Toon posts:

[debian] crontab: waarom werkt het niet?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik probeer nu al een tijdje een binairy newsreader om 12 uur 'snachts via crontab op te starten, maar het werkt gewoon niet. Ik heb het in de system wide crontab gezet, en met crontab -e, helaas werkt het niet.

crontab -e (root):
code:
1
2
3
4
5
# m h  dom mon dow   command
SHELL=/bin/sh
MAILTO=root
0 0 * * * /usr/bin/perl /home/lennard/nzbperl/nzbperl.pl --config /home/lennard/nzbperl/nzbperl.cfg --daemon
<hier staat een wit regel, schijnt belangrijk te zijn>

Als ik het gewoon uitvoer als root, werkt het prima. Waarom voert crontab niets uit, is er iets waarmee ik ben vergeten rekening te houden?

Ik ben trouwens nog niet zo heel lang bezig met linux.
Het betreft hier btw Debian

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2005 12:07 ]

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Wat zegt de log van crond? Deze staat in /var/log oid.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Verwijderd

Topicstarter
kenneth schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 12:13:
Wat zegt de log van crond? Deze staat in /var/log oid.
Hmh, volgens mij heb ik geen crond log:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
flip:/var/log# ls
apache2          fontconfig.log       lpr.log.0       mysql.err.5.gz    setuid.changes.1.gz  syslog.6.gz
auth.log         installer.log.1      lpr.log.1.gz    mysql.err.6.gz    setuid.changes.2.gz  user.log
auth.log.0       installer.timings.1  mail.err        mysql.err.7.gz    setuid.changes.3.gz  uucp.log
auth.log.1.gz    kern.log             mail.info       mysql.log         setuid.changes.4.gz  wtmp
btmp             kern.log.0           mail.log        mysql.log.1.gz    setuid.changes.5.gz  wtmp.1
btmp.1           kern.log.1.gz        mail.warn       mysql.log.2.gz    setuid.changes.6.gz  xferlog
daemon.log       ksymoops             messages        mysql.log.3.gz    setuid.today         xferlog.0
daemon.log.0     lastlog              messages.0      mysql.log.4.gz    setuid.yesterday     xferreport
daemon.log.1.gz  lp-acct              messages.1.gz   mysql.log.5.gz    syslog               xferreport.0
debug            lp-acct.0            mysql           mysql.log.6.gz    syslog.0             xferreport.new
debug.0          lp-acct.1.gz         mysql.err       mysql.log.7.gz    syslog.1.gz
debug.1.gz       lp-errs              mysql.err.1.gz  news              syslog.2.gz
dmesg            lp-errs.0            mysql.err.2.gz  samba             syslog.3.gz
exim             lp-errs.1.gz         mysql.err.3.gz  setuid.changes    syslog.4.gz
faillog          lpr.log              mysql.err.4.gz  setuid.changes.0  syslog.5.gz

Verwijderd

standaard staat er in /etc/syslog.conf
code:
1
#cron.*                         /var/log/cron.log

cron berichtingen worden in default in /var/log/messages gelogd

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 12:20:
standaard staat er in /etc/syslog.conf
code:
1
#cron.*                         /var/log/cron.log

cron berichtingen worden in default in /var/log/messages gelogd
in var/log/messages wordt er niet gerept over "cron" of "nzbperl" (hierop heb ik gezocht), kan het zijn dat hij cron helemaal niet uitvoert om één of andere reden?

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:56
Draait er inderdaad wel een cron-daemon in de eerste plaats?

Verwijderd

Topicstarter
hmh, na een reboot schijnt het weer te werken! Das op zich mooi, maar nu stopt het script na een tijdje (terwijl hij juist zou moeten gaan downloaden). Als ik hem gewoon uitvoer werkt het wel gewoon, en blijft hij draaien (ik zie hem dan met ps -aux 3x staan). Als hij uitgevoerd wordt door cron, stopt hij er na een tijdje mee (en ik zie hem met ps maar 1x staan). Wat is het verschil tussen het uitvoeren door mij en door cron?

Verwijderd

Topicstarter
dit zegt ps-aux net na het uitvoeren van cron:
code:
1
2
3
root      1095  0.0  0.8  2052 1020 ?        S    14:12   0:00 /USR/SBIN/CRON
root      1096  0.0  0.7  2176 1004 ?        Ss   14:12   0:00 /bin/sh -c /home/lennard/nzbperl/nzbperl.pl --
root      1097  0.0  2.3  4720 3020 ?        R    14:12   0:00 /usr/bin/perl -w /home/lennard/nzbperl/nzbperl

en een seconde later is het weer weg!

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-01 23:13

DeMoN

Pastafari

Verwijderd schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 13:37:
hmh, na een reboot schijnt het weer te werken! Das op zich mooi, maar nu stopt het script na een tijdje (terwijl hij juist zou moeten gaan downloaden). Als ik hem gewoon uitvoer werkt het wel gewoon, en blijft hij draaien (ik zie hem dan met ps -aux 3x staan). Als hij uitgevoerd wordt door cron, stopt hij er na een tijdje mee (en ik zie hem met ps maar 1x staan). Wat is het verschil tussen het uitvoeren door mij en door cron?
Cron heeft altijd het volledige pad nodig, dat sowieso en dat lijk je ook wel goed te doen. Ik heb dit soort crap ook wel eens. Wat ik dan doe, en wat meestal wel wil werken is in dit geval bijv:

code:
1
/usr/bin/perl /home/lennard/nzbperl/nzbperl.pl --config /home/lennard/nzbperl/nzbperl.cfg --daemon

Gewoon in een ander bestandje te plaatsten. Bijv in: /home/user/cronscript
chmod +x /home/user/cronscript even en zet dan die /home/user/cronscript in je cron :)

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Verwijderd

Topicstarter
DeMoN schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 14:16:
[...]

Cron heeft altijd het volledige pad nodig, dat sowieso en dat lijk je ook wel goed te doen. Ik heb dit soort crap ook wel eens. Wat ik dan doe, en wat meestal wel wil werken is in dit geval bijv:

code:
1
/usr/bin/perl /home/lennard/nzbperl/nzbperl.pl --config /home/lennard/nzbperl/nzbperl.cfg --daemon

Gewoon in een ander bestandje te plaatsten. Bijv in: /home/user/cronscript
chmod +x /home/user/cronscript even en zet dan die /home/user/cronscript in je cron :)
Helaas, heb precies gedaan wat je hebt gezegd, geeft hetzelfde resultaat, toch bedankt!

• cool_zero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-10-2022
Ik weet niet of de deamon parameter dit al doet, maar bij normale commado's is het wel handig om standaard output en error output naar /dev/null te verwijzen aangezien er bij cron geen shell aanwezig is om naartoe te schrijven:
code:
1
0 0 * * * /usr/bin/perl /home/lennard/nzbperl/nzbperl.pl --config /home/lennard/nzbperl/nzbperl.cfg --daemon >/dev/null 2>&1

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-02 23:25

zomertje

Barisax knorretje

cool_zero schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 21:13:
Ik weet niet of de deamon parameter dit al doet, maar bij normale commado's is het wel handig om standaard output en error output naar /dev/null te verwijzen aangezien er bij cron geen shell aanwezig is om naartoe te schrijven:
code:
1
0 0 * * * /usr/bin/perl /home/lennard/nzbperl/nzbperl.pl --config /home/lennard/nzbperl/nzbperl.cfg --daemon >/dev/null 2>&1
Tenzij er nuttige dingen in kunnen staan, dan zou je het naar een file kunnen schrijven :)

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Verwijderd

Topicstarter
Nee, helaas helaas het werkt niet, ook als ik de output naar een bepaalde file schrijf blijft hij gewoon leeg. Het is raar maar waar, maar het zal wel aan het script liggen?:

Zie hier

• Luqq
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08-02 15:37
Waarom zou je dit willen? met de nieuwste versie van nzbperl kan je hem voor altijd laten draaien en een map in de gaten laten houden voor nieuwe NZB's bestanden..en automatisch gaat hij dan aan het downloaden.

Verwijderd

Topicstarter
Luqq schreef op woensdag 02 november 2005 @ 18:57:
Waarom zou je dit willen? met de nieuwste versie van nzbperl kan je hem voor altijd laten draaien en een map in de gaten laten houden voor nieuwe NZB's bestanden..en automatisch gaat hij dan aan het downloaden.
Omdat ik bij een provider (zeelandnet) zit waar men nog steeds limieten hanteert, doch van middennacht tot middendag wordt het verkeer niet meegeteld. Vandaar probeer ik alleen 's nachts te downloaden!

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 02-11-2005 20:29 ]

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Heb je al eens geprobeert om het script executable te maken en het niet via perl te runnen?
Omdat ik bij een provider (zeelandnet) zit waar men nog steeds limieten hanteert, doch van middennacht tot middendag wordt het verkeer niet meegeteld. Vandaar probeer ik alleen 's nachts te downloaden!
Ik ken het programma verder niet, maar volgens de website kan je ook een "low" speed opgeven. Wellicht kan je die op 0 zetten? Je kan via een remote connectie het programma ook besturen als deze in daemon mode draait zodat je iets in cron kan zetten om de snelheid op de juiste tijdstippen omhoog en omlaag te zetten.

Verwijderd

Topicstarter
jeroene schreef op donderdag 03 november 2005 @ 13:49:
Heb je al eens geprobeert om het script executable te maken en het niet via perl te runnen?

[...]
Ik ken het programma verder niet, maar volgens de website kan je ook een "low" speed opgeven. Wellicht kan je die op 0 zetten? Je kan via een remote connectie het programma ook besturen als deze in daemon mode draait zodat je iets in cron kan zetten om de snelheid op de juiste tijdstippen omhoog en omlaag te zetten.
Ok, thanks daar had ik nog aan gedacht! Gaan we proberen...

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2005 11:51 ]

Pagina: 1