[RHEL4] Ubuntu mirror maken

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thegve
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-09 20:02
Ik ben nu al een week bezig met het voor elkaar proberen te krijgen dat ik een Ubuntu mirror krijg op een RedHat Enterprise Linux 4 server. Zonder echt alle packages voor alle platforms te hoeven downloaden, en liefst ook zonder alle packages te hoeven downloaden, alleen die wij gebruiken. (oftewel een proxy, alles wat een keer gedownload is moet bewaard blijven).
Opzich zou ik er ook niet zo'n probleem mee hebben om alles te mirroren, maar daar gaat de voorkeur naar uit.
Het word gebruikt om een Ubuntu systeem aan te bieden aan de +/- 700 klanten van ons bedrijf, elk met een eigen door ons beheerde server en 40 werkstations. Op die door ons beheerde servers moet deze oplossing dus gemaakt worden, en op die van ons ook(die zal mirror zijn voor onze klanten).
Het betreft een onderdeel(van de opdracht Linux desktop opzetten) van een stage.

edit:
Kleine aanvulling, die RedHat servers hebben dus nu Windows 2000 clients. Dus aanpassingen aan de server zo minimaal mogelijk.

[ Voor 8% gewijzigd door thegve op 03-11-2005 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-10-2020
Klinkt op zich niet onaardig, maar wat is je probleem precies, of op welk gedeelte loop je vast? Momenteel snap ik wel wat je wil, maar niet waar je op vastloopt en ik heb geen idee van wat je al geprobeerd hebt of wat je al aan info hebt verzameld. Iets meer info zou dus wel handig zijn. :)

edit:
Overigens zou je eens kunnen kijken naar het pakket debmirrror en naar deze link

[ Voor 24% gewijzigd door Renegade op 03-11-2005 11:35 ]

HAI
CAN HAS STDIO?
VISIBLE "HAI WORLD!"
KTHXBYE
@BasRaayman op twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomato
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Je wilt dus zoiets als apt-cacher? Volgens mij zijn er meerdere van dit soort oplossingen beschikbaar. Zoek dus even rond zou ik zeggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thegve
Momenteel snap ik wel wat je wil
Mooi :)
maar niet waar je op vastloopt
Ik heb apt gedownload. Maar die ondersteund kennelijk alleen RPM. Ik loop vast op het vinden van informatie over het onderwerp eigenlijk. Kan nergens iets hier over vinden. Ik kan wel met rsync oid de hele repo gaan mirroren, maar daar heb ik niet zo veel zin in, is een beetje veel dataverkeer verstoken.
en ik heb geen idee van wat je al geprobeerd hebt
- Apt for RPM gedownload (en geconstateerd dat ik hier niet verder mee kom)
- Scriptje gebruikt, maar die werkt niet in de zin van dat hij geen geldige mirror oplevert met packages.gz etc.
- Eindeloos zitten googlen, zitten ergeren etc.
- http://www.ubuntuforums.org/showthread.php?p=463971
Post gemaakt op ubuntu forum, hij echood nog na :) (geen replys dus) Maar het niveau daar ligt ook een stuk lager als hier volgens mij..
of wat je al aan info hebt verzameld.
RHEL apt-cache
Apt-rpm
Apt for RPM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade
Kijk, daarmee komen we al een stukje verder. Het voordeel van die informatie meteen geven is dat mensen niet met voorstellen komen die je zelf al geprobeerd hebt. Daarmee bespaar je jezelf de ergernis van mogelijke oplossingen die je niet vooruit brengen, en anderen weten meteen wat voor jouw geen oplossing bood. ;)

HAI
CAN HAS STDIO?
VISIBLE "HAI WORLD!"
KTHXBYE
@BasRaayman op twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thegve
11:40:24 (325.64 KB/s) - `apt-cacher_1.1_all.deb' saved [53,318/53,318]

[root@localhost downloads]# dp
dpkg dpkg-deb dpkg-divert dpkg-split dpkg-statoverride dprofpp dpsexec dpsinfo
[root@localhost downloads]# dpkg -i apt-cacher_1.1_all.deb
dpkg: kon niet bij het statusgebied van dpkg: Onbekend bestand of map
[root@localhost downloads]#
Ik zal nog ff proberen dat ding aan de praat te schoppen, iig om aan te geven dat ik dit ff probeer.

Edit:
Moet dat "schema" es vaker gaan aanhouden, wel een goede brainstorm techniek om te kijken wat je al gedaan hebt.. :)

[ Voor 12% gewijzigd door thegve op 03-11-2005 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade
Zoals ik het trouwens zie zou je kunnen proberen de oplossing te gebruiken waar ik naar link in mijn 1e post (deze link dus :P). Volgens mij zou dat een werkende oplossing voor je probleem zijn. :)

[ Voor 23% gewijzigd door Renegade op 03-11-2005 11:52 ]

HAI
CAN HAS STDIO?
VISIBLE "HAI WORLD!"
KTHXBYE
@BasRaayman op twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thegve
Lol, heb de standaard layout. En ik las over je reply heen die tussen off topic tags stond. Niet zo'n goed contrast. :)

Edit:
cd ubuntu-repo
create this path: (with mkdir)
/dists/warty/main/binary-i386

Copy all downloaded packages there:
then, from the ubuntu-repo folder:
dpkg-scanpackages dists/warty/main/binary-i386 /dev/null >Packages
then:
cp Packages dists/warty/main/binary-i386/
Load Synaptic, add:
Ik weet niet wat deze daar precies mee bedoeld, maar ik begrijp dat hij daarmee zn /var/apt/caches/archive bedoeld. En die heb ik dus niet op mn RedHat server. Daarnaast schijnt mn server-apt geen deb te begrijpen, snapt alleen rpm.
[root@localhost apt-cacher]# apt-get update
E: Type 'deb' is not known in on line 6 in source list /etc/apt/sources.list
E: Malformed line 3 in source list /etc/apt/sources.list.d/mirror-select.list (Absolute dist)
Waar ik aan zit te denken is op een of andere manier via squid oid zoiets maken. Squid draait al op de server(zonder overleg met het eigenlijke Server beheer team, dus weet niet eens of deze "in productie" mag). Zou dit practisch werken?

edit:
http://cvs.sourceforge.ne...oxy/Attic/INSTALL?rev=1.4
Hier mee bezig(...)

[ Voor 89% gewijzigd door thegve op 03-11-2005 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:19

Garyu

WW

Misschien dat je met apt-proxy uit de voeten kan? Zie https://wiki.ubuntu.com/AptProxyHowTo voor details.. Alleen is het weer de vraag hoe dit gaat werken onder RH :).
apt-proxy is a proxy for apt that creates a complete copy of the remote repository on your hard disk. As apt-proxy behaves as if it was a HTTP-Server with a repository, you can access the packages from every other computer in your intranet. If a package is not in the cache, apt-proxy automatically downloads it and puts it to the cache. This may significantly decrease download bandwith and installation time if you have to install packages over and over again (i.e. an upgrade or dist-upgrade of all your machines).
Zie ook http://apt-proxy.sourceforge.net/

[ Voor 66% gewijzigd door Garyu op 03-11-2005 12:27 ]

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade
thegve schreef op donderdag 03 november 2005 @ 11:54:
Ik weet niet wat deze daar precies mee bedoeld, maar ik begrijp dat hij daarmee zn /var/apt/caches/archive bedoeld. En die heb ik dus niet op mn RedHat server. Daarnaast schijnt mn server-apt geen deb te begrijpen, snapt alleen rpm.
Je zou met de hand de packages die je wilt hebben kunnen downloaden vanaf http://archive.ubuntulinux.org/ubuntu/pool/ en die kunnen kopieren naar /var/apt/caches/archive (die zul je dan denk ik met de hand moeten aanmaken). :)
Waar ik aan zit te denken is op een of andere manier via squid oid zoiets maken. Squid draait al op de server(zonder overleg met het eigenlijke Server beheer team, dus weet niet eens of deze "in productie" mag). Zou dit practisch werken?
Geen idee, theoretisch zou squid dat als caching proxy moeten kunnen. Probleem is echter dat je op al je clients je squid als repository zou moeten gaan opgeven, en ik weet niet in hoeverre squid op dat moment de requests probleemloos afhandelt. :)

HAI
CAN HAS STDIO?
VISIBLE "HAI WORLD!"
KTHXBYE
@BasRaayman op twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thegve
Probleem is echter dat je op al je clients je squid als repository zou moeten gaan opgeven,
Apt ondersteund opzich wel proxy gebruik.
Clients: Proxy - Lokale Server
Squid server: Proxy - Onze server

Maar dan moet dat iig wel op een bepaalde map in te stellen zijn op squid, maar dat kan vast wel. Proxy lijkt mij opzich wel aardig, aangezien je dan ook aan Adult filtering enzo kan doen voor HTTP request, hebben onze klanten wel behoefte aan denk ik. (Ze werken nu met afgeschermde browser..)
Pagina: 1