Multicasting media server/client (in php)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lavagiant
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-03-2018
Ik loop al een tijdje met het volgende id rond dat ik graag zelf wil maken:

Huidige situatie
Door het hele huis heb ik verschillende pc's staan. Op één pc (vanaf nu server genoemd) staat mijn hele muziek collectie in mp3 formaat. Als ik een nieuwe cd (of losse nummers) koop dan rip ik deze en zet ze op die server. De schijf met media files heb ik geshared zodat ik er vanuit het hele huis bij kan om nummers af te spelen.
Er staan ook enkele playlists op.

Gewenste situatie / te bouwen
Nu wil ik dat er vanuit elke kamer via een webinterface door het archief gebladerd kan worden en dat er nummers in een playlist gezet kunnen worden (queue) die dan door de server via multicasting (evt. broadcasting, maar dan heb ik slechts één 'kanaal') uitgezonden worden. Er zullen dan ook enkele standaard te gebruiken playlists staan.

Vanuit elke pc kan ik dus een eigen playlist opstellen en deze wordt dan uitgezonden en dus door die pc streaming ontvangen. Als ik dan naar een andere ruimte loop wil ik daar hetzelfde signaal kunnen ontvangen zodat ik in twee (of meer) ruimtes dezelfde muziek heb die exact gelijk loopt.

Ik heb al heel wat uren denkwerk hierin zitten hoe ik dat het beste zou kunnen realiseren. Nu vroeg ik me af hoe jullie erover denken.

Ik zou de server graag zo transparant mogelijk houden. Er staat nu een linux server, maar het zou ook op bijv. een Windows server moeten kunnen draaien. Mijn voorkeur gaat uit naar PHP scripting. Ik heb nu al een multicast server geschreven die mp3's streaming uit kan zenden, maar dan zit ik weer met het probleem dat de clients niets kunnen ontvangen omdat het OS zich aan moet melden bij de multicast group en dat krijg ik client-side niet in orde in een webbrowser.

Ik wil geen aparte client schrijven (indien mogelijk). Graag zou ik een thin-client gebruiken met alleen een browser en een media player.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingstje
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-01-2024
En je vraag is...? Kijk anders eens naar VideoLAN, wat voor technieken die gebruiken om iets soortgelijks te realiseren, als je op zoek bent naar tips.

If you can't beat them, try harder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lavagiant
Wellicht dat er meer mensen geinteresseerd zijn in zoiets, dus gaat niet echt om de vraag.

Ik loop een beetje vast met de client (zie bericht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sariel
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-05-2024
Tsja, wat je zou kunnen doen, is een embedded playertje, en dan genereer je zelf een random playlist. Dan kan je overal mbv php en een (flash/embedded/watooit) player muziek luisteren met een random playlist.

urlletjes:

[url][http://www.jeroenwijering.com/?item=Flash+MP3+Player[/url]
[url][http://www.google.com/search?q=Flash+MP3+Player[/url]

Copy.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakvis
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online

bakvis

Tweakers.Nerd

Winnamp Shoutcast server?, en van dia remote desktop bedienen?

Mijn Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bras
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-06 15:56
In ruby heb ik eens een app gebakken die voor elke playlist (lijst mp3's in een database) een thread had lopen. Via winamp werd verbinding gemaakt met de ruby app. Die socket werd in de thread erbij gehangen.
Vervolgens wordt een stukje mp3 gelezen en die wordt dan naar alle sockets in de thread gestuurd. Op het einde van een nummer werd het volgende nummer uit de playlist geselecteerd en die werd dan vervolgens gestreamed.
Hier werden ook nog icecast headers omheen geplakt, zodat filenames e.d. ook goed tevoorschijn kwamen in winamp.

Het principe hier is dus wel unicast, maar omdat elke pakketje mp3 data naar alle sockets wordt gestuurd lijkt het zich te gedragen als broadcast. En winamp kan hier heel simpel mee uit de voeten, dus geen problemen qua client side software.

"When you find yourself in the company of a halfling and an ill-tempered Dragon, remember, you do not have to outrun the Dragon...you just have to outrun the halfling."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JointFillah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17-09 20:35

JointFillah

Techno Addict

Kijk eens naar http://www.ampache.org

Heeft niet alle features die jij wil, maar misschien wel wat om naar te kijken voor idee'n?

~* Peace, Love & XTC *~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huppie
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 02-09 09:59
lavagiant schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 19:28:
Ik heb nu al een multicast server geschreven die mp3's streaming uit kan zenden, maar dan zit ik weer met het probleem dat de clients niets kunnen ontvangen omdat het OS zich aan moet melden bij de multicast group en dat krijg ik client-side niet in orde in een webbrowser.
Kan je dit misschien iets specifieker uitleggen? Waarom krijg je de client niet in de multicast group via de webbrowser dan?

Proud member of TCF - D2OL is zooooo 2005

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-09 22:12
Hoe je het ook wilt gaan realiseren, tenzij je iets verzint om alles perfect te syncen gaat het niet super klinken. Over ethernet gaat dat niet lukken (ethernet is niet realtime).

Als de sync je niet boeit, kun je met een shoutcast servertje (zoals eerder al genoemd is) wel uit de voeten. Hoef je alleen een front-end (PHP) voor te schrijven zodat je via een webpage de server kan aansturen.

Edit:
Voor je thuisnetwerk zou ik niet moeilijk gana doen met broadcast/multicast. Broadcast is uberhaupt alleen UDP verkeer, dus dat wordt al lastig en multicast is bedoeld voor het besparen van bandbreedte op het internet, maar dat werkt in je eigen thuisnetwerk niet (tenzij je meerdere routers hebt).

[ Voor 37% gewijzigd door ShadowLord op 02-11-2005 14:12 ]

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lavagiant
Huppie schreef op woensdag 02 november 2005 @ 11:44:
[...]
Kan je dit misschien iets specifieker uitleggen? Waarom krijg je de client niet in de multicast group via de webbrowser dan?
Omdat de client zich bij zijn eigen OS aan moet melden voor de multicast group. Maar het lijkt mij niet te kunnen met een webpage omdat deze op de server geladen wordt. Aan de client kant kan ik dus niets dynamisch meer doen. Hou is zoiets op te lossen?
Pagina: 1