tv-out zwart-wit door forceware drivers

Pagina: 1
Acties:

• kingmob
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 26-07 12:58
Het 6600GT topic is om vage redenen dicht, dus probeer ik het maar met mijn eigen topic, ik zal beginnen met een samenvatting van mijn vorige posts:
Ik heb een tv-out probleem op mijn nieuwe XFX 6600GT. Er zit dus alleen een 9-polige (wtf?) s-video aansluiting op. Voorheen had ik mijn ti4200 via een 4 pins op een scartblok aan mijn tv aangesloten. s-video selecteren gaf dan altijd al zwart-wit beeld (nam/neem aan dat het aan mijn tv lag, ook al is deze niet zo heel oud). Ik selecteerde dan altijd gewoon composite en dan had ik kleur, hoewel het beeld wat slechter van kwaliteit was.

Nu heb ik hetzelfde bij deze. Er zat een verloopkabeltje bij van 9 pins naar 4 pins (thank god) en ik heb een gender changer gekocht zodat ik die dan op mijn oude kabel kon aansluiten (gaat door plafond en muur naar beneden ;)). Zelfde gedoe bij s-video, dat is, zwart-wit beeld. Maar, bij het instellen van composite wordt het beeld heeeeel eventjes kleur en goed, om daarna zwart te worden en te blijven :?

Wat de hell mis ik? En wat moet ik verranderen? De kabel, het scartblok, de TV?
Ik ben er op het moment achter dat het waarschijnlijk aan de bios van de kaart ligt, althans, volgens een post op het nvnews forum die ik even niet meer terug kan vinden :|.
Ik ga nu eerst nog even wat drivers testen en daarna is het maar flashen geblazen denk ik...
Ik heb verschillende drivers geprobeerd zonder succes :(. Het meest frapante is nog wel dat als ik geen drivers installeer, het wel werkt, alleen is dat dan weer geen optie...
Samenvattend weet ik nu dus zeker dat al mijn kabels etc. goed zijn en dat mijn TV de s-video aansluiting aan kan, ik kan het kleurenbeeld immers wel krijgen zonder de drivers. Het installeren van willekeurig welke forceware driver zorgt er echter voor dat ik zwart-wit s-video heb, of domweg geen beeld met composite.
Weet iemand wat af van die biosflash die nodig zou zijn, of weet iemand een andere oplossing. Samen met de uitermate lawaaierige koeler begint deze kaart namenlijk op een miskoop te lijken :(

Overigens is het zwart-wit beeld van een voor mij ongekende kwaliteit. Het beeld zonder drivers is dan wel kleur maar onwaarschijnlijk kut.
Ook kan ik nog toevoegen dat het bios scherm en het windows opstart logo ook altijd in kleur zijn, ongeacht of ik de drivers wel of niet heb geinstalleerd.

[ Voor 4% gewijzigd door kingmob op 03-11-2005 12:52 ]

• kingmob
Subtiele schop.
Ik kan inmiddles ook toevoegen dat hetzelfde probleem zich voordoet in linux.

• kingmob
Laatste poging? Het frustreert me eindeloos dat het niet meer werkt namenlijk :(

• GreyGhost
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:10

GreyGhost

Het is een spook

Aangezien dit bij linux hetzelfde probleem kan geven:

Heb je wel je TV/format goed ingesteld (in mijn geval B/Pal), andere keuze zoals NTSC of een verkeerde Pal kunnen soms zwart wit beeld geven. (NView display settings -> device settings -> Select TV format)

Je kunt er eens een aantal proberen.

[ Voor 9% gewijzigd door GreyGhost op 06-11-2005 11:03 ]

For I am grey, between the darkness and the light

• kingmob
Ja, dat is allemaal prima in orde. Het moet ook echt aan 1 van de nieuwe onderdelen liggen, omdat het met de oude videokaart welwerkte.
De nieuwe onderdelen zijn de videokaart en het koppelstuk van vivo naar Svideo. Ik heb dus alleen zo'n koppelstuk en die dingen kun je niet in de winkel kopen, dus ik kan ook geen composiet gebruiken.

Maar het gekke is dus dat hij het zonder nvidia drivers en in de bios wel doet met kleur. En als ik probeer te schakelen van Svideo naar composiet krijg ik heel even goed beeld (ongeveer een 10e seconde). Het KAN dus wel :?

[ Voor 26% gewijzigd door kingmob op 06-11-2005 12:14 ]

• GreyGhost
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:10

GreyGhost

Het is een spook

kingmob schreef op zondag 06 november 2005 @ 12:12:
Maar het gekke is dus dat hij het zonder nvidia drivers en in de bios wel doet met kleur. En als ik probeer te schakelen van Svideo naar composiet krijg ik heel even goed beeld (ongeveer een 10e seconde). Het KAN dus wel :?
Het is dus erg waarschijnlijk dat het aan de nvidia drivers ligt. Je zegt dat het wel goed zit met die Pal instellingen omdat het met de vorige kaart ook werkte, wat ik een beetje vaag argument vind, je gebruikt immers een andere chipset. Heb je ook gecheckt/geprobeerd of een andere instelling wat uitmaakt?

For I am grey, between the darkness and the light

• kingmob
GreyGhost schreef op zondag 06 november 2005 @ 13:24:
[...]

Het is dus erg waarschijnlijk dat het aan de nvidia drivers ligt. Je zegt dat het wel goed zit met die Pal instellingen omdat het met de vorige kaart ook werkte, wat ik een beetje vaag argument vind, je gebruikt immers een andere chipset. Heb je ook gecheckt/geprobeerd of een andere instelling wat uitmaakt?
Nee, die instelling ligt namenlijk niet aan de chipset ;). Ik heb er uit pure wanhoop wel mee gespeeld natuurlijk, maar dat leverde niets op.
Ikzelf kom dus ook op de drivers uit, maar oudere versies lossen het niet op. Ik moet nog proberen de echt antieke forceware versies te proberen. Ik weet niet in welke mate linux drivers op die van windows lijken, maar daar speelt hetzelfde probleem dus ook.

Wat ik me afvraag, zijn er hier mensen waarbij het WEL werkt met dezelfde kaart?

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:42
Kijk eens bij je TV-out kleurcorrectie of er niet een schuifje verkeerd staat waardoor je beeld er zwart-wit uitziet. Ik kan me herinneren dat ik dat ook een keer moest aanpassen toen ik voor het eerst drivers installeerde..

En check nogmaals of hij wel degelijk op PAL staat. Want de nvidia drivers zetten deze lekker standaard weer op NTSC, terwijl het zonder drivers wel goed staat.

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

• LeX-333
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-11-2016
Even voor de duidelijkheid: Je gebruikt een svideo kabel tussen je tv en computer; Je sluit de svideo kabel aan op de svideo uitgang van je vivo kabel; Je zet de tv-out handmatig op composiet.

Ik heb een speciale vivo kabel bij mijn 6600 gehad met verschillende pluggen (svideo in/uit, composiet in/uit, RGB uit) Probeer eens een verloopkabel van 9-pins naar composiet, soms zit daar verschil tussen (kun je dus met een 9-pins naar svideo nooit een degelijk composiet signaal krijgen) Verder kun je eens kijken of je TV toch svideo aan kan. TV's kunnen namelijk (meestal) niet automatisch detecteren of er en svideo of composiet signaal op de scart ingang staat en hebben vaak een handmatige svideo instelling. Deze werkt vaak maar op 1 scart plug en heet meestal Y/C, EXT2-S, AV2-S, etc.

Too many people, making too many problems

• kingmob
LeX-333 schreef op zondag 06 november 2005 @ 15:13:
Even voor de duidelijkheid: Je gebruikt een svideo kabel tussen je tv en computer; Je sluit de svideo kabel aan op de svideo uitgang van je vivo kabel; Je zet de tv-out handmatig op composiet.

Ik heb een speciale vivo kabel bij mijn 6600 gehad met verschillende pluggen (svideo in/uit, composiet in/uit, RGB uit) Probeer eens een verloopkabel van 9-pins naar composiet, soms zit daar verschil tussen (kun je dus met een 9-pins naar svideo nooit een degelijk composiet signaal krijgen) Verder kun je eens kijken of je TV toch svideo aan kan. TV's kunnen namelijk (meestal) niet automatisch detecteren of er en svideo of composiet signaal op de scart ingang staat en hebben vaak een handmatige svideo instelling. Deze werkt vaak maar op 1 scart plug en heet meestal Y/C, EXT2-S, AV2-S, etc.
Het probleem is dus denk ik dat mijn vivo kabel alleen een svideo uitgang heeft. Had ik dit van te voren geweten dan had ik wel wat meer geld uitgegeven voor een bedrijf dat niet zo cheap is, maar dat is nu te laat. En de goede kabels zijn niet te koop in de winkels :|.

Verder weet ik niet zeker of mijn TV Y/C aankan. Ik sluit hem aan via een scartblok met Y/C ondersteuning en dat werkte eerst iig wel, maar alleen als ik de drivers op composiet instelde. Dat kan nu dus niet meer omdat dat composiet signaal waarschijnlijk over andere pinnetjes gaat? Ik heb al wel beide scartpluggen getest (hij zit standaard op AV2 bij mij), dat leek geen verschil te maken.

Ik kan dit overigens niet genoef benadrukken. Zonder al te opscheppend te doen ben ik behoorlijk bekend met tv-out. Ik weet dan ook 100% zeker dat het niet een verkeerde instelling is en om zeker te zijn heb ik alles nagelopen (ben al zeker een week bezig).
Het is goed bedoeld de reacties en dat stel ik ook zeker op prijs, maar ik denk dat alleen mensen die ook zo'n vivo aansluiting hebben mij kunnen helpen iig.

Ik ben bang dat het huidige probleem voor mij is, hoe kom ik aan een normale vivo kabel?

edit: Ik bedenk mij net, verranderd een composietkabel het signaal? Ik neem van wel? Dus uitgaande van dat het in de kabel wel goed gaat en mijn beide TVs het gewoon niet aankunnen, zou ik een svideo -> composiet kabeltje kunnen gebruiken?

[ Voor 6% gewijzigd door kingmob op 07-11-2005 12:52 ]

Verwijderd

hey ik had dat probleem ook
ik weet een oplossing, probeer dit:

Afbeeldingslocatie: http://img450.imageshack.us/img450/7823/video8of.jpg

verbind de 2 met een dun koperen draadje bij de aansluiting en dan stop je het s-video stekkertje erin.

EDIT: zeg het ff als het werkt ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2005 14:21 ]

• kingmob
Ik denk dat het zal werken :p. Ik heb namenlijk net bij de mediamarkt een plugje gehaald met Svideo-female -> Composite-male.
Nu heb ik kleuren beeld wat welliswaar duidelijk composite is, ook al staat de instelling op Svideo. Ik denk dus dat mijn TV idd geen svideo aankan, maar dat de vorige kaart wel composiet over een svideo kon versturen. Nu gaat de instelling svideo fysiek via andere pinnetjes, pinnetjes die ik dus niet kan bereiken doordat ze een cheap verloopstekkertje hebben geregeld.

Nu rest voor mij de heel wat minder belangrijke vraag: Stel dat ik zelf zo'n vivo kabel zou maken die naar composiet gaat, zou de kwaliteit dan beter worden? Films kijken gaat nu uitstekend, maar dingen lezen is wat lastig namenlijk.

Bedankt voor de hulp iig, als ik het niet net had gevonden had dat zeker gewerkt ;)

Verwijderd

kingmob schreef op maandag 07 november 2005 @ 17:10:
Ik denk dat het zal werken :p. Ik heb namenlijk net bij de mediamarkt een plugje gehaald met Svideo-female -> Composite-male.
Nu heb ik kleuren beeld wat welliswaar duidelijk composite is, ook al staat de instelling op Svideo. Ik denk dus dat mijn TV idd geen svideo aankan, maar dat de vorige kaart wel composiet over een svideo kon versturen. Nu gaat de instelling svideo fysiek via andere pinnetjes, pinnetjes die ik dus niet kan bereiken doordat ze een cheap verloopstekkertje hebben geregeld.

Nu rest voor mij de heel wat minder belangrijke vraag: Stel dat ik zelf zo'n vivo kabel zou maken die naar composiet gaat, zou de kwaliteit dan beter worden? Films kijken gaat nu uitstekend, maar dingen lezen is wat lastig namenlijk.

Bedankt voor de hulp iig, als ik het niet net had gevonden had dat zeker gewerkt ;)
hmm.... ik heb eerlijk gezegd nooit iets kunnen lezen op mijn windows desktop :P Films zijn wel scherp ja (zelfs kleine letters in films), maar of de rest ook scherp kan weet ik niet, zou wel mooi zijn. :)
Pagina: 1