[linux] Fotobewerking onderlinux

Pagina: 1
Acties:

• hawk88
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-08 19:46
ik ben nu een poosje over gestapt op Linux, maar ik heb nog steeds niet een goed fotobewerkingsprogramma kunnen vinden.

Ik zoek een programma dat vergelijk baar is met fireworks van macromedia. Ik ben bezig geweest met the gimp maar ik vind de vector mogelijk heden daarvan zeer beperkt.

Verder heb ik gezocht op google met verschillende trefwoorden. Maar ik krijg allmaal van die simple image editor waar ik niet zo veel mee kan doen. Ook heb ik gezocht op dit forum, maar het meeste is gericht op windows i.p.v. Linux.

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.
:)

• zeekoe
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-08 07:24
1 woord: inkscape.
Geen fotobewerkingsprogramma, maar aan je tekst te lezen is dat ook niet wat je zoekt. Ik raad je aan om de development versie te downloaden; voor linux is deze al aardig stabiel. De autopackage builds zijn ook erg makkelijk te installeren: chmod +x inkscape[tab] en dan ./inkscape[tab]

edit: dit is de laatste dev versie. Veel plezier ermee. Voordeel van de dev versie is dat ook pressure sensitivity wordt ondersteund voor de caligraphy tool (heb je natuurlijk alleen wat aan als je een wacom-achtig ding hebt, maar die heb ik :))
Ik heb toevallig een dik kwartier geleden inkscape nog gedownload omdat ik weer ff wat wou tekenen en net sinds een paar dagen een verse Ubuntu breezy install heb, hij werkt prima.

[ Voor 43% gewijzigd door zeekoe op 02-11-2005 23:17 ]

Nieuw huis, nieuwe (verduurzamings)kansen...

• hawk88
hey bedankt voor je snelle reactie. :)
Ik heb dat programma uitgeprobeert maar het heeft toch niet helemaal wat ik wil.
het is wel goed met vectors, maar image editing heef hij niet echt veel kaas van gegeten.
Firework van macromedia conbineerd die twee volgens mij goed, maar nu zoek ik nog zo iets voor op linux.

• zeekoe
Ik ken het idee wel, paint shop pro kan ook vectors en bitmaps tegelijk bewerken. Maar ik ben bang dat zoiets voor Linux nog niet bestaat...
Waarom wil je dat eigenlijk, fotobewerking en vectortekenen in 1 programma?

• hawk88
Nou, als ik een layout maak voor een website maak ik die eerst helemaal in een teken programma en dan maak ik hem in Html. Dan is het makkelijk om bit-map en vectors te kunnen gebruiken. Maar als dit niet goed kan onder Linux zal ik een andere werkwijze moeten gebruiken. :)

• zeekoe
Okee, ik snap 't... je kunt natuurlijk met Wine aan de pruts. Wat onder The Gimp wel vaak gedaan schijnt te worden is een selectie maken en dan met stroke selection de randjes stroken als hij af is. En je kunt natuurlijk vectortekeningen bouwen in inkscape, en die dan copypasten naar the gimp, of andersom met bitmaps. Echt ideaal is het niet natuurlijk. Misschien kun je wat The Gimp tutorials zoeken; misschien dat er naast het stroke selection idee dat ik eerder noemde nog andere dingen in The Gimp op een andere manier worden gedaan. Of mss is het handig hier bij W&G rond te gaan vragen hoe mensen bepaalde dingen doen onder Linux, of ff de search gebruiken.
edit: deze vond ik nog, zelfde vraag eigenlijk ongeveer als die jij stelt.

[ Voor 11% gewijzigd door zeekoe op 06-11-2005 00:13 ]

• hawk88
he, dat topic had ik nog niet gezien, maar het bied ook niet zo veel info.
ik zoek namelijk naar een gratis programma :) (ik ben niet voor niets overgestapt naar linux ;) ).
maar ja ik denk dat het combineren van inkscape en the gimp het beste voor mij is.
of iemand moet nog goede ideen hebben.
Pagina: 1