Toen ik gisteren mijn Debian testing machine ging upgraden bleken er wat onhandige botsingen tussen dependencies te zijn en besloot ik het hele zaakje maar van xfree86 naar X.org om te zetten. Dat leek op zich prima te gaan (en de botsingen op te lossen), maar na restart van de Xserver kwam ik er tot mijn verbazing achter dat, hoewel xorg.conf en XF86config-4 identiek zijn, het scherm nu vervormd en enigszins verschoven naar linksonder weergegeven wordt. Alle bekende effecten (pincushion, skew, etc.) zitten in dit beeld. Het lijkt wel alsof de videokaart 1024x768 stuurt, terwijl de monitor 1200x800 verwacht ofzo. Omdat alle configuratie voorzover ik kan zien gelijk is, heb ik geen idee waar dit aan ligt.
Het beeld is verder wel leesbaar, maar gelukkig blijft KDE tijdens het opstarten ook hangen op 'configuring peripherals'. God mag weten waarom dat is; het is in ieder geval voor zowel root als user zo.
Mogelijk toeval en ongerelateerd, maar tegelijkertijd lijkt mijn netwerkkaart de geest te hebben gegeven. /var/log/messages staat vol met errors (iets met tulip ... rx/tx ..., ik heb de error even niet bij de hand) en mijn buitengewoon simpele netwerkverbinding (de bak is 192.168.0.2 en heeft 1 netwerkaart naar de server die het nog prima doet) is er mee gestopt.
Kortom, wat een simpele apt-get upgrade al niet teweeg kan brengen...
. Iemand toevallig ook zoiets tegengekomen?
Het beeld is verder wel leesbaar, maar gelukkig blijft KDE tijdens het opstarten ook hangen op 'configuring peripherals'. God mag weten waarom dat is; het is in ieder geval voor zowel root als user zo.
Mogelijk toeval en ongerelateerd, maar tegelijkertijd lijkt mijn netwerkkaart de geest te hebben gegeven. /var/log/messages staat vol met errors (iets met tulip ... rx/tx ..., ik heb de error even niet bij de hand) en mijn buitengewoon simpele netwerkverbinding (de bak is 192.168.0.2 en heeft 1 netwerkaart naar de server die het nog prima doet) is er mee gestopt.
Kortom, wat een simpele apt-get upgrade al niet teweeg kan brengen...
Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?