Toon posts:

Linux er terug af

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een vriend van me heeft pas een nieuwe laptop (een Acer) gekocht. Hij wou eens Linux proberen, maar nu krijgt hij dit OS er niet meer af. Wanneer hij de bijgeleverde recovery CDs erin steekt (na eerst in het BIOS de boot volgorde v/d media te hebben gewijzigd naar CDROM eerst), meldt de PC dat de CD niet herkent wordt.

Hij is ermee terug naar de winkel gegaan om zich te beroepen op de garantie, daar zeiden ze dat dit niet onder de garantie valt. Hij moet het dus zelf oplossen of 150 euro neerleggen.

Ze zeiden nog dat het te maken had dat de HDD nu in FAT16 geformatteerd was en dat dat terug naar FAT32 moet. Vraag is nu hoe dat moet gebeuren. Wij weten allebei niks van Linux |:(

PS; de laptop heeft geen diskette drive, dus opstartdiskettes werken ook niet.

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Het probleem lijkt me niet linux-gerelateerd, maar lijkt me te maken hebben met de bootdisk die je er instopt, heb je geen windows-installatiemedia? (het fat16 versus fat32 verhaal is trouwens onzin).

• MIT
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-03-2025

MIT

KerMIT

Staat er nog windows op je pc?

No Signature

Verwijderd

Booten met een gewone windows install cd, linux partitie verwijderen, en windows opnieuw installeren.

• H!GHGuY
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

als die CD niet herkend wordt valt dit denk ik wel onder de garantie:
OF de cd-drive heeft et begeven
OF de cd is onleesbaar.

je had dit even goed kunnen tegenkomen wanneer je windows had willen herinstalleren.

ASSUME makes an ASS out of U and ME

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Als windows er nog op de hd staat, dan kan je ook in de recoveryconsole
'fixmbr' doen (als ik het zo goed uit m'n hoofd heb). Dan wordt de bootrecord overschreven, zodat windows weer als eerst wordt gestart. Hierna kan je de partities die gemaakt zijn door linux in windows verwijderen. Die recoveryconsole kom je met een bootable windows cd wel in, maar dit kan dus alleen als die wel geboot kan worden.

[ Voor 10% gewijzigd door Kixtart op 02-11-2005 13:50 ]

☻/
/▌
/ \

• Nitroglycerine
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

Of een windows opstartdisk erin, en fdisk /mbr draaien.

Hier kon uw advertentie staan

Verwijderd

De windowsXP setup kan bij mij ook niet booten met linux mbr. Ik heb een WindowsME boot CD liggen en die weet wel hoe het moet.

Misschien een optie om die te maken via nero met behulp van een diskette?

Verwijderd

De rescuedisk verwacht toch geen FAT32 partitie, dat zou betekenen dat je je HD niet mag partitioneren anders werkt de rescue CD niet meer...

Welke melding geeft die Rescue CD?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ik meen gisteren van Vinnie gehoord te hebben dat hij iets soortgelijks had, een melding van de XP installer dat er maar 10MB op de (40GB NTFS 8)7 ) partitie zat. Ook daar een Linux mbr in het spel.

Zijn oplossing was iirc om te booten met een andere bootdisk, vanuit daar handmatig de WinXP installer op te starten...

Oslik blyat! Oslik!

• Cybje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-02 10:05

Cybje

First Post!

Haal gewoon alle partities weg en overschrijf het MBR met 0'etjes of doe er iets anders mee (Windows MBR erop zetten bijv.). Dan heb je in principe een lege schijf en zou het sowieso moeten werken?

Met een vrij eenvoudige boot CD moet dit kunnen denk ik, misschien is UBCD wat voor je: www.ultimatebootcd.com

Wat ruist er door het struikgewas

• Aapzak
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-01 15:23

Aapzak

Your genuine OS hopper

en de partitie indeling staat ook in de MBR volgens mij, dus het overschrijven van de MBR met nullen moet genoeg zijn om daarna weer met een windows installer aan de slag te kunnen.

wordt root (in je linux systeem) en doe:
code:
1
dd if=/dev/zero of=/dev/hda bs=512 count=1
Bovenstaande commando gaat er trouwens wel vanuit dat we het over de primary master disk hebben (hda). Anders zou het hdb, hdc, of hdd kunnen zijn bijv.

dit zou voldoende moeten zijn om weer te kunnen installen. Je kan dit ook doen als je boot van 1 of andere linux live-cd. Als je maar root access hebt in de shell.

PSN ID: Aapzak

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:45

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Uit de FAQ van WOS: http://support.microsoft....aspx?scid=kb;EN-US;314458

That ought to work :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-02 23:25

zomertje

Barisax knorretje

Dingen als low level format is niet echt een goed idee, dat wil ik nog wel even kwijt.

Er moet vast een bootcd/flop zijn waarmee je met fdisk of alle andere genoemde commando's de boel kan fixen.

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Verwijderd

Is het niet zo dat de recovery cd slecht bepaalde drivers laadt en de rest van een al dan niet verborgen partitie van de harde schijf haalt? Als er bij de installatie voor automatisch partitioneren is gekozen zou deze partitie wel eens overschreven kunnen zijn... Een oplossing hiervoor zou kunnen zijn; de partitie recoveren of een andere cd (lees een echte windows installatie cdrom/dvd) gebruiken.

• rooiekool
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09-02 16:04
Verwijderd schreef op woensdag 02 november 2005 @ 16:48:
Is het niet zo dat de recovery cd slecht bepaalde drivers laadt en de rest van een al dan niet verborgen partitie van de harde schijf haalt? Als er bij de installatie voor automatisch partitioneren is gekozen zou deze partitie wel eens overschreven kunnen zijn... Een oplossing hiervoor zou kunnen zijn; de partitie recoveren of een andere cd (lees een echte windows installatie cdrom/dvd) gebruiken.
lijkt me sterk dat een laatste reddingsmiddel voor een in de soep gelopen systeem juist informatie van dat systeem moet hebben. Is een recoverycd niet meestal bedoeld voor het in oude staat terugbrengen? Als je schijf fysiek aan barrels is heb je er anders niets aan. (al zit er ook wel weer iets in: hoe prop je tegenwoordig een complete systeeminstallatie op 1 cd??)

Verwijderd

1 cd?
mijn acer laptop heeft 3 recovery cd's die er tijdens een recovey alledrie achteraanvolgens inmoeten :)

• cryforhelp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-01 10:58
rooiekool schreef op woensdag 02 november 2005 @ 18:47:
[...]

lijkt me sterk dat een laatste reddingsmiddel voor een in de soep gelopen systeem juist informatie van dat systeem moet hebben. Is een recoverycd niet meestal bedoeld voor het in oude staat terugbrengen? Als je schijf fysiek aan barrels is heb je er anders niets aan. (al zit er ook wel weer iets in: hoe prop je tegenwoordig een complete systeeminstallatie op 1 cd??)
Dit is dus een heel veel gebruikte manier. Er wordt dan een hidden partitie op de schijf gegooid en daar wordt het image opgezet.
Enige wat de recovery cd dan doet is wat drivers laden en het gedoe aanslingeren.

Er is een heel redelijke kans dat dit aan de hand is.
Regel een windows install cd en gebruik je eigen code. Wel zorgen dat je dezelfde versie van winxp pakt, pro codes werken niet op home en vice versa.

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-01 23:13

DeMoN

Pastafari

Er zijn hier wel 1000 oplossingen voor te bedenken.

Download delpart.exe en zet op flop.
Boot je PC met een Win98 bootflop, iig een dosflop.
Gebruik delpart om alles weg te mieten.
Installeer Windows.

Nogmaals, normaal is booten met een XP CD en voor format kiezen voldoende. Werkt dat niet, dan is er sowieso wat anders loos.

[ Voor 24% gewijzigd door DeMoN op 02-11-2005 20:21 ]

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-02 23:25

zomertje

Barisax knorretje

Ik ben zolangzamerhand wel benieuwd naar de vorderingen van de topicstarter.
Hoe staat het ermee?

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de antwoorden tot dusver.

Ik heb mn vriend doorverwezen naar dit topic, per email, aangezien hij veel beter weet wat er aan de hand is dan ik. Hij heeft mij nog niks teruggestuurd. Ik denk dat hij binnenkort wel registreert hier en zelf wat meer uitleg geeft.
Pagina: 1