Waarom Plasma traag met zappen

Pagina: 1
Acties:
  • 234 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Blackminister
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23-02 10:08
Een technische vraag waar ik nog altijd geen antwoord heb op gevonden....

Waarom is een plasma-scherm zo traag bij het veranderen van tv-kanaal. :? Bij een gewone CRT kan je ontzettend snel van kanaal veranderen. Doch bij een plasma-scherm moet je, als je bvb zender 14 wil zien, eerst op 1 drukken (wachten tot het beeld op 1 staat en dan pas 4 ingeven) Dan krijg je dus kanaal 14) Tenzij je natuurlijk de streepjes gebruikt -- )

Maar als je bvb Prog+1 constant doet, duurt het ontzettend lang vooraleer je alle kanalen hebt overlopen. Is dit het geval voor alle plasma's of enkel ik die pech heb >:)

Hoe meer je weet, des te meer je beseft dat je eigenlijk niets weet

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:13

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tsjah, je zou moeten kijken of dat aan het scherm of aan de tuner ligt... Ik denk namelijk het laatste... Je zou eens kunnen proberen het apparaat via de scart aan een videorecorder te hangen... Denk dat dat wel sneller gaat...

Overigens, mijn Loewe Aventos is ook niet de vlotste... Dus niet alleen een Plasma-kwaal...

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:04

JvS

Ik heb hem zelf ook

Dit heeft niet echt met de plasma te maken, maar met de tuner die erin zit. Mijn philips CRT zapt vliegensvlug, maar als ik met mijn windows MCE zap, gaat het ook rete traag. Het ligt dus aan de tuner die gebruikt wordt.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• sanook
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:13

sanook

_/-\o_

Schijnt dat ie eerst het (digitale) signaal op moet bouwen. Bij analoog is dat niet het geval en gaat het dus sneller

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-02 07:10
hvangent schreef op woensdag 02 november 2005 @ 14:11:
Schijnt dat ie eerst het (digitale) signaal op moet bouwen. Bij analoog is dat niet het geval en gaat het dus sneller
Mmm maar bij MCE zit ook gewoon een analoge tuner, welke er wel lang over doet. Waarschijnlijk komt het omdat er een brakke tuner in zit.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

hvangent schreef op woensdag 02 november 2005 @ 14:11:
neehoor, als je een videorecorder die snel zapt op een plasma aansluit, gaat-ie supersnel zappen. Er zit gewoon een slechte trage tuner in :). Of :( eigenlijk.

Maar een snel zappende VCR kan wel een oplossing zijn.

• TMC
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23-02 21:12

TMC

CRT's zappen niet altijd snel. Mijn vader's huidige Panasonic en vroege JVC (beide CRT dus) zijn ook niet de snelste.

• Blackminister
hmm.goed punt. Logischerwijs zou dit aan de tuner gelegen zijn, maar men werd me verteld dat dit een kwaal bij alle plasma-schermen zou zijn (dat traag zappen)

Testen met de VCR is niet echt de correcte methode denk ik. Omdat men dan niet van beeld veranderd...allé, ik hoop dat je weet wat ik bedoel -> van kanaal veranderen.
Als VCR op 0 staat, en ik zap dan, blijft dit altijd op 0 staan........
Of maakt dit nu net geen verschil? :X

• the-edge
  • Laatst online: 23-02 20:36
TMC schreef op woensdag 02 november 2005 @ 15:54:
CRT's zappen niet altijd snel. Mijn vader's huidige Panasonic en vroege JVC (beide CRT dus) zijn ook niet de snelste.
Dat zegt JvS toch ook.. Elk beestje is anders, dus ook een andere tuner.. Snel of niet snel..

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:13

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Blackminister schreef op donderdag 03 november 2005 @ 15:31:
hmm.goed punt. Logischerwijs zou dit aan de tuner gelegen zijn, maar men werd me verteld dat dit een kwaal bij alle plasma-schermen zou zijn (dat traag zappen)

Testen met de VCR is niet echt de correcte methode denk ik. Omdat men dan niet van beeld veranderd...allé, ik hoop dat je weet wat ik bedoel -> van kanaal veranderen.
Mjah, de test laat zien hoe snel de tv van beeld kan wisselen... Had er een snellere tuner aan gezeten (in dit geval de VCR), had het dus sneller kunnen gaan... Is echt een correcte methode ;)

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

je gebruikt gewoon een andere tuner...
dat 0 op je TV is gewoon het kanaal van de tuner van de TV.
precies wat je wil hebben dus, om te checken of je tuner traag is of je TV.
als het beeld nogsteeds lang op zich laat wachten bij zappen via een snelle VCR, dan is het de TV die traag is, maar anders is het de tuner van je TV.

btw, hier in huis staat een Sony Trinitron CRT TV, ook niet altijd supersnel (maar ook niet retetraag tho)
mijn Sharp mini TVtje is wel sneller dan de Sony.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• HyperioN
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20-02 21:06

Dan verandert de TV inderdaad niet van kanaal, maar de VCR wel. Dus je gebruikt de tuner van de VCR, die misschien sneller is dan die van je TV. Maar het heeft dus niks met beeldopbouw oid. te maken.

[ Voor 5% gewijzigd door HyperioN op 03-11-2005 15:37 ]

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ja komop, dit is juist de manier om aan te tonen dat de tuner het veroorzaakt. Ik zou niet weten hoe ik dat NOG duidelijker uit zou moeten leggen... Als je het niet snapt, neem het dan maar gewoon voor waar aan van me :P

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:06
Ligt ook aan de software in je plasma, als men heeft geprogrammeerd dat je maar verder kan zappen nadat het beeld voor de zender volledig opgebouwd is, ben je veel langer aan het wachten dan dat ze gewoon een anti-dender time-out gebruiken (zodat je niet 7 zenders verspringt als je even te lang op P+ hebt gedrukt).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:52
Moest het aan de plasma zelf liggen ipv aan de tuner zouden gewone beeldovergangen toch ook supertraag moeten zijn? :?
Ligt dus gewoon aan de tuner OF aan de software in de tv natuurlijk...

• Initial G
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:59
Dat is best wel een nadeel, maar in de toekomst zul ook jij toch digitaal gaan en dan bepaalt de externe receiver de snelheid. Nu zijn die vaak nog de traagste schakel (wachten op keyframes). Die tv is dus op de toekomst gericht ;)

Persoonlijk kijk ik ook wel kabel, maar via mijn TV-kaartje, dan merk je dat snel kunnen zappen superrelaxt is, ik "scan" de volledige kanalenlijst van 30 kanalen binnen 15 seconden en dan weet ik of er iets leuks voor is :P

• Blackminister
Voor de snelle zappers onder ons hebben ze daarom die mozaiek-vorm nagemaakt, die dus alle zenders weergeeft in een klein vensterke B) Maar gebruiken doe ik dat toch niet

Bedankt voor de antwoorden! Zo snel mogelijk eens uittesten..

Pagina: 1