Toon posts:

PC bevriest

Pagina: 1
Acties:
  • 157 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Sinds deze week (kan me niet herinneren dat ik het hiervoor al heb gehad) heb ik regelmatig dat mijn pc ineens bevriest. Maakt niet uit wat ik aan het doen ben, aanklooien in Maya, World of Warcraft, gewoon msn/internet, muziek luisteren... Ineens kapt de muziek en reageert niks meer. Alleen reset werkt.

Het systeem is eind augustus gekocht en zelf in elkaar gezet (behalve cpu+mem op mobo) en bestaat uit:
Athlon 64 3500+
Asus A8N-SLI
2 x 512 mb Twinmos (dual channel kit)
Sapphire X800 256 mb
Seagate 160 GB harde schijf
Nec DVD-RW
Enermax 350 Watt

Temps zijn allemaal prima, alles onder de 40 graden volgens SpeedFan. (Ik wilde MBM proberen, maar moederbord staat er niet tussen en volgens iemand op hun forum laat MBM de pc crashen.)
Enige rare zijn de voedingswaarden in SpeedFan:

Vcore 1 - 1.10V
Vcore 2 - 0.00V
+3.3V - 3.26V
+5V - 4.97V
+12V - 11.84V

-12V - -1.66V
-5V - -8.78V
+5V - 4.87V
Vbat - 3.04V

Tot nu toe deed de pc het perfect, geen problemen, helemaal niks.

Ik heb dit probleem bij een oude pc al eens gehad en daar nooit een oplossing voor gevonden, dus ik hoop dat jullie me nu wel kunnen helpen.

Alvast bedankt

edit: zou het uitmaken dat ik niet zo'n 20 pins naar 24 pins ding voedingsstekker erop heb gezet?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 02-11-2005 20:33 ]

Verwijderd

Update je drivers eens van bijv je Soundkaart of videokaart. Niet alle drivers zijn eenmaal compatible met je hardware ook al zijn ze Windows certified.

Verwijderd

Topicstarter
Was ik nog vergeten te zeggen, vandaag heb ik nieuwe Nforce drivers en videokaart drivers geinstalleerd.

Moest je eigenlijk eerst oude nforce drivers deinstalleren? Stond niet op de nvidia site.

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08:39
Pc bevriest....

Iedere keer als ik dat in een topic titel zie staan dan wil ik mensen aanraden om hun computer binnen te halen als het vriest. >:)

Maar ff serieus, er is een standaard crash-FAQ heb je die al gelezen?

-zit er stof in de pc/ voeding /koeler
-voelt de processor koeler warm/ koud aan? (warm goed. koud fout, heet fout)
-laat memtest86 eens draaien.
-laat prime95 eens draaien.

*EDIT
Ik zie net dat je een 20->24 pins atx converter hebt gebruikt voor je mobo? Dat zou wel eens heel goed de oorzaak van je probleem kunnen zijn. Een hoop winkels verkopen die stekkers niet meer omdat dat de stabiliteit niet ten goede kwam.

[ Voor 54% gewijzigd door Dekaasboer op 02-11-2005 20:52 ]

http://axrotterdam.blogspot.nl

Verwijderd

Topicstarter
PC is nog schoon van binnen en alles voelt erg koel aan. Vastlopers zijn ook niet na full load dingen ofzo, ook binnen 15 minuten na opstarten.

Ik draai nu op 1x 512 mb om te testen en zal straks memtest en prime wel proberen.
Welke "stand" van memtest zou ik dan moeten doen?

Ik heb juist niet zo'n converter gebruikt

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08:39
?? Is het nu

A:Je moederbord heeft 24 pins nodig en je hebt maar 20 pins aangesloten?

B: Je moederbord heeft 20 pins nodig en je hebt je 24pins connector eroverheen geschoven?

C: Je moederbord heeft 24pins nodig en je heb ook een 24pins connector erop aangesloten.

D: Iets anders.

Als je processor koeler koel aanvoelt dan kan er het volgende aan de hand zijn:
-je processor geeft weinig warmte af (onwaarschijnlijk)
-je koeler koelt extreem goed en wordt niet veel warmer (onwaarschijnlijk)
-de warmte geleiding tussen proc en koeler is slecht (waarschijnlijk)

http://axrotterdam.blogspot.nl

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een 20 pins voedingsding in de 24 pins mobo aansluiting gestopt. Scheen gewoon te mogen en heeft altijd goed gewerkt.

Dus D: moederbord heeft 24 pins nodig en er zit een 20 pins in.

Koeler is zo'n zalman geval 7000 ALCU oid. En dat gecombineerd met cool n quiet werkt blijkbaar erg goed. Temps waren in bios hetzelfde als bij SpeedFan.
Ik heb dat ding er niet zelf opgezet en dan zou ik toch wel eerder iets gemerkt moeten hebben?

• JvW
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-06-2025

JvW

On my way home...

offtopic:
Correctie: Dat moest dus antwoord A zijn :P
U gaat niet door voor de koelkast

Maar to the point & ontopic:
Staat er iets in je eventviewer? (logboeken onder computerbeheer)
Heb je iets veranderd voor deze problemen begonnen?
Heb je een goede spyware/viruscheck gedaan?

Gezien het feit dat alles tot een week geleden goed werkte lijkt een probleem met de power-connector me niet zo waarschijnlijk.

Natuurlijk kun je er een nieuwe windows-install aan wagen, maar dat is wel kort door de bocht.

“What could I say to you that would be of value, except that perhaps you seek too much, that as a result of your seeking you cannot find.” - Hermann Hesse

Verwijderd

Als hij te warm zou worden , dan zou je pc meteen resetten. Dus dat sluit ik uit

Heb je al Virus gechecked zover het kon.

Start eens op en Laad een juiste bekende configuratie.

Blijft die wel stabiel in veilige modus ? anders weet je dat het ergens in de drivers zit. ( of een programma waardoor het komt wat toch gelaad word. )

Check eens je CPU/MEM usage en post dat eens hier.

Verwijderd

Topicstarter
Geen virussen gevonden.
Ik heb nu 1 x 512 mb erin zitten en tot nu toe draait ie goed. Memtest op de 1e geeft geen fouten na een ruim half uur.

Deze staat erg vaak als fout in de event viewer:
Bron: DCOM
De machtigingsinstellingen (standaard voor deze computer) verlenen geen machtiging aan Activeren (Lokaal) voor de COM-servertoepassing met CLSID
{BC866CF2-5486-41F7-B46B-9AA49CF3EBB1}
aan de gebruiker NT AUTHORITY\Lokale service SID (S-1-5-19). Deze beveiligingsmachtiging kan worden gewijzigd met het beheerdershulpprogramma van Component Services.
Maar die stond er nog niet toen de freezes begonnen. Alleen van vandaag en gisteren. Kan dat zijn gekomen doordat ik MBM heb geinstalleerd? Of heeft het iets te maken met die Nvidia firewall?

Afbeeldingslocatie: http://img390.imageshack.us/img390/6770/cpumem1rs.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2005 12:38 . Reden: cpu/mem usage toegevoegd ]

Verwijderd

zet u spanning op u cpu hoger
ik had het prob ook en nu is het goed

Verwijderd

Topicstarter
Ik geloof dat ik deze melding krijg vlak voor ie vastloopt.
Er is een fout ontdekt op apparaat \Device\Harddisk0\D tijdens een wisselbestandsbewerking.
Alleen staat deze melding er niet bij als ik naar eerder deze week kijk.

Verwijderd

Heb je toevallig een S-ata harddisk ?

• Welleweerd
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-05 12:54

Welleweerd

laat de koeien in vrede grazen

haal voor 3 euro een 20 --> 24 pin converter.. heb ik er ook in zitten na stabieliteits problemen

try and enjoy

Bedankt alvast

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik heb een SATA harddisk. Maakt dat wat uit dan?

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 03 november 2005 @ 12:30:
Of heeft het iets te maken met die Nvidia firewall?
Nvidiafirewall deïnstalleren. Is de grote boosdoener. Beter ook niet Nvidea ide-drivers gebruiken maar de standaard windows-ide drivers.

Verwijderd

S-ata Controller chipset op sommige borden kan wel voor problemen zorgen en de software die er bij zit ook , althans dat had ik bij asus moederborden. Die via chipsetjes voor s-ata vind ik niet echt geweldig.

Maar to the point probeer daar eens wat mee. Andere drivers of een los s-ata kaartje proberen. ( als je de mogelijkheid hebt.)

En aangezien je CPU usage en Je memory usage , zie ik dat je 412 mb van de 512 in beslag hebt ?

en dat vind ik wel aardig wat voor een beetje idle draaien........

Weet niet of je Database draait of viruscanners en al die dingen , post voor de grap eens alle PROCESSEN .

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2005 11:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nvidia Firewall is pas geinstalleerd na de crashes begonnen.

Ik heb gisteren hele middag en avond pc aangehad zonder problemen. Vandaag hele middag, eveneens geen problemen. Dus hopelijk heeft het zichzelf opgelost.

processen
Pagina: 1