Slaapstand wel of niet gebruiken?

Pagina: 1
Acties:
  • 176 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-09 20:46

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Reind, ik gebruik nu ongeveer anderhalf jaar uitsluitend Mac, en mijn ervaring is dat Macs echt niet snel zijn als ze net geboot zijn. Mijn Mail.app staat bijvoorbeeld altijd hidden, want als ik Mail.app iedere keer moet starten, en met name na een reboot, dan ben ik wel even aan het wachten. Er zijn vlak na een reboot ook nog nauwelijks resources gecached in het geheugen, wat met verloop van tijd gebeurt. Je Mac gaat dus sneller reageren naarmate je hem langer aan laat staan. (al zal dat geen lineair verband zijn ;) )

Misschien is het iets waar jij je niet aan stoort, maar ik dus wel. Ik heb geen zin om 's morgens eerst te moeten wachten tot OSX geboot is, vervolgens te moeten wachten tot ik ingelogd ben, dan te moeten wachten op Mail.app (wat gezien de grootte van mijn mailarchief vlak na een reboot rustig tot 15sec kan oplopen), 5sec in een semi-freeze te hangen als ik voor het eerst Dashboard aanroep, etc.

Op een PowerBook 1.33Ghz met 1.25GB RAM mag je verwachten dat alles snel reageert, en dat doet het ook. Alleen niet direct na een reboot. En daarbij, waarom zou je 's morgens gaan wachten als je ook gewoon op je spatiebalk kan drukken en 2 seconden later je mail aan het lezen kan zijn? :)

Dat niet willen rebooten heeft dus niks te maken met stoer willen zijn, maar puur met gemak. Waarom zou ik rebooten? Ik klap mijn PowerBook dicht en ik ga slapen, en 's morgens doe ik mijn PowerBook weer open en werk ik verder, zonder te hoeven wachten, applicaties opnieuw te moeten openen, etc.

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Whieee schreef op woensdag 02 november 2005 @ 13:38:
Reind, ik gebruik nu ongeveer anderhalf jaar uitsluitend Mac, en mijn ervaring is dat Macs echt niet snel zijn als ze net geboot zijn. Mijn Mail.app staat bijvoorbeeld altijd hidden, want als ik Mail.app iedere keer moet starten, en met name na een reboot, dan ben ik wel even aan het wachten. Er zijn vlak na een reboot ook nog nauwelijks resources gecached in het geheugen, wat met verloop van tijd gebeurt. Je Mac gaat dus sneller reageren naarmate je hem langer aan laat staan. (al zal dat geen lineair verband zijn ;) )

Misschien is het iets waar jij je niet aan stoort, maar ik dus wel. Ik heb geen zin om 's morgens eerst te moeten wachten tot OSX geboot is, vervolgens te moeten wachten tot ik ingelogd ben, dan te moeten wachten op Mail.app (wat gezien de grootte van mijn mailarchief vlak na een reboot rustig tot 15sec kan oplopen), 5sec in een semi-freeze te hangen als ik voor het eerst Dashboard aanroep, etc.

Op een PowerBook 1.33Ghz met 1.25GB RAM mag je verwachten dat alles snel reageert, en dat doet het ook. Alleen niet direct na een reboot. En daarbij, waarom zou je 's morgens gaan wachten als je ook gewoon op je spatiebalk kan drukken en 2 seconden later je mail aan het lezen kan zijn? :)

Dat niet willen rebooten heeft dus niks te maken met stoer willen zijn, maar puur met gemak. Waarom zou ik rebooten? Ik klap mijn PowerBook dicht en ik ga slapen, en 's morgens doe ik mijn PowerBook weer open en werk ik verder, zonder te hoeven wachten, applicaties opnieuw te moeten openen, etc.
Nou ik moet zeggen dat ik mn iMac G5 altijd uit zet.En het compleet opstarten duurt hooguit 40 sec.En mail opent binnen 5 sec.Stoor me hier niet aan.Had niet verwacht dat er dan toch zo'n verschil met een Powerbook is qua laadtijden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een vraag: Wat heb je allemaal op je Mac staan aan progjes,en dan heb ik het ook over je ITM library met al je songs of je iPhoto-library met al die foto's ...om over je mails maar te zwijgen.

Over het algemeen is de Mac bij de reboot,is mijn ervaring na 20 jaar, nog altijd sneller dan menig wintelmachientje aangezien de gehele bouw zowel hard als software op elkaar is afgestemd.
Als ik een reboot op een notebook vergelijk met die van een PB dan is de laatste nog altijd sneller

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-09 20:46

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Ik heb ongeveer 40GB aan apps en data op mn PowerBook staan (60GB 4200rpm). Een Mailarchief van ongeveer 12000 messages, iPhoto met 2000 foto's (gaat overigens met 10.4.3 wel lekker vlot), iTunes met ongeveer 5000 nummers gaat redelijk vlot, zelfs na een reboot.

Maar nog steeds zie ik het nut van een koude start niet. Het blijft toch trager dan het gebruik van sleepmode, ook omdat er geen resources gecached zijn. De vergelijking met een Windows machine boeit me ook niet zoveel; we vergelijken immers Mac-met-koude-start en Mac-met-sleep-mode. Waarom zou ik in vredesnaam Shutdown gebruiken 's avonds als ik ook gewoon de PowerBook kan dichtklappen? Het gaat sneller, is net zo effectief, en 's morgens scheelt het toch ook weer een hoop tijd. Waar ik anders zou moeten wachten op een boot, hoef ik nu alleen maar te wachten tot mijn scherm aan is (2 sec) :)

Maar laten we erover ophouden, dit is nogal offtopic. Als iemand dit toch de moeite waard vindt, doe dan maar een topic report met de vraag of deze discussie in een los topic gegooid kan worden :)

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qorne
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-03-2018

Qorne

Think Different

ik ben het helemaal met Whieee eens, waarom zou je hem uberhaupt uitdoen? ik snap de uitknop niet eens. mijn PB staat altijd aan al 18maanden de enige onderbreking die er in zit is een paar uur perjaar, als ik in het vliegtuig zit, dan moet die bij het opstijgen en landen uit.

Ik vindt dat 1 van de mooiste dingen aan Apple, 1sec opstart tijd :)

Na een reboot moet een mac idd ff "wakker" worden de eerste 5a10sec vindt ik ze ook niet zo snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BezurK
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-01 10:38
Qorne schreef op donderdag 03 november 2005 @ 08:31:
ik ben het helemaal met Whieee eens, waarom zou je hem uberhaupt uitdoen? ik snap de uitknop niet eens. mijn PB staat altijd aan al 18maanden de enige onderbreking die er in zit is een paar uur perjaar, als ik in het vliegtuig zit, dan moet die bij het opstijgen en landen uit.

Ik vindt dat 1 van de mooiste dingen aan Apple, 1sec opstart tijd :)

Na een reboot moet een mac idd ff "wakker" worden de eerste 5a10sec vindt ik ze ook niet zo snel.
Om toch nog heeeeel eventjes off-topic door te gaan: die "dode" tijd van 10 a 15 seconden die een mac nodig heeft bij het booten tussen de aan-knop indrukken en het scherm dat aan gaat is enorm irritant op een PowerBook! Ik weet niet hoe dit bij andere Macjes zit maar op een PB zit totaal geen power-lampje of iets wat visueel bevestigd dat de mac aan staat of aan het opstarten is. Ja, je krijgt het mooie opstart-chordje te horen. Maar hier heb je in een hele rumourige omgeving zoals een kroeg of discotheek dus echt helemaal niks aan. Ik heb regelmatig gehad dat ik echt stond te twijfelen of ik 'm nou aan gedrukt had ja of nee. Druk je nog eens: druk je'm uit. Of toch niet? Zoooooo irritant... ;)

Voor de rest is het I O+ My Mac maar dat vind ik echt een punt van ergernis :P

Rookworst zonder R is ook worst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spits
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-02 08:01
Huh dode tijd? Als ik mijn powerbook 15" opstart zie ik gelijk een lichtgrijs scherm en kort daarna een apple logo hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniëlpunt
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

daniëlpunt

monkey's gone to heaven

Whieee schreef op donderdag 03 november 2005 @ 01:21:
Maar laten we erover ophouden, dit is nogal offtopic. Als iemand dit toch de moeite waard vindt, doe dan maar een topic report met de vraag of deze discussie in een los topic gegooid kan worden :)
Ja doe dat maar, elke keer als ik dit topic omhoog zie komen denk ik 'yes, weer geile setups' maar het is gewoon gelul over de opstart tijd, een discussie die laatst nog ongeveer hier is gehouden :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:36
N.av.:
ik wil er idd graag even over door praten... nieuw topic? misschien wil een modje deze posts daar heen moven, dan is dit weer een normaal topic :)
Maar even afgesplits uit het grote topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qorne

Qorne

Think Different

De "dode" boot, valt mij ook op en is idd erg lastig want druk je op de knop van je PB en dan is het wachten... Nu hebben alle Macs dit, althans mijn iMac G4 heeft het mac mini, iMac G5 en PB en iBook die ik heb. ik heb er niet echt een idee van of de ene computer het ook sneller doet als de andere, komt mede omdat de meeste computers nooit uit gaan, bij een koude start heb je het alleen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-09 17:10
Mijn Powerbook staat eigenlijk altijd aan, en als ik hem nodig heb log ik in en zijn alle applicaties (heb meestal mail, ftp, bittorrent, suitcase x1 en adobe cs open staan) direct beschikbaar. Nooit ergens last van, hoef nooit lang te wachten. Volgens mij is er niks mis mee. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06 17:07

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Mijn Mac @ Work gaat altijd uit 's avonds. Maar die is ook redelijk snel opgestart. Wint het alleen niet van mijn Windows bak @work die vreemd genoeg al binnen 9 sec met een login scherm komt. Dat redt mijn PC thuis niet :)

Mijn Powerbook thuis laat ik ook bijna altijd aan of in sleep. Niet snel met opstarten en ik irriteer me vooral aan Suitcase wat vreselijk sloom start op een Powerbook. Sowieso brak programma maar even bij gebrek aan een beschikbaar alternatief.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Het is dat mn mac op mn slaapkamer staat anders ging ie gewoon in standby.
Slapen is er echter niet bij met dat pulserende ledje dus ik zet hem maar netjes uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:56

Hertog

Aut bibat, aut abeat

OzBoz schreef op donderdag 03 november 2005 @ 11:47:
Mijn Mac @ Work gaat altijd uit 's avonds. Maar die is ook redelijk snel opgestart. Wint het alleen niet van mijn Windows bak @work die vreemd genoeg al binnen 9 sec met een login scherm komt.
Hoe doe je dat dan? :)

Ik laat mijn PowerBook ook altijd slapen. Ik kan ook prima tegen dat lampje. M'n vriendin trouwens niet, maar dan leg ik er gewoon iets voor, dat is nog altijd makkelijker. 's ochtends scherm aan, op spatie drukken en ik kan verder werken.
Het is niet alleen sneller omdat ik niet hoef te wachten op opstarten, maar ook omdat alle programma's die ik nodig heb meteen open zijn en ik verder kan met waar ik mee bezig was.

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kieskes
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Hier ook altijd in sleep, dat vind ik juist een groot voordeel van mac's, het sleepen.
De lampjes zijn wel irritant, daar leg ik altijd wat overheen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daros
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:46
kieskes schreef op donderdag 03 november 2005 @ 12:07:
Hier ook altijd in sleep, dat vind ik juist een groot voordeel van mac's, het sleepen.
De lampjes zijn wel irritant, daar leg ik altijd wat overheen ;)
Heb niet veel verstand van Mac's maar je hebt een 4200rpm schijf. Denk dat het hierdoor komt, omdat alles ook zo groot is bij je wat hij moet inladen maar de hardeschijf beetje erg traag is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:34
Sja... het vervelende is dat ik doorgaans na een maandje moet rebooten met m'n iBook omdat dingen rond tijd scheef gaan lopen. Erg vreemd wel... Ik zal eens zien hoe lang ie het deze keer uit houd :)

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leon1e
  • Laatst online: 08:36
OzBoz schreef op donderdag 03 november 2005 @ 11:47:Mijn Powerbook thuis laat ik ook bijna altijd aan of in sleep. Niet snel met opstarten en ik irriteer me vooral aan Suitcase wat vreselijk sloom start op een Powerbook. Sowieso brak programma maar even bij gebrek aan een beschikbaar alternatief.
Suitcase heeft raar maar waar hier een enorme speed bump gekregen bij het installeren van 10.3.9 in vergelijking met 10.3.8. Onder Tiger start het hier op mijn test mac ook best fatsoenlijk op tegenwoordig, mischien heeft hij een conflict met de fonts in system/fonts? Of heb je daar alleen de minimaal benodigde fonts geladen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De enige reden die ik zou kunnen bedenken om je MAC uit te zetten (overigens net als iedere computer natuurlijk) is omdat je rekening wilt houden met je energie-verbruik, het milieu etc. Ik verbaas me er eigenlijk over dat niemand dat nog genoemd heeft, iedereen begint gelijk over snelheid/optimalisatie etc.... Tsja daar is het tweakers voor zullen we maar denken! :)
Qua je mail-programma, ik heb zelf geen mac, maar het lijkt me niet zo raar dat een mailprogramma er even over doet om 12000 mail in te lezen..... Zou het niet een idee zijn om daar driekwart van los op te slaan (zoals in outlook met een losse PST-file ofzo), zodat je het als het nodig nog wel na kan zoeken, maar dat het niet je systeem vertraagd, want ik kan me niet voorstellen dat je al die 12000 mailtjes ieder moment van de dag paraat moet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06 17:07

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

leon1e schreef op donderdag 03 november 2005 @ 12:33:
Of heb je daar alleen de minimaal benodigde fonts geladen?
Ik heb suitcase op mijn PB thuis zo dat ie bij het opstarten echt helemaal niets echt hoeft te activeren. Er zitten wel aardige lijsten in met fonts maar dat kan het probleem niet zijn. Het is ook raar want op het werk merk je bij opstarten weinig van Suitcase.

Nu is de studio bij ons aan het testen met Font Agent en dat schijnt echt veel lekkerder, sneller en prettiger te werken. Ook geen dubieuze font conflicten meer.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qorne

Qorne

Think Different

Verwijderd schreef op donderdag 03 november 2005 @ 12:34:
De enige reden die ik zou kunnen bedenken om je MAC uit te zetten (overigens net als iedere computer natuurlijk) is omdat je rekening wilt houden met je energie-verbruik, het milieu etc. Ik verbaas me er eigenlijk over dat niemand dat nog genoemd heeft, iedereen begint gelijk over snelheid/optimalisatie etc.... Tsja daar is het tweakers voor zullen we maar denken! :)
Qua je mail-programma, ik heb zelf geen mac, maar het lijkt me niet zo raar dat een mailprogramma er even over doet om 12000 mail in te lezen..... Zou het niet een idee zijn om daar driekwart van los op te slaan (zoals in outlook met een losse PST-file ofzo), zodat je het als het nodig nog wel na kan zoeken, maar dat het niet je systeem vertraagd, want ik kan me niet voorstellen dat je al die 12000 mailtjes ieder moment van de dag paraat moet hebben.
Sinds Tiger is dat eigenlijk geen probleem meer.
Ik heb zelf ook veel mailtje (lang geen 12000) maar 10 accounts, waar die mail wegplukt.

Ik verwijder wel alle reclame, ook gerichte reclame ik ruim mijn mail altijd wel op zit rond 5000 mailtjes nu. merk 0,0 iets van een vertraging. :)
Panther was hier niet zo snel in, die indexeerde het anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-09 12:20

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Slaapstand is gewoon handig, niet omdat het opstarten zo lang duurt, maar omdat het gewoon je hele workflow onderbreekt, eerst ben je verplicht om al je openstaande projecten op te slaan, websites te bookmarken enz en als de computer dan weer is opgestart moet je alles weer gaan opzoeken en openen, daarmee verlies je echt wel meer tijd dan een paar seconden van het opstarten zelf.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Pagina: 1