Toon posts:

Advanced netwerk monitoring (SNMP)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik ben op zoek naar een om een netwerk te monitoren.

we hebben de volgende eisen:
- moet wan aankunnen
- moet bij een error een sms kunnen sturen (group based. d.w.z. als router A uitvalt krijgen meneer A en B een sms, als router B uitvalt krijgen meneer B en C een sms)
- moet een overzichtelijke "landkaart" maken van het netwerk met de status van de links

ik was al bij deze site gekomen, maarja dat zijn er zoveel, voordat ik daar een goeie in heb gevonden... :/

dus als iemand zo'n programma weet: zeg het ff :) zeg der het liefste ook ff bij waarom dat programma nu zo goed is ;)

Verwijderd

probeer eens http://www.ks-soft.net
kan nog geen sms versturen maar als je een mobiel met een kaart eraan hang dan lijkt me dat een koud kunstje.

Verwijderd

Wij gebruiken sinds kort Opmanager van AdventNet (http://www.adventnet.com/). Servers/Switches/.. worden automatisch toegevoegd dmv SNMP
Voor SMS zul je een email2sms gateway moeten gebruiken...

Verwijderd

- HP Openview
- Tivoli Netview

Met deze programma's kun je je eigen rules en smartsets maken. Een smartset is dan een groep netwerkapparaten, en deze smartsets kun je dan gebruiken om rules voor te maken.

edit: zit overigens ook een heel makkelijke landkaart in, en is veel ondersteuning voor. Heb met beiden gewerkt (maar vooral Tivoli Netview) en ik vond het vrij simpel werken :)

Zit ook nog een webinterface bij overigens...

[ Voor 102% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2005 14:13 ]

• xantos
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Big Brother (www.bb4.org) kan dit bijna allemaal behalve van die landkaart geloof ik...

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:11
Titel edit, en een move naar Network Troubleshooting :)

Verwijderd

Ik ben zelf met een OpenSource variant bezig waar dit allemaal in moet komen te zitten, die is alleen nog niet echt klaar.
Dus ik kan hier leuk ideén opdoen :)
[/offtopic]

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-04 14:04

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Verwijderd schreef op donderdag 03 november 2005 @ 13:09:
ik ben op zoek naar een om een netwerk te monitoren.

we hebben de volgende eisen:
- moet wan aankunnen
- moet bij een error een sms kunnen sturen (group based. d.w.z. als router A uitvalt krijgen meneer A en B een sms, als router B uitvalt krijgen meneer B en C een sms)
- moet een overzichtelijke "landkaart" maken van het netwerk met de status van de links

ik was al bij deze site gekomen, maarja dat zijn er zoveel, voordat ik daar een goeie in heb gevonden... :/

dus als iemand zo'n programma weet: zeg het ff :) zeg der het liefste ook ff bij waarom dat programma nu zo goed is ;)
Ik vind het maar een hele magere topictsart.
Wat wil je precies managen ? Alleen routers ?
Over wat voor een netwerk hebben we het zo'n beetje ? Waar moet het op draaien ? Wat is je budget ?
Wat heb je zelf allemaal al gevonden (behalve een site waar je eigenlijk te lui bent om zelf verder onderzoek te doen) ?

Tijd voor een nieuwe sig..

Verwijderd

Wat dacht je van Zabbix ?

Verwijderd

Topicstarter
Wat wil je precies managen ? Alleen routers ?
Over wat voor een netwerk hebben we het zo'n beetje ? Waar moet het op draaien ? Wat is je budget ?
Wat heb je zelf allemaal al gevonden (behalve een site waar je eigenlijk te lui bent om zelf verder onderzoek te doen) ?
hmm, zal (proberen) mezelf wat duidelijker te maken dan :)

Wat wil je precies managen ? Alleen routers ? : het is vooral monitoren, zodat we hier zien als een link naar een andere locatie down gaat, dat we het dan zelf checken wat er mis is, en ja het zijn alleen routers

Over wat voor een netwerk hebben we het zo'n beetje ? : ik zit hier bij de infrastructuur-ruggengraat zeg maar van dit bedrijf. vanuit hier zijn er dus connecties naar behoorlijk wat andere locaties (weet niet precies hoeveel, maar toch aardig wat). hier hebben we dus gigabit switches, routers, packet shapers, etc staan. als topologie gebruiken we een extended star
van de andere locaties hoeven we trouwens alleen maar de eerste router te zien, dus niet het hele netwerk.

Waar moet het op draaien ? : opzicht maakt dat niet uit maar mijn voorkeur gaat uit naar windows (2003), als hardware hebben we een systeem met een 2.5 Ghz proc, 1 GB ram

Wat is je budget ? : maakt opzicht ook weinig/niks uit als het programma goed werkt

Wat heb je zelf allemaal al gevonden (behalve een site waar je eigenlijk te lui bent om zelf verder onderzoek te doen) ? : nog redelijk wat programma's die niet voldoen aan onze eisen. vraag me niet meer precies welke want dat weet ik dus niet meer precies.
trouwens ik ben niet te lui voor die site, maar het zijn gewoon zoveel programma's dat het een eeuwigheid duurt voordat ik daar iets goeds uit heb gevist. aangezien er hier mensen zijn die wss met dit soort programma's werken/hebben gewerkt krijg ik een idee welke goeie programma's zijn hiervoor

/edit
Ik ben zelf met een OpenSource variant bezig waar dit allemaal in moet komen te zitten, die is alleen nog niet echt klaar.
Dus ik kan hier leuk ideén opdoen
als je al wat af hebt hoor ik het graag :) mss dat ik het hier dan kan testen

/edit

na het weekend ga ik denk testen, heb nu een paar proggies gevonden die er goed uitzagen dus dan ff test omgevingkje opzetten
iig al bedankt :)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2005 10:38 ]

Verwijderd

In Tivoli Netview kun je in ieder geval je kaart indelen in niveau's zodat je alleen de eerste router van een lokatie te zien krijgt. Je kan er elk apparaat zo'n beetje in monitoren, mits ze SNMP aan hebben staan.
Zoals ik al zei: deze voldoet in principe aan al je eisen, en is vrij simpel om mee te werken.

Wel een nadeel is dat het het makkelijkst draait op een AIX-systeem. Ik geloof dat er ook wel een Windows-versie is, maar de meesten gebruiken iig AIX. Daar is ook de meeste ondersteuning voor te vinden.

Verwijderd

Topicstarter
ben ik nu zo slecht in zoeken of hebben ze bij tivoli alleen zown lame flash-demo en geen trial versie?

Verwijderd

ik kan zo gauw ook niks aan trial versies e.d. vinden... wel is er genoeg documentatie beschikbaar met screenshots e.d.

Verwijderd

Topicstarter
ja, maarja, das een sjiek verkoop praatje, daar gaan ze echt geen nadelen van hun programma inzetten... ik wil het wel zelf eerst uitproberen

ik moet het trouwens zowiezo eerst testen enzo want ik moet ook een implementatie plan maken dus dan moet ik wel weten hoe je het moet configgen :/

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2005 13:59 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 13:59:
ja, maarja, das een sjiek verkoop praatje, daar gaan ze echt geen nadelen van hun programma inzetten... ik wil het wel zelf eerst uitproberen

ik moet het trouwens zowiezo eerst testen enzo want ik moet ook een implementatie plan maken dus dan moet ik wel weten hoe je het moet configgen :/
Als het je puur om de config gaat, ook daarvan is volgens mij genoeg documentatie te vinden. Staat stap voor stap alles uitgelegd.

Verwijderd

Topicstarter
true, maar ik wil wel eerst zelf een beetje voelen hoe het programma is (en of die fijner werkt dan andere vergelijkbare programma's) en het eens gebruikt hebben (zodat ik, als we hem implementeren in de productieomgeving, hem ook sneller up and running heb en niet voor ieder klikje en vinkje in de help moet gaan kijken)

maar goed, heb die knakkers gemaild of je een trial versie kan krijgen, eens kijken wat ze zeggen. zou het eigenlijk dom van ze vinden als dat niet zo is :/ hier win je geen klanten mee imho :x

Verwijderd

Neuh... inderdaad vrij slecht dat je zoiets niet gewoon kan downloaden, en er wat beperkingen qua functionaliteit inbouwen. Dan kan je er gewoon een beetje mee spelen en kijken of het ECHT voldoet aan je eisen, en niet alleen op papier (wat in de reclamefolder staat).

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 08:57:
als je al wat af hebt hoor ik het graag :) mss dat ik het hier dan kan testen
Is geen enkel probleem, maar dan moet je wel je emailadres openbaar maken, anders kan ik je niet contacteren ;)
Of je mailt mij, kan ook.

Mijn OpenSource project doet vooral node-checks en snel management access verschaffen. Nou zijn er alleen stats, maar er komt een "pro" versie voor (ook gratis natuurlijk). Zoals het er nou uit ziet "hoop" ik de eerste release op 1 jan 2006 af te hebben van de pro versie. Incl nieuwe website en een paar andere updates.
[/offtopic]
Pagina: 1