Toon posts:

Dynax 5d

Pagina: 1
Acties:
  • 50 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hi,

ik ben nieuw hier op het forum en overweg de aanschaf van een dynax 5d. Heb dus meteen ook een heleboel vragen.....

Ben zelf in het bezit van zijn analoge broertje (of zusje?) de dynax 5 met lenskit.
Deze kit bestaat uit de Minolta A 75-300/ 4.5 -5.6 D en de A 28-80/3.5-5.6D Ik weet het, het zijn geen superlenzen, maar omdat ik maar een bescheiden amateurtje ben, mijn geld er niet mee hoef te verdienen, zelden meedoe aan wedstrijden en mijn fotoos niet op hoef te blazen tot posterformaat ben ik er dik tevreden over, zeker gezien het aanschafbedrag en het leuke bereik dat je ermee hebt.

Ik weet dat ik mijn brandpuntsafstand met factor 1,5 ga verhogen, dus (haast) geen groothoek zal overhouden. Ik weet ook dat ik van vignettering geen last zal hebben, omdat ik alleen maar het middelste deel van de lenzen zal gebruiken ivm met de sensorgrootte (24 bij 16 ipv 36 bij 24 mm)
Maar ik las laatst wel dat je last kunt krijgen van chromatische aberatie in deze situatie, wat dat ooke moge zijn (kleurverstrooing, kleurhalo's aan de randen?)

Wie kan hier wat zinnigs over vertellen en heeft misschien dezelfde overstap gedaan als ik nu overweeg?

Zou de Sigma lenskit 18-50mm F3.5-5.6 DC en 55-200mm F4-5,6 een betere keuze zijn (slechts 250 Euri) of de nieuwe all-in-one Sigma 18-200mm (350 euro) of diens concurrent van Tamron met macro optie (380 euro) ?????

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-01 21:11
CA zijn paarse randjes rond hele lichte stukken in de foto. Zie ook hier.

Ik zou verder zeggen gewoon proberen met je bestaande lenzen en kijken hoe het bevalt. Je kan later altijd nog lenzen bijkopen. Misschien kan je de 5D met de 18-70 kitlens kopen. Dan heb je in ieder geval weer wat groothoek terug.

Hail to the king baby!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:00

Zoefff

❤ 

Hoi Ad 58, welkom op GoT :)

We hebben binnen dit subforum (en andere subfora ook natuurlijk) een aantal regeltjes om de boel duidelijk en overzichtelijk te houden. De belangrijkste richtlijnen vind je in Fotografie Policy, ik raad je aan om dat eens door te lezen.

Voor veel camera's hebben we een 'groot verzamel topic', waar je dit soort vraagjes prima in kwijt kan. Een overzicht van deze topics vind je in FG Favourites. Daar staat onder andere een linkje naar Konica Minolta Dynax 5D, het topic waar jij moet zijn.

Verder hebben we ook de Technische FAQ waarin je vraag over CA (chromatische abberatie) word beantwoord. Vergis je ook niet in de hoeveelheid kennis die al aanwezig is, met de search kan je soms enorm veel vinden :)

In je andere post schrijf je "even wennen aan de beperkte typeruimte dus", wat je daar mee bedoeld begrijp ik niet helemaal? Een bericht kan ongeveer 65kb groot zijn, daar zat je nog láng niet aan, dus voortaan kan je gewoon door blijven typen totdat je een ons weegt :P

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is en dat je nog veel plezier mag beleven op GoT!

[ Voor 14% gewijzigd door Zoefff op 03-11-2005 15:47 ]

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Dit topic is gesloten.