Toon posts:

stroomverbruik

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een watt-meter gekocht en heb het stroomverbruik van mijn computers gemeten. Ik kwam tot hele rare conclussies.

mijn Server PIII 800mhz met 2 HD's gebrukt idle +/- 61 watt
Mijn werkpc PIV 2.0 Ghz met 1 HD gebruikt idle +/- 49 watt

Kan iemand dit verschil verklaren? Volgens CPUlijsten moet mijn PIV alleen al tegen de 70 watt verbruiken en dat nog afgezien van HD's e.d.

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:51

Aapje

Opel-beun
Heb je ook de factoren: Stressed en Idle mee geteld?
Ja dus, Maak eens een uitlezing met de CPU's stressed.

[ Voor 38% gewijzigd door Aapje op 01-11-2005 16:59 ]

• Yofresh
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 27-05 21:13
idle wordt er veel veel minder gebruikt als stressed,

die PIV zal wel stressed genomen zijn

"Aliena vitia in oculis habemus, a tergo nostra sunt", Seneca

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:37
Die 70W voor de P4 is idd het maximum. Idle vreet het spul niet zoveel :) Waarom die server met een nóg zuiniger P!!! in totaal meer prik vreet kan aan de overige onderdelen liggen. Naast een extra disk misschien een ruim bemeten voeding (is minder efficiënt met lagere load), meer en ander soort geheugen etc.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Frankie02
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
Welke OSsen draaien er op de pc's? Als er bijv. op de server windows 98 draait, dan is de cpu altijd 100% bezig. Windows NT/2000/XP hebben dat niet en zorgen ervoor dat de cpu idle is als er bijna geen programma's draaien.

• kluyze
  • Niet online
Dat hij geen 70W neemt als hij idle is is een beetje normaal. Nu het verschil in beide systemen zit in veel factoren, bv pc1 heeft 2 HDD's zeg je zelf, een extra HDD neemt extra vermogen op, missch heb je wat meer ram in je 1ste pc of zo, of andere devices. Ook het moederbord zal een kleine rol hier in spelen enz...

Wat ook niet geheel onbelangrijk is om het verschil te verklaren is de voeding. Misschien nemen beide systemen wel evenveel vermogen op. Maar zal de 2de voeding veel effectiever werken.
Neem bv dat beide systemen 40W nodig hebben, voeding2 heeft een beter rendement waardoor deze maar 49W uit het stopcontact moet trekken, waarbij voeding1 61W nodig heeft.

Ik zou voor de lol eens 1 systeem pakken (bv systeem1) en beide voedingen daarmee testen. Kijk eens naar die resultaten.

offtopic:
Abbadon schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 17:04:
Naast een extra disk misschien een ruim bemeten voeding (is minder efficiënt met lagere load)
je moet niet zo snel typen :X

Verwijderd

Sorry jongens even verder op een ander ID.

Ik heb stressed ook gestest en kom op nagenoeg de zelfde waardes die continu varieren van 80 tot 90 watt.

De server PC PIII 800 met 128 Mb geheugen, onboard video, 2 HD's, Sis chipset, Aopen 250 watt voeding - en draait op Windows Server 2003.

De werkpc, PIV 2.0 Ghz 512 Mb geheugen, onboard video, 1 HD, intelchipset, 350 watt voeding - Draait op XP SPII.

Voor de volledigheid ook mij HTPC gemeten. AMD 2400XP, 1024MB geheugen, Nividi 5200 AGP kaart, 1 HD, Via Chipset, 350 watt voeding - draait op XP SPII. Deze trekt maarleifst 120 watt idle en schiet tot wel 170 watt door stressed.

Ik vind de verschillen niet te verklaren. AMD zou minder stroom moeten vreten dan de PIV.
Maar misschien is het toch echt te wijten aan de voedingen die wel of niet efficient zijn. Dit ga ik nog wel testen. (veel werk)

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

In de AMD zit een extra videokaart. En ondanks dat die niet zo veel vraagt als een 7800GTX is het toch weer iets.

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

• kluyze
  • Niet online
^^ En 1024MB ram

ter vgl:
- de P!!! zou iets van een 21W verbruiken.
- de P4 verbruikt een 72W/75W (tenzij het de northwood is dan is het maar 55W)
- de AMD XP iets van een 68W
bron: balusc

Hoeveel dat de grafische kaart verbruikt weet ik niet, maar alle beetjes helpen natuurlijk.
En dan nog het feit dat je andere voedingen gebruikt, andere chipsets, andere besturingssystemen enz...
Pagina: 1