AMD Cool'n'Quiet slecht voor processor?

Pagina: 1
Acties:

• soganta
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03-02 20:18
Hallo,

Heb hier een AMD processor (4000+ boxed) en een Asus A8N-SLI mobo, alles werkt prima temperatuur ook in orde. Alleen vraag ik me af of ik Cool 'n Quiet nou aan moet zetten, heb namelijk een beetje gegoogled en daar beweerde iemand dat het slecht voor de processor zou zijn. De reden (volgens hem) is dat je proc constant voltage pieken te verwerken krijgt en je een vals gevoel van veiligheid hebt (lage temperatuur). Hierbij mijn vraag, slaat dit ergens en kan ik Cool 'n Quiet wel met een gerust hart enable'en?

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:16

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Uhm, lijkt me onzin. vergelijkbare systemen worden al jaren toegepast in laptops enzo. AMD gaat echt niet een technologie in hun CPU's stoppen waarmee ze om zeep gaan.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Colan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02-09-2025

Colan

sucks @ solderen

als alles prima werkt en de temps zijn goed, dan heb je geeneens een reden om het aan te zetten...maar zoek ook eens hier op GOT, staat zat over C&Q

Simplicity is de bom...

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-01 12:34
Colan schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 19:15:
als alles prima werkt en de temps zijn goed, dan heb je geeneens een reden om het aan te zetten...maar zoek ook eens hier op GOT, staat zat over C&Q
Ach .. tja stroom besparen is voor sommige mensen wel interessant , en dan heeft het dus zeker wel nut om CnQ aan te hebben. (werkt hier feilloos)

LinkedIn
BlackIntel

• Vastloper
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Spanningspieken krijg je echt niet alle spanningen zijn binnen de specs van de proc spanningspieken krijg je alleen als je of een heel slecht mobo hebt die geen stabiele voeding kan leveren of als je voeding zelf heel onbetrouwbaar is. De spanningsveranderingen die optreden hebben alleen het effect dat je minder energie verbruikt als dit niet nodig is, dat is ook het hele idee erachter.

• soganta
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03-02 20:18
Dank tot dusver, kzal ff letterlijk quoten wat er gezegd werd:
(...) CNQ isn't good for your CPU, the moment you demand power the voltage spikes that are caused are often quite high (get some monitoring software and check it out for yourself), thus reducing CPU lifespan...

• iH8
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-06-2024

iH8

da's dezelfde BS als dat je cpu langer mee zou gaan als je PC 24/7 aanstaat. misschien wel in het geval van een maandagmorgen exemplaar maar daar zou ik niet vanuit gaan. plus je hebt altijd je garantie nog.

Aunt bunny is coming to get me!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
soganta schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 19:45:
Dank tot dusver, kzal ff letterlijk quoten wat er gezegd werd:

[...]
Denk dat ze dat bij AMD echt wel goed uitgewerkt hebben voordat ze straks tig rechtzaken aan hun broek hebben.
Verder lijkt mij dat de koelere temperatuur en verminderde stroomverbruik juist positief zijn voor de levensduur van de processor. Gewoon aanzetten dus die hap. :)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

soganta schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 19:12:
Hallo,

Heb hier een AMD processor (4000+ boxed) en een Asus A8N-SLI mobo, alles werkt prima temperatuur ook in orde. Alleen vraag ik me af of ik Cool 'n Quiet nou aan moet zetten, heb namelijk een beetje gegoogled en daar beweerde iemand dat het slecht voor de processor zou zijn. De reden (volgens hem) is dat je proc constant voltage pieken te verwerken krijgt en je een vals gevoel van veiligheid hebt (lage temperatuur). Hierbij mijn vraag, slaat dit ergens en kan ik Cool 'n Quiet wel met een gerust hart enable'en?
Voor die spanningspieken heb je een VRM op je mobo zitten, die behoort dit op te vangen :)

Verwijderd

Vraag ik me eigenlijk ook nog af of dit ook ten koste van je performance gaat (ja :P)

Ik denk dat je met een CPU zonder C&Q beter afbent als je prestatiegericht bent.

• iH8

iH8

Verwijderd schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 19:54:
Vraag ik me eigenlijk ook nog af of dit ook ten koste van je performance gaat (ja :P)

Ik denk dat je met een CPU zonder C&Q beter afbent als je prestatiegericht bent.
natuurlijk. :) ik merk dit met m'n centrino. dan draai je in één keer op de helft van je clock omdat je systeem beoordeeld dat hij de resources niet nodig heeft. jammer genoeg kan dat voor sommige programmatuur ook nadelig uitpakken. bij een centrino kun je met bepaalde tools instellen wat en wanneer er gebeuren moet. dat is voor elke gebruiker anders. weet niet of er tools zijn omdat C&Q te configgen?

edit:
Extra system software and tweaks, which depend on the operating system used – with Windows® 2000, for example, you need a Cool'n'Quiet driver in addition to the Cool'n'Quiet application; with Windows XP you need a Cool'n'Quiet driver and to set the system to “minimal power management”; and so on
http://www.amd.com/us-en/...265_13295%5E13339,00.html

[ Voor 25% gewijzigd door iH8 op 01-11-2005 20:03 ]

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-02 19:30

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

C&Q wordt gewoon uitgeschakeld als je meer kracht nodig hebt :?

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

• STIMPPYYY
  • Laatst online: 21:26
Je kan natuurlijk ook gewoon de standaard snelheid houden en proberen je processor op zo min mogelijk voltage te laten draaien. C&C doet niets anders dan je voltage naar beneden gooien (tot 1.1V) en de snelheid van de processor nadat je pc niet veel doet (naar 1GHz).

Mijn 3000+ bijvoorbeeld draait staandaard op 1.8GHz met 1.4V ik heb hem zo ingesteld dat hij altijd op 1.1V draait maar wel op 1.8GHz hiermee draait hij dus ook gewoon stabiel dus voor mij is C&C nutteloos.

[ Voor 3% gewijzigd door STIMPPYYY op 01-11-2005 20:08 ]

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:16

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

En anders zijn er inderdaad tooltjes om handmatig snel te kiezen tussen minimal, dynamic en full power. Ikzelf gebruik hier SpeedSwitchXP voor. Zowel voor C&Q als centrino.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• iH8

iH8

webfreakz.nl schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 20:01:
C&Q wordt gewoon uitgeschakeld als je meer kracht nodig hebt :?
persoonlijk vind ik dat throttlen wel zo nu en dan verdomde irritant. heb gewoon het gevoel dat ik het echt merk. wat is dan de definitie van meer kracht nodig hebben? word doet het bij mij ook op besparende stand en als ik meer open heb staan dan op volle clock. word werkt dan echt stukken sneller. moet ik dus meer aanzetten om lekker te kunnen werken in word? andere programmatuur heeft daar weer minder last van. het heeft voor en nadelen.

maar ontopic :) de geruchten van de TS heb ik nog nooit gehoord over dergelijke techniek.

Pagina: 1