Toon posts:

Radeon 9800 pro overgeclocked .. dood?

Pagina: 1
Acties:
  • 125 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik net een Radeon 9800 pro gekocht (Ati Radeon 9800 PRO -128MB-256Bits met Zalman VF700CUAL.).
Dus ik denk laat ik het topic erbij pakken van 9800 pro naar XT overclocken,
ik download het programma om in windows je kaart te kunnen clocken -> ATi WinFlash
En ik download de nieuwe bios -> 256 MB Samsung ATi .

Hij geeft de melding aan dat alles goed was, en hij reboot de pc en huppa!! allemaal strepen!!
Ik wou hem bijna het raam uitgooien.

Wat nu? ik ga van het ergste maar uit dat hij nu kapot is..
Wie kan me gerust stellen?

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 03-08 16:19
Je oude bios erin teruyg flashen om maar is te beginnen! en dan kijken wat er verder allemaal gebeurt. Tot hoe hoog heb je hem zitten over klokken? en weetje zeker dat je de goeie bios te pakken hebt? dus dat je samsung blokjes hebt?

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:24

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Beginnen die strepen meteen vanaf het begin? Dan vrees ik helaas toch het ergste...

[edit] OK, OK, misschien toch te snel al conclusies getrokken... :|

[ Voor 35% gewijzigd door Bastiaan op 01-11-2005 20:06 ]

Verwijderd

Topicstarter
DaannO schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 19:17:
Je oude bios erin teruyg flashen om maar is te beginnen! en dan kijken wat er verder allemaal gebeurt. Tot hoe hoog heb je hem zitten over klokken? en weetje zeker dat je de goeie bios te pakken hebt? dus dat je samsung blokjes hebt?
Uhm ik zie nu zelf de fout denk ik.
Ik heb de 256mb bios gepakt, terwijl ik de 128mb moest hebben !!... dom dom dom.
Hoe kan ik mijn oude bios terug flashen als ik geen beeld heb?..(domme vraag)

• NLuna
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-06-2023
Flash je even de standaard BIOS weer terug erin ( hoop je backup hebt gemaakt? ) of anders vragen of iemand anders een stock BIOS heeft. En sowieso de clocksnelheden die je in Windows of zo hebt veranderd terugzetten naar default...

Even een PCI kaartje erin hangen, waarmee je wel beeld krijgt. Dus naast je AGP kaart erbij, en dan flashen en moet het weer ok zijn.

[ Voor 23% gewijzigd door NLuna op 01-11-2005 19:19 ]

Specs | P5Q-E P45| C2D E8400 E0 @4.0GHz | Scythe Mugen | TWIN2X4096-8500C5DF | GTX260-216 Black Edition | Dell UltraSharp 2209WAf

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een backup gemaakt ja.
Maar hoe doe ik dit als ik geen beeld heb?... monitor aansluiten op me onboard kaart heeft ook geen nut.

• Xadeon
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

Xadeon

[☆] Generaal Laagvlieger [☆]

Als je geen beeld hebt, zul je moeten blindflashen mbv een diskette. Er is ergens een topic waar je de betreffende commands kunt vinden, en die zul je dan blind moeten intikken. Je kaart gaat er niet zo gauw stuk van bij een verkeerde bios, kijk je alleen wel uit dat je de juiste bios neemt voor het juiste geheugen. succes ;)

edit: tadaa gevonden, dus dit ff intikken; flashrom -p 0 biosnaam.bin

[ Voor 25% gewijzigd door Xadeon op 01-11-2005 19:27 ]

Gigabyte Aorus X570 Master / AMD Ryzen 9 5900X / G.Skill Trident Z 4000@3800 32GB / PowerColor Red Devil Radeon RX 7900 XTX 24GB | Tesla M3 LR '21

Verwijderd

Topicstarter
Hoe moet ik dit nu aanpakken?..
Ik kan toch niet de Radeon en mijn onboard videokaart beiden actief hebben..
Hoe krijg ik nu mijn onboard actief, en mijn Radeon niet actief maar wel werkzaam zodat ik de bios terug kan gooien?

• phoenix
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 10:14
Sja, ziet er naar uit dat je jezelf in een lastige situatie heb gewerkt :P

Als je onboard het niet doet (logisch, schakelt vanzelf uit) dan kan je proberen een PCI kaartje erin te gooien. Maar dan weet ik nog niet zeker of dat werkt. En mocht je in de BIOS kunnen kiezen tussen de pci en agp kaart dan is het alsnog makkelijker om zonder beeld die pci kaart te kiezen als primary videokaart dan zonder beeld de oude bios terug te flashen op je 9800. :)

Edit: iedereen was me voor + dat disketteflash lijkt me een beter plan.

[ Voor 8% gewijzigd door phoenix op 01-11-2005 19:28 ]

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Dus je hebt niet eerst goed gecontroleerd of je kaart in elke game en benchmark de XT snelheden van 412/365MHz aankan? In dat geval heb je het topic niet goed gevolgd en te haastig gehandeld.

Ook kan het zijn dat je bij het flashen een incorrect BIOS hebt gebruikt.
Kijk even in de ATi BIOS Collection op TechPowerup :)

Heb je überhaubt een backup gemaakt van het originele BIOS? Zo ja, terugflashen en opnieuw doen.

[ Voor 13% gewijzigd door Rone op 01-11-2005 19:28 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

]Hier staat beschreven hoe je moet flashen met een diskette.

[ Voor 3% gewijzigd door Xadeon op 01-11-2005 19:34 ]

Gigabyte Aorus X570 Master / AMD Ryzen 9 5900X / G.Skill Trident Z 4000@3800 32GB / PowerColor Red Devil Radeon RX 7900 XTX 24GB | Tesla M3 LR '21

• jnice
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
wat ik zelf een x in deze situatie gedaan heb:
Agp/pci-e kaart uit het systeem, en dan pci kaartje erin voor video en in bios instellen dat hij eerst naar een pci-vga-kaart moet zoeken. Of als dat kan bij jou mobo de onboard video dan als default aangeven (mocht je die uitgeschakeld hebben ff mobo cmos resette).
Dan agp kaart er weer bij en tada je kunt hem gaan flashen met een nette bios :)

Verwijderd

Topicstarter
jann1s schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 19:39:
wat ik zelf een x in deze situatie gedaan heb:
Agp/pci-e kaart uit het systeem, en dan pci kaartje erin voor video en in bios instellen dat hij eerst naar een pci-vga-kaart moet zoeken. Of als dat kan bij jou mobo de onboard video dan als default aangeven (mocht je die uitgeschakeld hebben ff mobo cmos resette).
Dan agp kaart er weer bij en tada je kunt hem gaan flashen met een nette bios :)
Goede tip ik kan dit idd ook kiezen,
alleen ik heb geen pci kaartje maar een onboard.
En helaas NERGENS een pci kaartje liggen hier :(...
Hij pakt dus dan alsnog de Radeon... snik ik word gek :(

De methode van het floppy is iets te hoog gegrepen voor mij helaas.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Te hoog gegrepen ??? Er staat exact wat je moet doen, wil je het nog makkelijker ?

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

Hoezo, te hoog gegrepen? Het is juist heel eenvoudig;

Gebruik eerst het progje drdflash.exe om je floppy bootable te maken, daarna verplaats je de flashrom files naar je floppy (dos4gw.exe, flashrom.exe en flashrom.rom) naar je floppy. Dit is de diskette waarmee je straks gaat flashen.

Reboot je computer met de diskette er in. Dan zul je "Caldera Dr. Dos 2.xx" op je scherm zien verschijnen. Als alles geladen is kan je gaan flashen. En type je "flashrom -p 0 biosnaam.bin" . Flashrom begint je bios te flashen zodra je op Enter drukt. Aangezien je blind gaat flashen moet je natuurlijk wachten tot dat je diskette is gestopt met laden, om zeker te zijn dat ie klaar is met flashen.

thats it.

Heb dit stuk tekst van het 9800pro flashen naar 9800xt-topic, en even aangepast voor de TS.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben al bezig een poging te wagen. Het kan alleen maar beter worden idd.
Alleen Flashrom 1.3 is onvindbaar, ben nu al een kwartier aan het googelen... hij is echt nergens. (link in topic werkt ook niet)
Dus ik loop momenteel hierop vast.

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

Je hoeft niet persé versie 1.3 te hebben, kijk een linkje :)

Verwijderd

Topicstarter
Xadeon schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 20:14:
Je hoeft niet persé versie 1.3 te hebben, kijk een linkje :)
Aangezien ik het zonder beeld gaat doen, en de tutorial over 1.3 gaat dacht ik dat een andere versie anders werkt misschien.

Maar bedankt, ik ga het eens proberen met deze.
Ik hou jullie op de hoogte zo.

Verwijderd

Topicstarter
1 klein vraagje nog, deze zin:
En type je "flashrom -p 0 biosnaam.bin"
Wat betekent dit? hoezo -p en hoezo 0?
Dan snap ik de logica ook een beetje nog :P

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

Lol geen idee, dat is de command gewoon. Ik weet alleen dat -p voor laden staat ofzo iets en dan heb je ook -s en dat staat voor opslaan. :)

Verwijderd

Topicstarter
K*t..
Floppy gemaakt, de 3 files erop gegooid, samen met backup.bin (mijn ori bios).
Hij boot vanaf de flop en ik tik in: flashrom -p 0 backup.bin
Ik zie het floppylichtje wat knipperen en dan geeft hij een piep.

Ik reboot hem, en nog steeds strepen.

A/ hoe weet ik nu of die piep juist gelukt is of juist niet?
B/ wat nu..

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 04-08 14:53
Geheugen van de videokaart is vermoedelijk beschadigd nu.

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

Download ff een andere bios, lijkt me niet dat je geheugen stuk is. Van welke fabrikant is je 9800pro afkomstig?

Verwijderd

Topicstarter
Xadeon schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 20:38:
Download ff een andere bios, lijkt me niet dat je geheugen stuk is. Van welke fabrikant is je 9800pro afkomstig?
Andere bios doet precies hetzelfde :(

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2005 20:54 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ben bang dat hij de prullenbak van dichtbij gaat zien :(

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Verwijderd schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 21:17:
Ben bang dat hij de prullenbak van dichtbij gaat zien :(
jij geeft snel op :o !

Kijk eerst 10 keer na of je het goede bios hebt gevonden en dan flashen. Dat had je natuurlijk eerst moeten doen, maar nu ook. Wie niet waagt wie niet wint! Je kan t bios er zeker niet zo uithalen als bij een MB?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb inmiddels 10 biosen geprobeerd...
Ik weet niet wat ik nog meer zou kunnen proberen, jij dan?

Verwijderd

Topicstarter
Goed we zijn een dag verder weer.
Nog iemand wat laatste suggesties hoe ik hem weer werkend kan krijgen?..

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Verwijderd schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 20:18:
1 klein vraagje nog, deze zin:
[...]
Wat betekent dit? hoezo -p en hoezo 0?
Dan snap ik de logica ook een beetje nog :P
De -p parameter geeft het programma aan het BIOS te flashen in videoadapter 0 (de eerste) vanuit het daarna opgegeven bestand, in dit geval biosnaam.bin :)

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb volgens mij een klein beetje hoop nu.
Wat er dus steeds was, via het blind flashen met flashrom probeerde ik steeds een andere bios.
Niets pakte wat ik vreemd vond.
Steeds las hij de bin file in, en dan gaf hij ineens een piep.
Ik heb er een nachtje over geslapen en ik dacht er klopt iets niet.

Ik doe voor de gein de flop in mijn andere pc ook met een agp kaart (een goedkope)
en doe precies hetzelfde (maar nu met beeld) om te kijken of nu ook deze piep kwam of juist niet.
En jawel hoor, exact hetzelfde de piep, maar nu kon ik zien wat er mis was.

En dat is namelijk dit, hij geeft aan:
Adapter 0 not foud
ERROR 0FL01 : press 1 to continue

Dus volgens mij heeft hij gister zowiezo al die biosen niet gepakt, omdat hij hem niet kon vinden.
Dus als hij hem wel zou vinden moet de bios wel goed erin kunnen en is hij weer gemaakt.

De vraag is nu dus ook, hoe los ik dit op?
De kaart zit er gewoon in?
Ik gebruik fashrom 2.x

• MasterMike
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-12-2025
Denk dat ze kicken binnen 24 uur niet echt op prijs stellen. heb hier verder geen ervaring mee maar is het nou geen video adapter 1 dan nu..? Want 0 zou dan toch de actieve videokaart zijn..? Is maar een idee :Y) Or else correct me if im wrong }) En mocht je hem toch weg willen doen denk wel dat ik een goed doel weet >:)

[ Voor 12% gewijzigd door MasterMike op 02-11-2005 16:29 ]

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-02 15:08
Verwijderd schreef op woensdag 02 november 2005 @ 14:49:
Ik heb volgens mij een klein beetje hoop nu.
Wat er dus steeds was, via het blind flashen met flashrom probeerde ik steeds een andere bios.
Niets pakte wat ik vreemd vond.
Steeds las hij de bin file in, en dan gaf hij ineens een piep.
Ik heb er een nachtje over geslapen en ik dacht er klopt iets niet.

Ik doe voor de gein de flop in mijn andere pc ook met een agp kaart (een goedkope)
en doe precies hetzelfde (maar nu met beeld) om te kijken of nu ook deze piep kwam of juist niet.
En jawel hoor, exact hetzelfde de piep, maar nu kon ik zien wat er mis was.

En dat is namelijk dit, hij geeft aan:
Adapter 0 not foud
ERROR 0FL01 : press 1 to continue

Dus volgens mij heeft hij gister zowiezo al die biosen niet gepakt, omdat hij hem niet kon vinden.
Dus als hij hem wel zou vinden moet de bios wel goed erin kunnen en is hij weer gemaakt.

De vraag is nu dus ook, hoe los ik dit op?
De kaart zit er gewoon in?
Ik gebruik fashrom 2.x
Dikke lol, jij kijkt ook niet verder dan je neus lang is he.
Als hij zegt dat hij display adapter 0 niet vind, dan zou het wel eens kunnen zijn dat 0 je onboard kaart is. En display adapter 1 of 2 je radeon:D

Verwijderd

Topicstarter
Goed, ben inmiddels zover dat ik via een andere geleend pci kaartje de boel terug kan flashen.
Nu zit ik via dos dus in flashrom, maar hij ziet mijn AGP Radeon 9800 niet ?
Alleen maar de pci kaart die er voor even in zit.

Ik heb 2 versies van flashrom gebruikt, en bij beide krijg ik dit.

[ Voor 144% gewijzigd door Verwijderd op 02-11-2005 17:20 ]

Verwijderd

Topicstarter
Na veel proberen eindelijk opgelost !

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22-07 10:11

frankknopers

Goud is geen geld

Misschien is het na al die commotie ook wel handig om te vertellen hoe je het probleem nu precies hebt opgelost. Dan hebben anderen er misschien ook nog wat aan. ;)

Goud is geen geld

Pagina: 1