Goedkoop backup software (Open Files)

Pagina: 1
Acties:

• Freehumor
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-08 11:12
Tweakers,

Op dit moment wordt bij ons op bedrijf gebackupt met Windows Backup. Voorheen werkte dit altijd voldoende. Nu hebben we echter te maken met een databases en administraties, die blijkbaar (altijd) open staat. Dit zorgt ervoor dat de database en administraties niet worden gebackupt bij Windows 2000 Server. Windows 2000 versies ondersteunen namelijk geen Open Files dit in tegenstelling tot XP en 2003.

Nu vraag je je zeker af waarom we niet d.m.v. een database programma de database exporteren en die backuppen. Dit kan wel, maar er is niet een mogelijkheid om een schema te maken. Dit alles dient handmatig te gebeuren, terwijl ik het wil automatiseren. Zelf ben ik niet vaak op bedrijf en de werknemers moeten dan backups maken.

De full-backups worden opgeslagen op externe harde schijf. Er zijn drie verschillende schijven, maar dat is niet van toepassing.

Er zijn veel backup programma die ondersteuning bieden voor Open Files. Dit zijn programma's zoals ArcServe of NovaBackup. Deze programma's kosten eigenlijk een fortuin (rond of boven de 600 euro). Zelf heb ik al veel programma's doornomen die lijken goedkoop, dat zijn ze dan ook, maar bieden als optie om Open Files plugin te bijbetalen. Dan is het vaak weer rond de 600 euro.

Wat ik mij nu afvraag, is er geen goedkoop programma die Open Files kan backupppen. Zo moeilijk en duur hoeft het toch niet te zijn. Het enige wat moet worden gebackupt is alles van één Windows 2000 Server (register, c-schijf, d-schijf, systeemstatus e.d.). Gewoon een full-backup zoals Windows Backup het uitvoert.

Er hoeft geen ondersteuning voor allerlei onzin te zijn, zoals tapes e.d. Gewoon op harde schijf opslaan, liefst wel gecomprimeerd. Er moet natuurlijk wel een herstel optie zijn. Desnoods wordt Windows opnieuw geinstalleerd, en dan alles terug gezet. Dat is geen enkel probleem. Losse bestanden moeten natuurlijk wel makkelijk terug worden gezet.

Hebben jullie ideën over backupsoftware. Welk backupsoftware is er met ondersteuning voor Open Files die onder de 600 euro ligt. Zijn er ook punten, waar ik rekening mee moet houden en die niet genoemd zijn, laat het dan weten.

• deDorus
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-08 08:34

deDorus

Meisje, ik ben een C-man...

Dit werkt wellicht voor je. Sowieso zijn er via de registry nog een aantal leuke dingen te doen met NTBackup.
http://www.jsifaq.com/SUBG/tip3300/rh3398.htm

• Freehumor
deDorus schreef op woensdag 02 november 2005 @ 16:14:
Dit werkt wellicht voor je. Sowieso zijn er via de registry nog een aantal leuke dingen te doen met NTBackup.
http://www.jsifaq.com/SUBG/tip3300/rh3398.htm
Helaas is dat niet de bedoeling. Dit zorgt ervoor dat NTBackup de bestanden gaat locken voordat het wordt gebackupt (zo lees ik het). Bij ons is er een probleem dat gelocked bestanden (Open Files) niet worden gebackupt.

Site:
NOTE: NTBackup will temporarily lock a file while backing it up or restoring it. A lock on an open file can interfere with the operation of an application or services, such as WINS and DHCP.
Ik heb dus een programma nodig die gelockte (Open Files) bestanden kan backuppen.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:48

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik weet niet om wat voor DB's het gaat, maar ik kan me zo voorstellen dat je die voor je gaat backuppen gewoon down gooit via je backup-script. En natuurlijk weer up als de backup voltooid is. Is meestal een kwestie van wat services stoppen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Hmzaniac
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-08-2023

Hmzaniac

Evil Admin

De bacula windows client kan sinds de laatste versie open files meenemen in de backup. Heb je wel een linux/bsd server voor nodig.

http://www.bacula.org

Ik heb een WOS-post!

• Freehumor
The_Eagle schreef op donderdag 03 november 2005 @ 11:39:
Ik weet niet om wat voor DB's het gaat, maar ik kan me zo voorstellen dat je die voor je gaat backuppen gewoon down gooit via je backup-script. En natuurlijk weer up als de backup voltooid is. Is meestal een kwestie van wat services stoppen :)
Klopt wat je zegt. Er moeten in totaal 4 of 5 services worden gestopt. Dat is het probleem ook niet. Weet trouwens niet of dat het enige probleem is, maar dat zou ik kunnen testen.

Het probleem wat zich dan voordoet is als volgt:
1) script (cmd) wordt gedraait om services uit te zetten
2) backup moet worden gestart
3) script (cmd) wordt gedraait om services aan te zetten

Stap drie is het probleem. Hoe zorg ik ervoor dat, nadat de backup gemaakt is de services worden gestart. Is het mogelijk om in NTBackup, nadat de backup voltooid is, de services worden gestart. Ook indien zich een fout voordoet in de backup?

• Freehumor
Hmzaniac schreef op donderdag 03 november 2005 @ 11:45:
De bacula windows client kan sinds de laatste versie open files meenemen in de backup. Heb je wel een linux/bsd server voor nodig.

http://www.bacula.org
Er draait wel een Linux server, maar hier wordt liever niks mee gedaan. Op dit moment verzorgt een erg oude computer met Linux het intranet (o.a. knowledgbase). Het liefst een Windows oplossing.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-08 18:50

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Freehumor schreef op donderdag 03 november 2005 @ 11:50:
[...]
Het probleem. Hoe zorg ik ervoor dat, nadat de backup gemaakt is de services worden gestart. Is het mogelijk om in NTBackup, nadat de backup voltooid is, de services worden gestart. Ook indien zich een fout voordoet in de backup?
NT Backup is ook vanaf de command line te starten:
Perform backup operations at a command prompt or from a batch file using the ntbackup command followed by various parameters.
Schedule vervolgens een script met de task-scheduler en zorg dat dit script de volgende zaken uitvoerd:
1- stoppen bewuste service(s)
2- aanroepen NT-backup met de juiste parameters
3- starten van de service(s)

Eventueel zul je even met "Start /W" moeten stoeien om ervoor te zorgen dat de stappen afgerond zijn, voordat de volgende stap mag starten. Enige probleem wat je dan krijgt, is als de backupjob niet start (bv. geen tape geladen). Stap 3 wacht nl. totdat Stap 2 afgerond is.

[ Voor 8% gewijzigd door Question Mark op 04-11-2005 10:17 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Freehumor
Oke, dan moet het lukken. Er zijn vier hindernissen die overwonnen moeten worden:

1) kijken of hardeschijf 60GB vrij heeft, zoniet, de oudste backup verwijderen
2) stoppen services (net stop)
3) starten backup
4) na voltooiing backup, starten services (net start)

Het probleem zit bij punt 1, hoe kan ik dat automatiseren via batch bestand (nu bepalen de werknemers of er voldoende vrije schijfruimte is)? Ook is er een probleem bij stap 4. Stel de backup gaat niet goed, hoe kan ik dat opvangen? Het moet namelijk niet zo zijn dat als de backup niet wordt gemaakt, vanwege bijvoorbeeld een foutmelding, dat de services niet worden herstart.

De stappen 2 t/m 4 is makkelijk te maken in batch. Alleen de voltooiing van de backup geeft problemen. Hoe ik stap 1 wil maken in batch is mij niet geheel duidelijk.

Alles moet eigenlijk worden geautomatiseerd, dat kan dmv taakplanner. De batch koppel ik dan via taakplanner.

Stoppen van services heeft voornamelijk invloed op:
- 2 grote databases moeten worden gestopt (in MSSQL en Interbase)
- administraties van kleine losse databases

Heeft iemand ideën hoe ik dit kan realiseren? Of backup programma's die functioneren met open files en databases die niet te duur zijn?
Pagina: 1