OC niet hoger dan 400mhz???

Pagina: 1
Acties:

• Vuurvoske
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:23

Vuurvoske

Nunquam cede!

Topicstarter
Hallo,

Ik heb het volgende probleem. Bij het overclocken van mijn pentium 4 northwood icm p4p800 SE moederbord kom ik niet boven de 400mhz? Gister zat ik er even boven, stresstest gedaan met super pi, met mbm 5 de termperaturen in de gaten gehouden. Dat ging gewoon goed. Kom ik vanmiddag thuis is mijn pc gefreezed. (ik zat op 229 in bios)

De voltage settings in het mobo staan allemaal op auto met uitzondering van agp die staat op 1.5volt
Het overclocken doe ik in de bios, manual. Performance mode = auto.

Nu heb ik ooit het verhaal gehoord dat je met mijn moederbord schijnbaar niet boven de 400mhz uit kunt komen? IS dit waar en anders hoe kan ik toch hoger komen? De bedoeling is 3,4 tot 3,6ghz.
Op het moment zit er nog een stock koeling in en met super pi @ 3,2ghz was de stressed temp 47graden max. Ik ben van plan om de zalman Zalman CNPS7000B-AlCu LED te kopen. Maar ik heb het vermoeden dat het probleem ergens anders ligt dan koeling.

btw. Jah ik heb de faqs gelezen, ja ik heb diverse overclock topics doorgelezen hier op got, hardware.info en andere overclock sites. Maar ik kon niks vinden!

Mijn specs:
proc: Pentium 4 2,8ghz northwood
mobo: asus p4p800 se
vidkaart sapphire 9600pro @ catlyst 5.10
geheugen 2x 256mb & 1x 512mb pc2700 DDR
2x 80gb hdd (ATA)
Aopen 350watt voeding
3x coolermaster led fan
2x neonbuis (weet niet van welk merk of werk wattage helaas)
--> voor uitgebreide specs zie mijn signature.

Edit koeler is een Titan. Alu heatsink + ventilator.

[ Voor 3% gewijzigd door Vuurvoske op 03-11-2005 15:18 ]

Beroeps brabander

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-02 16:05
Je hebt PC2700 geheugen, dat standaard op 333Mhz draait. Het kan dus zijn dat 400mhz de max (of net te veel) is wat je met je geheugen kunt halen. Iets meer voltage op het geheugen kan ervoor zorgen dat je net iets verder kan overklocken. Maar het lijkt dat het geheugen hier de bottleneck is...

Staat het AGP-slot/PCI-sloten gelockt?

Wat zijn je voltages?

Etc..

Misschien moet je de faq nog iets beter doorlezen.....

[ Voor 19% gewijzigd door L.N. op 03-11-2005 15:22 ]

• DaMightyWackO
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:20

DaMightyWackO

-=Think Twice=-

Is compleet normaal, zonder voltage verhoging en andere cooling. En zelfs met andere koeling en voltage verhoging. Zijn betere clocks niet gegarandeerd.

the funniest thing about this particular signature is that by the time you realise it doesn't say anything it's too late to stop reading it

• Vuurvoske

Vuurvoske

Nunquam cede!

Topicstarter
LuukNouwen schreef op donderdag 03 november 2005 @ 15:20:
Je hebt PC2700 geheugen, dat standaard op 333Mhz draait. Het kan dus zijn dat 400mhz de max (of net te veel) is wat je met je geheugen kunt halen. Iets meer voltage op het geheugen kan ervoor zorgen dat je net iets verder kan overklocken. Maar het lijkt dat het geheugen hier de bottleneck is...

Staat het AGP/PCI-sloten gelockt?

Wat zijn je voltages?

Etc..

Misschien moet je de faq nog iets beter doorlezen.....
Hier had ik nog niet aangedacht, weet je misschien ook wat voor een voltage ik zou moeten gebruiken om mijn geheugen te overclocken? En misschien waar je dit doet. Ik heb namelijk wel wat ervaering met overclocken van gpu's en cpu's maar niet met geheugen :/

//edit:

Nouja het probleem is eigenlijk dat ik een x850xt 258mb heb aangeschaft... Een vriend van me wees me erop dat mijn cpu de bottleneck voor performance kan zijn. Vandaar de oc.

[ Voor 12% gewijzigd door Vuurvoske op 03-11-2005 15:27 ]

Beroeps brabander

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Als die voltages bij te stellen zijn in je BIOS kan je dat proberen (2.7 of 2.8 volt). Maar het is niet gezegd dat je geheugen 400 Mhz of meer aankan.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Vuurvoske

Vuurvoske

Nunquam cede!

Topicstarter
Stel ik koop nu een gig of 512mb aan pc3200 geheugen erbij? Kan dat kwaad om te combineren? Zowel pc2700 als pc3200 in je pc?

Beroeps brabander

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Je pc3200 zal zich terugklokken want al je geheugen moet op dezelfde snelheid draaien. Ik zou eerst proberen of je je RAM kan vastzetten op een bepaalde snelheid, zodat het geen bottleneck vormt bij het overklokken, en achteraf kan je dan kijken hoe ver je RAM evt. raakt.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Nee, het pc3200 reepje klokt terug naar de andere pc2700 module.

Goedkoop bellen via VoIP

• Vuurvoske

Vuurvoske

Nunquam cede!

Topicstarter
Dus eigenlijk zou ik beter kunnen proberen dat pc 2700 geheugen te verpatsen en dan een gig pc3200 kunnen kopen. Dat is de meest stabiele en de verstandigste oplossing?

Beroeps brabander

• goeiemorguh
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 25-01-2024
Ik heb zelf ook een P4P800SE (met een ct479+PM740), als je wil overclocken is het aan te raden de performance mode op standaart te zetten en de memory performance uit (op auto dacht ik). Ook even spread spectrum uitzetten, het is niet gegarandeerd maar zorgt meestal voor mee stabiliteit als je hem uitzet.

Ik denk overigens dat je geheugen de bottleneck is, als je nieuw geheugen gaat kopen zou ik gewoon voor een 2x512 DC setje gaan want verschillende modules is niet aan te raden met OCen (lees: werkt voor geen meter, zeker niet in DC). Als je goedkoop geheugen wil is misschien het Gskill ZX geheugen leuk voor je (120 euries bij icomputers en heeft 2336 timings, op 2.5 3 3 7 is de 230mhz (460 DDR) wel te halen. Je kan natuurlijk ook de dividers gebruiken zodat je je CPU sneller laat lopen zonder het geheugen te OCen.

Succes ;)

|| Specs || SuperPI 1m

• Vuurvoske

Vuurvoske

Nunquam cede!

Topicstarter
Nou een vriend van me, die ook bij de lokale pcboer werkt, gaat kijken wat het me gaat kosten voor 1gb pc3200 cl2.5 of cl3. Ik kan waarschijnlijk gewoon inruilen met bijbetaling. Voor mijn oude geheugen zou ik volgens het "wat is dit nog waard" topic 60 euro mogen vragen.

Beroeps brabander

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Beter geen CL3, met CL2.5 (CL2 is nog beter) heb je meer marge, dan kan je je timings wat losser zetten en zo vaak wat hoger komen.

• Vuurvoske

Vuurvoske

Nunquam cede!

Topicstarter
Borromini schreef op donderdag 03 november 2005 @ 18:57:
Beter geen CL3, met CL2.5 (CL2 is nog beter) heb je meer marge, dan kan je je timings wat losser zetten en zo vaak wat hoger komen.
Oke bedankt voor de tip :)

Beroeps brabander

Pagina: 1