Toon posts:

Wat voor processor in Laptop??

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben voor de 'baas' van m'n pa een beetje aan het rondneuzen voor een leuke laptop voor zijn kleine bedrijfje. hij moet hem op reis kunnen meenemen en er moet gewoon op kunnen tekstverwerkt en een presentatie worden gehouden af en toe. Het scherm moest niet te klein zijn. Ik kwam dus bij Dell uit: gunstige prijs voor goede kwaliteit.

Wat ik al had uitgezocht:
128MB intern
5GB HDD
24x cdrom
8/16MB ATI videokaart
14,1 of 15" TFT scherm.

Alleen de processor is nog een probleem. Wat is beter, een intel celeron of een pentiumIII, er zit toch 300 gulden ex btw verschil tussen en is er wel een groot verschil tussen de pentiumIII 600 of de celeron600 voor wat ie ermee doet. Op andere punten van de laptop mag ook worden aangepast. Het moet alleen niet te duur worden. Ik kwam nu ergens uit tussen de 5200 en de 5700 piek.

• MXL
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-05 08:17

MXL

Je kan ook de K6-2+ of K6-3+ nemen, deze zijn redelijk snel maar toch goedkoop. 128Mb intern geheugen voor een laptop is een beetje belachelijk veel

Powered by Solarfrontier 3060 Wp

Verwijderd

De Laptops die ik bij de klant uitzet;
voor de normale gebruiker:
Celeron 600,64Mb, 14"TFT enz. =ruim voldoende!

zware gebruikers en onwikkelaars krijgen P3's + 128MB.

suc6

• Dr_Frickin_Evil
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07:19
128MB is echt niet teveel hoor! Zeker niet voor win2k. Qua processor maakt het niet zo gek veel uit.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:58

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

PIII m. speedstep is zeker snelste laptop CPU (of die nieuwe Duron mobile moet er met z'n 24W|:( bovenuit komen:?)).

Maar wat is belangrijker- prestatie of uithoudingsvermogen?

Meestal bij een laptop dat laatste (als een presentatie het zwaarste is waar hij voor moet dienen, dan is iedere CPU van de laatste 2 jaar in laptops toereikend). Als je een Transmeta Crusoe kunt vinden, is die verreweg het langst aan de praat, al schijnen er stabiliteitsproblemen te zijn.

Dus kom je snel uit op de K62+ met PowerNow! Betere powermanagement dat Speedstep, goedkopere laptops en langer mobiel. Als ik geld had voor een nieuwe zou ik daarvoor gaan. Nu moet ik ploeteren met m'n 486DX4-100...

Oslik, blyat! Oslik!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:32
128 Mb veel in een laptop? Zeker niet in een zakelijke laptop, alle portables die wij uitleveren draaien Win 2000 en daar is het echt wel nodig. Ik heb zelf 144 (meer kan er niet in) en daar ben ik erg snel doorheen. Nu is Delphi wel erg geheugenhongerig. :)

• actieman
  • Laatst online: 30-08 11:42
je moet bij dell wel proberen om 3 jaar on-site garantie te nemen.
dat opsturen is beetje klote :(

I’m not like the OTTERS

• slacksoff
  • Laatst online: 31-08 19:02
mijn laptop heeft een celeron533 das meer dan snel genoeg. voor al voor office dingen en presentaties... 128mb is wel fijn [ook omdat het nu niet veel duurder is] die harddisk kan ook wel wat groter.. 10gb is ook niet zo duur meer tegenwoordig.

kijk vooral of de videokaart goed is... ati rage of s3 savage zijn de besten. ik heb zelf een s3 virge erin en die zuigt.

k6-2 kan het ook goed doen. maar met een celeron is nix mis. p3 is het best maar is toch weer wat duurder

let er ook op det je een li-ion accu erin hebt.

• actieman
of anders 1tje extra, dan steekje die in de bultibay naast de andere...

I’m not like the OTTERS

Verwijderd

Ik gebruik zelf de Lattitude, zitten standaard al twee accu's bij, handig voor onderweg. Celly of PIII maakt niet zoveel uit bij normaal gebruik.

Verwijderd

Als je toch een laptop koop koop een dell en zeker geen amd processor neem een celeron 600 of als je het kan betalen een p3 omdat deze toch een stuk krachtiger is... ik heb zelf een aantal machines gehad en dell werkt gewoon echt fijn, 128 is voldoende (je vader is geen echte heavy user!) Dus ik denk dat wat je koos echt wel snor zit... het 14'1 inch scherm van ze is ook prachtig! (laat je echt geen slappe amd shit aanpraten want die is echt k*t voor een laptop.,thuis zou ik er geen problemen mee hebben!)

• slacksoff
ik met een k6-2 wel. je kunt alles zeggen over die dingen.. maar het zijn gewoon hoog-geklokte-pentium1's met 3dnow erop

wat zeg ik... ze zijn meestal klok-voor klok langzamer dan p1's

• Opa
  • Laatst online: 07:54

Opa

Nu Multifocaal!

Gewoon de Celeron kiezen.
Dell bouwt Celerons met 100 MHz FSB in, en dan is het verschil met de P3 alleen de cache van 128 of 256. Dat is het verschil echt niet waard.
Ik heb zelf de Inspiron 3800 Celeron 500 (5x100) en daarmee draai ik (met 384 MB*D) Win2k met Oracle (300 MB), jRUN, IIS5, fulcrum SearchServer en ik heb niet het idee dattie traag is. Geef die 300 dan liever uit aan een extra batterij of een groter scherm of een grotere videokaart of een cdrw of een dvd.

Hyundai ioniq Electric 8/2020 > Zeekr X Long Range 8/2024

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt allemaal voor de vele nuttige tips. Ik denk dat het een Celeron 600 wordt met toch wel 128 MB intern (400piek ex duurder dan 64, da's wel klote, maar de prijs maakte hem niet veel uit geloof ik). En een 14" scherm met misschien wel 10GB Hdd ipv een pentiumIII.

Iemand trouwens ervaring met het laten verzenden van de laptop? Kost geloof ik 150 piek. :( Maar die 3 jaar opnsite is ook gelijk 550 piek ex duurder. Ik zal alle mogelijkheden eens met hem doorspreken en ik zie wel wat ie ermee doet.

Kan je die laptop eigenlijk ook gewoon afhalen bij de showroom van Dell in A'dam?

iig iedereen bedankt. :)

• actieman
mwah heb weleens wat mensen hier gehad met (half)kapotte schermpjes, netwerkkaarten en modempjes van dell. Ze wilden dan toch liever iets nieuws (binnen 48 uur) dan op sturen en 2 weken wachten |:(

I’m not like the OTTERS

• slacksoff
WTF!!!! 400,- voor 128mb ipv 64mb..

das pure verneukerij.
ik heb er 64 inzitten en ik wil er wat bij stoppen...
64mb=130,=
128mb=185,-

dat wil zeggen dat ik 185,- uitgeef en dan eindig met 1.5x zoveel geheugen als dat ding. en dan ook nog voor minder dan de helft van de prijs!

ik heb het hier dus ook over mijn eigen laptop. en in elke laptop gaan sodimm's

Verwijderd

Topicstarter
Maar het is kington geheugen geloof ik, maar het er zelf inzetten, schaad dat niet de garantie?

• actieman
die dell lattitudes hebben een heel makkelijk schuifje aan de achterkant/onderkant voor de dimms, zit geen garantie zegel of wat dan ook op.
Je kunt dus heel makkelijk geheugen bijplaatsten, zonder je garantie in gevaar te brengen. :)

I’m not like the OTTERS

• Opa
  • Laatst online: 07:54

Opa

Nu Multifocaal!

Gewoon standaard SODIMMS (Small Outline, 144 pins) modules kopen bij www.crucial.com >> UK site of ff in pricewatch kijken.
Is inderdaad duur bij Dell.
maar ja, als er wat is en hij moet terug naar Dell, haal je je extra module er uit en ze merken er niets van. (Wel ff booten voor je hem opstuurt want het eerste wat hij dan zegt is 'amount of system memory changed'..

Nog wat: Als je de basis C600 gaat opleuken met veel extra's, zou hij best wel eens duurder kunnen worden dan het modelletje er boven wat veel van die zooi misschien al standaard heeft. De prijsopbouw bij Dell is erg ondoorzichtig en als je telefonisch bestelt, tegen het einde van de maand, kan je er misschien nog een aardige korting of nog wat extra's uitslepen ook. De verkopers hebben die bevoegdheid namelijk en ze moeten ook omzet draaien... >:)

Hyundai ioniq Electric 8/2020 > Zeekr X Long Range 8/2024

• eelcoo
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-08-2025
Hee gasten ik geloof dat de mobiele duron bijna uitkomt...neem die :P :9~

Verwijderd

FF half offtpic of eigenlijk driekwart

Hoe word een cpu in een laptop gekoeld..
ik zie er nog geen vette heatsink ofsow opzitten

Verwijderd

Topicstarter
Ben ik ook wel benieuwd naar, maar het is mijn laptop niet, dus doe ik het veilig en laat m'n pa's baas wel 400 piek exbtw extra dokken. Die gast doet daar niet moeilijk over geloof ik.

Verwijderd

Ook een processor in een notebook heeft een heatsink, dit is meestal een grote aluminium plaat onder het toetsenboard. Je ziet ook steeds vaker laptops met een fan.

• slacksoff
die van mij heeft idd een heatsink+fan.. hij zuigt de lucht aan de onderkant van de laptop erin en een paar cm verderop aan de zijkant weer uit. en die lucht word best warm [mendocino533.. dus niet die nieuwe celeron] een programma als waterfall helpt vet. als ik die aan heb heb ik na een uurtje draaien koude lucht die deruit komt ipv warm/heet en de accu gaat ook een half uurtje langer mee
Pagina: 1