft staan? :P

Verwijderd

KappuhH schreef op donderdag 03 november 2005 @ 19:10:
Maar we zitten een beetje in de knoop met de besturing.
Je voorbeeld is een 43cc cilindertje die met een ketting de achteras aandrijft. De motor en achteras lijken draaiend verbonden te zijn met het skateboard; je stuurt dan alleen met de voorwielen.
Die downhilltrucks zijn die ook in Nederland verkrijgbaar?
Even goochelen:
Downhill Skateboards
Arnhemseweg 20
3817 CH Amersfoort
033 4613341 (nog geen webshop)

• KappuhH
  • Niet online
Oke bedankt. Ik had inmiddels Sick Boards gevonden. Nu nog even kijken voor de juiste trucks.
Edit: zou je ook zelf strucks kunnen maken? en hoe?

[ Voor 18% gewijzigd door KappuhH op 03-11-2005 20:37 ]

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Wat ga je eraan onderzoeken? Misschien dat van invloed is op een goede keuze.

• KappuhH
  • Niet online
Het gaat in de eerste plaats om het bouwen, zonder motor. Dan gaan we onderzoeken wat voor hoek hij maakt bij een bepaald gewicht. Daarna bouwen we er een motor op en dan weer kijken wat voor hoek hij maakt. We willen dus vooral onderzoeken wat voor relatie er tussen hoek/snelheid/gewicht.

• efgeha
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-12-2025

efgeha

trial and error

Hoi, zelf bouwen van de trucks is niet zo moeilijk, gebruik als rubber-weerstand diabolos. (scharnieren van een surfplank / surfzeil, te koop in elke surfzaak).
Neem voor de assen dan stalen koker wat je onder een hoek laat scharnieren. (hoek afkijken van een gewone skate-truck).
Ben er wel eens mee bezig geweest voor een ijssurfer, maar heb er waarschijnlijk geen tekeningen meer van.
Misschien even Googlen naar ijssurfer of strandsurfer.

Als je echt omhoog zit kan ik proberen een tekeningetje te maken.

Succes.

• KappuhH
  • Niet online
Ik vat hem nog niet helemaal, als je tijd/zin hebt mag je gerust ff snel een tekeningetje maken ;)

Verwijderd

KappuhH schreef op donderdag 03 november 2005 @ 20:33:
Nu nog even kijken voor de juiste trucks.
Je hebt er maar één nodig, voor je voorwielen, want ik denk niet dat je een standaard "truck" aangedreven krijgt. Het lijkt mij dat je, zonder technologische hoogstandjes, van je motor en achteras één blok moet maken dat dus niet kan sturen.
Edit: zou je ook zelf trucks kunnen maken? en hoe?
Uhm, een truck zet de kantelende beweging van het board om in een draaiing van de wielen. Het is iets met veel metaal en wat elastische delen...zelf maken lijkt mij erg lastig voor de doorsnee klusser.
Ik zal morgen eens in de schuur kijken naar dat ding van mijn zoon (toen de rage voor het eerst uit Amerika kwam overwaaien was ik in het geheel niet geïnteresseerd in de techniek van mijn skateboard en latere heroplevingen zijn aan mij voorbijgegaan).
edit:
Ah, efgeha geeft hoop...
KappuhH schreef op donderdag 03 november 2005 @ 20:40:
Daarna bouwen we er een motor op [...]
Dat is lastig met een achteras die ook haaks draait, zie boven.
We willen dus vooral onderzoeken wat voor relatie er tussen hoek/snelheid/gewicht.
offtopic:
Je gaat principes uit de dynamica verifiëren?

• KappuhH
  • Niet online
Ik hoop echt dat efgeha me aan een tekening kan helpen. Zelf kan ik via google enz niets vinden. Zou het niet slim zijn om achteraan slechts 1 wiel te doen, en die aandrijven? Dan heb je geen last van een stuurinrichting en toch stuurt/hangt hij als het ware mee. Wel moet dan de vooras heel breed zijn zodat hij toch nog stabiel blijft, dus zit er niets anders op dan trucks zelf maken want zulke brede trucks zijn niet verkrijgbaar volgens mij.

[ Voor 3% gewijzigd door KappuhH op 03-11-2005 22:08 ]

• efgeha

efgeha

trial and error

Hallo daar ben ik weer even.

Helaas voor jou nog geen tijd gehad om de tekening te maken, volgt z.s.m.

Over de aandrijving: die kun je ook op een gestuurde achteras maken, zolang je deze aandrijving maar aan de as bevestigd en niet aan het board zelf.
Overigens is dit "vroeger" al eens gemaakt, met aandrijving d.m.v een getande riem en een klein 2-takt blokje, gas geven met een duimhendel aan een kabel.

Tekening volgt z.s.m.

• KappuhH
  • Niet online
Oke alvast bedankt!
Zelf was ik van plan slechts 1 achterwiel te maken. Die zal dus vanzelf scheef gaan hangen. Misschien is dit ooit ook wel eerder gemaakt. Ik zal eens gaan zoeken naar een afbeelding!

Edit: dat was snel gevonden:
Afbeeldingslocatie: http://www.ebikes.ca/Projects/Powerboard_Riding.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.ebikes.ca/Projects/LBoard_Bottom.jpg
Volgens mij gaat dit veel makkelijker werken dan 2 achterwielen want dan zit je altijd met de aandrijving!

[ Voor 39% gewijzigd door KappuhH op 04-11-2005 22:16 ]

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 30-12-2025

Nik

Afbeeldingslocatie: http://www.bzrkworld.nl/zooi/kick-flip.gif

:?

@ hieronder: shit dacht dat het HK was :/ * Nik moet beter kijken!
mijn excuses

[ Voor 43% gewijzigd door Nik op 04-11-2005 22:47 ]

• KappuhH
  • Niet online
Lol die kwam ik gisteren ook tegen in een grotere versie. Maar voegt weinig toe aan het topic he ;)

• efgeha

efgeha

trial and error

Weer even gezocht op het wereldwijde webje;

en dit gevonden. geeft eigenlijk weer wat ik wil tekenen.

check ook deze link, echter gebruiken ze hier trekveren in plaats van duwrubbers.

Als je hier mee uit de voeten kunt hoef ik de tekening ook niet meer te maken..... ;)

• KappuhH
  • Niet online
Hartelijk dank! De tekeningen van die 2e link vind ik niet zo duidelijk. Maar met de foto van de eerste link kunnen we wel zeker wat. Je hoeft die tekening nog niet te maken hoor! We proberen eerst zelf wel wat want het is niet voor niets een experimenteel onderzoek ;) Zo lui zijn we ook nog weer niet! Zal dus zelf wel even een tekening maken (zo gauw ik tijd heb) en hier posten!

Verwijderd

tip: doe een motorpak aan en helm op als je gaat testen :+

• KappuhH
  • Niet online
Lol, verwacht niet dat we snelheden van 80km/h gaan halen ofzo hoor. Met 40 zijn we tevreden. Maar nog steeds geen tijd gehad om een tekening te maken :( Tentamentijd he...

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02:23

drooger

Falen is ook een kunst.

Waarom zou je geen motorpak en helm aandoen bij maximumsnelheden van rond de 40?

Denk je nou echt dat je gemakkelijk blijft staan op zo'n ding, vooral als je bochten wilt nemen :D

Veiligheid gaat voor alles!

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

• KappuhH
  • Niet online
Omdat het buiten ons budget valt. Een motortje word waarschijnlijk al lastig. En gras is minder hard dan steen :D

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02:23

drooger

Falen is ook een kunst.

Dan geen motorpak ofzo, maar ik zou wel zorgen voor bescherming voor je hoofd.

2e hands motortje kopen, of je opgeven voor scrapheap challenge ;)

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

drooger schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 18:02:
Waarom zou je geen motorpak en helm aandoen bij maximumsnelheden van rond de 40?

Denk je nou echt dat je gemakkelijk blijft staan op zo'n ding, vooral als je bochten wilt nemen :D

Veiligheid gaat voor alles!
Reken eerst maar eens uit met wat voor klap je hoofd tegen de grond gaat als je met 40Km en vanaf 2 meter (schatting van gemiddelde persoon + skateboard grond tot hoofd).
Ik gok dat je hoofd daar niet goed tegen gaat kunnen..
40Km/h is harder dan je denkt..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Verwijderd

een board van 1m30 kan makkelijk bestuurd worden met trucks, ik heb een stuk of 4 longboards waarvan er eentje 1.20 is.Je moet hiervoor wel longboard trucks hebben.
Neem bijvoorbeel de randal rII trucks van 180 mm. (zijn vaak per stuk te bestellen)

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2005 00:18 ]

• KappuhH
  • Niet online
Het probleem bij standaard strucks is dat we dan niet offroad kunnen rijden. Ik denk dat we eerst kijken of we er zelf 1 maken. Lukt dat niet, dan kopen we zo'n longboardtruck.

Verwijderd

hahaha 40 km/u

moet je is tegen een muur aanlopen, en voelen hoe hard dat is, en dat is pas 5 km/u

maffo :+
Pagina: 1