Nieuwe harde schijf is traag

Pagina: 1
Acties:
  • 180 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Tarzan
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:48
Ik heb naast mijn 160 GB Maxtor SATA schijf een extra schrijf van 80 GB WD SATA bijgeplaatst. Nu is het zo dat deze schijf ontzettend traag is. Soms haal ik slechts 2 mb/s, terijl ik op andere momenten 10 mb/s haal. Mijn 'oude' 160 GB schijf haalt over het algemeen meer; namelijk 50 mb/s.

Ik heb uiterraard alles al geprobeerd wat ik zou kunnen bedenken, van het veranderen van de SATA/PATA instellingen in de BIOS tot het zoeken hier op GOT. Daarnaast heb ik geprobeerd DMA in te schakelen, maar hoewel ik deze heb ingesteld op "DMA, indien beschikbaar" draait de nieuwe schijf toch in PIO-modus. Dit terwijl mijn 'oude' schijf van Maxtor wel in "Ultra DMA mode 5" draait.

Het vreemde naar mijn idee is dus ook dat op het ene moment de schijf wel snel is, en op het andere moment niet. Hieronder volgt een screenie met de testresultaten.

Afbeeldingslocatie: http://www.koningonline.nl/pub/got/losse%20pics/test-harde-schijf.jpg

De C-schijf is de 160 GB maxtor en de H-schijf is de 80 GB WD schijf:

Kan iemand mij tips geven om dit probleem op te lossen?

..:: ::..

• Tarzan
Een klein schopje voor diegene die em gemist heeft :)

• Uchy
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-03 21:59
Ik ken het probleem, het klinkt mij als een jumpersettings-issue in de oren (ogen?)
Kijk eens HEEL goed naar jumper settings. Als ie in zijn 1tje op een kabel zit (zo gaat dat bij Sata als ik me niet vergis, hoewel ik er zelf geen ervaring mee heb) moet de jumper gewoon eruit.

zie
http://www.westerndigital...rary/eide/2579-001037.pdf

One small Uch for a man, one giant Uch for mankind | specs

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Uchy schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 10:45:
Ik ken het probleem, het klinkt mij als een jumpersettings-issue in de oren (ogen?)
Kijk eens HEEL goed naar jumper settings. Als ie in zijn 1tje op een kabel zit (zo gaat dat bij Sata als ik me niet vergis, hoewel ik er zelf geen ervaring mee heb) moet de jumper gewoon eruit.

zie
Sata heeft geen jumpers meer.
Dus die vlieger gaat niet meer op. :)

Check de schijf even met het juiste toolje wat je hier kan vinden:
OM FAQ / Beleid

Verwijderd

Merk je ook daadwerkelijk dat hij vreselijk traag is? Als de gemiddelde echt tussen de 2 en 10 MB zou liggen zou je dat meteen merken in verschrikkelijk langzaam opstartende applicaties enz.

Persoonlijk vertrouw ik dat tooltje namelijk helemaal niet. Ik heb het eens gedraaid en ik krijg op mijn eigen Diamondmax 10 ook lees- en schrijfsnelheden van ~20 MB/sec en CPU-loads van 100%, terwijl in HD Tune, HD Tach, ATTO32, et cetera de snelheden wel gewoon normaal zijn en de schijf ook normaal presteert en 'aanvoelt'.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2005 11:26 ]

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-03 15:13

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Zou dit misschien bij SATA drivers kunnen liggen?

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• ShellGhost
Verwijderd schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 11:24:
Merk je ook daadwerkelijk dat hij vreselijk traag is? Als de gemiddelde echt tussen de 2 en 10 MB zou liggen zou je dat meteen merken in verschrikkelijk langzaam opstartende applicaties enz.

Persoonlijk vertrouw ik dat tooltje namelijk helemaal niet. Ik heb het eens gedraaid en ik krijg op mijn eigen Diamondmax 10 ook lees- en schrijfsnelheden van ~20 MB/sec en CPU-loads van 100%, terwijl in HD Tune, HD Tach, ATTO32, et cetera de snelheden wel gewoon normaal zijn en de schijf ook normaal presteert en 'aanvoelt'.
Dat tooltje is ook niet bedoelt om de snelheid te meten, maar meer om te kijken of er niet iets mis mee is. :)

• wizzzzzz
  • Laatst online: 30-01 14:05
ShellGhost schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 10:47:
[...]

Sata heeft geen jumpers meer.
Dus die vlieger gaat niet meer op. :)

Check de schijf even met het juiste toolje wat je hier kan vinden:
OM FAQ / Beleid
Sata heeft wel degelijk jumpers:
zie http://wdc.custhelp.com/c...GluZ3M*&p_li=&p_topview=1
http://wdc.custhelp.com/c...GluZ3M*&p_li=&p_topview=1

[ Voor 22% gewijzigd door wizzzzzz op 04-11-2005 11:38 ]

• PD2JK
  • Laatst online: 10:15

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Die hoge CPU load en trage snelheden doen mij meer denken dat de schijf op PIO modus draait. Geen idee of dat kan met een S-ATA schijf...

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Verwijderd

ShellGhost schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 11:30:
[...]

Dat tooltje is ook niet bedoelt om de snelheid te meten, maar meer om te kijken of er niet iets mis mee is. :)
A-ha :)

Wel, het lijkt me overigens dat het daar ook niet bijzonder geschikt voor is - mijn schijf is gezond, maar ik zou door zo'n deprimerend lage snelheid júist het gevoel krijgen dat er wél iets mis mee is. ;)

• ShellGhost
Dat is interessant voor enterprise oplossingen, niet voor home/office use.
Staat ergens onderaan...

• mrboomblaster
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-02 22:34
dit probleem had ik vorige week. mun plextor stond op DMA als dat mogelijk was maar bleef op PIO staan :/. 3 dvd's naar de knoppen gebrand.

heb dit op gelost door in systeembeheer onder IDE ATA/ATAPI de Primaire en secundair IDE-kanaal ongedaan gemaakt en ff een reboot gedaan. nu staat mun plextor wel op DMA.

mss ff je SATA device ff ongedaan maken en rebooten?

D2 acc: *Mrboomblasterhc

• wizzzzzz
  • Laatst online: 30-01 14:05
ShellGhost schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 11:42:
[...]

Dat is interessant voor enterprise oplossingen, niet voor home/office use.
Staat ergens onderaan...
Ik zeg ook alleen maar dat er wel SATA schijven zijn met jumpers.
Bovendien zijn dat gewone desktopmodellen WD120JS, WD160JS enz.... :+

• Gody
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-02 11:51
Chipsetdrivers kunnen maak een groot verschil maken bij de snelheid welke je met sata schijven kunt halen. Download de meest recente drivers een voor je chipset en installeer deze eens.

Heb hetzelfde probleem ooit gehad met een Western Digital schijf. Die draaide voor geen meter, totdat ik de Intel chipset drivers had geinstalleerd. Vanaf toen draaide hij weer op de normale snelheid.

[ Voor 38% gewijzigd door Gody op 04-11-2005 11:59 ]

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:29

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Je moet ook even met ATTO benchmarken. Als write cache niet aanstaat, zie je het ook vanzelf in de resultaten. Daarnaast moet je ook zorgen dat je de goede drivers hebt voor je sata controller. Windows kan niks instellen van sata, dus dat moet je zelf met software doen

[ Voor 42% gewijzigd door Sparhawk op 04-11-2005 12:10 ]

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

• Tarzan
Ik heb inmiddels de controllers in apparaatbeheer eruit gegeooit, en hij draait nu in DMA modus. Bedankt voor deze tips.

De CPU load is inmiddes flink omlaag en de snelheden rond de 20 MB/s. Hoewel dit misschien sneller moet kunnen, lijkt het me niet aan de harde schijf zelf te liggen. Ik zal op zoek naar een beter bechmark tooltje (ATTO ??) en zal de resultaten hier plaatsen.

EDIT: de resultaten met ATTO:

Afbeeldingslocatie: http://www.koningonline.nl/pub/got/losse%20pics/test-harde-schijf2.jpg

Deze test laat toch weer iets raars zien. De resultaten zijn gewoon ontzettend slecht, maar ik merk er in het werken met de pc niet ontzettend veel van, alleen dan dat werken in photoshop wat traager gaat. Het wil me niet aan dat het aan het mechaniek van de schijf ligt, maar ik zou het verder ook niet weten. Ik snap er niks meer van :? :'(

EDIT2:

Ik heb overigens geen verstand van SATA controllers. Ik zou niet eens weten wat voor controller ik heb, maar omdat mijn "oude" schijf het wel doet, lijkt het me sterk dat het aan de controller ligt. SATA = SATA zou je zeggen.

[ Voor 51% gewijzigd door Tarzan op 04-11-2005 17:12 ]

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:21
Haal de IDE-controllers eens weg in Windows en laat ze opnieuw herkennen(SATA-controller maakt hier ook deel van uit). Waarschijnlijk doet ie het daarna wel goed.

Verwijderd

En stel ATTO op een zo groot mogelijke test length in. Anders lees je alleen uit de cache en krijg je absurde resultaten (geen enkele harde schijf zit aan ~100 MB/sec continu ;)).

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:21
Verwijderd schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 22:30:
En stel ATTO op een zo groot mogelijke test length in. Anders lees je alleen uit de cache en krijg je absurde resultaten (geen enkele harde schijf zit aan ~100 MB/sec continu ;)).
Dat verklaart alleen niet de 2mb/sec snelheid :)

• Tarzan
mad-dog schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 20:45:
Haal de IDE-controllers eens weg in Windows en laat ze opnieuw herkennen(SATA-controller maakt hier ook deel van uit). Waarschijnlijk doet ie het daarna wel goed.
Zoals bovenin mijn reply staat, heb ik dat al gedaan. Sindsdien draait de nieuwe schijf keurig in DMA modus, en is de CPU-load ook flink omlaag gegaan.

De snelheden blijven echter wel traag.

Verwijderd

mad-dog schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 23:20:
[...]

Dat verklaart alleen niet de 2mb/sec snelheid :)
Nee, uiteraard niet. Het was alleen een tipje om te voorkomen dat iemand gaat denken dat desktopschijven ~100 MB/sec moeten halen, en dus alarm gaat slaan als zijn schijf 'maar' 55 MB/sec haalt ;)

Op de vraag waar die lage transferspeeds vandaan komen moet ik het antwoord schuldig blijven.
Pagina: 1