Cool n Quite geeft 900 Rpm

Pagina: 1
Acties:

• Dedgeh
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-01 22:06
Hallo, Helemaal blij ontving ik gisteren de 3500+. Samen op een MSI Sli Platinum en Corsair Twinx 1 gig geheugen. Plus een tnt2 32 mb kaart (over 2 weken een 7800 gtx van XFX)

Na alles geinstaleerd te hebben wou ik wel is kijken wat cool n quite nou was. Ik zette het dus aan, maar opeens ging me fan op 900 RPM lopen. Het alarm ging af en ik schrok me helemaal kapot. Mijn CPU loop met stock cooler op 30 graden. Hoort dit? Dat alarm vind ik niet echt prettig.

• HENNEP
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-07-2025

HENNEP

Just Someone

cool 'n quit lekker uitschakelen, de stock fan regelt zichzelf al met je temps.

• Dedgeh
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-01 22:06
oke _/-\o_

ik zal hem uitzetten :) tenzij er oplossingen zijn want een viend met een 3500 laat hem wel normaal lopen met cool n quite. ik zal het zo is aan hem vragen

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Dat hoort juist.

Bij mij varieert het van 0 tot >3000. Het werkt juist goed zo imo. Niet uitschakelen maar alleen het alarm uitschakelen.

CnQ betekent immers koel en stil. 8)7

[ Voor 25% gewijzigd door Guardian Angel op 03-11-2005 10:15 ]

ARME AOW’er

• paragon
  • Laatst online: 20:08
Je kan ook het alarm uitzetten of de min waarde naar beneden bijstellen, de bedoeling van cool is dat de cpu op een lagere snelheid loopt quiet staat voor fans die langzamer gaan draaien. Bij mij blijft de fan echter ook op normale snelheid draaien weinig quiet hier dus.

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-12-2025

NBK

Weercam-Avatar

HENNEP schreef op donderdag 03 november 2005 @ 10:09:
cool 'n quit lekker uitschakelen, de stock fan regelt zichzelf al met je temps.
C'n'Q doet wel meer dan alleen de fan regelen. Het verlaagd de voedingsspanning naar de core en de kloksnelheid als de CPU niet wordt gebruikt. Hierdoor blijft de CPU nog koeler dan normaal al het geval is en het stroomverbruik van de hele PC loopt terug.
Sommige bios versies kunnen niet goed tegen fan's die op minder dan 1000RPM draaien. Een bios flash wil dan nog wel eens een oplossing zijn. Bij software kun je vaak een ondergrens instellen waaronder het alarm afgaat, deze verlagen naar 600 rpm zou het probleem al oplossen.

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:10

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Als je CnQ inschakeld, dan klopt het wel dat de RPM naar 900 zakt. Anders is het niet 'quiet' hè. Alleen houdt je alarm hier geen rekening, dat moet je dus even uitschakelen.

Ik ben het dus niet helemaal met HENNEP eens, dat je CnQ moet uitschakelen, het kan prima werken. Alleen heeft MSI blijkbaar niet rekening gehouden met het RPM alarm i.c.m. CnQ.

Als CnQ aanstaat, moet je ook even de AMD drivers installeren en in Energiebeheer de instelling 'verbruik' op 'Minimaal' zetten. Zo heb je dus een koeler, stiller en een stroombesparend systeem. :)

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• HENNEP

HENNEP

Just Someone

gewoon uitzetten raad ik je aan ;)

dat CNQ werkt wel grappig, maar het kan instabiliteit geven met applicaties en games als je dat veel doet.

en als je wilt overclocken daat raad ik helemaal af om die CNQ aan te zetten, je voltage op en neer is zeer slecht met overclocken ;)

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
HENNEP schreef op donderdag 03 november 2005 @ 10:46:
dat CNQ werkt wel grappig, maar het kan instabiliteit geven met applicaties en games als je dat veel doet.
Waar baseer jij dat op? CnQ werkt bij mij prima, de cpu slijt (voor zover ze dat doen) minder, minder warmte productie en minder stroom verbruik. Als je pc heel veel aanstaat en het scheelt bijvoorbeeld 30 watt dan is dat toch mooi meegenomen (15 euro op jaarbasis ofzo?)

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

• HENNEP

HENNEP

Just Someone

dit topic is geplaast in Die Hard overclocking & Cooling, dus ik neem aan dat de topic starter zijn processor waarschijnlijk wilt overclocken en dus ook goed wilt coolen.Als hij niet wilt overclocken, tja dan kan CNQ weinig kwaad.
Toch een beetje FSB opschroeven kan al waat aardig meer prestaties geven. bijv als het een 3000+ proc is en dan 220mhz omhoog met wat extra stroom : 1.475volt kan al zeker flink wat meer prestaties geven.

Als hij een AMD 64 proc wilt overclocken dan is het neit aanbevolen om CNQ aan te zetten aangezien op dat moment je voltage gaat schommelen en dus voor instabiliteit kan regelen.

daar baseer ik mijn antwoord op.

• tiesum
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-02 19:18
Het alarm dat afgaat komt waarschijnlijk niet van de BIOS maar van de MSI-utility die je geinstallerd hebt. Hoe heet dat ook weer? Corecenter? Als je dit deinstalleert is het alarm dus weg. Als je C&Q aan hebt staan wordt de processor als hij niks/weinig doet ondergeklokt ----> minder warm ----> smart fan draait langzamer. Is allemaal de bedoeling en gaat dus idd om stilte/ minder energieverbruik. Als je je toch zorgen blijft maken om je temps kijk dan naar temp in de BIOS of installeer Motherboard Monitor. Succes ermee!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

HENNEP schreef op donderdag 03 november 2005 @ 10:46:
gewoon uitzetten raad ik je aan ;)

en als je wilt overclocken daat raad ik helemaal af om die CNQ aan te zetten, je voltage op en neer is zeer slecht met overclocken ;)
Wat is dit nu voor onzin? :(

Ik draai al een paar jaar met mijn systeem en heb nog nóóit een probleem gehad, en reken maar dat mijn PC gebruikt wordt!

Zelfs OC'en gaat prima want het maakt nl. geen bal uit wat de voltages betreft. Of ze nu bijv. van 1.0 naar 1,5 of 1,75 en andersom gaan. Maar als je continu op de max. OC wilt zitten uiteraard wel maar dan is CnQ 100% nutteloos.

ARME AOW’er

• HENNEP

HENNEP

Just Someone

Guardian Angel schreef op donderdag 03 november 2005 @ 12:51:
[...]

Zelfs OC'en gaat prima want het maakt nl. geen bal uit wat de voltages betreft. Of ze nu bijv. van 1.0 naar 1,5 of 1,75 en andersom gaan. Maar als je continu op de max. OC wilt zitten uiteraard wel .
Is een beetje tegenstrijdig die zin van jou..
heeft het nou dus wel een slecht effect met overclocken of niet?

Dacht het wel, want schommelende voltages met een die hard overgeclockte processor is bepaald niet levensduur vriendelijk voor je processor. })

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Is niets tredenstrijdigs aan. Je quote het laatste deel niet.

Als schommelingen (maar dat zijn het eigenlijk niet) schadelijk zouden zijn, dan zou het zonder OC ook zo zijn alsmede bij Mobile CPU's.

Makkelijker (?) voorbeeld, neem een schaal van 10, waarbij 6 7 8 9 10 OC waarden zijn.

Of je nu van de standaardsnelheid 5 naar een waarde gaat van eerst 3 en dan 1 of je gaat van 10 naar 8, naar 5, naar 1. CnQ kijkt alleen of er CPU belasting is en past de CPU/Koeling/Fan daarop aan.

Bij continu OC (testen) is er altijd een volledige belasting dus zal CnQ geen zin hebben

ARME AOW’er

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-12-2025

NBK

Weercam-Avatar

Guardian Angel schreef op donderdag 03 november 2005 @ 13:24:
Is niets tredenstrijdigs aan. Je quote het laatste deel niet.

Als schommelingen (maar dat zijn het eigenlijk niet) schadelijk zouden zijn, dan zou het zonder OC ook zo zijn alsmede bij Mobile CPU's.

Makkelijker (?) voorbeeld, neem een schaal van 10, waarbij 6 7 8 9 10 OC waarden zijn.

Of je nu van de standaardsnelheid 5 naar een waarde gaat van eerst 3 en dan 1 of je gaat van 10 naar 8, naar 5, naar 1. CnQ kijkt alleen of er CPU belasting is en past de CPU/Koeling/Fan daarop aan.

Bij continu OC (testen) is er altijd een volledige belasting dus zal CnQ geen zin hebben
Probleem is dat de CPU met C'n'Q normaal van 5 naar 3 naar 1 gaat en de voltages hierbij ook worden verlaagd van 5 naar 3 en 1. Als je gaat OC'en gaat de CPU van 8 naar 5 naar 2 en niet zoals jij zegt van 10 naar 8 naar 5 naar 1. C'nQ past namelijk alleen de multiplier aan en niet de frontside bus.
Vervolgens blijft het voltage echter wel van 8 naar 3 naar 1 springen want die laatste 2 liggen gewoon hardcoded in de spec's van de CPU. De variatie in spanning is niet het probleem. Maar het feit dat je CPU kwa klok op 5 draait met het voltage van 3 en op 2 loopt op het voltage van 1 kan wel voor problemen zorgen. Dit laatste is trouwens wel weer afhankelijk van je bios. Het kan zijn dat de producent van jouw bios hier rekening mee gehouden heeft, maar dat zijn ze zekers niet verplicht om te doen dus kan zijn dat een andere producent het vergeet of andere waardes hanteerd en het dus mis gaat.

Als je niet OC'ed kan C'n'Q NIET voor instabiliteit zorgen (tenzij je voeding brak is maar dan ligt het eigenlijk aan je voeding...)

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

Pagina: 1