Vastlopers tijdens games

Pagina: 1
Acties:
  • 125 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Swadrian
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10-05 23:36
Dit is mijn verhaal:

Ik heb een nieuwe pc gebouwd met de volgende onderdelen:

MSI K8N Neo4 Platinum
AMD 64 3200+
MSI NX6600GT TD128E
2x512 DDR400 cas 2.5 a-data memory
80GB maxtor schijf (ide-ata)
Floppy drive
Philips DVD brander
400 Watt voeding (12+ rail van 16A)

Met dit systeem heb ik het probleem dat tijdens het spelen van games de pc vastloopt. Soms na 2 minuten soms na 2 uur. Het beeld blijft staan zoals het was, het geluid wordt constant herhaald(indien er op dat moment geluid speelde) Alleen een hard-reset help in dit geval!

Na een hoop drivers en instellingen geprobeerd te hebben zonder resultaat ben ik onderdelen gaan vervangen. Ik heb nu dit systeem:

Asus A8N-SLI <-NIEUW!!!
MSI NX6600GT TD128E <-NIEUWE!!! (oude is weg)
AMD 64 3200+
2x512 DDR400 cas3 kingston geheugen <-NIEUW!!!
80GB maxtor schijf (ide-ata)
Floppy drive
Philips DVD brander
580Watt voeding (Tagan) (12+rail van 36A) <-NIEUW!!!

Ik heb nu nog exact hetzelfde probleem.

Het light dus niet aan:

Het moederbord
De videokaart
Het geheugen
De voeding

Dit is echt ongeloofelijk, hoe kan ik dit oplossen???

Het lijkt bijna op een probleem met de NFORCE4 chipset!

[ Voor 6% gewijzigd door Swadrian op 01-11-2005 12:59 ]

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:08

Thandor

SilverStreak

• Heb je de PC geaard ? (geaard stopcontact)
• Zijn de IDE kabels goed ? (Vervang deze anders eens)

Maak het systeem eens kaal. De floppydrive en DVD/RW zijn niet persé nodig voor de werking van de PC. Ontkoppel dit soort apparaten en probeer het opnieuw :)

Je kunt ook de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens raadplegen :)

[ Voor 17% gewijzigd door Thandor op 01-11-2005 11:41 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• 1st_Ro
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-01-2022
En de temperaturen van je CPU bijvoorbeeld? Ik mag aannemen dat je die ook gecontroleerd hebt?

• Swadrian
Ja die heb ik gecontroleerd.

CPU temp: 30 normaal 45 in actie(games)
GPU temp: 40 nomaal 65 in actie(games)
SYSTEEM: 30 normaal 40 in actie(games)

Heb geen geaarde stopcontacten in het huis! Maargoed, op de voeding zit een eigen aardingskabel. Deze heb ik aan de buitenkant van de systeemkast bevestigd.

IDE kabels ga ik vanavond even proberen. Zou dit echt dit soort problemen kunnen veroorzaken?? Onder windows heb ik nooit problemen gehad! Ik heb inderdaad de oude IDE kabels gebruikt bij het nieuwe moederbord!

Ook zal ik vanavond proberen de floppy en DVD brander het probleem veroorzaken!

[ Voor 76% gewijzigd door Swadrian op 01-11-2005 12:31 ]

• Swadrian
Verder nog iemand ideeen of identieke problemen tegengekomen??

Verwijderd

Als je dat kabeltje wat de tagan heeft als aarding aan de behuizing schroeft en je stopcontacten zijn niet geaard dan heeft dit niet veel nut. misschien klopt dit niet, maar is het dan niet juist dat je behuizing onder spanning komt te staan en dus ook je componenten, wat weer tot vastlopers kan leiden? :/ Ik heb dat kabeltje helemaal niet aangesloten, gewoon dat beschermding laten zitten en dat laten zweven.

• Swadrian
Ja ok, maar dan nog, met mijn vorige voeding die dit kabeltje niet eens had, had ik exact hetzelftde probleem met de vastlopers. Dit kan het dus niet zijn!

• 1st_Ro
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-01-2022
Temperaturen zijn dus okay... Hmmm.
Je hebt je harde schijf niet vervangen vermoed ik? Misschien dat het daar nog aan ligt? (Dus de schijf zelf, niet de IDE kabels)

*probeert hard mee te denken*

• Swadrian
Ik heb al eens een andere harde schijf geprobeerd. (Wel exact hetzelfde type/model) Dit loste mijn probleem niet op!

[ Voor 7% gewijzigd door Swadrian op 01-11-2005 13:01 ]

• Marcel_23
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-12-2025
Ik weet het niet helemaal zeker, maar is er niet met bepaalde maxtor harde schijven en de nForce4 chipset een compatibiliteitsprobleem.

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Marcel_23 schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 14:06:
Ik weet het niet helemaal zeker, maar is er niet met bepaalde maxtor harde schijven en de nForce4 chipset een compatibiliteitsprobleem.
Dit schiet me ook te binnen, als het goed is met de Diamondmax 10 serie. Betreft een incompatibiliteit met de chipset, mobo fabrikant maakt niet uit.

Instagram / YouTube

• Swadrian
Dat probleem betrof toch alleen Maxtor SATA schijven? Ik heb een gewone IDE. Ik hou dit ook in de gaten!

• andyy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-05 15:18
krijg je ook heel toevallig BSOD's met de bericht driver_not_less_or_equal erin af en toe of soms heel vaak ?
zo jah dan weet ik het wel :| had namelijk het zelfde probleem

• Swadrian
Nee ik krijg absoluut geen blauwe schermen! Nog nooit gehad! De pc loopt echt helemaal vast, de afbeelding van het spel blijft bevroren staan en het geluid blijft zicht herhalen. Alleen een hard-reset helpt dan. Er is in de event viewer ook niets te vinden over de vastloper.

• Swadrian
Ik heb een Maxtor Diamond plus 9 schijf. Is het echt alleen bij de diamond 10 series?

Verwijderd

Ja het probleem kan hem ook liggen aan je standaard videokaart koeling een vriend van me had net een nieuwe 9800pro gekocht Had meteen hetzelfde probleem toen kocht hij een ultracooler ( zalman vga cooler ofzo) toen was het probleem over ! !

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Probeer toch eens je pc op een geaard stopcontact te hangen. Desnoods bij een bevriende gebuur, kameraad, familielid, ...

Dan ben je in elk geval zeker dat het daar niet aan ligt.

• Swadrian
Verwijderd schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 17:14:
Ja het probleem kan hem ook liggen aan je standaard videokaart koeling een vriend van me had net een nieuwe 9800pro gekocht Had meteen hetzelfde probleem toen kocht hij een ultracooler ( zalman vga cooler ofzo) toen was het probleem over ! !
Op de 1e MSI NX6600GT had ik een zalman vf700-cu gezet. Dit had geen effect op mijn probleem! (Kaart was wel een stuk koeler)

• Swadrian
kluyze schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 17:15:
Probeer toch eens je pc op een geaard stopcontact te hangen. Desnoods bij een bevriende gebuur, kameraad, familielid, ...

Ik ga dit zeker proberen, maar waarom zou een computer vastslaan op een niet geaard stopcontact??

Verwijderd

ja maar ik vind 65 graden voor een Nx6600 gt Veel sorry maar mijn 6800 doet in actie pas 35 met Articcooler

• Lawrentium
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-11-2025
kluyze schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 17:15:

Ik werk al meer dan 15 jaar thuis zonder een geaard stopcontact, en ik heb nog nooit problemen gehad die hier mee te maken hadden. Verder ook nog nooit iets doorgebrand, of op onverklaarbare wijze overleden.

Verwijderd

Ja Klopt helemaal Geaard stopcontact werkt alleen bij

als je brander vreemd doet
en als je monitor geen goede kleuren weergeeft !

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Swadrian schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 17:19:
[...]

Ik ga dit zeker proberen, maar waarom zou een computer vastslaan op een niet geaard stopcontact??
Omdat er dan 115V op je kast en zo ook op je moederbord komt te staan. Het kan zijn dat het er niets mee te maken heeft, maar als je het niet probeerd kan je het niet uitsluiten. :)

offtopic:
@lime, je shift toets blijft haken :z

[ Voor 8% gewijzigd door kluyze op 01-11-2005 17:28 ]

Verwijderd

Yo ik heb laatst dit ook gepost .
Bij mij lag het dus aan Nforce drivers en Nvidia drivers :)
Kheb nu Nforce4 6.39 installed en werkt totnutoe goed !

• Swadrian
Goed, ik heb gisteren de volgende dingen geprobeerd:

Alle niet vereiste componenten uitgeschakeld via de bios. Alle drivers opgeschoond en alle nieuwste drivers weer geinstalleerd. Er gaat een gerucht dat de onboard geluidskart(realtek alc850) deze problemen veroorzaakt. Deze ook uitgeschakeld.

Test: Na een 1 uur een vastloper.

Daarna alle hardware weer ingeschakeld, nogmaals alle drivers geinstalleerd om alles weer in orde te maken. Diskettestation + kabels en Dvd brander + kabels uit het systeem gehaald. Daarnaast de ide kabel van de harde schijf vervangen.

Test: 2,5 uur zonder problemen gedraaid. Daarna zelf afgebroken!

Omdat het toen al 1 uur s'nachts was ben ik ermee gestopt. Vanavond verder testen.

Misschien ben ik iets te voorbarig maar waarschijnlijk zit het probleem in een van deze componenten:

Dvd brander
Ide kabel Dvd brander
Ide kabel harde schijf
Floppy drive
Floppy drive kabel

Heeft er ooit iemand een dergelijk probleem gehad met een van deze componenten? Of kan het niet?

Ik hou jullie op de hoogte van de test vanavond!

• makkie ;)
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-05 08:36

makkie ;)

Arrogant? Me? Nah!

Probeer es voor de gein een ping [IP] -t

Als je negatieve pings krijgt is het een driver issue. Laatst ook bij een collega/vriend gezien op een LAN. Je mist een AMD driver van hun site. Kep ff geen link bij de hand. Maar kan hem wel zoeken voor je.

[EDIT]

Gevonden!

Topic start

Topic oplossing:

Re: Asus A8N-SLI Deluxe FAQ
Well I fixed it. So happy.

Nothing to do with windows or my router or my ram or audigy or power.

It was a simple matter of downloading drivers from AMD for x2's in windows xp. That's all. Installed all their official programs like cpu info and such and now I'm working 100%.

I'm pretty annoyed with asus for not pointing me in that direction. Their drivers theoretically should cover the same ground or they should notify the user in BIG FAT BOLD LETTERS that you MUST download the drivers from AMD or your x2 will not perform in a stable fashion. Some people are having RAID problems or video card problems... mine happened to be network.

Get those drivers. They're crucial.

http://www.amd.com/us-en/Processors/TechnicalResources/0,,30_182_871_13118,00.html

Thanks for your input everyone

[ Voor 70% gewijzigd door makkie ;) op 02-11-2005 09:45 ]

Vidi, vici, veni! (ik zag, ik overwon en ik kwam!)

• Swadrian
Ik heb geen amd64 X2 processor. Deze problemen gaan over dual core. De driver heb ik al geinstalleerd maar ik zag voor de "normale" amd64 geen verschil in de drivervserie of wat dan ook.

Het lijkt erop dat dit dus echt alleen voor de X2 cores geld!

Verwijderd

Uh je legt de aarddraad naar de PC kast zefl ?

Knoop die iig eens aan de CV ofzo, dan aard je echt ;)

• makkie ;)
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-05 08:36

makkie ;)

Arrogant? Me? Nah!

Heb je wel die ping getest? Het probleem is nl. een Nforce4 chipset probleem (als ik me niet vergis).

Vidi, vici, veni! (ik zag, ik overwon en ik kwam!)

• Swadrian
Ja, mijn ping is gewoon normaal.

Verwijderd

Ik weet het ik weet het =) probeer s een andere video driver, heb hetzelfde gehad bij een klant van mij ook met een msi n6600GT. De standaard driver die erbij zit deugt gewoon niet.

enige verschil met mijn klant z'n systeem is dat de processor geen 3500+ is..

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 02-11-2005 10:55 ]

• Swadrian
Verwijderd schreef op woensdag 02 november 2005 @ 10:48:
Ik weet het ik weet het =) probeer s een andere video driver, heb hetzelfde gehad bij een klant van mij ook met een msi n6600GT. De standaard driver die erbij zit deugt gewoon niet.

enige verschil met mijn klant z'n systeem is dat de processor geen 3500+ is..
Ik heb vanaf ht begin af aan de driver van www.nvidia.com gehaald (81.85 gebruik ik nu)

Met drivers heb ik bovendien uitgebreid geexpirimenteerd! Dit is niet mijn probleem!

Verwijderd

memtest al eens laten lopen ? je hebt het wel vervangen, maar toch ff testen ;)

www.memtest.org

• Swadrian
Ja, ook memtest heb ik +-12 uur laten draaien. Geen errors gevonden. Ik heb echt bijna alle mogelijkheden uitgesloten.

• Swadrian
Update:

Gisteren na een uur weer vastloper gehad :( Ik haat dit!!!

Het ligt dus niet aan:

Het moederbord
Het geheugen
De videokaart
De dvd brander
De voeding
Het diskettestation
Harde schijf

Het enigste waar ik nog iets mee kan is de processor! Kan deze vastlopers veroorzaken die alleen optreden bij games?

Verwijderd

Swadrian schreef op donderdag 03 november 2005 @ 09:34:
Update:

Gisteren na een uur weer vastloper gehad :( Ik haat dit!!!

Het ligt dus niet aan:

Het moederbord
Het geheugen
De videokaart
De dvd brander
De voeding
Het diskettestation
Harde schijf

Het enigste waar ik nog iets mee kan is de processor! Kan deze vastlopers veroorzaken die alleen optreden bij games?
Nee, wel bij intensieve programma's.. Heb je de mogelijkheid om een andere videokaart te proberen? mag natuurlijk ook een oude zijn(pci) gewoon om uit te sluiten dat het aan de VGA kaart ligt.

Verwijderd

Swadrian schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 12:46:
Ja ok, maar dan nog, met mijn vorige voeding die dit kabeltje niet eens had, had ik exact hetzelftde probleem met de vastlopers. Dit kan het dus niet zijn!
maar toen was je pc ook niet geaard tog? heb je nergens in de buurt een geaarde wandcontctdoos? heb ik ook geprobeerd toen ik vast lopers had, ff een goei lang verlengsnoer erbij (wel een geaarde natuurlijk ;)) bij mij hielp het niet, maar soms kan dat het zijn

• Tettie
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-11-2022

Tettie

Atheistisch agnost

Is je probleem al verholpen? Ben heel benieuwd wat hier uiteindelijk de oplossing was.

Ben ik gedwongen nu schulden te maken, zet men mij morgen of heden op straat, ik lach ermee, het zal mij toch niet raken, aangezien dat toch de wereld vergaat.

Pagina: 1