[Plan] Sega MD koffer

Pagina: 1
Acties:
  • 388 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Topicstarter
Hoi allemaal,

Ik zit de laatste paar dagen met een leuk idee... kheb wel vaker ideeen, sommige wat haalbaarder dan anderen, soms komt het zover dat ik wat vragen heb, maar vaak komt het niet verder dan dat (meestal geldgebrek :P of niet genoeg know-how, zoals mijn coilgun topic. wilhet dolgraag maken, maar mjn elektotechnische kennis is niet groot genoeg).

maargoed, nu heb ik een (volgens mij) best haalbaar idee.
Ik wil al heel lang een keer een Sega Megadrive kopen. Dat kan tegenwoordig voor minder dan 2 tientjes, en dan heb je een set controllers erbij en een paar spelletjes.

Nu zag ik pasgeleden ergens een of andere site van iemand die allerlei retro consoles verbouwd tot handhelds. (jah dus een playstation portable hadtie al voordat er uberhaupt sprake van was dat het zou gaan bestaan :P )
Nu wil ik het iets minder rigoreus gaan doen als die persoon, maar wel een "draagbaar" systeem.

Mijn plan was om een Megadrive in een koffer te stoppen, met een LCD scherm in de klep, een kleine versterker met speakers, en wat externe uitgangen om ook op een fullsize TV te kunnen spelen.
Dit alles aangedreven door een stevige accu (met mogelijke externe input enzo, voor laden en werken op netstroom).
Beetje schuim er in om de spelcasettes en controllers in te drukken voor het transport, en verder mooie afwerking natuurlijk.

Maar nu zit ik dus te zoeken naar kleine LCD displays. Het enige wat ik tot nu toe ben tegengekomen is een display van Liliput, maar die zijn me net wat te klein. 7" is niet bepaald veel.
Zijn er ook grotere (rond de 12" ) met composite ingang? (en zo jah, wat kost dat? :+ )
Ik neem aan dat een grotere ook meer stroom verbruikt... is het een idee om de CCFL te vervangen door een stel superfelle witte leds?

Ik heb trouwens nog een LCD liggen van een Compaq notebook, maar dat er aan bouwen lijkt me geen optie, ivm speciale controllers die je dan moet maken, en verschillen in native resolutie (ding is 800x600).

Verder mag een versterker regelen niet zo'n probleem zijn... Velleman heeft leuke kits daar voor met genoeg vermogen. Een setje speakers is ook wel ergens op te scharrelen (als ik ze al niet zelf heb :P er liggen hier nog een paar autospeakers van 5 watt ofzo).

Simpele elektronica is mij ook nog niet te ver gezocht.. een switch maken die het signaal van de MD naar een externe uitgang gooit is zo gemaakt.
Lader circuits met accumonitoring kan ik zelf niet bedenken, maar ik heb al vaak zat schemas er voor gezien, dus die kan ik dan wel zo verbouwen dat ik ze op een stuk voorgepreforeerd bord kan zetten.
Ik was van plan om voor NiCd of NiMh accucellen te gaan van 1500mAh of hoger bij 1,2 volt. Li-Ion vergt wat appartere laad schakelingen en Lipo vind ik een beetje te leip... die klappen uit elkaar in een enorme vuurzee als je ze te ver oplaad of ontlaad, en ook als ze een deukje oplopen. Laden van die dingen kent dus een nog geavanceerdere schakeling, en voor het ontladen moet je een killsysteem hebben zodat ze niet onder een X aantal volt per cel komen, en er moet een balancer unit bij, ook weer om schade te voorkomen.
NiCd of NiMh lijkt mij het beste dus.

Gamepad ingangen re-routen naar de buitenkant is geen probleem, gaat gewoon via normale DB9 connectoren.

Iemand toevallig nog wat opmerkingen/slimme ideeen, of een plek waar ik een goed LCD vandaan kan halen?

[ Voor 1% gewijzigd door McKaamos op 03-11-2005 16:34 . Reden: whoops, typo :P ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

20 tientjes = 200 euro, of bedoel je dat niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 03 november 2005 @ 16:28:
20 tientjes = 200 euro, of bedoel je dat niet?
oeps, typo ;)
ik doelde dus op 20 euro, 2 tientjes :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenzie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-08 02:14

Koenzie

Never leave, just go

Leuk idee, hopen dat het lukt.
Waarom pak je hier een megadrive voor ? En geen SNES, NES, N64 oid ?
Denk dat die goedkoper zijn, en dat er meer voor te krijgen is

Life is like a box of chocolates you never know what ya gonna get

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-09 15:45
Veel TFT's beschikken tegenwoordig ook over een composite-in naast de gewone VGA in. Volgens mij zijn er ook wel boxjes in de handel die composite naar VGA omzetten zodat je het op elke monitor kunt aansluiten. Het aanschaffen van een 15" TFT moet niet zo'n probleem zijn; zat van die dingen op de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
Koenzie schreef op donderdag 03 november 2005 @ 17:01:
Leuk idee, hopen dat het lukt.
Waarom pak je hier een megadrive voor ? En geen SNES, NES, N64 oid ?
Denk dat die goedkoper zijn, en dat er meer voor te krijgen is
omdat ik al sinds ik klein ben gek ben op de Megadrive :)
een vriend van me had destijds zo'n ding, en mijn neef later ook.
vooral sonic vond ik zo vreselijk gaaf, en nogsteeds :)
kheb ook een rasterbation gemaakt van Sonic om aan de wand te hangen :)

daarnaast is er genoeg te krijgen voor de MD. kijk maar op marktplaats.nl en zoek op Sega.
vooral de consoles (zowel de I als II versie, die 100% compatible zijn, maar de II is minder complex aan de binnenkant, en een stuk kleiner), gamepads en de games worden veel aangeboden.
wat ik er nog bij zou moeten is een scartkabel, om dan de composite naar het LCD te doen
of ik zou een LCD TV moeten gebruiken, welke RF lust, maar dan moet ik weer het geluid er uit splitsen op 1 of andere manier.
Gr0wLiThE schreef op donderdag 03 november 2005 @ 17:04:
Veel TFT's beschikken tegenwoordig ook over een composite-in naast de gewone VGA in. Volgens mij zijn er ook wel boxjes in de handel die composite naar VGA omzetten zodat je het op elke monitor kunt aansluiten. Het aanschaffen van een 15" TFT moet niet zo'n probleem zijn; zat van die dingen op de markt.
het probleem met VGA LCD's is dat de native resolutie geen PAL resolutie is, en dan word het snel lelijk. en omzetten levert ook verlies op natuurlijk, maar het zou een laatste redmiddel kunnen zijn (mits niet te duur). tis altijd beter dan een VGA display met composite ingang.
ik zoek dus liefst iets wat native PAL/NTSC is, zoals een liliput, maar dan een inch of 5 groter (12", give or take 2")

edit: owjah, weet iemand toevallig hoe de uitgangen van een Sega MD-II er uit zien? ik weet dat er een RF uitgang op zit en er moet ook scart aan kunnen, maar heeft dat een speciale plug of is dat gewoon een 21pin euroscart stekker?
if apparte kabel, en ik geen losse kabel kan vinden, heeft iemand dan mischien de pinout er van? dan kan ik er zelf misschien iets voor in elkaar draaien.

[ Voor 40% gewijzigd door McKaamos op 03-11-2005 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khaine
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-09 21:32

Khaine

Python liefhebber

Klinkt als een leuk id ! En nog eens haalbaar ook :).

Heb je mischien al schetsen ofzo, die je delen kunt, zodat we kunnen zien hoe je alles wilt inbouwen ?

Is this question retorical? No? Then what is the point of retorical questions?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
die eerste is gewoon zo'n nep ding... ze zijn bij elke speelgoedwinkel te krijgen, ne je kan er geen cartridges in doen.. tis een ripoff van de originele MD...

2de is idd de site die ik bedoel :)
die dude maakt dus van alle mogelijke consoles handhelds :P

kheb nog geen tekeningen... alles zit nog in mijn hoofd atm... zal zo ff gaan tekenen

edit: trouwens, in de USA heette de Megadrive "Genesis" vandaar de naam "Exodus" die die dude er aan geeft ;)

[ Voor 10% gewijzigd door McKaamos op 03-11-2005 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BARACUS
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 30-12-2021
FireWurX schreef op donderdag 03 november 2005 @ 22:53:
[...]

die eerste is gewoon zo'n nep ding... ze zijn bij elke speelgoedwinkel te krijgen, ne je kan er geen cartridges in doen.. tis een ripoff van de originele MD...

2de is idd de site die ik bedoel :)
die dude maakt dus van alle mogelijke consoles handhelds :P

kheb nog geen tekeningen... alles zit nog in mijn hoofd atm... zal zo ff gaan tekenen

edit: trouwens, in de USA heette de Megadrive "Genesis" vandaar de naam "Exodus" die die dude er aan geeft ;)
Maar die gast heeft toch dat "nep" ding gebruikt om een mini portable te maken?
Is gewoon een officiele megadrive mini waar hij zo'n cartridge gleuf aan heeft gezet :)
Heb je meer plek in je koffer dan kun je er een vrachtwagen accu in duwen >:)

[ Voor 9% gewijzigd door BARACUS op 03-11-2005 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
BARACUS schreef op donderdag 03 november 2005 @ 23:15:
[...]

Maar die gast heeft toch dat "nep" ding gebruikt om een mini portable te maken?
Is gewoon een officiele megadrive mini waar hij zo'n cartridge gleuf aan heeft gezet :)
Heb je meer plek in je koffer dan kun je er een vrachtwagen accu in duwen >:)
owjah? naja kan wel, maar ik wil een echte megadrive, niet zo'n single chip ding...
een echte is 1337, zo'n nieuw ding niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
ok, het plan is ongeveer zo:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/webmasterfirewurx/MDkoffer.png

ik heb de uitgangen er niet in getekent, maar aan de voorkant komen 2 DB9 connectors voor de gamepads, en aan de achterkant video en audio out.

op het knoppenpaneel komen dan de schakelaars om de video en audio te switchen, volume, een ledje dat aangeeft of de accus vol zijn, schakelaar om de display aan/uit te doen, etc etc.
in de bodem van de koffer komt een valse bodem waar de elektronica enzo onder komt, en links en rechts van de MD komt schuim waar ik sleuven in maak voor de cartridges en de controllers.
als er ruimte is, komen de controllers misschien wel voor de MD te liggen, en dan links en rechts ruimte voor de cartridges, en kabels om de MDkoffer aan een TV te hangen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BARACUS
Je moet zo'n stofzuiger oprol mechanisme erin doen voor de joysticks. Kun je ze heel netjes zo laten oprollen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
BARACUS schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 00:44:
Je moet zo'n stofzuiger oprol mechanisme erin doen voor de joysticks. Kun je ze heel netjes zo laten oprollen 8)
enig idee waar je zoiets vandaan kan halen? tmoet wel 9 polig zijn...

kzit nog wel ff te denken over de naam... PortableDrive 16bit? Mega-Anywhere? MegaPortable? Mega-All-In-One? MegaEntertainment? MegaCase? Retrodrive?

[ Voor 4% gewijzigd door McKaamos op 04-11-2005 01:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BARACUS
FireWurX schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 01:02:
[...]

enig idee waar je zoiets vandaan kan halen? tmoet wel 9 polig zijn...
Ik ben alleen heel goed in ideeen :P Je kunt gewoon je joystickdraad er door lussen hoor, is gewoon een rolletje met een veermechanisme wat je spant en ontspant zoals een rolgordijn. Bij je walkman doppen krijg je ook zo'n handmatig rol kastje misschien ook een idee.
Neus anders even op conrad.nl daar hebben ze van alles.
kzit nog wel ff te denken over de naam... PortableDrive 16bit? Mega-Anywhere? MegaPortable? Mega-All-In-One? MegaEntertainment? MegaCase? Retrodrive?
kofferspel ( van Linda de Mol :+ ) denkt iedereen dat je ganzenbord eruit gaat toveren ;)
nanodrive
minidrive
The Beast Portable 8) slaat nergens op maar klinkt goed >:)

Je moet ook zo'n vertrager/zuiger op de deksel monteren. Dan druk je op de knop en dan gaat het zo langzaam vanzelf open met een TSSSSSS geluid zoals de achterklep van een sedan/auto :o
Misschien gaat dit te ver maar een rookmachientje met een stroboscoop erbij om het helemaal asociaal te maken :9~

Woei, wat dacht je van zo'n centimeterrol daar kun je met gemak zo'n draad mee oprollen als je de centimeter eruit haalt }:O Beetje de kracht verminderen dan moet dat goed lukken. Leg je zo de joysticks neer in de koffer, haal je die hendel over en floep trekt zo alles strak. Kun je goed in de dubbele bodem wegwerken :7

[ Voor 34% gewijzigd door BARACUS op 04-11-2005 01:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
BARACUS schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 01:25:
[...]
Ik ben alleen heel goed in ideeen :P Je kunt gewoon je joystickdraad er door lussen hoor, is gewoon een rolletje met een veermechanisme wat je spant en ontspant zoals een rolgordijn. Bij je walkman doppen krijg je ook zo'n handmatig rol kastje misschien ook een idee.
Neus anders even op conrad.nl daar hebben ze van alles.

[...]

kofferspel ( van Linda de Mol :+ ) denkt iedereen dat je ganzenbord eruit gaat toveren ;)
nanodrive
minidrive
The Beast Portable 8) slaat nergens op maar klinkt goed >:)

Je moet ook zo'n vertrager/zuiger op de deksel monteren. Dan druk je op de knop en dan gaat het zo langzaam vanzelf open met een TSSSSSS geluid zoals de achterklep van een sedan/auto :o
Misschien gaat dit te ver maar een rookmachientje met een stroboscoop erbij om het helemaal asociaal te maken :9~

Woei, wat dacht je van zo'n centimeterrol daar kun je met gemak zo'n draad mee oprollen als je de centimeter eruit haalt }:O Beetje de kracht verminderen dan moet dat goed lukken. Leg je zo de joysticks neer in de koffer, haal je die hendel over en floep trekt zo alles strak. Kun je goed in de dubbele bodem wegwerken :7
nano en mini lijken me niks... het is niet zo dat het ding superklein gaat zijn, maar puur draagbaar en overal inzetbaar ;)
The Beast? zo'n beest van een ding is het ook weer niet, maar wel monsterlijk leuk :P toepasselijk is het dus wel :)

en moet nu net mijn HDD gaan lopen bitchen :( zit nu een beetje HDD controlefloppies te brouwen... maar eens zien welke disk het precies is... de Maxtor disk is clean volgens powermax... maar met powermax kan ik de WD niet testen... dus ff datalifeguard proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BARACUS
Bijna 2 uur en ik zit fanatiek te brainstormen voor jou project 8)7 ik kick namelijk op deze oude spullen :9~

Op marktplaats, waarom moeilijk doen :P staat er ook bij "handige koffer"

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/leone/14475963.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
das de originele koffer van een MD 1
bij een MD2 zit geen koffer ;) daarnaast is die koffer te klein voor mijn plannen, want je kan de games er niet bij kwijt, het LCD gaat nergens passen, en de overige elektronica kan ook nergens ;)

edit: trouwens een MD1 is ook een stukkie groter dan een MD2, en weegt meer...
zit veel elektronica in, terwijl er in een MD2 veel minder zit (maar ze zijn wel compatible :) )
controllers zijn verder nagenoeg identiek, maar die van de MD1 hebben een likje rode verf in de knoppen om de tekst te highlighten.

[ Voor 41% gewijzigd door McKaamos op 04-11-2005 01:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BARACUS
FireWurX schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 01:46:
das de originele koffer van een MD 1
bij een MD2 zit geen koffer ;) daarnaast is die koffer te klein voor mijn plannen, want je kan de games er niet bij kwijt, het LCD gaat nergens passen, en de overige elektronica kan ook nergens ;)

edit: trouwens een MD1 is ook een stukkie groter dan een MD2, en weegt meer...
zit veel elektronica in, terwijl er in een MD2 veel minder zit (maar ze zijn wel compatible :) )
controllers zijn verder nagenoeg identiek, maar die van de MD1 hebben een likje rode verf in de knoppen om de tekst te highlighten.
Was ook maar een geintje ;)
Ik snapte eerst even niet over je md1 en 2 maar ik zou toch kiezen voor dit eerste model, de kleine variant is niet zo dope. De md1 straalt meer ballen uit 8) Ze hadden toch ook zo'n lightgun voor dit ding, lijkt het net zo'n huurmoordenaars koffer :Y)

Ben je dit weekend klaar met het project want ik heb maar weinig geduld :D

[ Voor 6% gewijzigd door BARACUS op 04-11-2005 01:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
mwah, ik benn opgegroeid met de MD2. ik vind dat die er stoerder uitziet.
daarnaast issie energiezuiniger afaik, wat em geschikter maakt.

ennuh, ik wil em graag dit weekend maken, maar dan moet ik wel aan de goede onderdelen komen ;)
weet jij een goed LCD te regelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BARACUS
FireWurX schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 01:59:
mwah, ik benn opgegroeid met de MD2. ik vind dat die er stoerder uitziet.
daarnaast issie energiezuiniger afaik, wat em geschikter maakt.

ennuh, ik wil em graag dit weekend maken, maar dan moet ik wel aan de goede onderdelen komen ;)
weet jij een goed LCD te regelen?
Ik ben van de md1 generatie :9
Als je geld genoeg hebt een winkel of anders marktplaats, niet echt orgineel :)
12 inch tft moet je waarschijnlijk uit een laptop halen, 15 inch is misschien een beter/makkelijker idee en is goed op te spelen.

ga nu pitten hoor

[ Voor 7% gewijzigd door BARACUS op 04-11-2005 02:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
slaap lekker :)

een scherm van een notebook heb ik wel, maar dat gaat niet werken omdat je daar een controller voor moet maken/kopen (=duur).
daarnaast is dat een VGA display en dat geeft geen mooi beeld als je er een PAL signaal in stopt.

maja ik ga maar marktplaats afstruinen... mayb dat ik wat vind...
in de winkel lijkt me te duur... maar ga morgen wel ff kijken ofzo...

edit: oeh heb een leuk 10" lcdtje gevonden in mijn buurt :) er staan nog geen boden op behalve mijne.
hopen dat het ding een beetje interessant is :) ff die gast gemaild :)
als ik em kan krijgen voor mijn bod, dan issie dirt cheap :P tis alleen wel een plafondmodel, maar de casing sloop ik (zit sowieso een barst in de casing ergens schijnbaar).

[ Voor 31% gewijzigd door McKaamos op 04-11-2005 02:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
update-je :)
er komt een menacer + games mijn kant op :)
nu nog een MD enzo, maar dat word ook snel geregeld.

trouwens. bij die LCD advertentie heeft iemand onder de naam "koenzie" gereageerd met een bod hoger dan mij :( toevallig koenzie die hier in het topic ook gereageerd heeft? if so: LUL! :P (er schijnt sowieso iemand nog hoger geboden te hebben tho...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BARACUS
Hoeveel is het hoogste bod?

[ Voor 7% gewijzigd door BARACUS op 04-11-2005 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
at the moment was het 50 euro, volgens de verkoper.
ik had eerst 25 geboden, toen kwam ene koenzie met 30 en toen ben ik naar 35 gegaan... veel hoger dan dat wil ik niet gaan... misschien nog 40 euro, maar moet ook nog een MD aanschaffen enzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BARACUS
Heb je een linkje of foto van het ding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
BARACUS schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 19:47:
Heb je een linkje of foto van het ding?
het LCD of de Menacer?

Menacer heb ik trouwens voor 15 euro (excl transport. deal is opzich rond, alleen het versturen moet nog ff geregeld worden)
link naar een Sega Peripherals page: http://www.vidgame.net/SEGA/peripherals.htm
daar staatie wel ergens... beetje bazooka/pistool kruising, maar wel gaaf ding :)

het LCD:
http://www.marktplaats.nl...6Lvw%252BwMAVyjM%26df%3D1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BARACUS
De lcd :) google had de menacer al gevonden.

Tja ik moet zeggen dat ik 50 euro niet zoveel vind voor dat ding, die krengen kosten nu eenmaal veel geld. De lampen zijn erg dope, even met een marker blauw maken dan doe je zo de koffer open met blauwe gloed 8) Als alles goed werkt dan ben je wel snel klaar met dit ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
BARACUS schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 20:09:
De lcd :) google had de menacer al gevonden.

Tja ik moet zeggen dat ik 50 euro niet zoveel vind voor dat ding, die krengen kosten nu eenmaal veel geld. De lampen zijn erg dope, even met een marker blauw maken dan doe je zo de koffer open met blauwe gloed 8) Als alles goed werkt dan ben je wel snel klaar met dit ding.
hehe, als ik er 1 heb, sloop ik sowieso zoveel mogelijk eraf :P
hoef geen lampjes er op, of een klok oid... helemaal het plafondmechanisme... kan ik toch niet kwijt in de koffer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
kheb ondertussen ook al wat megadrives gevonden en zelfs een winkel in leiden die oude consoles en bijbehorende games en hardware verkoopt :)
ff afwachten wat voor respons ik krijg op mijn reacties :)
ik heb iig al een pinout voor de MD1 en MD2's AV uitgang. dus ik kan zo ff langs de elektroboer hier om ff wat tulp stekkers, een 9pin mini-din en een tulp->scart stekker te halen :)
dan een eindje UTP er tussen, en voila!

MD AV pinouts: (is wel handig voor mensen die het ook willen maken)
Afbeeldingslocatie: http://www.gamesx.com/grafx/gen1.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.gamesx.com/grafx/32xpin.jpg

en de standaard scart pinout natuurlijk:
http://utopia.knoware.nl/...on/Engineering/SCART.html

en dan de composite-in pinning aanhouden, of tulpstekkers op je kabel maken icm een tulp->scart stekker zoals bij de meeste consoles :)

edit: en ook hier de pinout voor MD2
http://www.hardwarebook.net/connector/av/sega2.html
en MD1
http://www.hardwarebook.net/connector/av/sega1.html

[ Voor 14% gewijzigd door McKaamos op 05-11-2005 03:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
Om het topic nog ff in leven te houden ff wat meer info over Megadrive modding. :)

Flashcartridge voor MD
Kheb een artikel gevonden over het maken van een flashbare cartridge voor de MD :)
Perfect om demo's en games door 3rd party groepen te spelen. (en ook om gedownloade originele games te spelen, maar dat is illegaal als je de officiele cartridge niet hebt!).
http://www.raphnet.net/el..._cart/genesis_cart_en.php
zijn er elektronica guru's in de buurt (sprite maybe?) die een programmer erbij kan ontwerpen?
of mayb een programmer er bij in kunnen ontwerpen om dan dmv een switch de programmer aan te doen, en dan via een PC de chips te flashen? mijn dank is zeer groot voor degene die zoiets kan ontwerpen :)

Sega MD overclocking
Sommige games trekken soms zoveel sprites over het scherm dat de console de hik krijgt... bijvoorbeeld in Sonic 2 wanneer je je ringen verliest door een hit van een vijand.
http://www.epicgaming.us/md_oc/howto.php
Ik heb Epicenter (de schrijver van het artikel) ge-emaild of het ook van toepassing is op de MD2. Dit kan ik niet uit de tekst opmaken, maar ik verwacht dat het daar ook op zal werken.
een overclock van slechts 3Mhz is al voldoende om alle problemen op te lossen, daarbij het systeem stabiel houdend. vereist wel een losse oscilator, in tegenstelling tot de 13Mhz mod die zijn clocksignal van de cartridgeconnector af krijgt

PC als controller(joystick/gamepad) voor de MD
http://segacon.balder.prohosting.com/howto.html
Hier staat een tool + howto om je PC aan je MD te koppelen.
inclusief macrorecorder om combomoves te programmeren.

PAL-version (europees) Language Select voor MD2
http://www.mikeg2.freeserve.co.uk/masterful/md2lang.html
Hiermee kan je de taal selecteren wanneer er universele (regiovrije met meerdere talen) cartridges worden gebruikt. Als je goed bent in japans kan je dan dus japans inschakelen. leuk voor Kaj en de andere japanliefhebbers hier ;)

Taal selectie en 50/60hz switch (simpeler dan hierboven!)
http://www.mikeg2.freeserve.co.uk/masterful/md2new.html
very nice indeed :)

Nog een taal + 50-60hz mod
http://users.skynet.be/DuNe/djoen.html
nog wat uitgebreider incl voorbeelden van spellen in 2 verschillende talen

Megadrive AV port pinouts
http://www.gamesx.com/avpinouts/genesisav.htm
Dit is waar ik de plaatjes eerder vandaan heb.
Hiermee kan je een RGB scart of Composite connectie maken vanaf je MD naar je TV, en in geval van de MD2 generatie heb je dan ook de mogelijkheid voor stereo geluid :)
Geeft schijnbaar een veel beter plaatje dan via RF :) RGB is het meest optimaal, maar composite geeft ook al een beter beeld dan RF.

@hieronder: owjah, thnx :)
ik was zelf sowieso van plan om nog een keer een website op te gaan zetten, waar ik dan ook alle mods en pinouts en howto's bij wil houden :)

[ Voor 42% gewijzigd door McKaamos op 06-11-2005 14:20 . Reden: update ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

offtopic:
@ FireWurX: Even een kleine note: Als je een plaatje post (schema's enzovoort) dan vind ik het "persoonlijk" handig om er ook altijd een verklaring voor te maken in de post zelf. Voor het geval dat je hosting over X jaar niet meer werkt. Dan kan je via de search nog iets terugvinden. Is vaak vrij frustrerend als je iets nergens meer kan vinden vanwegen een plaatje dat het niet meer doet. Dus vandaar mijn post. Voor de searchers ;)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
Genesis 1 and Master System
1. Sync
2. Comp Video
3. Green
4. Ground
5. 5 VDC
6. Audio Mono
7. Red
8. Blue

Genesis 2, 32X, and Normad
1. Blue
2. 5 VDC
3. Green
4. Comp Video
5. Sync
6. Audio Mono
7. Red
8. Stereo L
9. Stereo R
buitenste ring = ground

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hazuki
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-11-2024

Hazuki

On my Suzuki

Leuk plan, dit ga ik zeker volgen.

Ik vroeg me af in hoeverre een nomad compatible is met de gewone md, dat zou icm een tft en een flashcartridge een veel draagbaarder systeem opleveren dan zo'n koffertje.

Alhoewel die natuurlijk wat duurder/zeldzamer zijn, zonde om te verzagen dus :+

Koekie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BARACUS
En ik denken dat het een simpele koffer mod zou worden :X het is geen spijker hamer klusje aan het worden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
Hazuki schreef op zondag 06 november 2005 @ 00:06:
Leuk plan, dit ga ik zeker volgen.

Ik vroeg me af in hoeverre een nomad compatible is met de gewone md, dat zou icm een tft en een flashcartridge een veel draagbaarder systeem opleveren dan zo'n koffertje.

Alhoewel die natuurlijk wat duurder/zeldzamer zijn, zonde om te verzagen dus :+
jah zou zonde zijn... trek dan zo'n 6-in-1 van Radica open zoals door Barracus werd gepost en hang daar een cartridge ingang aan.
je kan die dingen krijgen bij elke grote speelgoed winkel. zag ze pas nog staan in een krantje van een van de speelgoedshops hier in de buurt.

ik wil de MD zelf wel intact houden. stel dat ik de koffer voor een andere console wil gaan gebruiken, dan kan ik die er gewoon in zetten en aansluiten.
dan kan ik de MD gewoon op/in een kastje naast mijn TV zetten, en de koffer hergebruiken.
daarnaast is de console gewoon een mooi ding van zichzelf, en die looks wil ik behouden.
BARACUS schreef op zondag 06 november 2005 @ 00:10:
En ik denken dat het een simpele koffer mod zou worden :X het is geen spijker hamer klusje aan het worden :P
hell no :P ik ga echt wel serieus er iets moois van maken :) de MD zelf ga ik zo verbouwen dattie alles probleemloos kan spelen, daarbij zoveel mogelijk het ding zelf intact latend :)
de koffer opzich moet wel een beetje universeel worden. stel dat ik er een SNES ofzo in wil stoppen, dan moet dat kunnen (dmv een klem systeem ofzo, en een ander stuk schuim voor anders gevormde carts en pads).

[ Voor 24% gewijzigd door McKaamos op 06-11-2005 00:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
ok, statusupdate! kheb een winkel gevonden die bereid is om naar me op te sturen :) complete console voor 30 euro (wel met standaard RF switch, maar ik maak zelf wel een SCART :P controller en game erbij) en losse games te koop tussen de 4 en 10 euro :) zodra ik mijn stuff heb plak ik hier wel een link (ik laat die console niet voor mijn neus wegkapen :P ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vipertje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-09 15:13
ben je al wat opgeschoten met je flashcartridge nu ik dit ding heb gezien heb ik ook wel trek gekregen in zon gevalletje :p misschien kunnen we wel ergens zon pcbtje laten etsen ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
ik moet eerst een MD2 zien te scoren... dat wil nog niet echt lukken
heb al ff gemaild naar een handel in retro consoles, maar mocht je een goeie weten in omgeving zwolle, dan houd ik me aanbevolen.

edit: die statusupdate even hierboven is dus vals alarm geweest... was een MD1 ipv MD2 en de controlers waren brak...

[ Voor 24% gewijzigd door McKaamos op 18-12-2005 02:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vipertje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-09 15:13
ik zou gewoon die console halen en dan effe ergens wat honeybee 6 button controllers scoren :) als je beetje fatsoenlijk MK wilt spelen ofzo heb je toch 6 knoppen nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
mjah das wel een optie, maar wil alsnog een set goede originele controllers erbij hebben. puur om de compleetheid.

maar weet je misschien nog wat adressen waar ik zo'n machine kan scoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adlan
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01-09 02:18
In je plaats zou ik gewoon een laptopje kopen (rond 100 euro) met PII 266 of 300 Mhz CPU( meer mag natuurlijk ook ) met 2-3 gb schijf , 64-96mb ram .... zet daar win98se op, installeer 'sega emulator' en speel meer dan 150 sega games....ik heb zelf rond 146 games van sega op mijn laptop staan (en ook van dendy en nog paar van PS) sega en dendy spelletjes kan je op internet gratis downen (maar je moet wel veel zoeken en tis ook heel veel werk om ze allemaal te downen)....wat modden betreft kan je natuurlijk die laptop uitelkaar zetten, bv scherm enzo .... als controller kan je een usb-controller kopen (kost 10-20 euro)..... ik zie dat je een sonic fun bent ....heb hier 12 verschillende sonics opstaan (ook die van 3D)....als je wilt kan ik sreens van al mijn sega games doormailen....

ps: je kan met die emulator ook je game saven :-) wat in sega of dendy consoles onmogelijk is

[ Voor 9% gewijzigd door Adlan op 18-12-2005 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
Adlan schreef op zondag 18 december 2005 @ 18:03:
In je plaats zou ik gewoon een laptopje kopen (rond 100 euro) met PII 266 of 300 Mhz CPU( meer mag natuurlijk ook ) met 2-3 gb schijf , 64-96mb ram .... zet daar win98se op, installeer 'sega emulator' en speel meer dan 150 sega games....ik heb zelf rond 146 games van sega op mijn laptop staan (en ook van dendy en nog paar van PS) sega en dendy spelletjes kan je op internet gratis downen (maar je moet wel veel zoeken en tis ook heel veel werk om ze allemaal te downen)....wat modden betreft kan je natuurlijk die laptop uitelkaar zetten, bv scherm enzo .... als controller kan je een usb-controller kopen (kost 10-20 euro)..... ik zie dat je een sonic fun bent ....heb hier 12 verschillende sonics opstaan (ook die van 3D)....als je wilt kan ik sreens van al mijn sega games doormailen....

ps: je kan met die emulator ook je game saven :-) wat in sega of dendy consoles onmogelijk is
dat heb ik al lang. ik wil gewoon de console zelf hebben.
Emulatie doet imho onder voor de originele console.

Pagina: 1