Toon posts:

[Radeon 9800 PRO] overclocken

Pagina: 1
Acties:
  • 33 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Goed, een tweaker zoekt altijd voor hij wat post.
Ben nu al precies 1 uur aan het zoeken op dit forum, en ik kan het niet vinden, dus een topic mag nu wel lijkt mij.

Ik heb een Radeon 9800 pro 128mb 256 bits met een dikke Zalman koeler erop.
Na veel problemen is het eindelijk gelukt om een Bios op mijn kaart te gooien van de 9800 XT.
Ik heb nu nog niets overgeclocked, alleen geflashed.
De score zonder de bios in 3dmark2005 was: 2534en de score na de bios update: 2114.
Ineen een stuk lager dus. Is dit normaal?

Tweede vraag, ik neem aan dat ik nu moet gaan overclocken.
Ik heb de hele tutorial van de site uitgeprint (9800 pro naar xt topic) en alles ligt voor me.
Er staat in, probeer stap voor stap over te clocken en test steeds.

Ik heb Ati Tray Tools erop staan en de nieuwste drivers,
dus via de tray tools wil ik gaan overclocken.
Als ik naar hardware -> overclock settings gaat, kan ik de Core speed en de Memory speed instellen.

Welke waardes kan ik in ieder geval safe gebruiken om mijn kaart eens een schop onder zijn kont te geven en een flink hogere benchmark eruit te krijgen?

• goeiemorguh
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 25-01-2024
lagere score na een BIOS flash lijkt me best vreemd eigenlijk. Over dat OCen, gewoon in kleine stapjes omhoog en testen met ATItool en 3dmark05 op artifacts. Temp in de gaten houden is ook wel handig (miss zit je 'dikke' zalman koeler er niet goed op?), als je veel artifacts is het een kwestie van lager clocken of Vmod doen.

Zou dit overigens niet beter gewoon in het 9800PRO @ XT topic kunnen?

EDIT:

Nieuwste drivers hoeft ook niet betere performance te geven he, als ik de nieuwste drivers installeer voor mn 6600GT gaan mn prestaties er juist op achteruit. Probeer dus ook wat drivers uit te proberen. Heb je trouwens van driver veranderd tussen de 2 3dmark testjes door? Dat zou een hoop verklaren.

[ Voor 30% gewijzigd door goeiemorguh op 02-11-2005 19:53 ]

|| Specs || SuperPI 1m

Verwijderd

Topicstarter
Oke, ik dacht laat ik eens bij de installatie softmod aanzetten.
Ik doe nogmaals 3dmark2005 en nu heb ik opeens een score van 2812 ?
(zonder overclocken nog)

• Silentpuma
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-11-2025

Silentpuma

To much mind...

Dat is wel vaag ja, misschien dat je kaart net op 4 pipelines liep of met een 128bits bus rekende en dat nu weer gecorrigeerd is naar 256bits/8 pipelines :) Check anders voor de zekerheid deze stats met een proggie als Rivatuner.

En over het overclocken gedeelte, om te beginnen kan ik je de ATI Omega driver aanraden, deze is gebaseerd op de drivers van ATI (Catalyst) maar is zodanig aangepast dat je kaart net wat sneller loopt (zeggen ze) En ze hebben een hoop extra opties toegevoegd, o.a. voor overclocken.

Ik weet niet of het bij alle ATI videokaarten werkt (bij mijn Asus AX800XT wel), maar met de laatste Omega drivers hebben ze het Overclock-gedeelte goed onder handen genomen: je hoeft niet eens een ander benchmark programma op te starten om op artifacts te controleren, er zit namelijk een 3D-renderer in die precies hetzelfde doet en je CPU + GPU op 100% laat zweten! Én er zit een optie in dat je computer uit zichzelf de max van je GPU en Memory opzoekt, door iedere 10 seconden 1 of 2 Mhz hoger te clocken... Voor de luie OC'ers onder ons zegmaar ;)

Wat wil je nog meer :z

Use the Search Luke...

Verwijderd

Topicstarter
Goed ik heb wat tips meegenomen.
Hoger dan dit kom ik niet.
Het resultaat:

Ati Radeon 9800 PRO -128MB-256Bits met Zalman VF700CUAL. op een R350 core.
Op een 2.40ghz P4 systeem met 512mb geheugen

Bios van 9800XT en geclocked naar -> 415/375
In 3dmark2005 => 2810

Wat vinden jullie van deze score?

• goeiemorguh
  • Laatst online: 25-01-2024
Kijk gewoon ff in het 9800PRO @ XT topic wat de mensen daar halen. De score lijkt me wel aardig in orde aangezien je ook geen geweldige CPU en een beetje krap in je geheugen zit.

Weet je al waarom je score lager was na de flash? Ben wel benieuwd eigenlijk

EDIT:

Net gezien dat je ook in het 9800PRO @ XT gepost hebt`.

[ Voor 13% gewijzigd door goeiemorguh op 03-11-2005 07:18 ]

|| Specs || SuperPI 1m

Verwijderd

Topicstarter
Hoezo geen geweldige cpu? P4 / 2.40ghz is toch netjes?
en 512 mb geheugen kan toch ook wel?

• Pieroman
  • Laatst online: 19:35

Pieroman

/me

Verwijderd schreef op donderdag 03 november 2005 @ 13:39:
Hoezo geen geweldige cpu? P4 / 2.40ghz is toch netjes?
en 512 mb geheugen kan toch ook wel?
als je beter wil gaan presteren is 512MB erbij hangen zeker wel aan te raden, de CPU gaat nog *vind ik*

Verwijderd

Topicstarter
Pieroman schreef op donderdag 03 november 2005 @ 13:42:
[...]

als je beter wil gaan presteren is 512MB erbij hangen zeker wel aan te raden, de CPU gaat nog *vind ik*
Dus met 1024mb geheugen kan ik mijn core en memory wat hoger opschroeven weer?

• daandegoeiste
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 02 november 2005 @ 23:51:
Goed ik heb wat tips meegenomen.
Hoger dan dit kom ik niet.
Het resultaat:

Ati Radeon 9800 PRO -128MB-256Bits met Zalman VF700CUAL. op een R350 core.
Op een 2.40ghz P4 systeem met 512mb geheugen

Bios van 9800XT en geclocked naar -> 415/375
In 3dmark2005 => 2810

Wat vinden jullie van deze score?
Hee, kan een 9800XT bios op een R350 core 8)7 :?

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
Verwijderd schreef op donderdag 03 november 2005 @ 13:54:
[...]

Dus met 1024mb geheugen kan ik mijn core en memory wat hoger opschroeven weer?
Nee 1024MB verhoogt over het algemeen je prestaties met de nieuwe games.

Verwijderd

Topicstarter
daandegoeiste schreef op donderdag 03 november 2005 @ 13:56:
[...]

Hee, kan een 9800XT bios op een R350 core 8)7 :?
Waar slaat je reactie op ?
Dit kan idd als je goed de topics eens doorneemt

Verwijderd

kan wel, maar heeft geen zin aangezien je het zogenaamde shimmering verschijnsel krijgt! Waarom klok je hem dan niet gewoon over zonder die bios?

• daandegoeiste
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 03 november 2005 @ 15:39:
kan wel, maar heeft geen zin aangezien je het zogenaamde shimmering verschijnsel krijgt! Waarom klok je hem dan niet gewoon over zonder die bios?
Sorry, dit bedoelde ik dus, dacht ergens gelezen te hebben dat je als je een R350 Core hebt gewoon je originele bios moet houden en hem dan over moet klokken. Dit heb ik ook gewoon gedaan. Sorry dat mijn reactie nergens op slaat. :+

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 03 november 2005 @ 15:39:
Shimmering verschijnsel?
Wat is dat dan?

Ik heb hem nu met XT bios, en zelfs fear draait prima.

• daandegoeiste
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 03 november 2005 @ 15:58:
[...]

Shimmering verschijnsel?
Wat is dat dan?

Ik heb hem nu met XT bios, en zelfs fear draait prima.
Alles draait dus schijnbaar goed. Merk je ook prestatiewinst?? 3DMark zegt ook niet altijd wat, dus probeer eens wat te proberen in games. Als je daar ook mindere performance hebt, dan is hij misschien te ver overgeclockt. Ik kan mijn Radeon9800Pro bijna zo ver doen als ik wil, met de goede koeling, maar op een bepaald punt wordt hij plots gewoon trager. Vraag me niet hoe dit komt. Als je met het oude BIOS wel gewoon goede punten scoort, dan ga je toch gewoon hiermee overclocken?

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Ik zie dat je het ook al in het 9800(Pro) topic hebt geplaatst, dus we gaan daar maar verder :)

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.