start-stop-daemon blues

Pagina: 1
Acties:

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:53

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Topicstarter
Ik ben bezig een klein start-stop scriptje te maken voor mijn mp3-servertje. Op zich werkt het, alleen zit ik met het probleem dat als ik een typo maak, het programma niet gestart wordt en de start-stop-daemon vervolgens weigerd om dat programma als nog te starten.
De fout waarmee het script komt, is dat het al gestart is (wat niet het geval is). Opdracht om te stoppen werkt dus ook niet, want dat meldt braaf dat er niks draait.

De enige manier waarom ik op dit moment het script kan resetten is door te rebooten.

Hoe kan ik het bewuste script 'resetten' zodat ik het opnieuw kan testen?

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:18
wat staat er in het script dan? Waarschijnlijk maakt hij een .pid-file aan die niet wordt weggegooid, ook als het opstarten niet (goed) lukt.

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
was het maar zo simpel. De .pid-file wordt wel aangemaakt, maar als het programma niet gestart is, is deze niet aanwezig, en zowel dat verwijder ik hem.

Dit is het gebruikte script, welke overgenomen is van LCDd dat wel werkt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
#!/sbin/runscript
# Copyright 1999-2004 Gentoo Foundation
# Distributed under the terms of the GNU General Public License v2

depend() {
        use lircd LCDd alsasound
}

start() {
        ebegin "Starting IRMP3"
        start-stop-daemon --start -m --pidfile /var/run/irmp3.pid --exec /usr/local/bin/irmp3 -- -l /var/log/irmp3.log
        sleep 1
        eend $?
}

stop() {
        ebegin "Stopping IRMP3"
        start-stop-daemon --stop --pidfile /var/run/irmp3.pid
        eend $?
}

Ik vermoed dat dit script wel werkt, maar kan het dus alleen testen als ik herstart. Dat is opzich niet zo'n probleem, maar ik zou toch moeten kunnen zorgen dat herstarten niet nodig is? :?

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
`/etc/init.d/programma zap` en je init-script wordt "gereset" tot gestopde staat :)

Staat op hoofdstuk 4. Initscripts van het Gentoo handbook :)

[ Voor 54% gewijzigd door Osiris op 01-11-2005 14:34 ]

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
tnx, dat is wat ik moest hebben. Dat was niet te vinden in de man-page van start-stop-daemon

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
deepbass909 schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 14:34:
tnx, dat is wat ik moest hebben. Dat was niet te vinden in de man-page van start-stop-daemon
Komt omdat het in principe niets te maken heeft met start-stop-daemon ;) Het dingetje van Gentoo wat alle init-scripts regelt (geen idee wat dat eik is, /sbin/runscript lijkt me verder wel logisch B) aangezien dat in de she-bang staat bovenaan een init-script ;)) klaagt, niet zozeer start-stop-daemon :)

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
Is irmp3 een daemon? Zo niet dan moet je een extra optie aan start-stop-daemon meegeven, zodat die irmp3 in de achtergrond zet. Als dat niet gebeurd, wacht je systeem met verder gaan (bijv. .pid files aanmaken) irmp3 afsluit. Ik kan me voorstellen dat dat problemen geeft zoals jij nu beschrijft.
De optie voor start-stop-daemon is trouwens --background of -b
Pagina: 1