Ik beschouw mezelf wel als een gevorderde Java ontwikkelaar, en ik volg de topics hier op GoT nog wel, meer uit nostalgische overwegingen.
Voor mij is GoT in het algemeen niet zo'n hele aantrekkelijke omgeving om te posten. Ik vind het niet erg dat de vragen af en toe wat meer basic zijn, iedereen moet het toch leren, en waarom dan niet hier? Soms leidt het ook tot interessante weetjes en tips, of nieuwe discussies die wel interessant zijn voor de javanen "van nivo".
Waar ik me vooral aan stoor is dat het heel moeilijk is om aan de ene kant een open discussie te kunnen houden, waar mensen het niet altijd met elkaar eens hoeven te zijn, en anderzijds proberen een focus op het topic te houden. Zodra de discussie echt ergens over gaat ontstaat al snel een soort loopgravenstrijd, waarin in iedere reactie de statements in de grijze balkjes onder vuur wordt genomen. Op zich prima, maar het valt al snel in de herhaling en het wordt ook al snel behoorlijk grimmig. Daar komt nog bij dat als je meer dan één of twee zinnen nodig hebt om een argument te maken de kans op misinterpretatie exponentieel toeneemt. Dat schrikt mij af, en ik denk ook wel anderen.
Ik post reacties om mensen te helpen of om zelf te leren, of om via een discussie mijn eigen standpunten over dingen die ik interessant vind aan te scherpen of juist bij te stellen. Ik hoop en verwacht dat anderen ook om die reden meedoen aan GoT. Ik krijg echter vrij regelmatig het vervelende gevoel dat het veel mensen niet hierom te doen is. Een automatisme van respectloze opmerkingen of de sport die sommigen ervan maken om te kunnen scoren (vaak ongehinderd door enige kennis) maakt dat voor mij in veel discussies de lol er al snel af is.
Mijn suggesties voor verbetering (gelden ook voor mijzelf):
* minder grijze blokjes
* open discussie houden (geen welles/nietes)
* duidelijke discussie-onderwerpen voor topics
* respect hebben voor elkaar
* in het achterhoofd houden dat als je niet snapt waar de ander het over heeft ligt het niet altijd aan de ander ligt