[XP] Explorer neemt 100% CPU in na willekeurige tijd*

Pagina: 1
Acties:

• MysticSnake
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 24-06-2023
Als ik mijn computer heb gestart lijkt alles nog normaal te zijn. Maar na een tijdje (soms is het 2 minuten, soms pas na 2 of 3 uur) loopt mijn computer vast.
Nadat ik control+alt+del hebt gedrukt en ongeveer 10 seconden heb gewacht zie ik dat het proces explorer.exe 99% CPU verbruikt (mijn cpu is een AMD Athlon 64 3500). Niets doet het verder. Alle applicaties zijn dan vastgelopen en ik kan niets meer openen, enkel het windows taakbeheervenstertje.
Het enige wat ik dan kan doen is de computer opnieuw opstarten of mijn opnieuw aanmelden (beide kan via het Windows Taakbeheervenstertje).
Is dit mogelijk een virus? Of een Windows-bug? Of een registerfout? Of Spyware? Ik weet het echt niet meer. Een ander saillant detail is dat er naast mij muispijltje(cursor) voortdurend zo een klein zandlopertje blijft knipperen

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:16

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Nou het zou best een virus kunnen wezen of spyware.
Start je computer in veilig modus op, en scan er eens op :)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• Occy74
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-03 16:23
* Occy74 wacht op iemand die iets zegt over glazen bol etc.

Systeem Specs

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

En als je nou probeert je explorer.exe process te killen? Wat gebeurt er dan? :)

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Een virusscan en spywarescan lukte niet :?

• MysticSnake
elevator schreef op woensdag 02 november 2005 @ 09:43:
En als je nou probeert je explorer.exe process te killen? Wat gebeurt er dan? :)
Dan hangt mijn pc voor zover ik weet niet meer, maar dan verdwijnt mijn startbalk en desktop (+ icons) en kan ik dus verder niets meer doen. Ook de windowstoetsen werken dan niet meer.

Toen ik Norton Antivirus 2004 gebruikte in gewoon windows werden er geen virussen gevonden.
Toen heb ik Norton Antivirus 2004 gebruikt in de veilige modus en er werden 32 geïnfecteerde files gevonden, waarvan er 21 zijn verwijderd. Tot nog toe is mijn computer (is inmiddels al 6 uur aan) niet meer vastgelopen. Alleen hoe kan ik die andere 11 files die nogsteeds op mijn pc zit verwijderen?

Trouwens bedankt Outerspace, voor de tip om te scannen op virussen in de veilige modus :)

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Als je nadat je explorer gekilled is, gewoon Explorer opstart (File -> New Task -> explorer) krijg je je desktop weer terug. Verder raad ik je aan even te scannen met een anti-virus pakket dat wel recente virussen vindt (dus geen Norton) :)

• MysticSnake
elevator schreef op woensdag 02 november 2005 @ 19:29:
Verder raad ik je aan even te scannen met een anti-virus pakket dat wel recente virussen vindt (dus geen Norton) :)
En welk pakket is dat dan, als ik vragen mag?

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:23

ThunderNet

Flits!

Wat je kunt proberen is HouseCall van TrendMicro.. dit is een gratis Online Virusscanner.
Je zou ook natuurlijk kunnen overwegen TrendMicro's PCCillin' virusscanner aan te schaffen.

Ikzelf ben erg tevreden over die scanner, en merk minder vertraging in mijn systeem dan ik met een Norton Antivirus / McAfee heb :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Verwijderd

Ik heb dit probleem dus ook in ene.

Ik heb in veilige modus mijn Kaspersky anti-virus Personal er door heen gehaald, maar die kon geen virussen vinden.

Mijn explorer.exe loopt voornamelijk erg omhoog. Als ik bijvoorbeeld een venster heen en weer sleep door mijn desktop, dan neemt dat al bijna 20% van mijn CPU in beslag (terwijl ik een redelijk snelle laptop heb).

Tijdens het opstarten duurt het ongeveer 8 minuten voordat deze helemaal klaar is en dat ik normaal applicaties kan openen.

Zelfs in veilige modus loopt mijn explorer.exe omhoog wanneer ik een venster sleep. Als ik een applicatie open in normale modus duurt dat veel langer dan normaal.

Ik heb de volgende specs (kunnen jullie zien dat het niet normaal is)

Centrino 1.8 Ghz
1 GB intern geheugen
ATI radeon 9200 128 MB

edit:

HELP!! :P

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:23

ThunderNet

Flits!

Dat je processor 20% belasting heeft tijdens het verslepen van een venster is niet uitzonderlijk, en hoef je je ook geen zorgen over te maken.
Alleen als de cpu hoge belasting heeft zonder dat jij iets doet kan een probleem zijn :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Verwijderd

ja maar het is toch best vreemd dat mijn laptop traag is. Ik heb dat ding laatst nog even een frisse install gegeven. :S
Pagina: 1