Een initrd image is een compressed ext2 filesystem. Bij het initialiseren van de kernel wordt een initrd image automatisch gedecomprimeerd (beschikbaar op /dev/ram0) en gemount als root filesystem. Na initialisatie is het root-filesytem (het initrd filesytem) vervolgens een normaal
tmpfs filesystem.
.... Deze vraag komt n.a.v. het routerhacking topic: ik heb een sweex met custom 2.6 kernel en een met buildroot gemaakte rootfs met de daarop horende tools zoals 'sh' en bv 'mount'. Nu wil ik dat er een bz2 image geladen wordt door de kernel zodat ik mn rootfs niet "ergens" heb staan..
Je bent niet helemaal duidelijk.
Volgens mij bedoel je dus, dat je niet wil dat het root-filesystem op een normaal block-device staat zoals een harddisk. Je wil een filesystem gebruiken dat reeds door de bootloader in het geheugen gezet is (op wat voor manier dan ook). Initrd is zoiets. Maar niet het enige die zoiets dergelijks kan bewerkstelligen
Nu zit je zeker met een filesystem gecreëerd door BUILDROOT, dat niet een initrd image is? => Dan zul je het moeten converteren. Probeer de image van BUILDROOT te mounten en maak er de gewenste image van.
maar op /dev/ram0 en /tmp gemount onder /dev/ram2 en /home bijv. onder /dev/ram1.
????
ik heb al op google gekeken en ook op de linux doc site, maar het meeste gaat over lilo en grub icm met zo'n ramdisk en dat heb ik niet op de sweex

Stel nu (ik ben niet bekend met sweex ofzo) dat initrd geen optie is omdat bijvoorbeeld de sweex bootloader helemaal geen initrd gebruikt en alleen één enkele _kernel_ image wil booten (en het rootfilesytem verwacht op een of ander blockdevice OF plaats in de image). Ik zou je in dit geval graag willen wijzen op het bestaan van
initramfs. Initramfs is een gecomprimeerd
filesystem bestand dat in de kernel geïntegreerd kan worden. Echter, ik ga er niet klakkeloos van uit dat dit bij sweex de gebruikte methode is.
Maar als je de context van je probleem wat duidelijker kunt omschrijven, zal ik morgen misschien even met een nuchter hoofd naar je probleempje kijken. Linkjes en resultaten in je zoekwerk zijn normaal trouwens 'gewenst' in de topicstart.
[
Voor 10% gewijzigd door
irondog op 04-11-2005 05:13
]
[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]