Toon posts:

Autoradio in computer?

Pagina: 1
Acties:
  • 173 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hai

Ik heb een ouwe autoradio/cdspeler die het niet meer zo geweldig doet, maar in stilstand gaat 't aardig. Alleen, daar heb je zo weinig aan in een auto. |:(

Dus nieuwe kopen... ok. Maar nu heb ik hier de oude voor me liggen... en die gaat op 12V natuurlijk.
Toen dacht ik, een computer gaat ook op 12V... deels. En het frontje van de radio is precies even breed als m'n kast, dus met wat gemod hier en daar... *pling!* *D

Goed. die radio heeft aan de achterkant een stekkertje met 10 gaatjes... en een deel daarvan is voor audio en een deel voor voeding. Audio heb ik niet nodig, daarvoor kan ik de tulp-amp uitgang gebruiken, en die dan aansluiten in de line-in van m'n geluidskaart of een overgebleven ingang op m'n versterker. Maar power is wel belangrijk... weet iemand hier hoe dat zit? Welke van die 2 (of meer?) pinnetjes moet ik waarop aansluiten om het goeie voltage te krijgen? En kan m'n (200watt) voeding dat wel aan? Moet ik nog ergens anders rekening mee houden? (aarde?) Antenne bedenk ik later wel, die zal wel ergens buiten de (afgeschermde) tower moet komen neem ik aan.

Plaatje van het stekkertje (sorry, bad-webcamshot)
Afbeeldingslocatie: http://users.bart.nl/~stof2/Pioneer-back.jpg

Radio is een Pioneer DEH-890 trouwens. Niet de nieuwste maar ach... 't is maar dat ik wat te doen heb. :)

• TB
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21-09-2025

TB

pompiedom

Hmmmm... Als je zo'n ding hard zet, trekt ie behoorlijk wat stroom hoor.

En die stekkers weet ik niet. Je kunt er wel zo'n standaar stekker voor krijgen die erin past. Informeer eens bij een electronica-zaak.

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:56

Klippy

Still Game

Die voeding zou ik wel wat aan doen, 200 watt is sowieso al niet te veel.
En als je hem hard zet gevruikt 'ie evenveel stroom, want je sluit hem toch aan op je soundcard.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Verwijderd

Topicstarter
die voeding maakt niet zo uit, die is toch al zwaar overbelast. maar als het goed werkt en het ziet er leuk uit stop ik er wel een wat zwaarder blok in. maar dan wel eerst zeker weten...

Dus ik wil gewoon eens spelen... maar 1 x de draadjes verkeerd om op de radio aansluiten en ik blaas misschien het hele ding op dus...

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:31
No offence, maar wat is het nut ervan??

1. CD's kan via je cdrom, dan kan je ook nog eens rippen :)

2. Radio ontvangst kan ook prima met een simpel el-cheapo radiokaartje, over je standaard boxjes

en als je radio wilt opnemen, kwaliteit is (Verwacht ik) niet al te best.
Zelf heb ik (als ik wat moet opnemen, 538 mixen ofzo :) ) gewoon een kabeltje tussen mn Yamaha tuner (syntheziser dinges) en mn Live!

Da's kwalitatief toch beter dan zo'n autoradio

Verwijderd

Topicstarter
het gaat niet om het nut, het gaat om iets aparts en iets te doen :)

je moet toch wat? en het zou wel uniek zijn :)

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Die voeding kan je vergeten. Ga er maar een tweede naast bouwen.. Als het een High power is, dan trekt ie zo 10 A max..
Verder een beregoed plan, schreeuwt om een screenshot.. en een krat bier..

Verwijderd

Topicstarter
een 2e voeding heb ik zelfs nog wel... alleen die stekkertjes zitten me dwars :(

ik weet wel welke ik aan de computerkant moet pakken, maar niet in welk gaatje van de radio ze moeten... en ik sloop 'm gegarandeerd als ik 't verkeerd om probeer of zo |:(

• aatos
  • Laatst online: 16:40
ik heb ooit wel gewoon geprobeerd een autoradio aan te sluiten. het is gelukt, alleen weet ik echt niet meer welke kabeltjes het waren.. meestal is het wel een logische opzet. bel anders de importeur ff.. of rij langs een garage, daar weten ze het wel.

• TB
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21-09-2025

TB

pompiedom

Ik gebruik altijd een computervoeding als ik een autoradio aan wil sluiten.
Maar zelfs met alleen de radio aangesloten heeft de voeding er moeite mee (knipperen lampjes autoradio bij harde muziek).

Verwijderd

Een autoradio ZONDER SPEAKERS trekt 1..2 ampere (=12...24Watt) of zo. En aangezien je vertelde geen luidsprekers aan te sluiten, hoef je dus GEEN nieuwe voeding te kopen (in tegenstelling tot wat 'n boel andere mensen je hier wijs proberen te maken. Dat geldt alleen als je er luidsprekers aanhangt!)

Verder de pinning & draden: Ik zou even in de auto waar de radio uitkomt met een paperclip en voltmeter meten waar +12V en waar massa opstaat. (Let op: contactslot omdraaien indien dat nodig was!) Eventueel kun je ook nog met een Ohm-meter meten waar de massa zit op de radio zelf, deze moet namelijk aan de behuizing (metaal) zijn geknoopt.

Waarschijnlijk heeft de radio TWEE 12V aansluitingen namelijk eentje voor de radio+CDspeler zelf, en eentje voor het geheugen. Deze laatste moet altijd onder spanning blijven staan (direct naar de accu) anders verliest het geheugen zijn inhoud (zender+equaliser instellingen e.d.). In een computer is dit dus wat lastig...

• jjwa
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-07 15:44

jjwa

CZ3 tentmuis

Erg cool idee!!!

• Spyro_the_Dragon
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-04-2013
Heeft pioneer niet een mooie site of een technische dienst die je van de nodige specs kunnen voorzien?

Ga eens naar de halfords (of een echte winkel) met een mooi verhaal en probeer info over die stekker los te krijgen.

Die stekker is volgens mij volgens een of ander DIN formaat....

en.. post het resultaat ajb, is wel leuk expirimentje

MZL Spyro

Ha! Ha! Ha! That feisty little dragon Spyro thinks he and his pal can stop me? ME? GNASTY GNORC? NEVER!

• Dikdoan
  • Laatst online: 05-06-2025

Dikdoan

Kijk, ik kan nog lopen

je kan een verloopstekker halen bij bv. de Halfords. Daar staat op de draden waarvoor ze zijn. Weet je dat ook gelijk. 10,- ofzo. Of je kijkt alleen effe

Zolang ie het blijft doen....

Verwijderd

OK, dit zit er achterop mijn Clarion:
Ik houd de radio gewoon voor me, dus niet ondersteboven ofzo:

**** bovenste vier: min van de 4 speakers
**** 4 daaronder: plus van de 4 speakers

**** ?/?/?/plus van radio
**** ?/continustroom voor geheugen/?/ massa radio

De rest van de aansluitingen slaan op signaal voor mobiele telefoon, elec. antenne etc.

En inderdaad, de radio is gezekerd op 10 amp... Maar als je er geen speakers aan hangt....

Maar het kan toch geen kwaad er een 2e voeding in te hangen? Als je die toch hebt liggen...

Succes, leuk idee...

Verwijderd

Ow shit, ik zie nu dat je een oude aansluiting hebt voor maar 2 speakers... Ja, sorry, da wee'k ook nie...

Meten is weten: met de spanningzoeker de auto in.. Maar je hebt de radio zeker gekregen van iemand die een nieuwe auto met radio kocht. ;) En dus heb je geen auto.. Dan moet je maar naar de Halfords ja. Is sowieso handig, want dan kun je de het stekker dat je daar koopt aan de voeding vastmaken met kabelschoentjes en het stekker heel eenvoudig in je radio prikken.

Nogmaals succes...

• Snijkoek
  • Laatst online: 02-08 22:36

Snijkoek

Metal up your ass

Anders moet je kijken of je de voeding door middel van een twaalf volt adapter extern kan trekken. Zit je niet met het risico dat je comp ermee kapt als je de muziek te hard zit.

Verder wel een leuk idee. Heb ie ook een afneembaar frontje :) Of is het er zo een die je nog in z'n geheel uit de slee trekt :P

Verwijderd

Topicstarter
Ow shit, ik zie nu dat je een oude aansluiting hebt voor maar 2 speakers... Ja, sorry, da wee'k ook nie...
Meten is weten: met de spanningzoeker de auto in.. Maar je hebt de radio zeker gekregen van iemand die een nieuwe auto met radio kocht. En dus heb je geen auto.. Dan moet je maar naar de Halfords ja. Is sowieso handig, want dan kun je de het stekker dat je daar koopt aan de voeding vastmaken met kabelschoentjes en het stekker heel eenvoudig in je radio prikken.
Ik heb wel een auto, maar deze cdspeler werkt alleen nog goed als je hem niet beweegt. Daarom ben ik zojuist een nieuwe Pioneer P3100 wezen kopen voor in de auto :9
Heb ie ook een afneembaar frontje Of is het er zo een die je nog in z'n geheel uit de slee trekt
Hij heeft wel een afneembaar frontje... stoer he? Kan ik het eruit halen als ik wegga en meenemen in de auto (en dat frontje mee naar binnen nemen :D
Maar het kan toch geen kwaad er een 2e voeding in te hangen? Als je die toch hebt liggen...
Kast is wel al tamelijk vol nu... ik heb maar een miditower. Als het op dezelfde voeding kan zal ik 't niet laten
Heeft pioneer niet een mooie site of een technische dienst die je van de nodige specs kunnen voorzien?
IK kan niks zinnigs vinden maar als iemand beter kan zoeken... graag!
je kan een verloopstekker halen bij bv. de Halfords. Daar staat op de draden waarvoor ze zijn. Weet je dat ook gelijk. 10,- ofzo. Of je kijkt alleen effe
En dit lijkt me nog de beste optie... aangezien ik toch vanmiddag mijn auto (hopelijk met nieuwe radio) terug ga halen bij de Halfords
Erg cool idee!!!
tnx :)
kun je ook nog met een Ohm-meter meten waar de massa zit op de radio zelf, deze moet namelijk aan de behuizing (metaal) zijn geknoopt.
Ik heb geen Ohm meter en al had ik er een... daar heb ik geen verstand van, het spijt me.
k gebruik altijd een computervoeding als ik een autoradio aan wil sluiten.
en hoe doe jij het dan?

---

Bedankt voor de tips allemaal, en als het werkt dan komt er zeker een verslagje met wat picjes >:) :)

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:22

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Yes .. RDS op de case .. leuk ID ...
Voor de stekkertje ga je ff met je radio naar HAlfors.
En als het in de buurt is, op de zwarte martk in Beverwijk staan zat tentjes met goedkope stekkers enzo..

Suc6
Koffie

Braaikamer - Smoke&BBQ

Verwijderd

Topicstarter
Beverwijk is niet echt in de buurt, maar Rotterdam heeft geloof ik wel 5 Halfordsen dus...

iemand een idee over hoe ik dat ding in de case kan krijgen? hij is net iets breder als een normale 5,25" bay..

ik ben bang dat minstens 1 van de zijkanten van m'n case niet meer dicht zal kunnen (goed, geen ramp, hij staat toch altijd open, maar 't staat minder mooi natuurlijk...

Verwijderd

Hmmm kan me nog herrineren dat een vriend van me een autoradio in zijn amiga-500 case had gebouwd. Ohja, case was wel van hout toen.... klonk wel leuk!

Is het misschien niet beter om die radio extern (met een inbouwslot voor autoradio's) aan je case te monteren, eventeel bovenop ofzo?

• macmouse
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-09-2025
Beetje vaag eigenlijk, ik denk leuk plan, autoradio op pc.
Dus ik een oude (mac) voeding gepakt, aangesloten, en..........

Helemaal niks. ??????

Heeft dit iets met gelijkspanning en wisselspanning te maken ?

• Animal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-08 06:35
eingenlijk moet je hem dan kunnen besturen op je pc.
Das pas tweaken!

• macmouse
Op dinsdag 04 juni 2002 18:48 schreef dave01 het volgende:
eingenlijk moet je hem dan kunnen besturen op je pc.
Das pas tweaken!
Nah, eerst maar eens zorgen dat hij het doet..

• ThePriest
  • Laatst online: 30-01-2024

ThePriest

the one, the only

Niet helemaal 't zelfde, maar misschien ook nog een idee?
[topic=480234]

• Flarrestein
  • Laatst online: 08-08 08:08

Flarrestein

Superworm Jim

Een soort cd-rom speuler, maar dan alleen voor audio cd's. Beetje zonde van de moeite, vind ik dan....dus....

HIER !!! PAK AAN

• macmouse
Op dinsdag 04 juni 2002 18:53 schreef Flarrestein het volgende:
Een soort cd-rom speuler, maar dan alleen voor audio cd's. Beetje zonde van de moeite, vind ik dan....dus....
dus ???

• macmouse
Op dinsdag 04 juni 2002 18:52 schreef ThePriest het volgende:
Niet helemaal 't zelfde, maar misschien ook nog een idee?
[topic=480234]
Thankz, ga het ff proberen met zo'n voeding
Pagina: 1