[subwoofer aansluiten] hoe doe ik dat?

Pagina: 1
Acties:
  • 5.621 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Een noobvraag..

Ik heb een oude Kenwood versterker (Stereo integrated amplifier A-54). Nu wil ik graag naast twee KEF eitjes ook een subwoofer kopen en aansluiten. Het voornaamste doel is muziek luisteren, geluid bij films is een bijzaak..

Echter, ik heb geen idee hoe ik die subwoofer dien aan te sluiten.. Ik heb de search tot in den treure gebruikt, maar geen eenduidig antwoord kunnen ontdekken. Nieuwere versterkers/receivers hebben een speciale aansluiting voor subwoofers, maar op dat oude beestje van mij zit die uiteraard niet. Ik heb alleen de standaard aansluitingen; 4 x de mogelijkheid om een luidspreker (via de bekende zwart/rode uitgangen) te koppelen..

ik heb nog geen subwoofer gekocht, aangezien ik niet weet of dit uberhaupt zin heeft met zo'n oude versterker. Ik weet niet eens of ik een actieve of passieve subwoofer moet kopen.

Als ik het tot nu toe goed begrijp is er idd een mogelijkheid om een passieve subwoofer via de luidsprekeraansluiting (zwart/rood) op mijn versterker aan te sluiten, zodat ik voor de KEF eitjes ook gewoon twee zwart/rode aansluitingen kan gebruiken (ik hou zelfs een aansluiting over). De subwoofer dient dan een filter te hebben, en dat is vrij gangbaar, naar het schijnt.

Aan de andere kant lees ik weer ik dat ik juist de passieve subwoofer dien aan te sluiten op mijn versterker (hoe?), en mijn KEF eitjes weer moet aanluiten op mijn subwoofer.

Of heb ik juist een actieve subwoofer nodig? En hoe zou ik dat ding dan aansluiten? Ik lees over speakers parrallel aansluiten of in lijn aansluiten. Beide termen zeggen mij niets..

Of kan ik met mijn oude Kenwood beestje eigenlijk helemaal geen subwoofer gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op de meeste actieve subwoofers kun je naast de LFE ook de line out van je tape gebruiken voor aansluiten. Dus even de manual van de sub downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACID-dude
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 28-08 10:30

ACID-dude

Make More Music!

Een passieve sub direct op deze versterker aansluiten is een redelijke no-go. Je belast een eindtrap veel zwaarder, gaat niet goed komen. Je zult moeten kijken naar een actieve sub met geïntegreerde versterker of een losse mono-versterker. Deze kun je via een lijnuitgang van je versterker (zal er vast wel opzitten) aansluiten. Bij echte subamps kun je hem misschien ook high-level (op een speakeruitgang) aansluiten, bij gebrek aan een lijnsignaal. De ingebouwde lowpass filters zorgen er wel voor dat je alleen een subsignaal overhoudt. Tenslotte bestaat er de mogelijkheid om je 'eitjes' via je sub aan de sluiten, maar dat zou ik niet als reeële mogelijkheid overwegen.

iRacing Profiel Hier stonden hele oude specs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik zal wel heel dom zijn, maar bedoel je met line out van mijn tapedeck. Ik heb plan in (rood en wit) en rec out (rood en wit).. Na lang zoeken zie ik weer dat tape out hetzelfde is als line in. Vreemd. Klopt het dat rec out hetzelfde is als tape out?

Ook nog iets anders, ik heb ook een mogelijkheid voor adaptor in en adaptor out.. Kan ik daar iets mee?

Tja, dat heb je met krijgertjes he? Die Kenwood is een kadootje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACID-dude
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 28-08 10:30

ACID-dude

Make More Music!

Verwijderd schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 20:26:
ik zal wel heel dom zijn, maar bedoel je met line out van mijn tapedeck. Ik heb plan in (rood en wit) en rec out (rood en wit).. Na lang zoeken zie ik weer dat tape out hetzelfde is als line in. Vreemd. Klopt het dat rec out hetzelfde is als tape out?

Ook nog iets anders, ik heb ook een mogelijkheid voor adaptor in en adaptor out.. Kan ik daar iets mee?
Je bent niet dom, maar spaceben formuleert het niet helemaal duidelijk :). Hij doelt op de tape-loop op je versterker. Deze bestaat uit een tape-rec en een tape-play. De tape-play kun je als een line-in beschouwen. Hier komt het signaal van het casettedeck de versterker in. De tape-rec is echter een uitgang. Hier komt het signaal op te staan dat via een line-in aan je versterker wordt aangeboden. Deze uitgang kun je gebruiken voor je subwoofer, omdat hier exact hetzelfde signaal staat wat je speakers krijgen, maar dan op line-level.

Adaptor in & out zou ik zo niet weten, wellicht is het een Kenwood specifiek iets. Maak anders even een foto van de achterkant, als je daartoe in staat bent. Ik hoop dat het je zo wat duidelijk is geworden :).

iRacing Profiel Hier stonden hele oude specs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

een actieve sub kan je meestal niet aansluiten op een tape-out, omdat die niet meedoet met de volume regeling. Zoek een actieve sub met een high input, en tap gewoon één kanaal af.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Inderdaad gewoon een sub met hi-level input kopen, je kunt hier gewoon een luidsprekerkabel van je linker of rechter kanaal naar de sub laten lopen. Mocht je de eitjes van KEF kopen met bijbehorende sub (PSW2010) -> Let dan op, deze sub heeft geen hi-level input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Samenvattend, als ik het goed begrijp moet ik op zoek naar een actieve woofer (met high level input) die ik niet dien aan te sluiten op de rec out van mijn versterker, maar gewoon op een van mijn speakeraansluiitingen..

Uiteraard zijn subwoofers met high level input flink duurder dan zonder, of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ranzige pad
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:29

ranzige pad

kwaaak kwaak

vooral niet aansluit op de highlevel in/output. gewoon op de chinc in op je subwoofer naar de line out van je receiver. Ooh koop even een stereo naar mono adaptor, aangezien je receiver een stereo uitgang heeft(lineout) en de sub meestal maar een chinc aansluting heeft(normaal voor LFE)

HT & NAS & Inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ranzige_pad schreef op woensdag 02 november 2005 @ 11:54:
vooral niet aansluit op de highlevel in/output. gewoon op de chinc in op je subwoofer naar de line out van je receiver. Ooh koop even een stereo naar mono adaptor, aangezien je receiver een stereo uitgang heeft(lineout) en de sub meestal maar een chinc aansluting heeft(normaal voor LFE)
Wat is niet duidelijk aan het volgende?
teacher schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 22:46:
een actieve sub kan je meestal niet aansluiten op een tape-out, omdat die niet meedoet met de volume regeling. Zoek een actieve sub met een high input, en tap gewoon één kanaal af.
Persoonlijk zou ik zelf een nieuwe Dolby Digital versterker kopen met een passieve sub. Ben je van een hoop gezeur af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:18

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

ranzige_pad schreef op woensdag 02 november 2005 @ 11:54:
Mjah, weet niet helemaal wat je wil zeggen... Maar stereo naar mono is niet nodig en highlevel werkt vaak beter dan lijnsignaal (according to REL)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerebrum
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:03
Vaak als de sub een high-level input heeft, kun je beide kanalen (L+R) van de receiver aansluiten... Je moet wel even nagaan of je receiver de twee aan te sluiten speaker sets in serie of parallel schakelt... Als ze in serie geschakeld worden, loop je kans dat het filter ook de lage tonen voor je KEF eitjes filtert...
Ik heb dit met mijn JVC receiver andersom meegemaakt toen ik twee satelliet speakers aansloot op de tweede uitgang --> normale speakers gaven geen bas meer omdat het hoogdoorlaatfilter in serie stond met deze speakers.

edit:
maar misschien is dit wel de bedoeling.....

[ Voor 7% gewijzigd door cerebrum op 02-11-2005 12:04 ]

WP Pana 7J mono | AC Toshiba 3.5+4.6kW | PV 3200WP ZZO | Gasloos Nov23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb met mijn beginnervraag iets losgemaakt geloof ik ;-)

Als ik de antwoorden even min of meer chronologisch op een rijtje zet:

- actieve subwoofers op de line out van je tape aansluiten (tape rec),
- een actieve sub niét aansluiten op een tape-out, omdat die niet meedoet met de volume regeling,
- een actieve sub met een high input gebruiken, en tap gewoon één luidspreker kanaal af,
- vooral niét aansluiten op de highlevel in/output,
- chinc in op je subwoofer naar de line out van je receiver (stereo naar mono adapter benodigd),
- de sub met high-level input; dan op beide kanalen (L+R) van de receiver aansluiten (stereo naar mono adapter niét benodigd)

Huidig advies is dus sub met high-level input aanschaffen, en die simpelweg op mijn luidspreker uitgangen van mijn versterker aansluiten. (Wel even checken of mijn luidsprekers parallel worden geschakeld)..

Correct? Iedereen mee eens? ;-)

Dit lees ik trouwens op kieskeurig.nl: Als u de subwoofer op de speakeruitgangen van een stereoversterker wilt aansluiten gebruikt u de "High level inputs" op de subwoofer. Alle passieve en de meeste actieve subwoofers hebben deze ingang.

Klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Verwijderd schreef op woensdag 02 november 2005 @ 15:24:
Huidig advies is dus sub met high-level input aanschaffen, en die simpelweg op mijn luidspreker uitgangen van mijn versterker aansluiten. (Wel even checken of mijn luidsprekers parallel worden geschakeld)..

Correct? Iedereen mee eens? ;-)
Yes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ranzige pad

ranzige pad

kwaaak kwaak

MikeyMan schreef op woensdag 02 november 2005 @ 12:02:
[...]
Mjah, weet niet helemaal wat je wil zeggen... Maar stereo naar mono is niet nodig en highlevel werkt vaak beter dan lijnsignaal (according to REL)...
ik ging er van uit dat de TS een actieve sub gaat kopen.
In dat geval kun je beter onversterkte signalen versturen ipv een vermogens stroom (ook DD receivers gebruiken active subs ipv pasieve terwijl alle resterende kanalen wel versterkt zijn)

Als je highlevel in een sub druk, moeten er ook weer kabels uit, dus meer meter speaker kabel(geeft vaak verlies en is onnodig duur) daarnaast bevat de sub weer filers(meestal geen 18 of 24 db/octaaf) dus ook niet echt bevordelijk voor je geluid.

In mijn optiek blijft lijnsignaal beter dan highlevel.
Je opsomming wel, maar eens NEE. actief -> aansluiten op lijn signaal, de sub heeft immers een eigen versterker met filter.
Daarnaast haal ik niet goed uit het verhaal of je nu kiest voor een pasieve of actieve sub.

[ Voor 21% gewijzigd door ranzige pad op 02-11-2005 15:53 ]

HT & NAS & Inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

ranzige_pad schreef op woensdag 02 november 2005 @ 15:47:
[...]

ik ging er van uit dat de TS een actieve sub gaat kopen.
In dat geval kun je beter onversterkte signalen versturen ipv een vermogens stroom (ook DD receivers gebruiken active subs ipv pasieve terwijl alle resterende kanalen wel versterkt zijn)

Als je highlevel in een sub druk, moeten er ook weer kabels uit, dus meer meter speaker kabel(geeft vaak verlies en is onnodig duur) daarnaast bevat de sub weer filers(meestal geen 18 of 24 db/octaaf) dus ook niet echt bevordelijk voor je geluid.

In mijn optiek blijft lijnsignaal beter dan highlevel.
Ik heb het ook over versterkte subs... Nog nooit van Rel gehoord? Is denk ik wel een van de bekendste subwoofermerken, en die raden expliciet aan het ding via de highlevel aan te sluiten... Enige wat je sub met het signaal hoeft te doen, is het als referentie te gebruiken voor de basweergave. En daarbij is zo'n sub in dat geval parallel aangesloten, dus er hoeft geen kabel meer uit...

Al met al: Onzin...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ranzige pad

ranzige pad

kwaaak kwaak

jou mening en mijn mening verschillen nog al blijkbaar. Maar om het direct met onzin te bestempelen vind ik weer onzin.

HT & NAS & Inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Nou, oke, mijn excuus, beetje ongenuanceerd... Dit stuk is in iedergeval onzin:
maakt geen flaus aus...

[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 02-11-2005 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ranzige_pad schreef op woensdag 02 november 2005 @ 15:47:
[...]
Daarnaast haal ik niet goed uit het verhaal of je nu kiest voor een pasieve of actieve sub.
Daar was ik ook nog niet uit, vandaar mijn opmerking over het stuk tekst wat op kieskeurig.nl stond..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 02 november 2005 @ 15:57:
[...]

Daar was ik ook nog niet uit, vandaar mijn opmerking over het stuk tekst wat op kieskeurig.nl stond..
Wat is je budget eigenlijk? Daar valt en staat een hoop mee..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ranzige pad

ranzige pad

kwaaak kwaak

www.rel.net
Q series manual:
HI LEVEL input Neutrik Speakon socket. Used to connect the Sub Bass System to the main
front speaker terminals on the amplifier.

dus een versterkt signaal, dus speakkabel nodig, dus extra belasting voor je versterker die misschien gaat clippen. En bypass je op deze manier niet de versterker van de sub? Koop dan een pasive sub.

Jah ik kan het mis hebben hoor, maar leg dan uit waarom !

[ Voor 15% gewijzigd door ranzige pad op 02-11-2005 16:04 ]

HT & NAS & Inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

ranzige_pad schreef op woensdag 02 november 2005 @ 16:03:
www.rel.net
Q series manual:
HI LEVEL input Neutrik Speakon socket. Used to connect the Sub Bass System to the main
front speaker terminals on the amplifier.

dus een versterkt signaal, dus speakkabel nodig, dus extra belasting voor je versterker die misschien gaat clippen. En bypass je op deze manier niet de versterker van de sub? Koop dan een pasive sub.

Jah, dat is een versterkt signaal, maar de sub doet daar niks mee, behalve extraheren hoeveel van welke toon er weergegeven moet worden... Versterker zal minimaal extra belast worden. Weet niet precies hoe dit zit, aangezien ik niet het fijne weet van electronica, maar ik kan me zoiets voorstellen dat er een hele lage weerstand over die kabel komt te staan...
Op deze manier wordt de versterker niet bypassed... Aangezien het signaal alleen als aansturing werkt, niet als versterking...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:16

voodooless

Sound is no voodoo!

ranzige_pad schreef op woensdag 02 november 2005 @ 16:03:
dus een versterkt signaal, dus speakkabel nodig,
Dun kabeltje voldoen hier prima, voor een high level input is echt niet perse dikke speakerkabel nodig
dus extra belasting voor je versterker die misschien gaat clippen.
Voor je versterker is dit geen extra belasting.
En bypass je op deze manier niet de versterker van de sub? Koop dan een pasive sub.
Nope..
Idd, je hebt het mis. De subamp maakt namelijk van het high level signaal weer een normaal line signaal, en gebruikt dat om te verstereken. Dat heeft voor je gewone amp helemaal geen negative impact en werkt prima.

Ik heb zelfs een voorkeur voor high-level input. Bij mijn integreert het veel beter, en ik ben niet gebonden aan die vaste crossover die mijn receiver op het LFE kanaal heeft. Daarnaast kan ik nu ook de source-direct optie gebruiken met de sub. Dan kan anders niet.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn budget staat niet vast.. Ik hoop iets tweedehands te kunnen scoren.
Ik neem aan dat dat wel enkele honderden eurootjes gaat kosten, voor een redelijke tweedehands dus. Kwestie van goed zoeken..

Ik ben geen audiofiel, wil gewoon redelijk muziek kunnen luisteren in mijn woonkamer van ongev. 5 bij 6.

Edit: ik heb natuurlijk een erg oude versterker, en zoek een zo klein mogelijke luidspreker voor in mijn huiskamer. Het bekende verhaal waarom ze klein moeten zijn.. Omdat ik de KEF eitjes heb gehoord en prima vond klinken is mijn voorlopige keuze daarop gevallen. Alleen, daar hoort qua geluid wel een sub bij.. Daarom dit topic. Ik kan uiteraard de bijbehorende KEF sub nieuw kopen (rond de 500) maar ik kijk graag even rond naar tweedehands alternatieven..

Mijn keuze is gevallen op de KEF eitjes vanwege het formaat én de geluidskwaliteit. Bose moet ik niet.. Goede kleine boekenplankspeakers, echt klein dus, zijn echter ook prima. Of echt smalle volwaardige zuiltjes. Misschien wel beter, dan heb ik het hele subgedoe niet..

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 02-11-2005 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Weet jij toevallig hoe dat werkt met dat high level input? Ik weet dat het heel erg weinig verschil maakt voor je versterker... Maar de technische achtergrond ervan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Mja, de high level input is niet meer dan een ingang met een hoge impedantie (geen idee hoe hoog 10, of 100 K misschien :?). Je versterker stuurt dus vooral voltage naar de subamp, en geen vermogen. Dat voltage hoef je dat alleen nog maar op line level terug te brengen, dat lijkt me niet zo moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ranzige pad

ranzige pad

kwaaak kwaak

ik vind het best. goed danheb ik het verkeerd. Echter wil dit toch niet in mijn opstelling ism een surround processor (100% LFE gebruik ipv Subwoofer)

En dan nog zou ik het niet op deze manier aansluiten, gewoon een gevoels kwestie.

HT & NAS & Inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tsjah... Ik heb het momenteel ook gewoon via de LFE aangesloten hoor, maar das meer uit praktisch oogpunt... Kabel was wat makkelijker te realiseren zo... Maar als ik wat meer ruimte heb, ga ik het zeker met de High input proberen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Heeft het gebruik van een high-level input nog invloed op de kwaliteit van het geluid op je gewone speakers of merk je dat niet echt?

Ik heb namelijk zelf een NAD C320BEE (integrated stereo amp). Deze heeft geen speciale subwoofer uitgang, mara heeft wel een pre-out en een main-in welke normaalgesproken met elkaar zijn doorverbonden. Bestaan er ook subwoofers welke over een input en output beschikken zodat ik hem in een lus tussen die pre-out en main-in kan plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Het heeft totaal geen inloed!

Er bestaan ook subwoofers die je inderdaad tussen pre-out en main-in kunt lussen ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik ga morgen eens testen met de Visonik sub van een vriend van mij (die heeft inderdaad de aansluitingen om hem tussen mijn pre-out en main-in te lussen). Kijken of dat iets toevoegt aan mijn set-up. Heb 2 zuilen van Jamo staan, maar de echt lage bas laten deze niet horen en dat wil ik bij sommige muziek toch wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:17
Ik heb een REL storm 5 die ik zowel via highlevel als via lfe aan heb gesloten. Bij een REL krijg je zon Neutrik kabel erbij. High level heeft overigens een impedantie van 100.000ohm ;)

Veel speakers (ook zuilen) gaan gewoon niet diep genoeg... dat is de reden dat ik de highlevel gebruik (sub doet op deze mannier ook mee in de analog bypass).

mailtje van rel naar mij:
Dear Mr Kuiper,

What we recommend is to connect both high level and LFE. This way, you have the high level connected for the front/left and right (which is used not only for music, but also for home cinema) and the added benefit of the LFE channel, which is important for home cinema.

The way that we recommend the set up, is to first set your speakers to large on your amplifier/processor. Then set-up the REL using the high level input only and following the instructions outlined in the user manual. Once this has been achieved, connect the LFE cable, play a movie with good LFE, and adjust the LFE volume to your own taste.

After this has been done, there shouldn't be any need to alter any settings on the REL (other than after the unit has run in, but these tend to be very small adjustments) or remove any of the cables.

If you have any more queries, either contact your dealer who should be able to give you all the details, or you can email them to me using this email address (gavin@rel.net).

Kindest regards,
Gavin.

[ Voor 63% gewijzigd door lowfi op 14-02-2006 17:33 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En geldt dit advies niet slechts voor jouw specifieke situatie ?

edit: ik dacht dat het advies van rel naar jou was, maar je zegt dat het een mailtje van jou naar rel is ?????

Een nadeel van de high-level inputs gebruiken vind ik - in een meerkanaals (>2) opstelling - dat je de lage frequenties van bijvoorbeeld achterkanalen en center niet over je sub krijgt. En zeg nu niet dat die er niet inzitten.

[ Voor 89% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2006 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:17
my bad..

van rel naar mij dus ;)

Voor meerkanaals heb ik dus ook lfe aangesloten.
Pagina: 1