Wat is er nou kapot??

Pagina: 1
Acties:

• Willie-wortel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-05 16:32
Hoi,

Ik hebb een HEEL raar probleem, kom er ff niet uit.... een pc; met een socket A moederbord, AMD athlon xp 1700+ processor en 2 bankjes geheugen van 256mb en een maxtor schijf.....

loopt af en toe vast (harde schijf tikt een keer) en dan vindt hij de harde schijf niet meer tijdens het opstarten (bios). Heb alles er al vanaf gehaald zodat ik alleen videokaart, 1 geheugenbank, processor en HD over had...... heb alles al geprobeerd denk ik (andere processor, geheugen, videokaart en harde schijf), dit hielp niet.... Ook heb ik met Powermax de HD getest op fouten, ook een low level format uitgevoerd.... geen fouten gevonden.

Toen heb ik er een ander (nieuw) moederbord ingezet..... probleem over dacht ik, tot vandaag.....! Weer precies hetzelfde!!

Wat zou dit kunnen zijn, wordt gek!?

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

voltages van de voeding misschien?
al memtest86 gedraaid?

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Initial G
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:05
Het zou een defecte voeding kunnen zijn, maar op wat voor momenten loopt ie vast dan?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter Deze al eens doorgelezen.

Post ook je specs eens, dan kunnen we wat meer zeggen over waar de problemen zouden kunnen zitten.

• Willie-wortel
Wanneer deze enige tijd heeft gedraaid (dus warm is) loopt hij vast, ma ik zie geen idioot hoge temperaturen hoor...

- maxtor DiamondMax Plus D740X
- AMD athlon XP1700+
- PC2100 DDR geheugen (2 x 256)
- ASROCK moederbord (nieuw)

memtest86 nog niet gedraaid, ma wel ander geheugen ook in gehad...... zelf begin ik ook aan de voeding te denken hoewel ik ook al een keer een andere voeding heb geprobeerd.....:S

• mae-t.net
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Willie-wortel schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 13:00:
Ik hebb een HEEL raar probleem, kom er ff niet uit.... een pc; met een socket A moederbord, AMD athlon xp 1700+ processor en 2 bankjes geheugen van 256mb en een maxtor schijf.....

loopt af en toe vast (harde schijf tikt een keer) en dan vindt hij de harde schijf niet meer tijdens het opstarten (bios). Heb alles er al vanaf gehaald zodat ik alleen videokaart, 1 geheugenbank, processor en HD over had...... heb alles al geprobeerd denk ik (andere processor, geheugen, videokaart en harde schijf), dit hielp niet.... Ook heb ik met Powermax de HD getest op fouten, ook een low level format uitgevoerd.... geen fouten gevonden.

Toen heb ik er een ander (nieuw) moederbord ingezet..... probleem over dacht ik, tot vandaag.....! Weer precies hetzelfde!!

Wat zou dit kunnen zijn, wordt gek!?
Voeding gaar, wellicht alleen de 12V lijn zodat juist de harddisk er last van heeft.

• norris92
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07-02-2024
Heb je ook al s geprobeerd om een andere molexconnector van je voeding aan je schijf te hangen? Misschien zit er ergens een breuk (of slecht contact tussen draad en molexconnector).
Succes

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Willie-wortel schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 13:21:
Wanneer deze enige tijd heeft gedraaid (dus warm is) loopt hij vast, ma ik zie geen idioot hoge temperaturen hoor...

- maxtor DiamondMax Plus D740X
- AMD athlon XP1700+
- PC2100 DDR geheugen (2 x 256)
- ASROCK moederbord (nieuw)

memtest86 nog niet gedraaid, ma wel ander geheugen ook in gehad...... zelf begin ik ook aan de voeding te denken hoewel ik ook al een keer een andere voeding heb geprobeerd.....:S
Om wat voor een voeding gaat het dan? En welke andere heb je geprobeerd?

• Willie-wortel
Allemaal alvast bedankt voor de snelle reacties.... ik heb de voeding uit mn eigen PC geprobeerd... hier verder nooit problemen mee gehad (is ook zwaarder belast), ma nu denk ik ook dat het misschien aan de voeding ligt.... :S

Zal binnenkort even een goede voeding proberen. Maar toch een raar probleem dan...

nogmaals bedankt voor de reacties.

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-04 11:28
Willie-wortel schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 14:24:
Allemaal alvast bedankt voor de snelle reacties.... ik heb de voeding uit mn eigen PC geprobeerd... hier verder nooit problemen mee gehad (is ook zwaarder belast), ma nu denk ik ook dat het misschien aan de voeding ligt.... :S

Zal binnenkort even een goede voeding proberen. Maar toch een raar probleem dan...

nogmaals bedankt voor de reacties.
Rey Nemaattori in "Algehele systeem malaise: Crashes,BSODs ..."

Het kan maaanden zo niet jaaren duren voordat een voeding gaar wordt....
* Rey Nemaattori has been there....

[ Voor 3% gewijzigd door Rey Nemaattori op 01-11-2005 14:49 ]

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• Willie-wortel
Nou nieuwe voeding in gezet..... zelfde probleem !!

hij kan de HD soms niet vinden... lijkt een koude start.... |:(

wat nu dan.....?
  • [b]Problemen bij 'koude start'? Mogelijke oorzaken/oplossingen:[/b]
  • Gare/ontoereikende voeding.
  • Niet-geaarde voeding.
  • VCore iets verhogen.
  • AthlonXP: spannings-bruggen verbinden, zodat de CPU direct met een verhoogde VCore opstart.
  • AthlonXP/Pentium4: 4pins ATX 12V stekkertje gebruiken
  • Athlon64/Pentium4: 24pins ATX/EPS stekker gebruiken waar nodig
  • Mocht dat allemaal op niks uitlopen, dan is veelal het mobo gewoonweg gaar.
Nieuwe voeding en moederbord geprobeerd...

Vcore verhogen?? Normaal hoeft zoiets toch ook niet?

[ Voor 74% gewijzigd door Willie-wortel op 06-11-2005 11:58 ]

• Viking Kvinne
  • Laatst online: 27-05 15:56
Welk Asrock mobo is het?

Ik had ook problemen met een Asrock P4VT8 mobo. Speedfan en SiSoftSandra gaven aan dat de CPU idle rond de 71 graden hing. Bij het minste wat ik deed op de pc dan kon het zijn dat ik een HD tik hoorde en de pc vastliep. Dat zonder BSOD's en zo. Gewoon vast, alleen een reset hielp. Ik heb er nu net een MSI PT8 NEO - V ingebouwd en de problemen zijn voorbij.
De CPU temp bungelt nu rond de 28/30 graden idle.

P4 @ 3Ghz Northwood

Mem 1 gb
Ati 9800XT

[ Voor 12% gewijzigd door Viking Kvinne op 06-11-2005 13:17 ]

• successor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-05 16:18
processor is misschien half gaar ? en met half bedoel ik van hij werkt nog wel , maar is onstabiel, ik heb dit al gehad met amd k6-2tjes (uncappen is niet gezond bij die dingen als je een heel zware sink gebruikt en er stukjes van de core gaan afbrokkele) met een palomino (een 1600+ op 1800 mhz is ook niet goed voor zoiets) die daarna weer op stock liep en het enkele dagen daarna helemaal begaf.

de moraal van het verhaal is test alles eens apart op een ander systeem en probeer daar hetzelfde te doen om dezelfde fout te veroorzaken , als je dezelfde fout niet meer krijgt, heb je een wazig probleem ... en kan je dus niet weten wat er nu specifiek kapot is

Out of the box? What box? There is no box.

• Willie-wortel
Heel misschien denk ik erachter te zijn gekomen.... jullie zullen mij dom vinden ;)

Maarja, dit had ik niet verwacht.......de CPU FAN, deze maakte al een behoorlijk kabaal.... aangezien deze op dezelfde 12V lijn zit als HD......

Heb er nu een nieuwe 8cm FAN op zitten tijdelijk..... dus ben benieuwd of dat het daaraan lag 8)7

• DaViDoViTsCh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-09-2025

DaViDoViTsCh

Frans-Nederlandse Duitser

Willie-wortel schreef op maandag 07 november 2005 @ 19:11:
Heel misschien denk ik erachter te zijn gekomen.... jullie zullen mij dom vinden ;)

Maarja, dit had ik niet verwacht.......de CPU FAN, deze maakte al een behoorlijk kabaal.... aangezien deze op dezelfde 12V lijn zit als HD......

Heb er nu een nieuwe 8cm FAN op zitten tijdelijk..... dus ben benieuwd of dat het daaraan lag 8)7
En? Hoelang nu zonder *tik* --> vast... ?

Ici kann uw Werbung staan

• Willie-wortel
nog steeds :P

Ik vindt trouwens dat dit probleem (Kapotte FAN) ook wel bij die tutorial of FAQ mag?

is iets wat je misschien over hoofd ziet ?

[ Voor 83% gewijzigd door Willie-wortel op 07-11-2005 20:07 ]

Verwijderd

is het niet zo dat maxtor's tikken als ze kapot gaan of richting kapot zitten?

heb dit regelmatig gelezen... spint je HD ook down?

• Willie-wortel
|:( |:( |:( |:( 8)7 8)7 8)7

Nu doet ie het dus weer NIET!!!

met opstarten vind ie HD niet !!

Verwijderd

Alles op een rijtje heb je dus alles behalve je mobo vervangen..
conclusio in terminis?

• Willie-wortel
moederbord is vervangen, voeding..... CPU....... en dan was het belangrijkste ongeveer.....

of zou die brakke FAN misschien de voeding hebben gemold..... hmmzz.... ff nieuwe voeding er weer inzetten....

nu lijkt hij echt last te hebben van een koude start......

ik druk op Power, dan hoor je de HD op toeren komen..... "tik" en dan valt hij dood.......
hij vindt de HD niet met autodetect en doet er erg lang over......

[ Voor 44% gewijzigd door Willie-wortel op 07-11-2005 22:41 ]

• Willie-wortel
probleem nu nog steeds NIET opgelost..... 8)7

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-05 11:10

NBK

Weercam-Avatar

HDD's kabels al vervangen?
Zit de PC in geaard stopcontact?
Netspanning verneukt door zware motor of verwarming/koeling op dezelfde fase/groep :?

Zijn volgens mij de laatste 3 opties :|

[ Voor 78% gewijzigd door NBK op 07-11-2005 22:32 ]

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

• Willie-wortel
op het moment niet in geaard stopcontact, maar vertoont dit probleem ook wanneer wel geaaard...

Nieuwe HDD IDE kabels.....

Laatste n.v.t.

[ Voor 21% gewijzigd door Willie-wortel op 07-11-2005 22:38 ]

• Terran
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:18
denk dat je hd dood is of dood aan het gaan is heb zelf ook gehad met 3 maxtors alle drie dood daarom voor mij ook geen maxtor meer.

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-05 11:10

NBK

Weercam-Avatar

Ok, laatste optie, gooi alles uit de kast. Moederbord los op tafel met CPU(+koeler) en mem erin. Gooi 2 balkjes hout onder het moederbord zodat die wat verhoogt ligt ivm insteekkaarten en steek VGA in de AGP. HDD en voeding aansluiten en laten draaien. Als ie dan nog uitvalt booten naar bios en daar de hardware monitor bekijken. Laat hem daar staan als ie dan nog uit valt 1 voor 1 onderdelen vervangen, als ie dan nog uitvalt zit het toch in de netspanning...

Geen Maxtor, WD, Hitachi, Seagate discussies gaan houden aub... ze gaan allemaal bij bosjes. (uitvals percentages zijn bij alle fabrikanten nagenoeg gelijk)

[ Voor 41% gewijzigd door NBK op 07-11-2005 22:50 ]

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

• Scooper
  • Laatst online: 11:56
Ik heb dit probleem ook al meerdere keren gehad en heb het momenteel ook weer. Elke keer is mijn maxtor schijf de veroorzaker. 1 keer maxtor schijf geRMA'ed. Daarna met een andere schijf datzelfde probleem gehad, die heb ik weggegooid. En nu heb ik het weer met de schijf die ik terugkreeg na de RMA.

Ik heb laatst wel weer een tijd normaal kunnen draaien (lees: maand) toen ik mijn maxtorschijf verticaal in plaats van horizontaal heb neergehangen. Maar sinds kort weer hetzelfde probleem: Soms boot hij prima en is het na een kwartier a half uur dat je tikken hoort en de pc crashed, en soms al meteen bij het booten.

Voor mij, net als iemand eerder in dit topic al zei, geen maxtor meer :(

SRK35ZS-W

Verwijderd

Geen maxtor meer is onzin , het is gewoon 1 bepaalde serie die dat probleem had. En dat was gewoon een fout , voor de rest als een Harddisk Tikt , gooi ik em meteen weg , want vroeg of laat doet die het helemaal niet meer.

En toevallig als je een andere harddisk had geprobeert en je hoorde weer een tik, had je misschien de pech dat ze allebij kapot zijn.

Dus Probeer nog een andere als je de mogelijkheid hebt.

• Scooper
  • Laatst online: 11:56
Het betrof 2 x een 80GB D540 of iets dergelijks zo uit mijn hoofd. En een 120Gig, ik denk uit een andere serie, want die is 1,5 a 2 jaar later gekocht.

SRK35ZS-W

• DaViDoViTsCh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-09-2025

DaViDoViTsCh

Frans-Nederlandse Duitser

offtopic:
Mij net zo met Maxtor, heb verschillende series gehad, varierend van 40GB tot 160GB en die zijn allemaal stuk gegaan door onbekende redenen. Een paar keer heb ik het geprobeerd om tóch een Maxtor te nemen, maar vergeefs. Daarom ben ik overgestapt op Western Digital... Nog nooooooit problemen mee gehad!
Maar goed, TS, probeer eens een een ander merk voor de gein, je weet maar nooit... of anders tóch het moederbord...? :?

Ici kann uw Werbung staan

• Willie-wortel
Oke, ff een UPDATE 1.....

Alles heb ik uit de kast gehaald... Moederbord netjes op een plankje...
Moederbord merk: ASROCK K7S41GX

Ik heb om als eerst te proberen maar eens allemaal andere onderdelen aangesloten, dus:

- ander geheugen (1 bankje 256mb)
- andere CPU (XP2000)
- andere videokaart (PCI kaart 2mb)
- nieuwe voeding
- andere HD (western digital) (2,5gig ofzow)

Maar nu...! Nog steeds hetzelfde probleem, vindt HD niet!
Moederbord defect (gegaan)?

Wat kan ik nu doen? Teruggaan met Moederbord...? Zou hij kapot zijn verkocht of kapot zijn gegaan?

[ Voor 15% gewijzigd door Willie-wortel op 09-11-2005 16:55 ]

• Willie-wortel
UPDATE 2

Owkee..... nu heb ik NOG een andere schijf geprobeerd en hiermee ondervindt ik geen problemen....

Ja hoor! De test schijf zal waarschijnlijk ook defect zijn......

Vanavond probeer ik een nieuwe HD.

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:23

Theo

moederbord

heel misschien dat een biosupdate kan werken??

Wat voor stopkontact heb je? Eentje die geaard en beveiligd is? Het kan misschien ook zijn dat z'n uitgebreide stekkerdoos het begint te begeven en daarom niet netjes 230 volt levert.

Als de pc de hd niet kan vinden, wat zijn dan de spanningen op de 12 en de 5 volt? (multimeter meten)

Als de bios geen hd heeft gevonden, vindt ie dan wel aangesloten cd/dvd spelers/branders?

Nu met WP, PV, EV en PC

• Fraggar
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Ik heb precies ditzelfde probleem gehad met mijn Maxtor schijf in mijn Media Center.

Op sommige momenten zag ik dat mijn Media Center was vastgelopen. Als ik hem dan weer opnieuw wilde opstarten vond het systeem geen harddisk meer.

Ik heb toen ook de voeding vervangen, maar dat loste het probleem niet op.
Uiteindelijk heb ik een nieuwe hdd-kabel geprobeerd, een afgeschermde van Coolermaster die ik toevallig nog had liggen.

Daarna het probleem niet meer gehad, al geloof ik niet dat het aan de kabel lag.

Op een moment dat de harddisk niet gevonden kon worden, werkte hij wel prima als ik hem op een andere pc aansloot. Daarna weer terug het Media Center in en weer kon de schijf niet gevonden worden.

Dus een duidelijke oplossing heb ik niet, maar mijn probleem is sinds een paar maanden wel over.
Het gaat hier overigens over de Maxtor DiamondMax 10 van 200Gig.

• Willie-wortel
Stel nu dat het de HD is he......!?

Ik heb de schijf getest met Powermax, die zei dat de schijf in orde was.

Wel snap ik dat Powermax waarschijnlijk alleen de schijf zelf controleert en niet alles....

Ik hou het nu op de schijf (maxtor :P ).........

straks nieuwe testen ;)

• Willie-wortel
Nieuwe HD loopt tot dusver zonder problemen!

:)

Verwijderd

Heel mooi :)

Altijd goed om een 3de schijf te proberen ;)
Ws had jij gewoon de pech dat ze allebij gaar waren.

Maargoed hopelijk blijft het systeempje zo draaien.

Veel geluk !

Verwijderd

lijkt mij dat je disk het te warm heeft,
en daardoor uitvalt en na afgekoeld te zijn weer werkt.
ik zou er es een fannetje op richten.

• nexhil
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:12

nexhil

BAM!

Verwijderd schreef op donderdag 10 november 2005 @ 15:46:
lijkt mij dat je disk het te warm heeft,
en daardoor uitvalt en na afgekoeld te zijn weer werkt.
ik zou er es een fannetje op richten.
Ik denk dat ie gewoon een gare schijf heeft

• Willie-wortel
deed het ook niet toen ie koud was (koude start).

Denk ook dat het een gare schijf is, wel jammer.....

Hij draait nog steeds btw

[ Voor 13% gewijzigd door Willie-wortel op 10-11-2005 16:03 ]

• WillemJanJansen
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-03 15:43
Zit het jumpertje wel goed? Met een enkele schijf op Slave kun je gewoon Windows draaien enz maar af en toe werkt dat tegen. Laatst kwam ik een geval tegen dat San Andreas niet wou installeren, bleek het ding op Slave te staan. Jumpert op Master gezet en de problemen waren weg.

• Willie-wortel
Jumper stond op Cable Select, dit was enige schijf aanwezig....
Pagina: 1