Toon posts:

Helpen met berekenen van zelf te bouwen speakers...

Pagina: 1
Acties:
  • 1.144 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit al een tijd te kijken naar het zelfbouw gebeuren van speakers en heb me er nu redelijk in verdiept. Ik wil zelf een aantal speakers gaan bouwen voor mijn eigen home theatre.

Ik wil een 7.1 set gaan bouwen dus:
-2 front zuilen
-subwoofer
-center speaker
-2 rear speakers
-2 surround speakers

Dit alles wil ik gaan aansluiten op mijn vsx 915 s versterker van pioneer. Voor mijn kamer moet er ongeveer uitgegaan worden van 4,0 bij 5,5 meter. De bas van het geheel moet goed uitkomen en zuiver zijn, maar moet niet gaan overheersen.
Ik wil deze speakers allemaal uit gaan voeren met de aluminium conus speakers van conrad, omdat deze niet duur zijn en ze volgensmij wel voldoen aan mijn eisen.

Ik wil me allereerst gaan focusen op de zuilluidsprekers. Ik wil deze rank maken, ze moeten niet te log worden. Ze moeten een beetje lijken op de Pl-105 van speaker en co. Dus ongeveer maatgeving 1020 x 160 x 220 mm Ik wil de speakers van 18 mm eiken gefineerd mdf maken. En deze blankelak spuiten.

Mijn vraag is, welke van deze conrad speakers heb ik nodig om deze zuilluidsprekers te bouwen?

www.conrad.com --> klik op nederlandse vlag en tik bij zoeken: alluminium conus
Deze speakers wil ik gebruiken en dan heb ik natuurlijk nog een tweater nodig. welke maten van de speakers zal ik nodig hebben? En welke tweater past dan het beste daarbij?

En zal ik bij mijn zuil ook net als bij de pl-105 één tweater en 2 midrangers gebruiken of heeft iemand betere ideën?

[ Voor 107% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2005 20:28 ]

Verwijderd

Topicstarter
Zou er iemand mij kunnen helpen met de berekeningen en de specs van de speaker? Want dat is iets waar ik nou niet bepaald veel verstand van heb. Ik zou et wel graag allemaal willen leren, maar ik kom er zelf niet echt uit als ik op internet dit allemaal probeer uit te zoeken...

[ Voor 84% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2005 20:05 ]

• ACID-dude
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-11-2025

ACID-dude

Make More Music!

We willen je best helpen met speakers maken, uiteraard. Alleen, de info die je geeft is eigenlijk te weinig om er wat zinnigs op te zeggen. Geef in je topicstart aan welke drivers je precies wil gebruiken, welke maten je in gedachten hebt, hoe je kamer eruit ziet, of je al dan niet voorkeur hebt voor veel bas, etcetera. Dat kan middels het edit knopje (Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/edit.gif). Dan kunnen wij er een stuk meer mee :).

Zorg er ook voor dat je de FAQ van dit subforum doorneemt en dan met name het stuk over zelfbouw.

Nog een ding: als je 5/7 speakers wilt gaan bouwen, probeer dan voor een zo homogeen mogelijk geluid drivers uit dezelfde serie te gebruiken. Let er dus op dat die maten bestaan.

[ Voor 32% gewijzigd door ACID-dude op 01-11-2005 16:45 ]

iRacing Profiel Hier stonden hele oude specs.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:11

voodooless

Sound is no voodoo!

Kun je misschien ook aangeven welke conrad woofers je in gedachten had. Welke tweeter? Weet wel dat er veel meer bij komt kijken dan het effe berekenen van een speaker, zeker met een alu conus. Let ook op: goedkoop is vaak duurkoop! Van te voren dus goed onderzoeken wat handig is.

[ Voor 26% gewijzigd door voodooless op 01-11-2005 16:43 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Topicstarter
Kunnen jullie er zo meer mee...? Als je meer wilt weten moet je et ff zeggen dan zoek ik et ff op...

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

linkjes van conrad werken nooit.
Misschien ff een typenummer en aangeven hoe je er komt (op de conradsite)

nog beter is hier de T/S parameters neerzetten

[ Voor 19% gewijzigd door mr_petit op 01-11-2005 20:21 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Verwijderd

Ik ben zelf ook bezig met het bouwen van luidsprekers. Ik heb me hier ook redelijk in verdiept. Zelf lees ik vaak het duitse Klang+Ton, dit is een megazine wat vooral gericht is op zelfbouw en waar ook heel veel voorbeelden e.d. in staan. Ook worden er vaak nieuwe chassis in getest. Het is wel een zeer technisch blad wat soms nog wel moeilijk is te begrijpen aangezien het duits is (er zijn geen nederlandse fatsoenlijk zelfbouw hifi-tijdschrifen)

Voor het bereken van mijn boxen heb ik het excel-programma Unibox gebruikt. Dit programma is in staat om te berekenen wat optimale volumes zijn bij de gebruikte drivers. Met dit programma kunnen 4 soorten boxen berekend worden: Closed box, vented box, passive radiator box, bandpass single tuned box. Voor het berekenen heb je wel de volgende parameters nodig: Fs, Re, Qms, Qes, Sd, Vas, Xmax peak en Nominal Power. Uiteraard hoeft alleen maar voor de woofer berekend te worden wat het volume van je kast wordt, aangezien die de lage tonen maakt.

Als je geinteresseerd bent in die programmatje en meer informatie kan je me wel mailen op niek.koerselman@gmail.com. Als je wil zou ik je dan wel de ontwerpen van mijn zuilen kunnen sturen.

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

het kan aan mij liggen, maar ik kan op de conrad site helemaal geen frequentieplotjes van die woofers vinden......
Zo weet je natuurlijk nooit waar je bijv. je scheidingsfreq. moet leggen.

Ik zou dus voor andere speakers van een gerenommeerd merk gaan.

Verwijderd

Lol zuilen bij een kamer kleiner dan 10 a 10 meter... ga maar mooi voor 2weg biblio luidsprekers. Zuilen zullen allemaal maar rommel/ruis in het laag gooien als je ook nogs een een sub-woofer erbij wilt. Ik denk dat jij eerst even dieper in DIY / wattages /dBspl bij 1watt per m2 en filters.
En hele goeie tip is dat je veel op bouw tekening moet kijken van DIY sets zodat je snapt wat wat is en hoe de boel nou echt in elkaar steekt.

Verder veel succes.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben al een tijd bezig om allerlei dingen uit te zoeken, maar het is allemaal zo vaag. Ik kan er niet altijd wijzer uit worden. Dus ik dacht dat ik er beter aan deed gewoon een toppic te openen. Ik denk dat dat beter werkt. En die sub wil ik alleen gaan bouwen als ik vind dat ik niet genoeg bas heb. Dat is iniedergeval van later zorg. Verder wil ik niet van een DIY tekening gaan bouwen omdat je dan ook dure speakers van dat merk moet gaan kopen. Dus zodoende een eigen ontwerp. Maar ik zal me wel gaan verdiepen in de wattages /dBspl bij 1watt per m2 en filters.

Trouwens, weet iemand dan nog andere aluminium conus speakers van een gerenomeerd merk dan van conrad?

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2005 21:27 ]

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

Verwijderd schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 20:46:
Lol zuilen bij een kamer kleiner dan 10 a 10 meter... ga maar mooi voor 2weg biblio luidsprekers. Zuilen zullen allemaal maar rommel/ruis in het laag gooien als je ook nogs een een sub-woofer erbij wilt. Ik denk dat jij eerst even dieper in DIY / wattages /dBspl bij 1watt per m2 en filters.
En hele goeie tip is dat je veel op bouw tekening moet kijken van DIY sets zodat je snapt wat wat is en hoe de boel nou echt in elkaar steekt.

Verder veel succes.
omg, dit is imo komplete bullsh!t.
Een 'zuil' heeft helemaal niets te maken met hoe groot de luisterruimte moet zijn.....
En "rommel/ruis in het laag gooien" :?
Ik denk dat jij eerst even dieper in DIY / wattages /dBspl bij 1watt per m2 en filters.
Naast dat dit geen volzin is, is het mij ook kompleet onduidelijk wat je hier bedoeld...

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

Verwijderd schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 21:21:
Trouwens, weet iemand dan nog andere aluminium conus speakers van een gerenomeerd merk dan van conrad?
Visaton heeft mooie units, en wil je iets goedkoper, dan kan je monacor overwegen.

Ik denk dat je eerst even goed moet nadenken over hoeveel geld je wilt uitgeven (daarmee staat of valt een ontwerp); zelfs die monacors zijn waarschijnlijk ongeveer 2x zo duur als die speakers van conrad.

Een 7.1 set is natuurlijk altijd erg duur; het zijn 8 speakers :)

[ Voor 11% gewijzigd door mr_petit op 01-11-2005 21:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik dacht erin te zien dat ik me meer moest verdiepen in de termen en hoe je dingen moet berekenen.
En dat van die zuilen in het diepe gooien dacht ik ook wel dat et niet klopte, naar aanleiding van andere verhalen die ik heb gelezen over zuilluidsprekers...

Maar is er niemand die de frequentieplotjes heeft van de conrad speakers. Of dat ze ergens te vinden zijn op internet. Het leken me wel mooie speakertjes en niet duur. Ik ben maar een arme student, maar aan de andere kant hobby's mogen geld kosten ;) Dan maar wat harder sparen...

Ik focus me nu eerst op de zuilen.... de rest komt later (als de bankrekening weer een beetje bijgetrokken is :>)

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2005 21:40 ]

• ACID-dude
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-11-2025

ACID-dude

Make More Music!

Maar even helpen dan:
1
2
3
4

De speakers waar het over gaat.

En even hier kijken. Dan download je WinISD en dan ga je simuleren. Daar kun je wel weer even mee vooruit.

Wat Mauce hierboven ergens zegt snap ik ook niet. Bij goed ontworpen speakers is in geen geval sprake van ruis of "rommel". Als je je zuilen voldoende krachtig maakt, is de noodzaak voor een subwoofer bepaald niet acuut. Je geeft gelukkig zelf al aan je daar voorlopig niet op te focussen. Ik hoop dat je de linkjes in mijn eerste reply ter harte hebt genomen, je wordt daar sowieso al een stuk wijzer van. Ten slotte zou ik je willen adviseren een budget vast te stellen. Dit maakt het voor ons en voor jou een stuk makkelijker.

[ Voor 26% gewijzigd door ACID-dude op 01-11-2005 22:12 ]

iRacing Profiel Hier stonden hele oude specs.

Verwijderd

Topicstarter
Thanx :)

Nu wil ik hier 2 mooie eiken zuilluidsprekers van bouwen. Vergelijkbaar met de pl-105 van speaker en co Hoeveel speakers per zuil?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2005 22:07 ]

• The Eagle
  • Laatst online: 21:44

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Verwijderd schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 22:07:
Thanx :)

Nu wil ik hier 2 mooie eiken zuilluidsprekers van bouwen. Vergelijkbaar met de pl-105 van speaker en co Hoeveel speakers per zuil?
Lees jezelf eerst even in via de FAQ, dan merk je vanzelf dat dat niet zo heel veel uit maakt :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:20

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Begin eerst eens met het maken van een subje; je leert dan meteen de "basics" van het speakerbouwen. Er zwerven hier ook genoeg topics rond met bouwpics met een axx-1010...

Enneh.. ik ben er zelf ook niet helemaal vies van, ik heb alleen een 6.1.

Wise enough to play the fool

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

niet dat ik bewust de speakers van conrad de grond in wil boren, maar de opgegeven Qts in het .pdf documentje komt niet overeen met wat conrad op hun site opgeeft....

maar @TS: ff ter verduidelijking: Hoeveel speakers heb je nu nodig? "2 mooie eiken zuilluidsprekers" of "Ik wil een 7.1 set gaan bouwen"

Tevens ben ik altijd van mening dat je vooraf moet bedenken of je er een sub bij gaat bouwen of niet. Een sub is imo niet "zomaar wat extra laag" maar een geintegreerd onderdeel van een systeem.
We kunnen nu wel hele slanke zuiltjes met 100mm drivertjes voor je gaan ontwerpen, maar als je geen sub hebt ga je toch echt wat laag missen (of je moet een array maken...)

als je op een strak budget zit kan je ook eens naar tangband kijken als merk
(zijn wel breedbanders, maar wel afgeschermd (ik neem aan dat dat ook moet?)

[ Voor 17% gewijzigd door mr_petit op 01-11-2005 23:42 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

vergeet die conrad speakers gewoon. Je gaat straks zo te zien flink geld uitgeven aan kasten, om ze dan vol te proppen met met minderwaardige units... Niet slim bezig dacht ik zo. Voor wet geld extra heb je namelijk wel goede unit's, en daar heb je straks gewoon 100% meer plezier van.

Je kunt ook eerst eens een kit kopen. Die zijn er zat, ook in jou budget, en daar is het leeuwendeel van het werk al gedaan. Kast kun je er dan zelf bij ontwerpen (je zit wel aan wat maten gebonden, maar dat hoeft geen probleem te zijn). Op deze manier kun je ook leren hoe zo'n speaker in elkaar zit, en aan de hand van het ontwerp ook ontrafelen hoe het een en ander werkt.

Laten we ff zo beginnen: wat is je budget per speaker, voor alleen het filter en de units?

[ Voor 8% gewijzigd door voodooless op 02-11-2005 00:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit te denken aan ongeveer 150 euro per zuil dus totaal 300 euro. Verder wil ik er wel een sub bij bouwen. En die komt dus dan nog bij die 300 euro. (De rest van de speakers die ik wil gaan bouwen voor mijn 7.1 set laten we verder even voor wat het is. Mischien wel ontwerpen, maar ik wil daar nog geen geld aan uit gaan geven)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd

Topicstarter
Is er niet gewoon de mogelijkheid om ze zelf te ontwerpen? Ik bedoel, ik kan in dit rijtje nou niet bepaald een speaker vinden die mij een beetje ligt, kwa ontwerp. Ik wil gewoon strakke zuilen hebben met alluminium conus speakers. Die vind ik erg mooi. Het maken van de kasten kost mij niets!!! Het enige dat mij dus geld kost is het filter en de units. Kan ik dan echt niet gewoon ergens los mooie alluminium conus speakers en een filter kopen voor ongeveer 150 euro..? en daar een speaker omheen ontwerpen..? Als ik nu een bestaand bouwpaket ga kopen, dan heb ik juist het idee dat ik ga lopen prutsen...

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

teacher schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 22:48:
Begin eerst eens met het maken van een subje; je leert dan meteen de "basics" van het speakerbouwen. Er zwerven hier ook genoeg topics rond met bouwpics met een axx-1010...

Enneh.. ik ben er zelf ook niet helemaal vies van, ik heb alleen een 6.1.
U vraagt, wij draaien :) (of liever gezegd, hebben dat vroeger al gedaan!)
[rml][ DIY]Alu Cone Sub (pics)[/rml]

Deze sub gebruikt de de 12" (grootste versie) van de luidsprekers die de TS bedoelt. Het zijn weldegelijk fijne speakertjes, de "sattelieten" zijn prima te maken met de 6" versie icm een tweeter die het vanaf 2khz kan doen (ivm eventuele resonanties in de alu woofers).

[ Voor 22% gewijzigd door MM op 02-11-2005 16:34 ]

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Verwijderd

Topicstarter
@ m.m. Interressant. En conrad unit :) Zou je mij de tekeningen van die sub kunnen sturen en wat fototjes als je die nog hebt...? Die zijn niet meer te openen... :( Ben hierin erg geinterresseerd... als je ze wilt mailen naar erikjanverweij@hotmail.com heel erg graag...
Heb je trouwens ook andere speakers gebouwd met die alluminium units van conrad...? Ik denk dat dit wel een mooi beginnetje is om te gaan bouwen... Kan ik meteen kijken of het wat voor me is die alluminium conus speakers van conrad...

[ Voor 93% gewijzigd door Verwijderd op 02-11-2005 17:21 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

deze:

- http://www.visaton.de/deutsch/artikel/art_585_6_20.html
- http://www.visaton.de/deutsch/artikel/art_586_6_20.html

Of titanium (wat wat duurder)

- http://www.visaton.de/deutsch/artikel/art_700_6_20.html

Hier ook nog wat alu cones:

- http://www.peerless.de/hifi/alcone_en.htm
- seas heeft er ook nog wel een paar mooie: http://www.peerless.de/hifi/seas_en.htm

[ Voor 56% gewijzigd door voodooless op 02-11-2005 17:20 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nee hier zit wel een beetje bij waar ik naar op zoek ben, maar die prijzen zijn boven mijn budget. Ik denk toch dat ik met de conrad speakers in zee ga, ookal zijn ze dan wat van mindere kwaliteit... Ze vallen binnen mijn wensen en ze zijn wel degelijk beter dan wat ik nu heb aan speakers. Ik denk dat ik idd moet gaan beginnen met de sub. Wat m.m. gebouwd heeft vin ik wel wat hebben, alleen jammer dat de foto's niet te zien zijn. Heeft iemand daar mischien tekeningen van of foto's...?

Verwijderd

Topicstarter
Is er verder nog iemand die tips of ervaring heeft met de alluminium conus speakers van conrad...? Zelfs speakers ermee gemaakt of iets dergelijks...? Of iemand die me nog meer kan vertellen waar ik op moet gaan letten als ik mijn zuilen ga bouwen...?

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 02-11-2005 21:51 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Als je het toch allemaal zo goed weet... waarom vraag je het dan ueberhaupt nog?

Echt serieus, ik raad je die conrad dingen gewoon echt af (en ik zal echt niet de enige zijn)!

Volgens mij ben je nog beter uit als je zo'n Mordaunt-short setje koopt en daar een nieuwe kast voor maakt. Ben je niet eens zo duur uit, is vermodelijk beter (je kunt het filter nog wat upgraden eventueel), en heb je precies de looks die je wil.

Wat de visatons betreft. Die zijn voor minder dan de gestelde prijzen te krijgen hoor. De uiteindelijke speaker is echter het 4 tot 5 voudige waard (als je een vergelijkbaar commercieel model koopt).

Verwijderd

Topicstarter
Wat ik hele mooie zuilen vindt zijn die VIB 170 AL Ok sorry ben af en toe een beetje eigenwijs :P Wat moet ik ongeveer rekenen wil ik twee VIB 170 AL zuilen bouwen. Het hout hoeft niet meegerekend worden, das voor mij gratis :) Dus alleen de drivers en fiters??? Gewoon die prijs op die site die je gaf of kan ik ze ergens goedkoper halen..?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 02-11-2005 22:17 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

AL 170: 73,75
G25FFL: 45,38
Filter: ik gok zo'n 20~30 euro

Kom je op zo'n 140~150 euro uit, precies wat jij wil uitgeven :)

Waar kun je dat kopen: www.bmm-electronics.nl bijvoorbeeld.

Maar kijk vooral nog ff wat meer rond, ook op die andere links, want er is wel degelijk nog meer te krijgen hoor!

Als je dan toch van het alu zou willen afstappen is dit een denk ik een erg goede speaker voor het budget: http://www.peerless.de/hifi/mivoice_2_en.htm

[ Voor 51% gewijzigd door voodooless op 02-11-2005 22:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
Thanx die houd ik in het achterhoofd :) Dat is wel waar ik ongeveer naar op zoek ben. Maar ik ga idd nog even verder kijken...

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
ik zou ook voor iets anders gaan dan conrad, voor 150 euro p/stuk voor de fronts kan je zeker mooie dingen maken.
Een aantal dingen heeft deepspace al genoemd.

Maar met peerless/visaton units moet het zeker lukken.
Kijk ook eens naar de sputniks van peerless, klinken erg mooi en zijn zeker niet al te duur
(zeker de sputnik 17-2, is 160 euro bij speaker en co)

kijk bv op www.speakerenco.nl of www.remo.nl

En ga ook eens luisteren bij diverse speaker zaken.

edit..
ik lees net dat je je hout gratis kan krijgen, dan kan je zeker voor 150 euro mooie dingen bouwen... :)

Ik zou trouwens NIET eerst voor een sub gaan, maar eerst voor front speakers. Maargoed das zeer persoonlijk.

[ Voor 23% gewijzigd door B_FORCE op 03-11-2005 00:00 ]

One World Concepts

Verwijderd

Topicstarter
Jah als je de frontspeakers eerst bouwt dan kan je je sub daar nog op aanpassen natuurlijk. De fronts zijn idd belangrijker. Ik kijk nog even verder, maar tot nu toe valt mijn oog het meest op die VIB 170 AL van visaton :)

Jah als je een bijbaan hebt bij een meubelmaker :P Dan is het MDF, fineer en machine gebruik gratis :) Voor mij dan :P

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Hier nog wat reviews van de VIB 170 AL:

- http://www.visaton.de/deu..._pdfs/VIB170AL_HT0301.pdf
- http://www.visaton.de/deu...VOX200VIB170AL_KT0101.pdf

Let ook vooral op de prijs :P

Verwijderd

Topicstarter
heel erg relaxed _/-\o_ B) Ik vin ze echt cewl :)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Let wel op dat als je ze gaat maken, dat je dan ook idd de woofer boven doet. Dat hoort zo in het ontwerp en moet je dus niet aanpassen. ook de breedte van de baffle moet je gelijk houden. Het kan echter geen kwaat om daar rondingen in aan te brengen (of schuine zijkanten), in tegendeel zelfs.

Verder is het ook wel verstandig om wat meer bracing in de kast aan te brengen. Visaton is daar wat magertjes mee.

Dit is overtigens ook toepasbaar op ieder ander bestaand ontwerp ;)

[ Voor 9% gewijzigd door voodooless op 03-11-2005 13:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nee ik zou niet durven die woofer te verplaatsen, trouwens. Dat maakt de speaker juist gaaf :P Heeft trouwens iemand de tekeningen van de VIB 170 AL van visaton...? Dan kan ik die eens gaan bestuderen... Maar waar zou jij rondingen in willen maken dan? Ik weet wel dat rondingen beter zijn vanwege hoe minder hoeken hoe beter, een bol zou ideaal zijn. En hoeken afvlakken vermindert de kracht op een hoek...

en heb ik het goed dat bracing zeg maar tussenschotten/ribben zijn ter versteviging.. en ze zijn er om te zorgen dat het een groot vast geheel is???

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2005 16:53 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Tekening staat gewoon op de visaton website ;)

Ik heb zelf trouwens (nog) een vergelijkbare speaker, echter een eigen ontwerp met twee woofers.

I.p.v afronden kun je ook een fase maken natuurlijk. Ziet vaak erg mooi uit :)

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik heb je topic gelezen. Waar je de bouw van die speakers beschreef...

Ey wat ik me telkens afvraag... Waarom zijn al die onderdelen in de speakers allemaal gewoon kaal op elkaar gezet en niet in verstek gezaagd? Als je verstek zaagt heb je ten eerste meer contactoppervlak zodat je dus meer contact hebt bij het lijmen, En ten tweede wordt je speaker dan meer een geheel en dat zal het geluid dus weer ten goede komen... Is daar een reden voor dat dat niet gedaan wordt...?

En waar zouden er dan ongeveer extra verstevigingen aangebracht moeten worden...? Nu hebben ze in het ontwerp 3 schotjes in de hele speaker gezet... Lijkt mij een beetje heel weinig :|

zie --> Afbeeldingslocatie: http://www.visaton.de/english/bildgross/586_bzeichnung1.html

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2005 17:08 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 20:46:

Verder veel succes.
Dan heb je een elcheapo versterker of je hebt je versterker niet geaard.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op donderdag 03 november 2005 @ 17:05:
Ja ik heb je topic gelezen. Waar je de bouw van die speakers beschreef...
Echte schoonheden zijn het natuurlijk niet, maar het voldoet op het moment nog. Nieuws is wel in de pijplijn :)
Is daar een reden voor dat dat niet gedaan wordt...?
Grootste rede is denk ik dat het moeilijker is ;) Als jij dat goed kunt, zou ik het zeker doen!
En waar zouden er dan ongeveer extra verstevigingen aangebracht moeten worden...? Nu hebben ze in het ontwerp 3 schotjes in de hele speaker gezet... Lijkt mij een beetje heel weinig :|
Als je echt paranoia bent, doe je het zo:

Afbeeldingslocatie: http://www.speakerbuilding.com/content/1044/05_bracing.jpg

:)

Verwijderd

Topicstarter
Hehe, verstekken zaak ik op de 100e mm nauwkeurig :P Dus dat zal ik dan cker gaan toepassen. Verder over die bracing... Heeft dat geen invloed op je geluid..? Ik bedoel. Als je zoveel schotten en dergelijke in je kast gaat monteren, dan beinvloed dat je geluid toch...? Ik ga denk ik vanavond of morgen even een klein begrotinkje voor mezelf maken :P Even alle kosten die ik zal hebben op een rijtje zetten.

Basreflexpijp
woofer
tweater
filter
achter aansluiting
kabels

en dat dan allemaal 2 keer...

En verder even kijken of ik iets in elkaar kan zetten voor een voorbeeldje van die braces die ik dan moet gaan maken...

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Voeg daar nog even dempingsmateriaal aan toe.

Veel kun je veel goedkoper nemen als je het niet bij een audiozaak haalt. Als bassrelfex buis voldoen rioolpijp uitermate goed. Dempingsmateriaal kun je vaak ook ergens vandaan halen. Als meubelmaker kom je misschien wel aan dacron ofzo :)

De bracing heeft juist een positieve invloed op het geluid :) De kast wordt dooder waardoor de minder kastgehluiden hebt, en meer pure speaker. Let wel even op dat je de bracing van het beschikbare volume aftrekt!

Verwijderd

Topicstarter
En hoe zit dat met dempings materiaal..? Volledig aanbrengen op de binnewanden...? En moet dat ook van het kastvollume afgetrokken worden..? Of niet..?
Ik neem namelijk aan dat die basreflekspijp er niet voor niets in zit en er toch nog iets van een rechtstreeks kanaal moet zijn richting de woofer zonder dat daar dempingsmateriaal tussen zit... Of zit ik er nu volledig naast..?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Gewoon kastvolume van visaton aanhouden. Demping zoals het daar staan.

Bassrefelex kanaal moet inderdaad een vrije weg naar de woofer hebben ja. Let er wel even op, dat je daarvan even de lengete opnieuw moet berekenen als je zo'n rioolbuis neemt (neem geen te kleine, zeker niet minder dan 68 mm).

Verwijderd

Topicstarter
Welke crosover heb ik nodig...? Deze van visaton? HW 2/70 NG 8 OHM
Of heb ik een ander nodig...?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Die, die bij de speaker beschreven staat!

• theshatter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-02 19:04
Ik heb dit topic een beetje gevolgd, en ik heb misschien wel een luidspreker die aan al je eisen voldoet:
http://www.peerless.de/hi...?/hifi/gruenanlage_en.htm

[ Voor 6% gewijzigd door theshatter op 04-11-2005 09:59 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Die zijn ook erg mooi ja :)

Verwijderd

Topicstarter
Hmmmm, ik vind de VIB 170 AL denk ik beter bij mij passen... dan deze speaker. Ik vind ze wel gaaf, maar denk dat ik liever die visatons bouw... Ik ga voor mezelf maar eens een prijzenlijstje maken...

Trouwens heel raar, bij BMM electronics hebben ze alle crosovers voor bouwpakketten alleen staat de 5809 daar net niet bij en die heb ik nodig :(

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2005 11:52 ]

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:20

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Niet dat ik wil zeiken hoor..

Maar wat dacht je van een mailtje naar BMM? Die kunnen dat op zeker bestellen.
Dat is een stuk constructiever als bij elke scheet hier een berichtje plaatsen...

Je zal bij BMM ook waarschijnlijk het hele VIB pakket kunnen bestellen, ben je in een keer klaar.

Wise enough to play the fool

Pagina: 1