PCI Express Clock

Pagina: 1
Acties:

• WingsOfFury
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-10-2018
Ik weet niet of ik het hier moet posten, maar ik doe het toch:

Ik was bezig mijn pc over te clocken en zag toen de PCI Express Clock staan, dus ik denk: even proberen (cpu stond nog standaard, niet oc). Eerst van 100 Mhz (std) naar 110, ff opnieuw opstarten... niks verandert??
Dus daarna van de 110 naar de 145 (max), ik dacht: is maar een kleine stap, 35 mhz maar, dus dat moet wel lukken, maar nu zie ik niks meer.

Is mijn videokaart (of mobo?) kapot?
Of kan ik nog op een manier mijn bios resetten? Zonder beeld dus...

Ik had namelijk ook een keer mijn cpu van 2,0 naar 2,2 gezet, ging goed... Daarna van 2,2 naar 2,3 :P en toen deed hij het niet meer, 2 keer opnieuw opstarten en de bios was gereset :S Maar nu werkt dat niet, met deze PCIe Clock...

Mobo: Asus A8N-E
CPU: Athlon64 3200+ Venice
Video: Asus Extreme x850 PRO 256 mb

Alvast bedankt!

PS: ik heb een asus A8N-E met een 3200+ 64 Venice, hoe hoog kan ik die clocken? Ik heb wel eens iemand met 2,55 gezien, maar weet niet of dat een A8N-E bordje was, iemand ervaring met deze combinatie?

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 27-12-2025
hmm denk dat je hem te ver hebt overgeklokt en dat je pcie slot kaduk is. Teminste zo komt het over mij over. Maar ik weet te weingi over pcie sloten dus geen idee verder.

• sajoku
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Even in het boekje van je moederbord kijken, waar je een jumper kan vinden om je bios te resetten. Staat als het goed is wel duidelijk in de handleiding.

• WingsOfFury
sajoku schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 12:49:
Even in het boekje van je moederbord kijken, waar je een jumper kan vinden om je bios te resetten. Staat als het goed is wel duidelijk in de handleiding.
Staat erin, maaro m hem te resetten moet de batterij eruit, is dat goed te doen?

Hij zou gereset moeten worden zonder stroom kabel en zonder baterrij, theoretisch lijkt me dit nogal lastig, want hoe kan zon mobo nou iets verwerken/terug zetten zonder dat hij "kracht" heeft om het te doen?

Ik zal het wel proberen, want ik denk dat dit de laaste optie is, als hij nog werkt...

O ja: voortaan van de PCIe clock afblijven? Of heeft het wel nut? Ik had ergens op een forum gelezen dat je die maar beter op 100 Mhz kunt houden...

• tiepeks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06-01 12:06
Klopt, als de stroom en powercable eraf zijn, zet BIOS zijn oude settings weer terug (default).

Anders moet je een jumpertje overzetten.
check mobo-boer website

specs

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Nu online
Anyway lijkt me vrij logisch.
Hij staat op iets ingesteld als jij al het stroom eraf haalt hoe kan hij de instellingen dan nog behouden als er nergens meer stroom vandaan te halen is.
Lijkt me dus vrij logisch dat er geen stroom op moet staan. Verder heb je niet echt ervaring met overclocken zie ik al. Ik zou er dus gewoon afblijven.
BIOS resetten en dan eerst eens lezen hoe het echt moet. Of je wil natuurlijk alles RMA sturen maar dat lijkt me niet ;)

• WingsOfFury
Ja, dat jumpertje moet ook nog volgens het boekje, ik probeer het ff, alvast bedankt allemaal!

• WingsOfFury
ID-College schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 13:00:
Anyway lijkt me vrij logisch.
Hij staat op iets ingesteld als jij al het stroom eraf haalt hoe kan hij de instellingen dan nog behouden als er nergens meer stroom vandaan te halen is.
Lijkt me dus vrij logisch dat er geen stroom op moet staan. Verder heb je niet echt ervaring met overclocken zie ik al. Ik zou er dus gewoon afblijven.
BIOS resetten en dan eerst eens lezen hoe het echt moet. Of je wil natuurlijk alles RMA sturen maar dat lijkt me niet ;)
CPU overclocken is niet zo moeilijk, moet in kleine stapjes dat weet ik, maar daar had ik geen zin in :P

Kun jij mij vertellen hoe het met die PCIe zit? want op internet is er weinig over te vinden...

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:49

OMD

je gaat toch niet PCI-E overclocken :X en zeker niet met 45mhz?!?!?! :X

das echt niet goed hoor, voordat je uberhaupt begint met overclocken zou ik me toch maar eerst is even gaan verdiepen in de materie van het overclocken want wat je nu doet is echt nie goed!!!!
Je ziet het staan en dan ga je het maar verhogen... :/

Bios resetten, als dat niet werkt of je PCI-E slot gemold en wat ook nog een optie is dat je je videokaart hebt gemolesteerd!!!!

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Nu online
WingsOfFury schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 13:01:
[...]

CPU overclocken is niet zo moeilijk, moet in kleine stapjes dat weet ik, maar daar had ik geen zin in :P

Kun jij mij vertellen hoe het met die PCIe zit? want op internet is er weinig over te vinden...
Nee ik kan ook wel de multiplier verhogen (of bedoel je dat niet?)
Het gaat om de bussnelheid (HTT of FSB) daar valt de winst mee halen. Niet met een PCI-E poort.
En waarom je poort en niet je kaart? Wil je alles door laten fikken ofzo?
En waarom denk je dat bijna elke overklokker een mobo koopt met een pci of agp lock koopt.
Simpelweg omdat deze standaard moeten blijven staan.
Dus bij een PCI-e slot dus ook.
Voortaan eerst nadenken, dan pas doen :)

[ Voor 17% gewijzigd door ID-College op 01-11-2005 13:12 ]

• WingsOfFury
HIJ WERKT :D

Bios reset was genoeg, gelukkig. Ik denk dat ik maar van de PCIe af blijf nu :P

Allemaal bedankt!

• sajoku
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Laat dit dan maar een wijze les voor je zijn :) ..
En denk alsjeblieft niet dat een bios reset altijd werkt, vaak genoeg dat je iets permanent sloopt als je in je bios gaat "kloten" :*)

• WingsOfFury
Hoe kan i kde FSB verhogen? Volgens AI Overclock staat hij op 880, terwijl hij 1000 of 2000 moet hebben...

En de HTT verhoog ik toch door: 200 x 10 (std) naar 220 x 10 (bijv) te zetten? Dan krijg ik 2,2 gig.

• FragileM64
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11:45
Als je iets wilt overclocken, overclock dan je FSB en/of de core van de videokaart en/of het geheugen van je videokaart.
Je PCI-E bus overclock je beter niet, heeft quasi geen effect. Hier een linkje als je meer wilt weten.

http://www.nbsgaming.com/PCIEBus.html

En 145Mhz lijkt mij trouwens veel te veel, das 145% van je normale clock.

[ Voor 8% gewijzigd door FragileM64 op 01-11-2005 13:13 ]

Q6700 @ 3400Mhz | 2*2GB | Ati 4870 512MB

• DualDevil
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10:59

DualDevil

Venice 3000+ @ 9x324=2916Mhz

is niet veel, een AMD 3200+ doet standaard 10X 200 Mhz, en kan goedgekoeld met een HT multiplier van 4x 250 mhz netjes op 1000 mhz draaien ht bus, en dan loopt hij op 10x 250=250 Ghz, doe het echter in kleine stappen en verlaag eerst memory divider zodat je geheugen onder of op de laten we zeggen 205 mhz blijft. Als je termen hierin niet begrijpt is het niet aan te raden te overclocken dit zijn namelijk basisbegrippen.

Edit, die 880 komt waarschijnlijk voort uit het feit dat je van 10x 200 10 x 220 gemaakt hebt, echter schakelt je moederbord dan automatisch zijn HTT Bus van 5x 200 naar 4x 220. Er is een simpele manier om te kijken wat meer performance geeft en dat is benchmarken!

[ Voor 25% gewijzigd door DualDevil op 01-11-2005 13:25 ]

| AMD S939 3000+ @9x324 Mhz=2916 Mhz| Asus A8N-E | PCI-E Sapphire X800 GTO2@X850(XT PE nog niet) | Twinmos 1024x2 CL 2.5 PC3200 | Antec TX 1050B (+500 watt modulaire PSU) | Thermaltake Big Typhoon | Logitech G-15 | Logitech MX-510 Gaming mouse|

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
DualDevil schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 13:24:
is niet veel, een AMD 3200+ doet standaard 10X 200 Mhz, en kan goedgekoeld met een HT multiplier van 4x 250 mhz netjes op 1000 mhz draaien ht bus, en dan loopt hij op 10x 250=250 Ghz....
250Ghz is heel veel :) Moet obviously 2,5 gigahertz zijn hehe

Edit
De tolerantie voor PCI + PCI-E kaartjes ligt erg laag. Herinneren we ons de overclock dagen nog zonder AGP/PCI lock nog peeps?

[ Voor 17% gewijzigd door aramdin op 01-11-2005 14:08 . Reden: Extra info ]

Instagram / YouTube

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 15:57
WingsOfFury schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 13:12:
Hoe kan i kde FSB verhogen? Volgens AI Overclock staat hij op 880, terwijl hij 1000 of 2000 moet hebben...

En de HTT verhoog ik toch door: 200 x 10 (std) naar 220 x 10 (bijv) te zetten? Dan krijg ik 2,2 gig.
1000, HTT is een DDR bus...
aramdin schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 14:06:
[...]

250Ghz is heel veel :) Moet obviously 2,5 gigahertz zijn hehe

Edit
De tolerantie voor PCI + PCI-E kaartjes ligt erg laag. Herinneren we ons de overclock dagen nog zonder AGP/PCI lock nog peeps?
jamaar..vroegah waren de cpu's niet gelocked :+

[ Voor 35% gewijzigd door Rey Nemaattori op 01-11-2005 16:37 ]

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

WingsOfFury schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 12:53:
[...]

Staat erin, maaro m hem te resetten moet de batterij eruit, is dat goed te doen?

Hij zou gereset moeten worden zonder stroom kabel en zonder baterrij, theoretisch lijkt me dit nogal lastig, want hoe kan zon mobo nou iets verwerken/terug zetten zonder dat hij "kracht" heeft om het te doen?
Je BIOS is opgeslagen in een vorm van RAM. RAM heeft als eigenschap dat het zijn data verliest als het geen stroom meer krijgt. Dus stekker eruit, batterij zorgt ervoor het geheugen van het mobo de BIOS settings vasthoudt; batterij eruit, en je bent het kwijt :). Enfin, technisch rammelt het misschien wel mijn verhaal, maar zo gaat het wel.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• WingsOfFury
Ok, bedankt allemaal!

Videokaartje is overgeclockt op 590 core en 580 mem, wil nu alleen nog die 4 pixelpipelines unlocken (ander topic) maar dat lukt niet, want ik kan dos niet openen vanaf een cd. Aangezien dat ook overclocken is, mag ik daarover hier toch ook dingen vragen? :D

Kan ik die pp ook unlocken met drdflash? (als je die opent zegt hij nu dat hij geen floppy drive kan vinden, maar die kan ik er wel ff instoppen, zou het dan werken?) En weet iemand wat de codes zijn van drdflash? atiflash was -f -p 0 x850xtpe.bin, maar die drdflash weet ik niet...

CPU word nu nog ff aan gewerkt, zal ff het geheugen verlagen en dan in kleine stapjes de 2,5 gig te halen. Is dit het beste te doen via de BIOS of via AI Booster? AI Booster is van Asus (A8N-E) en werkt via windows.

Edit:
Kan iemand bevestigen dat dit ook voor mijn x850pro naar x850xt pe werkt:

Het Flashen (Vanuit DOS)

Gebruik eerst het progje drdflash.exe om je floppy bootable te maken, daarna verplaats je de flashrom files naar je floppy (dos4gw.exe, flashrom.exe en flashrom.rom) naar je floppy. Dit is de diskette waarmee je straks gaat flashen. Zet ook de bios erbij die je wilt gebruiken. Alles moet nu in A: staan, als het goed is heb je géén subdirectories.

Reboot je computer met de diskette er in. Dan zul je "Caldera Dr. Dos 2.xx" op je scherm zien verschijnen. Als alles geladen is kan je gaan flashen. Maak alleen wel even een backup van je originele bios door "flashrom -s 0 original.bin" te typen bij de A:.

Nadat je je originele bios hebt gesaved type je "flashrom -p 0 <<Biosnaam>>", dus, uitgaande ervan dat mijn 9800XT bios "built.by.ati.9800xt.bin" heeft, typ ik "flashrom -p 0 built.by.ati.9800xt.bin" . Flashrom begint je bios te flashen zodra je op Enter drukt. Nu moet je even je systeem rebooten (verwijder floppy ) en kan je onder windows xp de drivers naar keuze installeren.

Je hoort nu een volledig functionerende 9800XT te hebben.

Van: 9800(Pro) naar 9800 XT Topic - Deel 7

[ Voor 44% gewijzigd door WingsOfFury op 01-11-2005 17:52 ]

• -ErikE-
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-01 19:41
mensen, door je PCIe bus te verhogen kan je echt niks slopen hoor. Je slot niet en je kaart AL HELEMAAL NIET! Het is gewoon een verhaal van tolerantie. ATI vga kaarten houden zich niet zo exact aan de PCIe standaard en nVidia kaarten meer (artikel op anandtech). Dit zorgt ervoor dat je met een ATI kaart verder je PCIe bus over kan 'laten' klokken dan met een nVidia kaart.
Even een voorbeeldje:

Men neme een MSI 915G Neo2 Platinum bord, perfect bordje, alleen geen werkende PCIe-lock. Je klokt je fsb over naar 266mhz (1066 effectief), je PCIe bus gaat uiteraard mee. Deze is standaar 100mhz, maar nu is hij 133. Druk vervolgens een nVidia kaart (à la 6800GTO) in de PCIe x16 slot en ziedaar, geen beeld. Verwijder je vervolgens die nVidia kaart en prop je er een ATI (à la x800xl) in, dan heb je ineens wel beeld, en merk je dat je pc maar tot een bepaald punt opstart, totdat ie de harde schijven moet vinden, maar die vind hij vervolgens ook niet. -> SATA bus teveel 'out-of-sync'.

Dit is ook de reden waarom men met Asus p5ad2 (925x) en de Asus 915p borden zover kan overklokken. Als je die dus opvoert dan krijgt de NB meer volt waardoor hij de PCIe bus strakker/schoner kan houden.

Op mijn MSI bord zat wel een PCIe clock. Deze kon ik instellen van 133 (bij zware OC dus) terug naar 100. Dit had een averechts effect, waar de PC bij een fsb van 265mhz (132mhz PCIe) nog beeld gaf, deed ie dit niet als ik 265mhz fsb met 100mhz PCIe (geforceerd) liet samengaan.

Dus TS, als je merk dat je geen beeld hebt bij het overclocken van je CPU fsb, dan kan je je PCIe clock een mhz of 5 naar beneden zetten, zodat hij binnen het ATI/nVidia bereik valt en niet buiten het chipset bereik. Voor de rest heeft deze functie dus geen nut, je kaartje zal er zeker niet sneller van gaan lopen ;)

bovenstaande lap tekst is uit eigen ervaring!

• WingsOfFury
Wow, bedankt voor de info, maar ik denk toch dat ik er liever vanaf blijf...

CPU te ver overclocken = reboot en hij doet het
VGA te ver overclocken = batterij eruit en jumper over zetten
Zo staat het ook in eht asus boekje :D

Maar kan iemand dit nog beantwoorden:

Videokaartje is overgeclockt op 590 core en 580 mem, wil nu alleen nog die 4 pixelpipelines unlocken (ander topic) maar dat lukt niet, want ik kan dos niet openen vanaf een cd. Aangezien dat ook overclocken is, mag ik daarover hier toch ook dingen vragen?

1. Kan ik die pp ook unlocken met drdflash? (als je die opent zegt hij nu dat hij geen floppy drive kan vinden, maar die kan ik er wel ff instoppen, zou het dan werken?) En weet iemand wat de codes zijn van drdflash? atiflash was -f -p 0 x850xtpe.bin, maar die drdflash weet ik niet...

2. CPU word nu nog ff aan gewerkt, zal ff het geheugen verlagen en dan in kleine stapjes de 2,5 gig te halen. Is dit het beste te doen via de BIOS of via AI Booster? AI Booster is van Asus (A8N-E) en werkt via windows.

Kan iemand bevestigen dat dit ook voor mijn x850pro naar x850xt pe werkt *zie vorige post van mij*
ALS dit kan, dan heb ik gelijk het antwoord op vraag 1 :D

• -ErikE-
x850xt kaarten hebben 16 pipes. x850pro kaarten hebben 12 pipes. Ze zijn hardwarematig uitgezet en kunnen niet door een bios flash weer aangezet worden in tegenstelling tot de 6800serie en x800GTO2.

• WingsOfFury
p43000 schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 20:05:
x850xt kaarten hebben 16 pipes. x850pro kaarten hebben 12 pipes. Ze zijn hardwarematig uitgezet en kunnen niet door een bios flash weer aangezet worden in tegenstelling tot de 6800serie en x800GTO2.
Nee, ik heb een VIVO kaartje, dan moet het wel lukken. Als je geen vivo hebt hebben ze als het goed is een laser cut gedaan ofzoiets, maar met vivo is het mogelijk, dmv een bios flash.

• -ErikE-
Dat was de x800pro VIVO, ziedaar het welbefaamde topic ook over. Bij de x850pro (VIVO) heb ik hier nog niks over gehoord/gelezen whatsoever.

[ Voor 23% gewijzigd door -ErikE- op 01-11-2005 20:26 ]

• WingsOfFury
http://www.techpowerup.com/articles/overclocking/vidcard/100

staat dat het kan.

"It will only work on the X800 Pro VIVO and X850 Pro VIVO. Manufacturer does not matter. It will not work on any non-VIVO cards."

Maar die gebruikt geen drdflash en een modified flashrom, deze is dus anders dan die x800 op dit forum. Ik gebruik liever die van dit forum, want die zag er wat simpeler uit :P

• -ErikE-
ik heb ff gegoogled en ik kom echt BAR weinig sites tegen waar ze de x850pro modden......alleen diegene die je al had gevonden. Als het kan en het lukt je _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ . Ik kan je zeggen dat ATIflash een heel simpel programmaatje is (heb het gebruikt voor 9800pro -> xt) Lees anders deze tutorial even door! clique

en nogmaals, Good Luck!

edit: damn, zie net dat alle progjes daar weg zijn...... :D , maar ik moet nu gaan, mocht je morgenmiddag nog niks gevonden hebben, zoek ik dan ff voor je en post het!

[ Voor 16% gewijzigd door -ErikE- op 01-11-2005 20:41 ]

• WingsOfFury
Gvd, juist voor die pipelines heb ik die kaart gekocht.

iemand beweerde op dit forum dat je die zelfs kun unlocken met atiflash, waardoor hij beter werd dan de x800xt, die de andere optie was...

Best genaaid dat sommige mensen hier je dus gewoon flashen.

Ik ga het gewoon proberen, mss lukt het wel, mss niet, ik kijk wel :P

• WingsOfFury
Volgens mij kan het ook niet nee, maar ga het nu ff doen, volgens de 9800pro -> 9800xt methode. Post dalijk wel het resultaat :P

[ Voor 4% gewijzigd door WingsOfFury op 01-11-2005 21:02 ]

• WingsOfFury
Ok, bios is geflasht, resultaat:

veel foutmeldingen :P
core + mem zijn nu XT PE
hij word herkent als XT PE
12 pixel pipelines!!! Grrr!

Ff de x850 XT proberen, die werd aangeraden op techpowerup!

Conclusie tot nu toe: niet doen!

Updateje: hij loopt stabiel, graphics test van 3dmark05, alleen de eerste 3, scoort 5252. Maar volgens ATI Tools is hij nu 85 graden, dat lijkt me niet erg lekker :P

Eind conclusie: bios flash van 850 pro naar XT PE is af te raden!

[ Voor 34% gewijzigd door WingsOfFury op 01-11-2005 23:30 ]

• Skoop
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 30-12-2025
a8v deluxe heeft bij mijn weten ook geen pci/agp lock?

fsb draait 250, ik heb mijn sata schijf op de primise moeten zetten omwille van de chipset van mb dat ie te hoog op liep en daar mijn sata schijf vast liep.

dus conclusie zet je hd's op de promise raid ipv via raid:p

agp/pci lock is hier niet dus?

• WingsOfFury
PCI lock is al gevonden (zie andere post: 3200+ wil niet ver (ofzoiets))

Onder de naam: PCI Clock Synchronization Mode [33.33Mhz] stond op [Auto]. Prestaties blijven gelijk als je 'm op 33.33 zet.

• -ErikE-
Jammer dat het niet gelukt is. Zit er op jou core toevallig dan zo`n 'lasercut'? Als dat zo is had je het vantevoren ook kunnen weten ;) Maar wel respect trouwens dat je zomaar een BIOS waarvan je 80% zeker weet dattie niet werkt in een kaart van 250+ euro`s flasht :o Als ie die kloksnelheden wel zonder problemen haalt, zou ik weer terugflashen en gewoon overclocken!

• WingsOfFury
volgens techpowerup hebben de VIVO kaarten GEEN lasercut. Een VIVO kaart herken je aan een geel blokje naast je stroomtoevoer, dat blokje heb ik... Toch werkt het niet.

Met de bios van zowel de XT PE (540/590, dacht ik) als de XT (520/540) loopt hij instabiel. Met mijn normale bios op 570 core, 580 mem loopt hij wel stabiel. De scores in 3dmark valleen echter tegen. Ik zal wel ff een nieuwe topic maken over deze kaart en het bios flashen, misschien dat andere er ook nog wat aan hebben dan. Linkje zal ik hier dalijk wel posten. (ik hoop dat dit mag, is toch geen spam he? :P )

• -ErikE-
WingsOfFury schreef op woensdag 02 november 2005 @ 13:32:
volgens techpowerup hebben de VIVO kaarten GEEN lasercut. Een VIVO kaart herken je aan een geel blokje naast je stroomtoevoer, dat blokje heb ik... Toch werkt het niet.
Dat snap ik, maar heeft JOU kaart nou wel of niet zo`n lasercut? Dus je koeler eraf en kijken? Misschien is de standaard koeler ook wel niet voldoende?

• WingsOfFury
Ja moet ik nog checken, morgen haal ik 'm uit elkaar. Ik denk het wel, maar morgen weet ik het zeker.
Pagina: 1