nieuwe pc

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008

• averagegamer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 30-08-2025
Ik ben van plan een nieuwe pc te kopen. Het budget zal ongeveer 1500 euro zijn. De belangrijkste doelen voor de pc zijn: Internet, Photoshop, Games. In principe wil ik het liefst een AMD met minimaal 3 ghz, maar ik weet niet precies hoe dat zit met het aantal ghz van AMD en het het getal wat voor de + achter AMD staat, dus bijvoorbeeld AMD Athlon 3000+ en de vergelijking daarmee en het aantal ghz van een pentium. Verder wil ik een zeer goede 3d-kaart en moederbord (welke?) genoeg werkgeheugen (hoeveel?) en genoeg harde schijfruimte. Is het nodig om een AMD 64 te nemen en moet hij ook dual core zijn? Mijn vraag is dus welke specificaties goed zijn (ik weet niet precies hoever de technologie ondertussen is bijvoorbeeld in aantal ghz etc). Ik heb ook gehoord over nieuwe systemen en een nieuwe windowsversie die ergens volgend jaar uitkomen. Hoeveel valt daar van te verwachten? Zullen die dingen echte verbeteringen vormen?

Dus graag wat specificaties en uitleg, alvast bedankt! Als je nog vragen hebt dan hoor ik het wel.

• agent327
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-10-2022

agent327

^&)^*&^$#@#!)*

Kijk HIER eens tussen. B)

Wanbeleid is ook beleid.

• averagegamer
Ja, heb ik al gelezen. Staat veel info in, maar zoek toch wat meer en specifiekere info/uitleg.

• agent327
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-10-2022

agent327

^&)^*&^$#@#!)*

PMG FAQ, FAQ Videoplanken & Beeldkanonnen en OM FAQ / Beleid zijn dan eigenlijk ook wel verplichte lectuur.

Wanbeleid is ook beleid.

• averagegamer
Bedankt voor de links, zal is wat doorlezen, maar kan je mss ook antwoord en wat uitleg op mn vraag geven?

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-02 22:50

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

averagegamer schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 11:32:
[...]

Bedankt voor de links, zal is wat doorlezen, maar kan je mss ook antwoord en wat uitleg op mn vraag geven?
Wat hij bedoelt is dat het op GoT normaal is, dat je eerst zélf iets doet, voordat je je vragen bij ons neerlegt. :) Dus lees voortaan éerst dit soort bronnen door, en als je dan nog steeds iets niet snapt, kom dan met je vragen. Google is overigens ook een hele goede bron van informatie :)

Voor zover ik kan zien, staan de antwoorden op jouw vragen allemaal wel in die links die je van agent327 kreeg.

edit:
Welkom op GoT trouwens :) Misschien is het ook nog handig om dit en andere soortgelijke FAQs eens door te lezen ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Cloud op 01-11-2005 11:38 ]

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

• averagegamer
wolkje schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 11:35:
[...]

Wat hij bedoelt is dat het op GoT normaal is, dat je eerst zélf iets doet, voordat je je vragen bij ons neerlegt. :) Dus lees voortaan éerst dit soort bronnen door, en als je dan nog steeds iets niet snapt, kom dan met je vragen. Google is overigens ook een hele goede bron van informatie :)

Voor zover ik kan zien, staan de antwoorden op jouw vragen allemaal wel in die links die je van agent327 kreeg.
Ik wil gewoon wat informatie over welke specificaties nu goed en nieuw zijn en hoe ze goed op elkaar afgestemd zijn. Hoe je een pc op mijn eisen samenstelt die een paar jaar meegaat. Als je daar niet eens wat advies over kan geven, waarom heb je dan een forum. Ik heb al heel veel van dat soort links doorgelezen, maar vraag gewoon wat advies van mensen waarvan ik dacht dat ze er wat vanaf wisten. Maar als je eerst 10tallen links moet lezen om zelf zo'n expert te worden en zelf je vragen te beantwoorden, wat heb je dan aan een forum? Bedankt voor de behulpzaamheid, ik zoek wel een echt computerforum op.

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

averagegamer schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 11:37:
Maar als je eerst 10tallen links moet lezen om zelf zo'n expert te worden en zelf je vragen te beantwoorden, wat heb je dan aan een forum? Bedankt voor de behulpzaamheid, ik zoek wel een echt computerforum op.
Dit forum is een enorme berg aan informatie, waar alles voor het oprapen ligt door middel van een simpele zoekfunctie. Bijvoorbeeld je vraag over de Ghz en de 3000+ aanduiding van AMD is érg gemakkelijk hier te vinden. Hier wordt gewoon eerst wat inzet gevraagd, maar dan krijg je er ook echt heel veel voor terug :)
Maargoed, zoek jij maar een écht forum op, succes ermee!

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon

• averagegamer
wolkje schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 11:42:
[...]

Dit forum is een enorme berg aan informatie, waar alles voor het oprapen ligt door middel van een simpele zoekfunctie. Bijvoorbeeld je vraag over de Ghz en de 3000+ aanduiding van AMD is érg gemakkelijk hier te vinden. Hier wordt gewoon eerst wat inzet gevraagd, maar dan krijg je er ook echt heel veel voor terug :)
Maargoed, zoek jij maar een écht forum op, succes ermee!
Daar heb ik al genoeg over gelezen hoor, ook hier, maar iedereen zegt weer wat anders, dus daarom dat ik even om advies vroeg, maar als dat teveel gevraagd is.....

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Het aantal ghz'en voor een CPU maakt niet veel uit. Een AMD met veel minder ghz dan een Intel P4 zal netzogoed, of beter preseteren. Zoek gewoon een AMD64 die een goede prijs/prestatie heeft. Vaak zie je bijvoorbeeld dat de 3000 maar een tientje duurder is dan de 2800, maar de 3200 ineens 50 euro duurder is dan de 3000. Dan neem je dus een 3000 (zou ik tenminste doen). Dual core is volgens mij nog te duur voor de extra prestaties die het levert. In de gegeven links en op google, of de AMD site kun je precies vinden wat voor specificaties de CPU's hebben.

1GB werkgeheugen kan er met dit budget wel af en zou eerst wel even genoeg moeten zijn. (kan er later altijd nog een GB bijprikken). Moederbord maakt niet zoveel uit welke je neemt. Gewoon 1 nemen die je CPU ondersteunt en over genoeg mogelijkheden (SATA/USB2/PCI-e) beschikt. Denk ook om een goede voeding.

En de nieuwe Windows, zou ik niet op wachten. Je kan altijd alsnog overstappen volgend jaar.

• averagegamer
Aarsbuds0r schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 11:45:
Het aantal ghz'en voor een CPU maakt niet veel uit. Een AMD met veel minder ghz dan een Intel P4 zal netzogoed, of beter preseteren. Zoek gewoon een AMD64 die een goede prijs/prestatie heeft. Vaak zie je bijvoorbeeld dat de 3000 maar een tientje duurder is dan de 2800, maar de 3200 ineens 50 euro duurder is dan de 3000. Dan neem je dus een 3000 (zou ik tenminste doen). Dual core is volgens mij nog te duur voor de extra prestaties die het levert. In de gegeven links en op google, of de AMD site kun je precies vinden wat voor specificaties de CPU's hebben.

1GB werkgeheugen kan er met dit budget wel af en zou eerst wel even genoeg moeten zijn. (kan er later altijd nog een GB bijprikken). Moederbord maakt niet zoveel uit welke je neemt. Gewoon 1 nemen die je CPU ondersteunt en over genoeg mogelijkheden (SATA/USB2/PCI-e) beschikt. Denk ook om een goede voeding.

En de nieuwe Windows, zou ik niet op wachten. Je kan altijd alsnog overstappen volgend jaar.
Bedankt voor de info! Moet het moederbord nog SLI ondersteunen? En welke grafische kaart zal ik nemen? Ik dacht zelf aan een Geforce 6800 GT maar vroeg me af of die echt goed en hoe lang die meegaat. Kan ik daar nu de nieuwste spellen op de hoogste instellingen goed mee spelen? En zit er veel verschil in de merken bij de verschillende onderdelen (behalve de prijs)?

• Xadeon
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

Xadeon

[☆] Generaal Laagvlieger [☆]

Zoals vrijwel elke grote forum heeft ook het GoT-forum een aantal regels, waar je vanzelfsprekend aan moet houden. Het is dus niet de bedoeling dat GoT-ers even alles voor je gaan voorkauwen. Vragen zoals "hoe het met AMD-rating zit?", is heel makkelijk te googlen of anders hierop het forum terug te vinden. Er lopen hier voldoende topics met info over AMD cpu's, Videokaarten en Geheugenreepjes. Kortom toon eerst meer initiatief en kom dan met je eventuele vragen. :)

Gigabyte Aorus X570 Master / AMD Ryzen 9 5900X / G.Skill Trident Z 4000@3800 32GB / PowerColor Red Devil Radeon RX 7900 XTX 24GB | Tesla M3 LR '21

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

averagegamer schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 11:42:
[...]

Daar heb ik al genoeg over gelezen hoor, ook hier, maar iedereen zegt weer wat anders, dus daarom dat ik even om advies vroeg, maar als dat teveel gevraagd is.....
Ik denk niet dat iedereen iets anders zegt, want er is per aanduiding (bijvoorbeeld 3000+) maar 1 aantal Ghz wat daarbij hoort. Ik zou zeggen kijk eens hier op google. De eerste hit moet je ruim voldoende informatie gegeven.
De veranderde AMD typenumbers zijn bedacht omdat de processoren van AMD op een lagere klokfrequentie draaien dan vergelijkbare processoren van Intel. Omdat AMD bang was dat mensen door dat verschil in cijfertjes hun processoren links zou laten liggen, hebben ze deze nummering ingevoerd...
Voor de rest van de dingen zou je toch zelf wel wat uit mogen zoeken hoor. Misschien heb je zelf een systeem in gedachten? Post dat dan hier eens, en dan kunnen wij er commentaar op geven, in plaats van dat wij je uitzoeken. :)

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 27-12-2025
* DaannO wist niet dat er een amd proc met 3ghz bestond :) En volgens mij is de best buy guide wel wat voor jou.. en dit natuurlijk: Wat moet ik nemen? Is dit systeem goed?

[ Voor 24% gewijzigd door DaannO op 01-11-2005 11:56 ]

• averagegamer
Xadeon schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 11:51:
Zoals vrijwel elke grote forum heeft ook het GoT-forum een aantal regels, waar je vanzelfsprekend aan moet houden. Het is dus niet de bedoeling dat GoT-ers even alles voor je gaan voorkauwen. Vragen zoals "hoe het met AMD-rating zit?", is heel makkelijk te googlen of anders hierop het forum terug te vinden. Er lopen hier voldoende topics met info over AMD cpu's, Videokaarten en Geheugenreepjes. Kortom toon eerst meer initiatief en kom dan met je eventuele vragen. :)
Ik heb al veel daarover gelezen, maar had nog wat vragen. Ik zal mijn vraag wat concreter stellen.

Ok, het door mij voorgestelde systeem:
AMD Athlon 64 4000+
1 of 2 GB werkgeheugen (welke specificaties verder?)
Asus A8N-SLI DDR400 PCI-E*2 LAN 1394 Moederbord
Geforce 6800GT of 7800 GT (Zijn deze SLI en welke heeft de beste prijs/kwaliteit verhouding en kan de 6800GT nog lang mee met nieuwe spellen?)
160 GB harde schijfruimte
Welke specificaties verder? (geluidskaart etc maakt me niet zoveel uit, moeten nog boxjes, goed toetsenbord en muis bij, tft scherm, dvd-speler en brander, kan je daar ook cd's en cd-rom's mee afspelen en branden?)
Welke merken zijn goed voor de onderdelen?
Ik denk alleen dat dit niet helemaal binnen het budget gaat passen :)

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

averagegamer schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 11:48:
[...]

Bedankt voor de info! Moet het moederbord nog SLI ondersteunen? En welke grafische kaart zal ik nemen? Ik dacht zelf aan een Geforce 6800 GT maar vroeg me af of die echt goed en hoe lang die meegaat. Kan ik daar nu de nieuwste spellen op de hoogste instellingen goed mee spelen? En zit er veel verschil in de merken bij de verschillende onderdelen (behalve de prijs)?
Het moet SLI ondersteunen als je van plan bent SLI te gaan gebruiken ;) (weet niet of je uberhaubt weer wat SLI inhoudt? Je prikt dan 2 videokaarten op je mobo, ipv 1. Past waarschijnlijk niet binnen je budget) Ik neem echter aan dat de meeste nieuwe AMD64 (S939) moederborden wel SLI ondersteunen. Voor de videokaart zou ik toch eens kijken naar een GF 7 :) Een 7800GT bijvoorbeeld? Daarmee kun je die nieuwste spellen nu wel goed spelen ja.

Merk kan bij voeding veel uitmaken, bij moederborden en videokaarten maakt het volgens mij niet veel uit (de ene heeft betere cooler dan de ander). Het ene HD merk schijnt stiller te zijn dan de ander. Sommige types van merken geheugen werken niet goed samen met bepaalde moederborden, dit kun je op de site van het moederbord dan wel terugvinden.

Zie overigens http://www23.tomshardware.com/index.html voor goede CPU vergelijkingen.

[ Voor 10% gewijzigd door woekele op 01-11-2005 12:04 ]

• averagegamer
wolkje schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 11:53:
[...]

Ik denk niet dat iedereen iets anders zegt, want er is per aanduiding (bijvoorbeeld 3000+) maar 1 aantal Ghz wat daarbij hoort. Ik zou zeggen kijk eens hier op google. De eerste hit moet je ruim voldoende informatie gegeven.
De veranderde AMD typenumbers zijn bedacht omdat de processoren van AMD op een lagere klokfrequentie draaien dan vergelijkbare processoren van Intel. Omdat AMD bang was dat mensen door dat verschil in cijfertjes hun processoren links zou laten liggen, hebben ze deze nummering ingevoerd...
Voor de rest van de dingen zou je toch zelf wel wat uit mogen zoeken hoor. Misschien heb je zelf een systeem in gedachten? Post dat dan hier eens, en dan kunnen wij er commentaar op geven, in plaats van dat wij je uitzoeken. :)
Sommigen zeggen dat een AMD Athlon 3000+ gelijk staat aan een Intel Pentium 4 3 GHZ, anderen zeggen dat AMD veel sneller is en weer anderen zeggen dat Intel sneller is (bij die vergelijking dus).

En het systeem staat er ;)

• Xadeon
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

Xadeon

[☆] Generaal Laagvlieger [☆]

Aarsbuds0r schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 11:45:

En de nieuwe Windows, zou ik niet op wachten. Je kan altijd alsnog overstappen volgend
jaar.
Vreemd dat jij de mobo niet als de hoogste prioriteit adviseert, want een mobo bepaalt toch welke welk cpu je moet kopen(amd: socket 754/939), in hoeverre je systeem te upgraden is en het aantal te gebruiken geheugenrepen. :/

prioriteitslijstje:
1.Moederbord
2.Processor
3.Geheugen
4.Videokaart.
5.HDschijf
6.Voeding (kwaliteit is erg belangrijk, dus geen Qtec of Sweex, mits je een zwaarsysteem draait)

Gigabyte Aorus X570 Master / AMD Ryzen 9 5900X / G.Skill Trident Z 4000@3800 32GB / PowerColor Red Devil Radeon RX 7900 XTX 24GB | Tesla M3 LR '21

Verwijderd

averagegamer schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 12:00:
[...]

Sommigen zeggen dat een AMD Athlon 3000+ gelijk staat aan een Intel Pentium 4 3 GHZ, anderen zeggen dat AMD veel sneller is en weer anderen zeggen dat Intel sneller is (bij die vergelijking dus).

En het systeem staat er ;)
amd is sneller in games en office intel is beter in video bewerking
een amd 3000+ en een 3GHz pentium zijn nagenoeg gelijk het is maar net wat je meer doet

SLI heb je 2 video kaarten voor nodig !!!!!!! (dit valt ver buiten jouw budget tenzij je voor goedkopere kaarten gaat maar dan is het een beetje zonde sli te gebruiken)

in de best buy guide staat een goede game pc voor 2000 euro hierop kan je de nieuwste games spelen op de hoogste resolutie (voor nu dan)

als dat teveel is zul je moeten downgraden bijv een AMD 3000+ inplaats van een 3500+ , of 2 x 512 MB inplaats van 2 x 1024 MB maar hoemeer je eraf haalt hoe minder hoog je spellen kan draaien een 6800 gt is een goede kaart maar je moet niet verwachten dat je F.E.A.R. (nieuw spel) op de allerhoogste resolutie kan draaien met 4x AA en AF

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-01 17:00

Turkish

zhé germans

averagegamer, welkom op GoT zoals je hebt kunnen lezen tijden het registreren is dit niet de manier om een topic te openen.
Lees voortaan ook de CSL policy door om te weten wat we in dit specifieke subforum van je verwachten :)

Kijk in Wat moet ik nemen? Is dit systeem goed? wat er in een boodschappenlijstjestopicstart hoort te staan. Bij gebrek aan eigen inzet gaat deze dicht :)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.