Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

2 drukschakelaar

Pagina: 1
Acties:
  • 87 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben opzoek naar een drukschakelaar waar je met 2 handen op 2 drukschakelaars tegelijk moet drukken om een machine te starten (wegens veiligheid).
Machine werkt op 230VAC.

Ik zou graag wat informatie willen hebben, hoe ik zoiets kan maken of waar ik die kan krijgen (kopen dus).

Ik heb wel ge-google-d maar kon niet veel over vinden.

Bedankt

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Dat is toch niet zo moeilijk? Je zet gewoon 2 schakelaars in serie en dan moet je ze allebij indrukken om machine te starten.

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

• Marck21
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14-11-2011
Al op ''veiligheidsschakelaar gezocht''? Plenty hits........

Asus A7V880 | AthlonXP 2500+ | Sapphire 9800 PRO | 2x256MB Kingston HyperX & 2x512MB Twinmos SpeedPremium | 80 GB SATA | 160 + 80 GB IDE

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:43
lemming_nl schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 11:04:
Dat is toch niet zo moeilijk? Je zet gewoon 2 schakelaars in serie en dan moet je ze allebij indrukken om machine te starten.
Wat als ze dan 1 schakelaar overbruggen (uit luiheid of gemak)? Dat moet voorzien zijn in de schakeling.
Ik ben mijn hersens aan het pijnigen, 5 jaar geleden heb ik dat nog op school gezien....

[ Voor 12% gewijzigd door naftebakje op 01-11-2005 11:15 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
naftebakje schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 11:13:
[...]

Wat als ze dan 1 schakelaar overbruggen (uit luiheid of gemak)? Dat moet voorzien zijn in de schakeling.
Ik ben mijn hersens aan het pijnigen, 5 jaar geleden heb ik dat nog op school gezien....
Je bedoeld dat iemand met opzet een draadje over een van de schakelaars heen zet? Ik denk dat iemand die dat doet ook om andere beveiligingen (of hij met erg goed (duur waarschijnlijk)) heen komt.

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

• naftebakje
lemming_nl schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 11:21:
[...]

Je bedoeld dat iemand met opzet een draadje over een van de schakelaars heen zet? Ik denk dat iemand die dat doet ook om andere beveiligingen (of hij met erg goed (duur waarschijnlijk)) heen komt.
Als een gewone machinebedienaar, die bijvoorbeeld met wat plakband een van de 2 schakelaars constant bekrachtigd, tussen de machine geraakt, ben jij verantwoordelijk voor zijn dood/verwonding. Als jij een schema gebruikt die dat onmogelijk maakt, en hij in de kast prutst tot het wel werkt, dan is hij zelf verantwoordelijk. En het lijkt me dat je geen doden op je geweten wil hebben.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Verwijderd

Topicstarter
lemming_nl schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 11:04:
Maar kan ik zonder probleem bij 230VAC, 2 drukschakelaar plaatsen? Moet er geen beveileging "iets" tussen komen?!

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2005 11:30 ]

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Naftebakje:
En dat wil je... hoe doen? Alles wat een mens uitvoert kan ook door iets anders gedaan worden, waardoor er nog steeds een veiligheidsrisico ontstaat.

mixer: Yep. Als jij 2 schakelaars pakt die 220V kunnen schakelen op de stroom die het apparaat trekt, en die in serie zet, ben je er. Basic voortgezet onderwijs natuurkunde.

Dit is trouwens niet heel erg electronica-achtig, meer electriciteit, vandaar dat ik 't naar SG schop.

[ Voor 53% gewijzigd door Sprite_tm op 01-11-2005 11:33 ]

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• naftebakje
Sprite_tm schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 11:30:
Naftebakje:
En dat wil je... hoe doen? Alles wat een mens uitvoert kan ook door iets anders gedaan worden, waardoor er nog steeds een veiligheidsrisico ontstaat.

mixer: Yep. Als jij 2 schakelaars pakt die 220V kunnen schakelen op de stroom die het apparaat trekt, en die in serie zet, ben je er. Basic voortgezet onderwijs natuurkunde.
Jij zet de TS aan tot dodelijke praktijken.
Er bestaat daar een schema voor, voor zover ik herinner heb je 2 relais nodig, en gebruik je dan de 2 contacten van de relais in serie om de machine in te schakelen. Door het schema rond de spoel van de relais vallen ze beiden uit zodra je 1 knop loslaat, en kan je ze niet starten zolang nog 1 relais bekrachtigd is....
Geef me nog even, tis een eindje geleden, maar ik zal er wel opkomen....

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Hmm, bij nader inzien is moven naar SG geen goed idee, daar kan de TS namelijk niet bij. Dan zet ik 'm liever hier op slot. naftebakje: als je nog op dat schema kan komen, kan je me dan even mailen? Dan edit ik 't in de sluitmessage erbij zodat de TS iig dat heeft.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Ik kreeg nog een mailtje van Naftebakje:
Hallo,

ivm naftebakje in "2 drukschakelaar"
, ik kan niet op het schema komen, en op internet wordt er meerdere
malen gemeld dat het nu wettelijk verplicht is een specifiek relais
hiervoor te gebruiken (anti tie-down two-button control relay), dat