chem schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 09:18:
[...]
Nee, zolang de waarde van de cd minder is dan een door de douane bepaalde grens (of meerdere cd's) - daarna betaal je invoerrechten en belasting, en gaat een deel van het geld mogelijk naar BUMA.
Het punt is dat er in nederland geen contract is gesloten door Apple met die partijen waar ze in de steets wel een contract mee hebben. Die contracten beperken zich tot dat land; ergo, tracks kopen via iTunes in een ander land dan je eigen land betekent dat je de track verkregen hebt buiten het contract om.
Hetzeldfde geldt natuurlijk voor dvd's bestellen uit azie etc. In principe willen platenmaatschappijen/filmstudio's graag discrimineren naar locatie maar dat gaat steeds latiger met een globaal internet. Illegaal zou ik het niet willen noemen, de rechten worden gewoon afgedragen aan de rechthebbenden. Het blijft natuurlijk 'grijze' import maar voor zover ik weet is dat gewoon toegestaan. Natuurlijk heb je wel issues met support etc. maar dat geldt ook als je een japanse auto importeert die hier niet op de markt is, of een R1 DVD'tje dat hier nog niet uit is.
Je koopt dus buiten het contract om wat je locale iTunes store heeft afgesloten, maar je koopt gewoon via een ender contract. Ik als consument heb niets met dat contract te maken. Apple natuurlijk wel, daarom proberen ze die grijze import te verhinderen. Dat maakt het echter niet verboden. Voor zover ik weet hoef je geen btw/invoerrechten te betalen over een muzieknummertje van $0,99 dus belasting ontduiken lijkt me ook niet van toepassing