[Mailserver] Zimbra Collaboration Suite Open Source Project

Pagina: 1
Acties:
  • 206 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Puntslash
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Hoi,

Ik was opzoek naar een alternatief voor de mailserver die je installeert volgens de howto van Qmail Rocks, toen kwam ik op dit topic terrecht, waar de naam Zimbra viel. Het leek mij wel intressant, dus ik dacht, waarom niet eens proberen.

De installatie is erg makkelijk, install.sh uitvoeren, een aantal vragen beantwoorden en binnen 15 minuten draait er een complete mailserver!

Hieronder een kleine greep uit de features:
  • The Zimbra Collaboration Suite includes Postfix as the Message Transfer Agent
  • Ability to drag/drop messages, contacts, folders, and Tags, including a counter showing the number of items dragged and color changes indicating valid drop zones
  • IMAP v4 support (with SSL/TLS option)
  • POP3 support (with SSL/TLS option)
  • Quota usage display
Ik ben nu een uurtje aan het 'klikken' en echt alles ziet er even gelikt uit en werkt perfect. Helaas is de online demo defect, maar de screenshots doen het wel.

Ik ben dit topic gestart voor iedereen die opzoek is naar een mailserver pakket wat vooral makkelijk te onderhouden is, en natuurlijk voor de tweakers die wel eens wat anders willen proberen op hun thuisservertje :)

Wat vinden we van dit pakket?

• Tha_Butcha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-01 13:59
looks nice, almost too good to be true, en daarbij hij is een beta, en het lijkt me dat je er uiteindelijk voor moet dokken.

don't get me wrong, ik ga hem zeker proberen, maar het is met die groupware pakketten meestal of fucking duur, of het werkt toch net niet

Compromises are for the weak

• Puntslash
  • Niet online
Ok, Het leek mij een goed pakket om te implementeren, de interface werkt echt lekker. Ook de admin tool is niet verkeerd.

Ik ben benieuwd hoe het zich ontwikkeld

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06:19

Gerco

Professional Newbie

Tha_Butcha schreef op woensdag 02 november 2005 @ 23:35:
looks nice, almost too good to be true, en daarbij hij is een beta, en het lijkt me dat je er uiteindelijk voor moet dokken.
Dat zou lastig worden, het wordt als open source gedistribueerd. De code is nu al openbaar en daar kunnen ze dus geen geld meer voor vragen. Ze kunnen hooguit nieuwe versies niet meer open source maken, maar daarmee vervalt niet het recht om de bestaande open source code te gebruiken.

Eens open source, altijd open source.

Overigens doet de Hosted Demo het weer, impressive, maar wel een tikkie traag in het gebruik (en dat op een P4 HT 3,2GHz met 1GB ram :X ).

[ Voor 12% gewijzigd door Gerco op 03-11-2005 10:42 ]

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• Puntslash
  • Niet online
Gerco schreef op donderdag 03 november 2005 @ 10:41:
[...]

Dat zou lastig worden, het wordt als open source gedistribueerd. De code is nu al openbaar en daar kunnen ze dus geen geld meer voor vragen. Ze kunnen hooguit nieuwe versies niet meer open source maken, maar daarmee vervalt niet het recht om de bestaande open source code te gebruiken.

Overigens doet de Hosted Demo het weer, impressive, maar wel een tikkie traag in het gebruik (en dat op een P4 HT 3,2GHz met 1GB ram :X ).
Hier een installatie gedaan op Dual Xeon 3.4 Ghz, 2 GB en 160 GB Raid 5, ook niet echt lekker snel.

• Gerco

Gerco

Professional Newbie

xxplosiefje schreef op donderdag 03 november 2005 @ 11:28:
Hier een installatie gedaan op Dual Xeon 3.4 Ghz, 2 GB en 160 GB Raid 5, ook niet echt lekker snel.
Ik had het over de client :) Misschien is het sloom omdat hun demo server het nogal druk heeft, dat weet ik niet. Ik weet alleen dat ik er op deze snelheid niet mee wil werken (3-4 sec voor het openen van een mailtje...)

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• Puntslash
  • Niet online
Gerco schreef op donderdag 03 november 2005 @ 12:07:
[...]

Ik had het over de client :) Misschien is het sloom omdat hun demo server het nogal druk heeft, dat weet ik niet. Ik weet alleen dat ik er op deze snelheid niet mee wil werken (3-4 sec voor het openen van een mailtje...)
Ja dat is niet echt snel, hier draait ie intern, dus dat ik wel te pruimen. Maar de load van de server liegt er ook niet om: 0.40 0.43 0.32

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Gerco schreef op donderdag 03 november 2005 @ 10:41:
[...]

Waarom zouden ze er geen geld voor kunnen vragen? De diverse OS licenses laten dat gewoon toe hoor. Zoals nog steeds geldt dat OS alleen betekent dat de broncode vrijelijk beschikbaar is voor inzage en als je iets aanpast moet je dit ook OS maken. That's it.
Door de regel worden heel veel OS software vrij beschikbaar gemaakt, dus je hoeft er niet voor te betalen. Sommige software wordt wel tegen betaling ter beschikking gesteld. Neem de Windows port van X-Chat bijvoorbeeld, dat is trouwens een binary. Die officiele port is tegen betaling beschikbaar. Het is niet ongewoon dat men een vergoeding vraagt voor zo'n binary (wegens het bouwen van de binary e.d.).

"Eens OS, altijd OS." is wel een aardig kloppende leus. Het is lastig om iets wat OS is naar closed source te brengen, niet alle OS licenses hebben dit geregeld. De BSD license is een OS license waarmee het prima mogelijk is om dit te doen, sterker nog, het is zelfs de achterliggende gedacht van die license. Dit is gedaan zodat het voor bedrijven stukken aantrekkelijker is, de GPL is hier namelijk wel beperkend.

• Gerco

Gerco

Professional Newbie

Dat snap ik, wat ik bedoel is dat ze geen geld meer kunnen vragen voor het produkt wat ze nu hebben gereleased, dat is al vrij. Als ze besluiten geld te vragen voor toekomstige versies (OSS of niet), zal niemand ze tegenhouden.

Het gebruiksrecht op de al vrije software is echter niet terug te draaien onder de licentie die zij hebben gekozen (ZPL = licht aangepaste MPL), je kunt dus niet opeens een rekening krijgen voor het draaien van hun software. Je kunt hooguit de boel zelf verder moeten (laten) ontwikkelen als Zimbra besluit er mee op te houden of er geld voor wil zien.

• Tha_Butcha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-01 13:59
dat klopt, maar als je bijvoorbeeld kijkt naar suse of grote applicaties van bijv. novell, dat bedoelde ik meer, heel vaak moet je de cd kopen met support etc.

verder heb ik hem heel vluchtig uitgeprobeerd, maar tering hey, wat is dat traag zeg.
zit hier op een 20mb lijn en traag als dikke stront, ik wil niet weten wat voor footprint ie achterlaat op je systemen, postfix i.c.m. cyrus en zo lijkt me niet echt super zwaar. en een webinterface (PHP/AJAX?) ook niet echt, dus waar die load vandaan komt...

Compromises are for the weak

Verwijderd

ik heb het ook getest, en indd hetzelfde.. traag.. Daarom heb ik het maar weer opzij geschoven..

• mol99
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-01 20:03
Ik vind dit een zeer interessant product, als iemand dit draait en hosting wil bieden hoor ik dat graag!

Verwijderd

Er is gisteren een nieuwe versie gelanceerd, Milestone 2 met behoorlijk wat nieuwe features (o.a. shared calendaring) en bugfixes.
Heb het gisteravond geinstalleerd en moet zeggen dat deze versie behoorlijk minder load op de server geeft als beta1. Is ook prima te installeren op Fedora Core 4 als je deze instructies volgt.

De netwerkversie schijnt ook klaar te zijn, maar daar moet je je voor registreren waarna je een mailtje met url krijgt. En dat lukt helaas tot op heden niet ;(
Pagina: 1