Toon posts:

PC boot niet na installeren nieuwe koeler

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Na het installeren van mijn nieuwe processor koeler (Tt Blue Orb II) weigert mijn computer op te starten. harde schijven komen op toeren maar dat is alles wat er gebeurt. op mijn post code display krijg ik de code "C5", wat na een klein beetje research "Call chipset hook to copy BIOS back to E000 & F000 shadow RAM" betekend. als ie hierop blijft hangen, wat is er dan aan de hand? dat zinnetje is voor mij namelijk totaal niet te begrijpen.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:00

Thandor

SilverStreak

Geef eens wat meer specs :)
Ik neem aan dat het een EPoX moederbord i.c.m. een AMD Athlon 4/XP/MP (of varianten daarop) betreft ?

In dat geval moet je eens kijken of je de 'die' van de processor niet hebt beschadigd tijdens het vervangen van het HSF (heatsink/fan).

[ Voor 38% gewijzigd door Thandor op 01-11-2005 20:28 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• griphin
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-11-2025
Er staat een hele waslijst aan topics over dit onderwerp op got. Het probleem is bij de ene een defecte geheugenmodule, de ander lost het op door zijn proc schoon te maken. Weer anderen hebben jumpers fout, of overklok instellingen weer op default gezet om het te fiksen.
Het kan helaas ook je board zijn die defect is... Testen dus, met zo weinig mogelijk randapparatuur aangesloten kijken of je hem aan de praat kunt krijgen en dan steeds meer bijprikken...

[ Voor 110% gewijzigd door griphin op 01-11-2005 20:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
het is een ABIT aa8 3rd-eye icm een 3,0ghz p4 ht. maarre, dan ga ik maar even testen. ff ter verduidelijking, hoezo zit er een "die" op mijn proc of koeler? proc zit een metalen plaat over heen en koeler heeft gwoon een koperen base? en kan het ook mijn northbridge zijn? want die heb ik er ook tijdelijk af moeten halen.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:00

Thandor

SilverStreak

Ik vermoedde dat het om een AMD Athlon ging waarbij de 'die' onbeschermt is.
AMD Athlon 64's en Intel Pentium 4's (en aanverwanten) hebben een heatspreader die de 'die' beschermt.

Het hele 'die' verhaal is bij jouw niet van toepassing ;)

• Neem de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens door. Daar staat veel informatie in.
• Maak overigens ook het systeem eens zo kaal mogelijk, alle overbodige hardware • afkoppelen.
• Controleer alle kabels en insteekkaarten goed.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Verwijderd schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 22:01:
het is een ABIT aa8 3rd-eye icm een 3,0ghz p4 ht. maarre, dan ga ik maar even testen. ff ter verduidelijking, hoezo zit er een "die" op mijn proc of koeler? proc zit een metalen plaat over heen en koeler heeft gwoon een koperen base? en kan het ook mijn northbridge zijn? want die heb ik er ook tijdelijk af moeten halen.
Hahah je bent de man als je je Northbridge eraf hebt gehaald :p Ik neem aan dat je jouw NB cooler bedoeld. Check nog een keer goed of de cooler er goed op zit, maakt hij goed contact met de processor?

Hoe te checken? Monteer de koeler, haal em er dan weer af en kijk of er ook koelpasta op de cooler zit, en vooral of die een beetje venredig is verspreid.

Ander puntje, ga gewoon goed na wat je allemaal hebt veranderd. Reset je bios indien nodig (zie mobo manual)

suc7

Instagram / YouTube

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
maakt die koeler wel voldoende toeren?
Sommige moederborden weigeren op te starten als de koeler onder een bepaalde waarde draait. Deze beveiliging kan je dan in de bios uitschakelen

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

Verwijderd

Topicstarter
ja ik bedoel m'n northbridge koeler :)
en ja de koelers zitten er goed op, en nee, in mijn bios kan ik niets veranderen, want zover komt ie niet eens. ik denk dat het einde verhaal is met me mobotje, maar ja ik zal nog een paar dingen proberen. bedankt voor de tips allemaal

Verwijderd

Topicstarter
'k zat net nog even goed te kijken naar de steuntjes van die koeler, en wat blijkt, 1tje komt tegen 2 metalen pinnetjes van een chipje aan, wat een soort sluiting veroorzaakt. na het verweideren van dit steuntje startte die gewoon weer normaal op :P dus voor mensen die ook van plan zijn een Tt Blue Orb II te kopen voor hun Abit AA8-3rd eye of duramax, dit past niet zomaar. heb nu de bracket verhoogd dmv 3 van die rode ringetjes die je ook tussen de schroefjes van je mobo moet doen, en dat is een werkende oplossing.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2005 01:29 ]

Pagina: 1