2 linksys wrt54gs achter elkaar

Pagina: 1
Acties:

• blacknoise
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10-10-2024
Hey, ik heb gekeken op t forum en de handleiding van linksys gevolgd maar het is me nog steeds niet gelukt om 2 wrt54gs routers wireless achterelkaar te zetten. De eerste router, heeft intern ip 192.168.1.1 en deelt ip's uit vanaf 192.168.1.100. Deze router is aangesloten op het internet en via utp zit er 1 computer aan vast. dit werkt prima.
De tweede router heeft intern ip 192.168.2.1 en deelt ips uit vanaf 192.168.1.110. en er zitten wat computers aan.
Het is de bedoeling dat router 2 wireless met router 1 kan communiceren en dat zo de computers die op router 2 zitten het internet op kunnen.
De wan ledjes branden wel allebei, en ik heb de firewall van router 2 uitgeschakeld. Maar toch kan ik
router 2 niet pingen vanaf mn computer aangesloten op router 1
de computer aangesloten op router 2 krijgt wel een ip aangewezen namelijk 192.168.1.110, maar ik kan er niet mee het internet op.
Wat doe ik fout?

Verwijderd

Moet de 2e router dan niet als acces point geconfigureerd worden?

• blacknoise
ja precies dat wil ik ja, en ik dacht dat het zo zou werken maar niet dus. De 2e router krijgt ook helemaal geen ip ofzo zag ik net

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Volgens mij moet je de tweede als brigde inzetten.
Maar helemaal zeker weten doe ik dat niet.
Kan ook zijn dat de eerste als bridge moet. :)

[ Voor 21% gewijzigd door ShellGhost op 01-11-2005 14:17 ]

• blacknoise
oke en hoe doe ik dat dan?
ik kan nergens een button "bridge" vinden..

In de handleiding staat wel dat je 2 routers acher lkaar kunt koppelen maarja daar stond alleen in dat je de een 192.168.1.1 en de ander 192.168.2.1 moest geven.

Verwijderd

Met de originele firmware kun je er weinig mee.
Ik ben bang dat je moet gaan flashen.
Voor meer info en documentatie over de WRT54G en firmware ervan zie: http://www.linksysinfo.org/

Als je gaat flashen, de HyperWRT of de Alchemy kan ik je aanraden.

• blacknoise
shit hee dus dat je die routers wireless achter elkaar aan kunt sluiten is allemaal bullshit van die verkopers?:( dan moet ik idd maar aan t flashen gaan.
en in die hyperWRT zit wel gewoon een brigde optie?
hmm ik zie 2 nummers onder mn router, eentje op n fc sticker: wrtgv22 en eentje op de linksys sticker met model number. wrtgs v1.1
die laatste is toch de hardware versie right?

[ Voor 43% gewijzigd door blacknoise op 01-11-2005 14:54 ]

Verwijderd

Inderdaad, je hebt de WRT54GS ver. 1.1
Is handig om te weten als je gaat flashen.
Succes ...

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:58

lier

MikroTik nerd

blacknoise schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 14:51:
shit hee dus dat je die routers wireless achter elkaar aan kunt sluiten is allemaal bullshit van die verkopers?:( dan moet ik idd maar aan t flashen gaan.
en in die hyperWRT zit wel gewoon een brigde optie?
hmm ik zie 2 nummers onder mn router, eentje op n fc sticker: wrtgv22 en eentje op de linksys sticker met model number. wrtgs v1.1
die laatste is toch de hardware versie right?
Tuurlijk kan je verschillende routers achter elkaar plaatsen, zo is zeg maar Internet ook aan elkaar geknoopt... Je moet alleen zorgen dat je per router een eigen IP range definieert die niet in dezelfde range ligt van de andere router. Enige uitdaging is om de verschillende ranges met elkaar te laten communiceren, maar dat is een ander probleem...

Waarom heb je eigenlijk twee routers gekocht ?

[lachend]
Denk dat ik het nu begin te begrijpen....

Je wilt een draadloze bridge maken, maar (wederom) waarom met twee routers ???

[ Voor 8% gewijzigd door lier op 01-11-2005 15:14 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

• blacknoise
ik heb hyperWRT erop staan maar ik zie nog steeds niet hoe ik van die ene router een brigde zou kunnen maken..

Ja ik had de 2e router een intern ip gegeven van 192.168.2.1 dus die geeft ip's in de range van 192.168.2.x en router 1 geeft ip's in de range van 192.168.1.x

ik heb 2 routers gekocht omdat ik geen zin had om voor elke comp een draaloze netwerkkaart te kopen, en een draadloze switch (accespoint dus) was even duur als n draadloze router.

Verwijderd

Het moet zover ik weet met WDS (wireless distribution system). De alchemy firmware ondersteund dit. Ik heb het eenmaal aan de gang gehad maar het is een heel gepiel. Mijn probleem is dat ik op de zolder mijn internetverbinding heb liggen omdat ik daar eerst zat met de computers. Nu ben ik 1 verdieping lager gegaan en heb daar mijn vaste pc's staan aan de vaste poorten van een linksys WRT54G. Met mijn laptopje kan ik net 1 verdieping overbruggen en is genoeg. Maar ik heb nu dus een vaste lijn (langs de trap naar beneden) liggen om in mijn router te proppen zodat ik mijn vaste pc's op de router heb zitten. Gebruik je een accespoint dan kan je er alleen draadloze clients op aansluiten en met een router ook vaste (bedraade) clients. Vandaar dat je 2 wireless routers wil koppellen ipv een router met accespoint. Maar de firma's hebben dat slim geblocked en zeggen dat je een accespoint moet nemen (met draadloze netwerkkaartjes erbij). Maar ik zie een router als een uitgebreid accespoint en vindt het dan ook niet normaal dat ze die functie niet standaard er in hebben zitten.

Het hele verhaal bij mij is dat ik geen UTP in de muur heb en niet wil boren in mijn plafonds.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2005 16:38 ]

• blacknoise
WDS net geprobeerd maar dan kunnen er geen computers connecten aan de 1e router, niet eens via bedraad. dus dat is geen optie voor mij. Wat nu is gebeurd is helemaal vreemd. ik zit nu met mijn linksys router (ip 192.168.1.1) op de draadloze belkin router (ip 192.168.2.1) van iemand anders hier in de wijk!! wel slome verbinding helaas, 30kb/s. ik snap het niet hoe het kan dat mijn 2e router die mega ver weg zittende belkin pakt ipv mijn 1e linksys router...:(

• blacknoise
hoe kan het in vredesnaam dat welke ssid naam ik ook kies voor mn client en ook voor mn server router, mn client maar BLIJFT connecten aan eem of andere Belkin router van anderen, en niet mn eigen router!
hoe kan ik mijn client zo maken dat ik hem verbied te connecten aan andere netwerken behalve mijn eigen?

[ Voor 3% gewijzigd door blacknoise op 01-11-2005 21:03 ]

• wvdburgt
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17-04 00:27

wvdburgt

MacOS all the way baby!

ik heb niet die die routers maar ik heb wel 2 routers. ik heb et op mijn linksys router zo ingesteld dat hij ook doorstuurd naar 10.0.0.10 dit is mijn andere router. op router 2 heb ik 10.0.0.11 als ip gegeven. fisiek heb ik een straigt kabel van een van de poortjes op router 1 naar het switch gedeelte op router 2. in princiepe gebruik ik dus router 2 als switch. op router 2 staat DHCP en zo uit. DMz staat wel aan. zodoende pompt ie dus alles over naar de computers. als ik een poort wil forwarden stel ik gewoon in dat ie het naar 10.0.0.10 stuurt. komt het altijd goed:)
misschien dat je er iets aan hebt.

AMD Ryzen 5 7600X | Asus Prime X670-P | Corsair Vengeance 2x 16GB DDR5 PC5200 | XFX Speedser MERC 310 AMD 7900 XTX| http://wvdburgt.nl

Verwijderd

Ja oke maar dat zal wel werken, maar we hebben het hier over een draadloze koppeling. Bedraad werkt dit 9 van de 10 keer direct.
lammmetak schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 21:06:
ik heb niet die die routers maar ik heb wel 2 routers. ik heb et op mijn linksys router zo ingesteld dat hij ook doorstuurd naar 10.0.0.10 dit is mijn andere router. op router 2 heb ik 10.0.0.11 als ip gegeven. fisiek heb ik een straigt kabel van een van de poortjes op router 1 naar het switch gedeelte op router 2. in princiepe gebruik ik dus router 2 als switch. op router 2 staat DHCP en zo uit. DMz staat wel aan. zodoende pompt ie dus alles over naar de computers. als ik een poort wil forwarden stel ik gewoon in dat ie het naar 10.0.0.10 stuurt. komt het altijd goed:)
misschien dat je er iets aan hebt.

Verwijderd

blacknoise schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 20:59:
hoe kan het in vredesnaam dat welke ssid naam ik ook kies voor mn client en ook voor mn server router, mn client maar BLIJFT connecten aan eem of andere Belkin router van anderen, en niet mn eigen router!
hoe kan ik mijn client zo maken dat ik hem verbied te connecten aan andere netwerken behalve mijn eigen?
Heb je dat wel goed afgevangen op je voorkeursnetwerken ?

• blacknoise
Ik heb t al opgelost, die client optie van alchemy is niet makkelijk te temmen, want er zitten geen voorkeursnetwerk opties op en geen optie om een kanaal te kiezen (alleen bij de AP zit dat)
Ik heb een tutorialtje gevolgd http://media.weblogsinc.com/common/videos/barb/engadget_clientmode.htm
was van de wrt54g.com die inmiddels zelf al niet meer bestaat. eerst werkte het niet zo goed, mijn client ging steeds op kanaal 2 of 11, dezelfde kanalen als andere mensen hier in de wijk hebben, pas toen ik mijn zendvermogen een tijdje naar 150mw opschroefde werkte t en koos ie iendelijk mijn eigen AP router. nu zit ik weer op 60mw en de verbinding werkt nog steeds. bedankt voor de hulp want t heeft me echt een heel stuk op weg geholpen! :)
Weet iemand trouwens nog testprogramma's waarmee je de wireless throughput kunt testen?
Pagina: 1