Toon posts:

[2003] NTFS, Schrijven niet wijzigen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Vraagje, ik werk op een middelbareschool. Als de jeugd hier een toets maakt wordt dat opgeslagen op een algemene schijf. Nu zou het zo moeten zijn dat ze hier wel kunnen schrijven, maar achteraf (vanuit een ander lokaal bijvoorbeeld) niet meer kunnen wijzigen. Leerlingen hebben allemaal hun eigen login code. Volgens mij is dit niet mogelijk, omdat wanneer je Write rechten geeft bestanden ook meteen gewijzigd kunnen worden. Of heeft iemand een andere creatieve oplossing

Alvast bedankt

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:24

lier

MikroTik nerd

Ik denk dat je dit niet op basis van NT rechten moet regelen, maar op basis van applicatie rechten. Is er een speciaal programma van de toetsen ? Geef eens iets meer info over de toetsen...

Eerst het probleem, dan de oplossing

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat in dit geval over een schrijftoets engels die wordt gemaakt in MS Word, normaal gebruiken we speciale software, maar dat is in dit geval niet handig.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:24

lier

MikroTik nerd

In Word zit standaard de optie wijzigingen bij houden. Misschien kan je een macro koppelen aan het activeren van deze optie (zodra het bestand "definitief" opgeslagen wordt, wordt de optie geactiveerd). Daarnaast kan je uiteraard ook rechten zetten op een map, maar dat lijkt mij redelijk omslachtig. En wat vind je van het printen van alle documenten zodra de toest klaar is ?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Verwijderd

Topicstarter
haha, dat printen is misschien nog wel het makkelijkst, zo zie je maar, de simpelste oplossing ligt dichterbij dan je denkt. Ik zal eens zoeken naar een macro voor dit gebeuren. alvast bedankt.

verder kunnen we daarna altijd nog aan de file properties zien wanneer er voor het laatst is gewijzigd natuurlijk.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 02-11-2005 08:52 ]

• Tsjipmanz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-02 09:40

Tsjipmanz

Der Rudi ist da

Kan je ze niet gewoon hun bestand laten mailen?
Voordelen:
  • Je ziet precies wie wat wanneer heeft ingeleverd dus ook wanneer het te laat is
  • Wijzigingen achteraf is voor hun ook niet mogelijk

There's no such thing as a mistake, just happy accidents - Bob Ross
Relaxte muziek: altijd okee!
- Soulseek rulez -

• the_shadow
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-01 11:27

the_shadow

Bubbelmaker extraordinair

Als je nou eens een appart account voor zo'n toets gebruikt? Dit account heeft in een gegeven map (de homedir, wat dan bijvoorbeeld de naam van het vak is) alleen maar schrijf rechten, geen lees-, index- of modify rechten. Leerlingen loggen via dit account in, maken de toets, slaan hun werk op onder de naam [leerlingnummer].doc en de docent kan zo de bestanden uit de map vissen, want de docent heeft natuurlijk wel leesrechten in deze map.

Ik kan zo maar 1 nadeel aan deze methode bedenken: leerlingen slaan dingen op onder een andere naam. De docent zou bij een niet correcte naam (geen ll.nr. oid) gewoon geen punten kunnen geven.

Ik denk dat dit een stukje makkelijker werkt dan met macro's werken :)

[ Voor 7% gewijzigd door the_shadow op 02-11-2005 10:39 ]

I'd rather be diving | The best thing about alcohol hand gel in hospitals isn't the hygiene, but that everyone walks around like they're hatching a dastardly plan. | "Cheese is just milk’s attempt at being immortal."

• Bellevue
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-12-2025
Een andere oplossing -
In word kan je redelijk eenvoudig de beveiliging activeren etc., als je zorgt dat er ergens in de kop of voet dan ook een veld zet met de "Printdatum", en dan printen naar een PDF bestand...
Dan heb je in feite zwart op wit staan, het moment van inleveren, in combinatie met mailen naar een account heb je dan toch een redelijk dichtgetimmerd geheel.

De jacht is mooier dan de vangst!

Verwijderd

Topicstarter
Ok jongens, harstikke bedankt voor de tips! Zal het 1 en ander overwegen.

• praseodymium
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-02 23:02
Bellevue schreef op woensdag 02 november 2005 @ 12:04:
Een andere oplossing -
In word kan je redelijk eenvoudig de beveiliging activeren etc., als je zorgt dat er ergens in de kop of voet dan ook een veld zet met de "Printdatum", en dan printen naar een PDF bestand...
Dan heb je in feite zwart op wit staan, het moment van inleveren, in combinatie met mailen naar een account heb je dan toch een redelijk dichtgetimmerd geheel.
En een beetje leerling kan de tijd niet achteruit zetten :Y)

• BDannyV
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Dit kan perfect met NTFS rechten.
Je moet naar de advanced settings gaan op de NTFS security tab.
Daar kun je dan verschillende rechten instellen voor folders en files. Als je schrijfrecten geeft op de folder, en leesrechten op de files, is het in orde.
Wij gebruiken het hier de hele tijd. (zogenaamde "dropfolders") Werkt perfect.
Pagina: 1