[SQL] Is één database genoeg?

Pagina: 1
Acties:

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Dit topic klinkt misschien raar ... maar dat komt omdat ik nog nooit echt met sql gewerkt heb. Nu wil ik 2 applicaties op mijn website zetten, die beide een sql database nodig hebben (forum & agenda). Maar heb ik dan ook meerdere databases nodig?

Ja, ik weet dat dit stom klinkt ... als ik iets in access construeer, dan zou ik hiervoor 1 database aanmaken met 2 tabellen. Maar werkt dit ook zo in sql?

De reden dat ik dit vraag, is dat ik een sql moet aanvragen bij mijn hoster, dus moet betalen. Ik wil even vantevoren weten hoe de basisstructuur in elkaar zit. Natuurlijk heb ik de search gebruikt, maar daar wordt ik ook niet echt wijzer van.

==
hoi

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08-01 11:17

disjfa

be

Probeer het eens uit, dan kom je veel verder dan bedenken wat wel en niet kan ;)

Het is niet nodig om dergelijke nutteloze replies te maken.

[ Voor 32% gewijzigd door whoami op 03-11-2005 17:14 ]

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

• pjvandesande
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 26-04 09:25

pjvandesande

GC.Collect(head);

Ja, access is niet anders kwa structuur dan elk anderen relationele database.

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Je hebt twee tablespaces nodig. (nouja.. nodig.. het werkt ook door gewoon alle tabellen bij elkaar in een tablespace te proppen, maar da's gewoon niet netjes; je stopt ook geen 2 applicaties samen in 1 directory)

Siditamentis astuentis pactum.

• jochemd
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-12-2025
Varienaja schreef op donderdag 03 november 2005 @ 16:53:
Je hebt twee tablespaces nodig. (nouja.. nodig.. het werkt ook door gewoon alle tabellen bij elkaar in een tablespace te proppen, maar da's gewoon niet netjes; je stopt ook geen 2 applicaties samen in 1 directory)
Je hebt 2 namespaces nodig om het netjes te doen, oftewel 2 schema's. Als je toch geen toegang hebt tot de fysieke disklayout omdat het ergens bij een hoster staat is het onzin om je zorgen te gaan maken over tablespaces.
(Maar ook zonder dat zal het zolang er geen conflicterende namen zijn best werken.)

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:12
Je kan meerdere tabellen in één database steken.
Een database bestaat uit één of meerdere tabellen.

Als jouw 'forum' en 'agenda' applicatie niets met elkaar te maken hebben, dan kan je de tabellen voor deze applicaties imho best in 2 databases stoppen. Echter, als je van je hoster per database moet betalen, dan kan je de tabellen voor beide applicaties ook in één DB kwijt. Zorg er dan wel voor dat je je tabellen goede namen heeft, zodanig dat je weet welke tabellen er voor de forum db zijn, en welke voor de agenda db.
Voor een kleine applicatie / db, kan je dat perfect doen.

https://fgheysels.github.io/

• pjvandesande
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 26-04 09:25

pjvandesande

GC.Collect(head);

Varienaja schreef op donderdag 03 november 2005 @ 16:53:
Nee, maar wel meerderen executeables bijvoorbeeld. Als het totaal 1 geheel is, waarom niet.
Misschien ondersteund de host maar 1 database en moet hij betalen voor meer.
Ik kan me de keuze van 1 enkelen database wel voorstellen.
Wat je vaak ziet is dat dan de tables een prefix krijgen van waar ze bij horen.

• Eusebius
  • Niet online
disjfa schreef op donderdag 03 november 2005 @ 16:53:
Probeer het eens uit, dan kom je veel verder dan bedenken wat wel en niet kan ;)
Ja. maar ik moet het eerst aanschaffen :)

Je kunt eerst beter aan een boer vragen hoe je een koe moet melken, voordat je zomaar lukraak aan de tepels gaat lopen trekken

ooit was ik als 'stads'mens op een open dag in een basisschooltje op het platteland. Daar stond een nep melkkoe. Je moest proberen binnen 2 minuten zoveel mogelijk "melk" te melken. De aanwezige boeren daagden me uit het eens te proberen - ze dachten dat ik het niet kon. Kwam ik toch mooi bij de top 10 terecht :)

disclaimer: voor boer mag je ook agrarier lezen

==
hoi

• Eusebius
  • Niet online
questa schreef op donderdag 03 november 2005 @ 16:57:
[...]
Nee, maar wel meerderen executeables bijvoorbeeld. Als het totaal 1 geheel is, waarom niet.
Misschien ondersteund de host maar 1 database en moet hij betalen voor meer.
Ik kan me de keuze van 1 enkelen database wel voorstellen.
Wat je vaak ziet is dat dan de tables een prefix krijgen van waar ze bij horen.
Het gaat idd niet om zulke grote zaken. Ik draai een persoonlijke homepage, waarvoor ik bij elke database extra moet betalen. Ik heb wel een idee voor een commerciele site, maar dat zien we dan wel weer.

==
hoi

• Max|Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-04 09:18

Max|Burn

-- .. ... .--- .- .-.-.-

Nog even voor de duidelijkheid:

Waarschijnlijk krijg je gewoon 1 database toegewezen. Alhoewel het niet de voorkeur heeft kan je best 2 applicaties in 1 DB proppen. Zorg gewoon voor goede naamgeving. (Bv alle tabellen voor applicatie 1 beginnen met Appl1_ en alle tabellen van applicatie 2 beginnen met Appl2_)

ma ma ma ma ma macron one

Verwijderd

Totdat je bedenkt dat je de adressentabel van Appl1_ ook kan gebruiken voor Appl2_. En dan klopt er dus niets meer van.

Een forum en agenda kunnen dus best in één database, zeker als het voor een persoonlijke homepage is. Maar er zijn volgens mij zat hosters waar je, voor weinig, een onbeperkt aantal MySQL of Access databases aan kan maken zolang de databases maar in de beschikbare ruimte passen. Dat zou dan toch mijn voorkeur hebben (ondanks dat ik geen fan ben van beide databases)

Pas als de TS echt zware databases gaat draaien hebben aparte databaseservers echt nut. Maar ik neem aan dat de TS geen GOT wil gaan hosten :)

• Eusebius
  • Niet online
Ik denk dat MaxBurn gewoon bedoelt dat je de tabellen een duidelijke naam moet geven. Want als je aan het coden bent, ligt het soms lastig om snel te zien waar "tabeldatabase001" en "tabeldatabase01" voor staat. Dus een duidelijke functieomschrrijving lijkt met genoeg.

Als je dan tabel "Agenda_adressen" gaat gebruiken voor het forum, waarom klopt dit dan niet meer? Het is misschien verwarrend, maar wie ziet dat nou? Alleen diegenen die volledig toegang tot de bestanden zou hebben. Daarnaast definieer je een $var met de tabel naam, zodat je de naam maar op 1 plaats tegenkomt. Als iemand anders het script tegenkomt, hoeft hij alleen die plaats te editen.

==
hoi

Pagina: 1