[DIY] Nieuw setje voor B_FORCE

Pagina: 1
Acties:
  • 163 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Zo na enige tijd stil gezeten te hebben gaan ik ook maar weer eens aan de slag.

Zoals misschien bekent is (en zo niet, moet je ff zoeken :P ) is mijn laatste 'aanwinst' mij centre. Gemaakt met 2 KEF B110 A en een Peerless WA 10 TV.

Opzich klinkt deze best aardig, maar er is 1 groot probleem. Die KEF's zijn niet afgeschermt. En dit wordt waarschijnlijk erg lastig.

Dus wat is het plan ?

Het plan is om de KEF's te gaan gebruiken als rears.
Nu heb ik als rear's een 15 liter kast met een Visaton W170 s 4 en een HECO tweeter.
Deze ga ik weg doen, aangezien ik ze te rommelig vind klinken (iemand koopje ? :P ).

Tevens zijn ze te groot.

Nu wil ik dus als rears de KEF B110 A gebruiken. in een 9 liter BR. (BR port 1,5 * 13 en iets van 18 cm lang)

Tweeter ben ik nog niet helemaal uit.
De Peerless WA 10 (tv) vind ik opzich heel mooi klinken (zeker voor het geld), maar het is verstandiger misschien om op mijn fronts te letten (Quint mk2)
dus een vifa TC25TG-05-06, de TC26 kan ook gebruikt worden
(zit in het kleine broertje van de quint de rapid mk3).

De voor en nadelen van beide tweeters:
- De Peerless klinken (misschien) wat mooier.
- Filter is makkelijker aan te passen (beide 8 ohmig)

- De Vifa past beter bij mijn fronts
- Lastig voor filter (8 en6 ohm)

Daarbij moet er uiteraart nog een leuk schemaatje bedacht worden.
Zelf had ik zoiets bedacht (voor de B110A met de Peerless tweeter)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/416530b48d5961b7131db2915d356bd5/thumb.jpg

Wat ik me ook afvraag is, of de LPAD nodig is. Ik ben niet helemaal achter of de B110A 85 db is of 96 (volgens winisd 85).
Als hij 85 db moet ik misschien de tweeter ietsje afzwakken.

Ik zit ook nog in dubio wat ik als centre ga nemen, waarschijnlijk neem ik de Peerless PT 145 TV (uit de center 214)
Samen weer met de boven genoemde tweeters.

Inpricipe staan de woofers vast (andere voor de center kunnen nog mits ze 100% zeker afgeschermt zijn).
Alleen de tweeters is een groot 'probleem'. beide tweeters hebben voor en nadelen.

One World Concepts

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:11

voodooless

Sound is no voodoo!

Waarom deze twee tweeters ? Er is toch zeker nog wel veel meer... Ik denk dat je bij Seas, waar je ietje meer moet betalen, nog veel meer waar voor je geld krijgt. Bijvoorbeeld Seas 27TDFC.

En hoe kom je aan het schema? Wat betreft je center: Ga liever voor de HDS serie, die is amper duurder, en toch weer een stuk beter.

De B110 is idd iets van 85 dB, dus een L-pad is zeker nodig!

[ Voor 4% gewijzigd door voodooless op 03-11-2005 17:26 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• B_FORCE
  • Niet online
mjah ik heb sowieso al de WA 10 TV voor mijn center (zit er al in) dus die wil ik het liefst ook weer gebruiken.

De reden dat ik de Peerless PT 145 TV neem is dat die sowieso goed zijn afgeschermt.

De reden dat k de tweeters neem is dat ze dus eventueel bij mijn fronts passen.
Schema is gebaseerd op de tweeter, deze moet ik uiteraart nog eens meter, maargoed, we moeten ergens beginnen :)

Ik wil sowieso rond het budget van die tweeters blijven (zo'n 30-40 euro p/stuk)

[ Voor 10% gewijzigd door B_FORCE op 03-11-2005 18:12 ]

One World Concepts

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Oke, maar vraag dan wel ff na wat die schielded HDS woofers moeten kosten. Ik vermoed dat die niet duurder zijn als die PT, maar wel beter presteren.

Tja, zo'n filter moet je echt meten, of op zijn minst simuleren met curves die je van plaatjes tracet ofzo.

• Seers
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-10-2025
Mja. Je kunt nog heel veel uit die Quint MkII's halen qua hoog door de weerstanden wat aan te passen. Het hoog speelt nu wat harder dan de rest. Hierdoor kan het soms wat fel overkomen, en s-klanken wat scherp. Wil je een mooie rechte curve krijgen moet je de serieweerstand met de tweeter vervangen door een 1,8 ohm, en de parrallelle door een 2,2 Ohm ding.

• B_FORCE
  • Niet online
de quint's hebben standaard geen weerstanden of LPAd. de tweeter is daar 3e orde gefilterd.

De Rapids hebben wel een LPAD.

Ik weet zelf niet of de HDS serie er schielded is, voor zo ver ik weet niet. En zelf afschermen lukt nooit voor 100%.(plus er komen veel meer kosten bij)

Ik kan ook gaan voor de Vifa woofers van de quints (de tc18wg29-08), deze hebben echter een minder mooie curve in een 15 liter kast. (een gesloten kast).
En zijn ook standaard niet shielded.

Om iets te laten afschermen moet je zo ongeveer 20 euro per speaker meer rekenen.

Zelf vind ik de peerless tweeter erg fijn klinken (mijn moeder heeft ze in de Sputnik 17-2) en is redelijk goed betaalbaar (vandaar de keuze)

(voor schema's van quint en rapid http://www.zelfbouwluidsprekers.nl/ dan naar download)

owjha het liefst wil i kwoofer ongeveer net zo groot als de KEF, dan kan ik nmlk dezelfde center kast blijven gebruiken. Het is niet een must, maar ik denk dat daarin wel iets te vinden valt..

edit..
Ik heb hier nog wel wat woofers gevonden, maar volgens mij zijn die zeer exclusief

http://www.wagner.net.au/pae/Ventura/Peerless.htm

[ Voor 27% gewijzigd door B_FORCE op 03-11-2005 20:21 ]

One World Concepts

Verwijderd

deepspace schreef op donderdag 03 november 2005 @ 19:20:

Tja, zo'n filter moet je echt meten, of op zijn minst simuleren met curves die je van plaatjes tracet ofzo.
Tracen van curves helpt je ook niet aangezien dat de unit vaak op een oneindige baffle is gemeten. Op gehoor kan je al tot een aardig resultaat komen, echter hier heb je wel ervaring voor nodig...

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

B_FORCE schreef op donderdag 03 november 2005 @ 20:05:
Ik weet zelf niet of de HDS serie er schielded is, voor zo ver ik weet niet. En zelf afschermen lukt nooit voor 100%.(plus er komen veel meer kosten bij)
Het doet echt geen pijn om ff op de peerless website te kijken hoor ;) http://www.tymphany.com/peerless/ho_wo_hdsppb.php Ze bijten niet :P
Ik heb hier nog wel wat woofers gevonden, maar volgens mij zijn die zeer exclusief

http://www.wagner.net.au/pae/Ventura/Peerless.htm
Welke bedoel je? De HDS exclusive? Ik ga zelf de HDS 180 Exclusive gebruiken. Die zijn momenteel heel erg goedkoop, en blijken extreem lage vervorming te hebben (de gewone HDS scoort overigens ook niet slecht hoor). De Exclusive heeft echter geen afscherming.
Verwijderd schreef op donderdag 03 november 2005 @ 20:07:
Tracen van curves helpt je ook niet aangezien dat de unit vaak op een oneindige baffle is gemeten. Op gehoor kan je al tot een aardig resultaat komen, echter hier heb je wel ervaring voor nodig...
Het is in ieder geval beter dan nattevingerwerk ;) Het kan best als basis dienen van een aardig filtertje dacht ik zo.

[ Voor 21% gewijzigd door voodooless op 03-11-2005 21:32 ]

• B_FORCE
  • Niet online
deepspace schreef op donderdag 03 november 2005 @ 20:53:
[...]

Het doet echt geen pijn om ff op de peerless website te kijken hoor ;) http://www.tymphany.com/peerless/ho_wo_hdsppb.php Ze bijten niet :P

[...]

Welke bedoel je? De HDS exclusive? Ik ga zelf de HDS 180 Exclusive gebruiken. Die zijn momenteel heel erg goedkoop, en blijken extreem lage vervorming te hebben (de gewone HDS scoort overigens ook niet slecht hoor). De Exclusive heeft echter geen afscherming.
doh |:( , soms heh, soms moet je gewoon beter kijken/lezen :P

T zijn wel (erg) kleine woofertjes, die bovenste shielded, zijn de 134 mm niet shielded ?

[ Voor 8% gewijzigd door B_FORCE op 03-11-2005 21:22 ]

One World Concepts

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Blijkbaar niet :(

• B_FORCE
  • Niet online
das wel jammer, want ik vind rond de 10 cm wel erg klein, plus dat ik een compleet nieuwe kast moet gaan bouwen....

Ik heb ook nog zitten dneken aan de alcone speakers, (aluminium) maar ik vrees dat die kompleet anders klinken dan de rest van mijn set..

Een zeer mooie woofer eingeljik... maar ik heb helaas geen idee hoe die klinkt..

(ik heb het dan over de AC 5.25 HE-S , zie http://www.remo.nl/alcone-525.htm )

[ Voor 27% gewijzigd door B_FORCE op 03-11-2005 22:04 ]

One World Concepts

• B_FORCE
  • Niet online
misschien dat ik toch voor de alcone ga, die heeft een zeer zeer mooi verloop (als we de diagrammen mogen geloven natuurlijk) En ze zijn niet eens zo duur.

Toch blijft mijn vraag of ze goed zullen passen bij mijn huidige set.
Als tweeter lijkt me dan misschien de Vifa D27SG15-06 wel wat (om maar gelijk alles om te gooien).

Of gewoon voor de AC 1 HAT Mk2 gaan en dan de irac centre bouwen. Helaas valt die tweeter wel een beetje buiten mijn budget....

En nu heb ik dus de Peerless tweeter over.
Misschien kan i kdeze dan in mijn rear speakers gebruiken.

[ Voor 15% gewijzigd door B_FORCE op 04-11-2005 10:10 ]

One World Concepts

• B_FORCE
  • Niet online
Zo na flink wat gepieker ben ik er toch uit.

Ik ga mijn peerless tweeter (die ik nu in mijn 'centre' heb) verhuizen naar mijn rears, daar koop ik er nog een bij.

Als centre ben ik van plan de Alcone Dirac te maken
http://www.lautsprechershop.de/hifi/dirac_en.htm#sat

Dit lijkt me toch een best aardig mooie centre.
Niet zo heel duur en het beloofd veel (de alcone tweeter schijnt ook zeer prettig te klinken)

De reden dat ik het zo doe, is dat rears toch niet zo heel belangrijk zijn. Deze doe i kdus in een 9 liter kast BR (18 cm lang), 2e orde filteren, rond 2400 hz.
Beiden 8 ohm, komt goed uit :). Misshcien de tweeter nog iets afzwakken, is 91db, KEF ergens rond 85 db. (LPADje )

Als centre neem ik gewoon het schema van de dirac over. Deze kan ik later altijd nog upgraden met de Vifa XT300 tweeter, maar deze is me nu nog even net wat te duur.

Kosten voor rears:
Peerless WA10/tv - 26 euro
Filter rears - 10 euro (misschien 15)
hout 12mm MDF - 15 euro , ik denk minder

Kosten 50 euro.

Cente
2 x Alcone AC 5,25 HE-S - 59 euro
1 x AC 1 HAT Mk 2 - 59 euro
Filter - zou rond de 25 euro komen

Kast heb ik al, BR porten ook (wordt pvc denk ik :) )
Kabels liggen hier ook nog genoeg :)

Kosten 200 euro..

Weet iemand of ik de KEF's nog speciaal moet filteren ? Ik kan hier niet zo heel veel over vinden....?

[ Voor 32% gewijzigd door B_FORCE op 06-11-2005 12:46 ]

One World Concepts

• B_FORCE
  • Niet online
is er niemand die mij kan helpen ?

Het is misschien makkelijk om gewoon het filter van de sputnik 14-2 te nemen.
De is CSC 145 G is nmlk ook zo rond de 85 DB
Aangezien het toch (maar) rears worden, steekt het niet zo heel moeilijk.

Afbeeldingslocatie: http://www.geocities.com/CapeCanaveral/Hangar/2091/8205s.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.fischkopp.org/pics/sputnik14-2-freq.gif

L-4: 2,20 mH
L-7: 0,27 mH
C-4: 4,70 mF
C-6: 3,30 mF
C-7: 10,0 mF
R-7: 4,7 Ohm.
R-8: 5,6 Ohm

[ Voor 63% gewijzigd door B_FORCE op 07-11-2005 12:11 ]

One World Concepts

Verwijderd

Je moet ook rekening houden dat de impedantie van de woofer verschillend is en het filter dus heel anders kan reageren. Echter de hoogsectie van de tweeter zou ik gewoon overnemen, aan de plot te zien speelt dat iets te hard, misschien R7 wat vergroten.

Ook zou ik L4 wat kleiner maken 1,8mH - 2.0 mH dan heb je wat meer detail in de midband.

p.s. ik kan niet exact terugvinden in je post welke woofer je gaat gebruiken (alcone???) Als tweeter toch de WA10 van Peerless (aardige tweeter).

• B_FORCE
  • Niet online
Ik gebruik voor de Rears de KEF B110 A. En het bovenstaande filter is dus ook voor mijn rears.

Als centre wil ik dus denk ik voor en alcone centre gaan.

One World Concepts

Verwijderd

De KEF is een ander ding, en heeft minder brandbreedte dan een Peerless. Dus ik zou L-4 verlagen naar 1,8 mH.

• B_FORCE
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 08:36:
De KEF is een ander ding, en heeft minder brandbreedte dan een Peerless. Dus ik zou L-4 verlagen naar 1,8 mH.
zo'n vermoeden had ik ook al. Ik gloof dat die Peerless rond de 3000Hz gefilterd is.

Maar als ik naar 1,8mH ga, dan klopt mijn aansluiting ook niet meer met de Peerless tweeter ?

One World Concepts

Pagina: 1