Toon posts:

[MySQL] Query en sum ineen??

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik vraag mij af of je een SQL query kan maken met een opsomming en totaaltelling ineen i.p.v in twee queries?

VB Welke artikelen op voorraad en wat is de totale waarde van de voorraad?

artikelaantalprijs
XA311
XA412
XA713
Waarde6

Tot nu toe opgelost met onderstaande queries

SELECT artikel, aantal, prijs FROM voorraad;
SELECT SUM(prijs) FROM voorraad;

Maar kan dit ook in een query?

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-04 22:07

Bosmonster

*zucht*

De query die je nu geeft houdt al geen rekening met de kolom 'aantal'. Is dit ook niet de bedoeling??

En tweede, waarom zou je die SUM nog doen als je die eerste query al gedaan hebt waarin je alles opgehaald hebt? Die data kun je toch gebruiken in je code om zelf tot die sum te komen?

[ Voor 51% gewijzigd door Bosmonster op 01-11-2005 14:11 ]

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:29

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Het lijkt me veel logischer om dit soort dingen in je applicatie zelf op te lossen ipv middels een (extra) query. In 1 query zal het sowieso niet (netjes) lukken.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Verwijderd

Wat ik dan wel eens doe, is een union uitvoeren op de 2 queries.

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10-2025
als het tabelletje wat jij laat zien is wat je terug wil krijgen, dan moet ik je teleurstellen, sql geeft alleen maar tabellen terug met evenveel rows op elke column en evenveel columns op elke row.

het mooiste wat jij terug kan krijgen is iets als dit:
artikelaantalprijstotaal
XA3116
XA4126
XA7136

waar dus een hele boel redundante data in zit.

idd wat hierboven staat (union) kan ook, maar wat je dan doet is in princiepe niet veel anders als wat je nu doet

[ Voor 10% gewijzigd door BasieP op 01-11-2005 14:14 ]

This message was sent on 100% recyclable electrons.

Verwijderd

Topicstarter
Bosmonster schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 14:10:
De query die je nu geeft houdt al geen rekening met de kolom 'aantal'. Is dit ook niet de bedoeling??

En tweede, waarom zou je die SUM nog doen als je die eerste query al gedaan hebt waarin je alles opgehaald hebt? Die data kun je toch gebruiken in je code om zelf tot die sum te komen?
Je hebt gelijk maar in mijn geval zijn de artikelen uniek dus ik had het aantal eigenlijk wel weg kunnen laten.
Ik zal iderdaad mijn code nog eens bekijken, ik zit geloof ik een beetje op een specifiek spoor vastgeroest en moet het een beetje breder bekijken!

Dank voor de tip!
Pagina: 1