[Debian] Vervormd beeld na upgrade xfree86 -> X.org

Pagina: 1
Acties:

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Topicstarter
Toen ik gisteren mijn Debian testing machine ging upgraden bleken er wat onhandige botsingen tussen dependencies te zijn en besloot ik het hele zaakje maar van xfree86 naar X.org om te zetten. Dat leek op zich prima te gaan (en de botsingen op te lossen), maar na restart van de Xserver kwam ik er tot mijn verbazing achter dat, hoewel xorg.conf en XF86config-4 identiek zijn, het scherm nu vervormd en enigszins verschoven naar linksonder weergegeven wordt. Alle bekende effecten (pincushion, skew, etc.) zitten in dit beeld. Het lijkt wel alsof de videokaart 1024x768 stuurt, terwijl de monitor 1200x800 verwacht ofzo. Omdat alle configuratie voorzover ik kan zien gelijk is, heb ik geen idee waar dit aan ligt.

Het beeld is verder wel leesbaar, maar gelukkig blijft KDE tijdens het opstarten ook hangen op 'configuring peripherals'. God mag weten waarom dat is; het is in ieder geval voor zowel root als user zo.

Mogelijk toeval en ongerelateerd, maar tegelijkertijd lijkt mijn netwerkkaart de geest te hebben gegeven. /var/log/messages staat vol met errors (iets met tulip ... rx/tx ..., ik heb de error even niet bij de hand) en mijn buitengewoon simpele netwerkverbinding (de bak is 192.168.0.2 en heeft 1 netwerkaart naar de server die het nog prima doet) is er mee gestopt.

Kortom, wat een simpele apt-get upgrade al niet teweeg kan brengen... :X. Iemand toevallig ook zoiets tegengekomen?

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

Topicstarter
Ter update: ik heb het beeld bijgestuurd door aan mijn monitorinstellingen te zitten. Geen idee waarom het opeens anders was; misschien heeft het ding mijn monitor gereset ofzo? Het lijkt er inderdaad op dat mijn netwerkkaart toevalligerwijs net overleed; een andere kaart werkt prima. Daarmee is ook het inlogprobleem opgelost; dat had waarschijnlijk te maken met symlinks vanuit mijn homedir naar cifs filesystems... cifs is nog niet zo robuust geloof ik...

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09-02 20:36

BoAC

Memento mori

Was je refresh-rate hetzelfde? Zoniet dan heb je dus waarschijnlijk een andere mode ;)
Dat is in de conf redelijk goed te regelen.

Je geeft alleen geen info wat voor een monitor je hebt ;)

En wat voor een netwerkkaart gaat et om?

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

Topicstarter
BoAC schreef op donderdag 03 november 2005 @ 19:18:
Was je refresh-rate hetzelfde? Zoniet dan heb je dus waarschijnlijk een andere mode ;)
Dat is in de conf redelijk goed te regelen.

Je geeft alleen geen info wat voor een monitor je hebt ;)
De refreshrate en resolutie waren hetzelfde. Sowieso is de configfile van XFree86 en X.org precies hetzelfde. Aangezien de codebase ook grotendeels hetzelfde is, is er geen enkele reden om opeens ander gedrag te gaan vertonen. Ik vermoed dat X.org tijdens de eerst start mijn monitor heeft gereset. Er staat me wel bij dat ik in het verleden het beeld al eens recht op het scherm moest trekken met alle knopjes op de monitor zelf, maar ik kon me niet herinneren dat het effect zo groot was.

Wat betreft de netwerkkaart: dit was een Davicom met de standaard dmfe driver, sinds enige tijd steunend op de veelgebruikte tulip driver. In /var/log/kern.log stond heel vaak
code:
1
0000:00:0c.0: tulip_stop_rxtx() failed

maar op deze foutmelding Googlen heeft me niets opgeleverd. Ik ga de kaart nog wel in een andere computer proberen om een hardwarematig probleem tussen de kaart en de X.org drivers uit te sluiten.

• thegve
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 25-12-2025
Xorg.conf backuppen. Xorg -configure uitvoeren. En heel erg hopen? Heb je verstand van de settings die in xorg.conf horen te zitten?

Als je startx vanuit console uitvoerd, wat voor output krijg je dan?

Met dpkg-reconfigure <pakket dat vervelend doet> kun je soms ook wel eens wat problemen oplossen, misschien helpt het.
Ik gebruik nu ubuntu, maar als je een ATI kaart hebt met debian heb je volgens mij een tooltje fglrx-config, kan ook zijn dat die bij de binary ATI drivers hoort, zoiets staat me iig bij, daarmee kan je xorg ook configuren.

[ Voor 46% gewijzigd door thegve op 03-11-2005 21:11 ]

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Ik heb daar met dvi uitgang altijd last van. Als ik van xfree86 naar xorg ga dan MOET ik reconfiguren, ook al zijn alle settings netjes overgenomen :)

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09-02 20:36

BoAC

Memento mori

thegve schreef op donderdag 03 november 2005 @ 21:08:
[..]

Als je startx vanuit console uitvoerd, wat voor output krijg je dan?
Dat is wel handig om te zien welke modi X.org uit sluit en welke er gebruikt gaat worden ;)
Staat trouwens ook in de xorg.0.log.

[ Voor 7% gewijzigd door BoAC op 03-11-2005 21:13 ]

Pagina: 1