Toon posts:

Probleem met Externe 2,5 HDD op Laptop

Pagina: 1
Acties:
  • 106 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Lieve kinderen,

Ik mag jullie feliciteren met mijn eerste post, iets wat ik ten zeerste betreur, aangezien
ik met mijn vergaarde kennis(en google ;) ) Nog niet eerder hulp van buitenaf heb moeten
aanroepen. Het volgende:

Voor de zomervakantie heb ik mijn Laptop(Fijutsu-Siemens Lifebook) gefrituurd. Geen punt,
nieuwe laptop gekocht (Fujitsu-Siemens Amilo Series). Nu heb ik deze week een belangrijke
opdracht waarvoor ik data nodig heb, die ik enkel nog opgeslagen heb staan op de 2,5 inch ATA
HDD (10GB) uit mijn vorige laptop. (op deze schijf, 1 enkele FAT32 partitie met windows XP(SP2) en de hele rambam er nog op)

Ik dacht dus slim te zijn, en heb gisteren een Externe HDD casing aangeschaft (USB2), De boel in mekaar geschroeft, en aangesloten. Allemaal Prima, wordt door XP(SP2) herkend, en icoon wordt geplaatst in explorer. Echter, de schijf is niet toegankelijk, en in de handleiding van de externe HDD casing staat dat elke schijf voor gebruik eerst geformatteerd moet worden(nieuw of niet). Iets wat ik dus juist niet wil, want ik moet die data hebben. Het kan niet aan jumper-settings liggen, heb ik al geprobeerd, bovendien boeit dat toch niet bij USB2.

Die schijf is 100% goed, want heb hem onlangs nog in een andere laptop gehangen. heb het volgende bedacht om aan mijn data te komen, maar misschien hebben jullie een betere oplossing?
Zou nl. een beetje jammer zijn, om voor eenmalig gebruik een vermogen uit te gaan geven.

Heb reeds geprobeerd om te kijken op ik de huidige schijf in de laptop kon vervangen, door de oude,
te booten, en dan de data op DVD te branden, om ze daarna weer om te wisselen. Helaas, kan niet want de laptop heeft nu een SCSI bus en HDD. Zou natuurlijk een verloopkabeltje kunnen krijgen om de 2,5 IDE HDD in de SCSI bus te drukken, maar das ook nog maar de vraag of dat gaat passen. en OF het systeem uberhaupt wel wil booten op deze HDD.

Is er zoiets mogelijk om de SCSI bus een verloop aan te sluiten waar vervolgens aan de ene kant een SCSI disk(primair), en de 2,5 Inch HDD(secundair) op aangesloten kunnen worden? Dan maar even geen bodemplaat, onder laptop tijdens kopieren.

Andere oplossing; De 2,5 inch met een verloop naar standaard Desktop IDE omzetten, in een normaal systeem hangen, en dan dmv Firewire/USB, whatever overpompen naar de laptop? Probleem is alleen dat die kabel (zit in Griekenland) moeilijk te krijgen is + heb niet de beschikking over een desktop.

Misschien zou het beter lukken (zonder format) als ik een PCMCIA-IDE Case gebruik?

HELP!!!! Alle waanzinsplannen welkom...

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2005 14:34 ]

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-02 08:04

leuk_he

1. Controleer de kabel!

beste papa .... >:)
Echter, de schijf is niet toegankelijk,
Wat is de foutmelding?

/Edit: volgens mij hoef je hem niet te formateren. probeer hem anders eens te lezen als je geboot bent van een knopiixcd ?
Die schijf is 100% goed, want heb hem onlangs nog in een andere laptop gehangen.
Dan kun je uiteraard hem weer in die andere laptop hangen en dan via netwerk die files eraf halen?
Helaas, kan niet want de laptop heeft nu een SCSI bus en HDD. Zou natuurlijk een verloopkabeltje kunnen krijgen om de 2,5 IDE HDD in de SCSI bus te drukken, maar das ook nog maar de vraag of dat gaat passen.
SCSI? dat is zeker de vraag. weet je echt zeker dat het een scsi harde schijf is? of bedoel je SATA? maar een ATA/IDE schijf aan scsi te hangen is..... niet doenlijk.
Misschien zou het beter lukken (zonder format) als ik een PCMCIA-IDE Case gebruik?
:? welke.

Doe eens specs :
-Wat is het merk van je laptop.
-wat is het merk van je 2"5 casing. (ku je die evt ook een exteren voeding geven ipv de voeding via de usb kabel?)
-Heb je de usb casing al eens aan een adere pc gehangen: zelfde resultaat?
Alle waanzinsplannen welkom...
Ga eens een goede winkel binnen en vraag om hulp.... je wil tenslotte best wat extra hardware kopen om het voor elkaar te krijgen...

[ Voor 5% gewijzigd door leuk_he op 03-11-2005 15:59 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Verwijderd

Volgens mij moet je als je zo'n externe behuizing koopt altijd eerst formateren om hem werkende te krijgen... Kan iemand dit bevestigen?

• Koenraadv
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 26-07-2025
Bij een 3,5 externe HDD is het niet nodig te formateren, en ik denk niet dat dat bij een 2,5 anders is.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 03 november 2005 @ 15:37:
Volgens mij moet je als je zo'n externe behuizing koopt altijd eerst formateren om hem werkende te krijgen... Kan iemand dit bevestigen?
Hoewel de TS dit ook al in zijn handleiding leest vind ik dit echt heel raar, ik werk met diverse externe USB-IDE behuizingen (3,5 en 2,5 inch), maar bij geen van allen moet eerst de harddisk worden geformatteerd... het idee alleen al.. 8)7

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Dat is uiteraard alleen het geval als je een nieuwe HDD koopt en die erin propt (logica).

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
Bij deze ten eerste bedankt voor de reacties;
Wat is de foutmelding?
Toegang geweigerd, geen geldig medium
Dan kun je uiteraard hem weer in die andere laptop hangen en dan via netwerk die files eraf halen?
Uiteraard, maar helaas, dat was in NL, en ik woon momenteel in Griekenland. Heb ook niet de beschikking over een andere laptop.

Specs:

Laptop: Fujitsu Siemens Amilo M3438G
PDF Specsheet: http://www.fujitsu-siemens.com/Resources/59/562938810.pdf
Casing: Transcend Store Jet

Je hebt inderdaad gelijk, geen SCSI, sorry, is dus idd S-ATA. kan wel RAID gebruikt worden,
maar ja, daar heb ik dan zeker ook een S-ATA schijf voor nodig?

Andere PC's(verschillende OS) zelfde probleem. Externe voeding heeft ie ook, (2x USB).

Grappig is ook dat in System Control, de casing keurig wordt weergegeven. Enkel de data van de schijf niet. (laat geen filesystem zien, grootte 0, clusters 0, cilinders 0, enz)

Zou het mogelijk zijn om te formatteren, zodat de schijf werkt, en daarna Norton Recovery/Partition Magic gebruiken om de verloren data weer terug te krijgen, en de schijf gewoon te blijven gebruiken?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2005 09:49 ]

Verwijderd

download een bootable linux-cd (op http://rescue.zutphen.nu staat er eentje van slechts 22MB) O-)
boot van deze cd, log in (username 'root', password '6ftdeep')
(of boot van een andere bootable linux-cd)
Sluit je externa harddisk aan en tik in:
code:
1
fdisk -l
(kleine letter L dus)
Dan moet er een overzicht komen van alle lokale harddisks en hoe ze gepartitioneerd zijn...
En bekijk na het aansluiten van de harddisk de laatste 20 regels in /var/log/messages eens, dit doe je door in te tikken:
code:
1
tail -20 /var/log/messages

er zou ongeveer zoiets tussen moeten staan:
code:
1
2
3
4
5
Nov  5 02:18:59 tramore kernel:   Vendor: TOSHIBA   Model: MK3021GAS         Rev: GA12
Nov  5 02:18:59 tramore kernel:   Type:   Direct-Access                      ANSI SCSI revision: 02
Nov  5 02:18:59 tramore kernel: Attached scsi disk sda at scsi1, channel 0, id 0, lun 0
Nov  5 02:18:59 tramore kernel: SCSI device sda: 58605120 512-byte hdwr sectors (30006 MB)
Nov  5 02:18:59 tramore kernel:  sda: sda1

Je kan hem trouwens ook wel ff mounten, en de inhoud bekijken:
code:
1
2
3
mkdir /blaat
mount /dev/sda1 /blaat
ls -l /blaat

Wat is hiervan het resultaat?
Zou het mogelijk zijn om te formatteren, zodat de schijf werkt, en daarna Norton Recovery/Partition Magic gebruiken om de verloren data weer terug te krijgen, en de schijf gewoon te blijven gebruiken?
Nooit doen.

• hazelip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-03 11:56
Er is ook kans dat je de schijf in je oude laptop van een wachtwoord hebt voorzien via de BIOS. Die moet er eerst af voordat je hem kunt lezen misschien?
Pagina: 1