Toon posts:

[Raid] Welke HD/Raid-configuratie in een Server?

Pagina: 1
Acties:
  • 52 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Momenteel ben ik bij Dell aan het kijken voor een nieuwe server voor op de zaak. Mijn keuze is gevallen op de PowerEdge 1800. Daar wij een enigzins beperkt budget hebben, prefereer ik SATA boven SCSI.

Bijna het gehele systeem is naar onze wensen samengesteld, echter twijfelen wij nog over 1 ding: de HD/Raid-configuratie.

De opslagcapaciteit in de server zal o.a. gebruikt voor zijn eigen besturingssysteem, Windows Server 2003. De resterende opslagcapaciteit wordt voor de volgende zaken gebruikt:

* Eigen mailserver
* MYSQL
* Diverse databases die door maximaal 5 gebruikers tegelijk aangesproken kunnen worden
* Diverse documenten/correspondentie

De totale grootte van deze bestanden zal tussen de 40 en 50 GB liggen.

Waar twijfelen wij dan nog over?

1) 2 x 160 GB in Raid 1 op de onboard SATA-controller

of

2) 3 x 80 GB in Raid 5 op een CERC Sata Raid controller..

Effectief hebben we dus bij beide opstellingen 160 GB tot onze beschikking.

Wat wil ik nu eigenlijk weten?

Welke van de 2 opstellingen is het snelst en het meest betrouwbaar? En waarom?

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Lees de RAID FAQ en je weet er direkt alles over. Hou er wel erg in dat je wel van de externe RAID-controller moet kunnen booten.

[ Voor 36% gewijzigd door Guardian Angel op 03-11-2005 09:20 ]

ARME AOW’er

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Er is een stukje geschreven hier over in de RAID FAQ
Daarin staat dus uitleg over de verschillende soorten RAID opstellingen en nog meer informatie :) In jouw geval moet je deze even doornemen:
Level 1 - Mirroring
Level 5 - Block-level striping met verspreide pariteit

[ Voor 10% gewijzigd door Outerspace op 03-11-2005 09:20 ]

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties!

Ik had eerst nog gezocht voor ik hier een topic ging openen, echter heb ik dus blijkbaar over de FAQ heen gelezen.

Als ik zo de FAQ lees, denk ik dat we voor de 2de optie moeten gaan, 3 x 80 GB in Raid 5.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Voor een kleine meerprijs zou ik zelf voor 3 x 160gb gaan. Dan heb je heel wat meer ruimte en ben je meer voorbereid op de toekomst. Overweeg ook een removable bracket met een extra HD voor backups. Tape kan ook uiteraard maar is duurder.

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Aan 160 GB hebben wij meer dan voldoende. Momenteel beschikken wij over 80 GB en dat krijgen wij al niet eens vol, maar toch bedankt!

Onze huidige server beschikt over een Deonet backup systeem met removable brackets. Ons plan is om onze belangrijkste bestanden regelmatig naar deze server te kopieren om deze data op een externe locatie te kunnen bewaren.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Volgende keer een beter kijken ;) De RAID FAQ staat gewoon in de OM FAQ / Beleid gelinkt B)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.