IP telephony + QOS volgens cisco

Pagina: 1
Acties:

• witchdoc
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-02 13:56
Cisco raad blijkbaar aan om voor ip telephony diffserv 46 (101110) te gebruiken.

Kan iemand me vertellen waarom niet 47 (101111)? Deze laatste bit zou de reliability moeten zijn. Mij lijkt dat reliability ook erg belangrijk is voor ip telephony. Of wat wordt er precies bedoelt met reliability als het niet belangrijk is voor ip telephony?

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-02 09:33
Ik ben totaal n00b in dit stukje wat je nu schrijft, dus kan me er niet 123 in vinden. Ben wel hevig aan het knutselen met de livebox en telefonie. ([rml]LinuX-TUX in "[ Wanadoo]ADSL Family+Telefonie ervaringe..."[/rml])

Maar wat bedoel je met reliability? Dat het een soort parity bit moet voorstellen?

Ik zou hem ook gewoon weglaten, pakketje dat onderweg verloren gaat wil je niet nog een keer sturen. Liever 1 kwijt dan hertransmissie. Dat zou geen doen zijn.
Teamspeak, skype en alle online spellen werken ook over UDP, als zo'n pakketje kwijt raakt: jammer.

• witchdoc
LinuX-TUX schreef op donderdag 03 november 2005 @ 10:11:
Ik ben totaal n00b in dit stukje wat je nu schrijft, dus kan me er niet 123 in vinden. Ben wel hevig aan het knutselen met de livebox en telefonie. ([rml]LinuX-TUX in "[ Wanadoo]ADSL Family+Telefonie ervaringe..."[/rml])

Maar wat bedoel je met reliability? Dat het een soort parity bit moet voorstellen?

Ik zou hem ook gewoon weglaten, pakketje dat onderweg verloren gaat wil je niet nog een keer sturen. Liever 1 kwijt dan hertransmissie. Dat zou geen doen zijn.
Teamspeak, skype en alle online spellen werken ook over UDP, als zo'n pakketje kwijt raakt: jammer.
diffserv zijn 6 bits die gebruikt worden voor QOS. De laatse daarvan is inderdaad een bitje waarmee je bepaald of je traffiek normal of high reliability heeft.

Cisco zegt voor ip telephony dus gewoon normal reliability te gebruiken. Mij was niet helemaal duidelijk waarom. Maar als'k die reliability bekijk zoals jij't zegt dan is het inderdaad logisch dat ie 1 keer moet proberen en niet 30 keer opnieuw moet gaan verzenden.

Kan iemand bevestigen dat dit effectief bedoelt wordt? Hoe gaat dit in praktijk dan voor b.v. een cisco die diffserv enabled heeft bij high reliability (xxxxx1) tegenover normal reliability (xxxxx0)?

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-12-2025
Het heeft geen zin om bij VoIP nog te gaan proberen 1 pakketje wat niet aankomt opnieuw te gaan verzenden aangezien de spraak pakketjes ook nog (ongeveer) op volgorde aan moeten komen, men is er liever 1 kwijt dan dat er een pakketje achteraf nog aankomt

• witchdoc
_-= Erikje =-_ schreef op donderdag 03 november 2005 @ 10:36:
Het heeft geen zin om bij VoIP nog te gaan proberen 1 pakketje wat niet aankomt opnieuw te gaan verzenden aangezien de spraak pakketjes ook nog (ongeveer) op volgorde aan moeten komen, men is er liever 1 kwijt dan dat er een pakketje achteraf nog aankomt
Ok, logisch inderdaad.
Maar kan je misschien wat verder sprecifieren wat er praktisch gebeurd?
Throughput en delay zie'k nog wel gebeuren, maar reliability? Wat veranderd er als'k die reliability hoog zet t.o.v. normaal? Mert normal setting gaat tcp zowiezo toch retransmissie vragen? Ik volg dit effe niet helemaal vrees'k. ('k Kan het wel toepassen maar begrijp liever ook wat de achterliggende gedachte is)

[ Voor 10% gewijzigd door witchdoc op 03-11-2005 10:45 ]

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-12-2025
Voip is over 't algemeen UDP om een zo snel mogelijk transport mogelijk te maken (geen checksums, handshakes etc) Reliability setting zou ik zo 123 niet weten, waarschijnlijk als je bv 2 wegen van punt A naar punt B hebt (een goedkope wacky wacky lijn en een dure huurlijn bv) kun je op die manier een onderscheid maken welke verbinding er gebruikt word

• witchdoc
ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat cisco (en andere fabrikanten?) die laatste van de 6 bits simpelweg niet gebruiken.

In alle documentatie vind'k namelijk altijd even dscp getallen terug.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

poohbeer schreef op donderdag 03 november 2005 @ 10:31:
[...]

diffserv zijn 6 bits die gebruikt worden voor QOS. De laatse daarvan is inderdaad een bitje waarmee je bepaald of je traffiek normal of high reliability heeft.

Cisco zegt voor ip telephony dus gewoon normal reliability te gebruiken. Mij was niet helemaal duidelijk waarom. Maar als'k die reliability bekijk zoals jij't zegt dan is het inderdaad logisch dat ie 1 keer moet proberen en niet 30 keer opnieuw moet gaan verzenden.

Kan iemand bevestigen dat dit effectief bedoelt wordt? Hoe gaat dit in praktijk dan voor b.v. een cisco die diffserv enabled heeft bij high reliability (xxxxx1) tegenover normal reliability (xxxxx0)?
ik heb net even zitten kijken in de cisco QoS cursus presentatie. En daar staat in dat het LSB van de 6 bits gewoon altijd nul is. Wordt ook geen extra betekenis aangeveven in deze presentatie. Overigens maakt het geen drol uit welke bits je zet voor je voice verkeer als het door het hele netwerk maar wordt gebruikt. providers zullen waarschijnlijk wel gewoon CS5 of dscp46 gebruiken voor het priority verkeer dus hou het maar gewoon aan.

• witchdoc
TrailBlazer schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 14:40:
[...]

ik heb net even zitten kijken in de cisco QoS cursus presentatie. En daar staat in dat het LSB van de 6 bits gewoon altijd nul is. Wordt ook geen extra betekenis aangeveven in deze presentatie. Overigens maakt het geen drol uit welke bits je zet voor je voice verkeer als het door het hele netwerk maar wordt gebruikt. providers zullen waarschijnlijk wel gewoon CS5 of dscp46 gebruiken voor het priority verkeer dus hou het maar gewoon aan.
Zeg ik net :P

Maar euhh.. cursus? Kan je eens mailen ofzo? Ben nu switchje aan't configgen voor qos met wat extra's met niks voorkennis dus zo'n ding kan wel handig zijn.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

poohbeer schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 14:48:
[...]

Zeg ik net :P

Maar euhh.. cursus? Kan je eens mailen ofzo? Ben nu switchje aan't configgen voor qos met wat extra's met niks voorkennis dus zo'n ding kan wel handig zijn.
ehm dat mag niet van ome cisco en van de modjes denk ik. Bovendien ik kan ze alleen via de website van skillsoft zien. Overigens kan je wel gewoon het commando auto qos voip gebruiken. Gegarandeerd dat je hele config verziekt is, maar je hebt wel iets wat op voice lijkt. Je kan er in ieder geval inspiratie uit opdoen
Pagina: 1