[2000] Site links en costs

Pagina: 1
Acties:

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:28

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Topicstarter
Ik ben bezig met het opzetten van een 2000 test netwerkje waarin meerdere sites gedefinieerd zijn. Tussen deze sites liggen 2 verbindingen: een gesimuleerde T1 lijn en een backup isdn lijn. Het is de bedoeling dat de T1 lijn altijd voor inter site replicatie gebruikt word. De ISDN lijn dient alleen te worden gebruikt in geval van uitvallen van de T1 lijn.

Nu weet ik dat je voor elke site link een cost kan opgeven en dat de link met de laagste cost voorrang heeft. Op zich is dit vrij simpel en duidelijk. Mijn probleem is nu dat ik niet weet (en hierover geen informatie kan vinden) hoe ik nu onderscheid kan maken tussen de logische netwerk verbinding over de T1- en de ISDN-lijn. M.a.w hoe zorg ik er voor dat Windows 2000 Server het verschil tussen beide verbindingen ziet zodat hij inderdaad de goede sitelink bij de goede netwerkverbinding pakt?

Simpelweg 2 identieke sitelinks maken met verschillende costs is niet genoeg natuurlijk.

Wie kan me dit uitleggen ?

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:37
Dit los je meestal op via route tabellen op routers en niet via wIndows.

• Bor

Bor

Topicstarter
Rolfie schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 12:33:
Dit los je meestal op via route tabellen op routers en niet via wIndows.
En hoe wil je dan de link leggen tussen de site links en de logische route door het netwerk? Windows moet wel "zien" dat het een andere verbinding heeft anders zal het nooit de site link met de hogere cost (de ISDN lijn) gaan gebruiken.

• Rolfie
In dit soort oplossingen heb je meestal een hardware matige router die de routes bij houdt.
Je maakt dus gewoon gebruik van 1 link tussen de sites, alleen je router bepaald dus hoe men naar de andere site komt, standaard via T1 en als 2de mogelijkheid via de ISDN.
Als eerste gebruikt die je T1 lijn, mocht die uitvallen dan zal die gaan routeren via de ISDN router. Ik ben bang dat dit alleen bij jouw niet gaat werken. Immers je moet een router hebben die deze verbindingen beheerd.

je moet je misschien afvragen of je het wel nodig hebt. Als beide DC ook GC servers zijn, dan heb je de T1 verbinding niet meer nodig. Je hebt op dat moment geen replicatie meer tussen je DC's maar zolang de verbinding niet langer dan 60dagen uit is, dan heb je geen probleem. Uiteraard worden wijzingen tijdelijk niet door gevoerd in je AD.

Hoe belangrijk is dus de replicatie bij een uitval? Gaat er bv meer data verkeer over (Exchange, SMTP, HTTP, SQL of......).

Waar je nog mee zit is dat als je RPC gebruikt al replicatie, dat de ISDN verbinding al actief moet zijn. Als nog verbinding moet maken, dan weet ik niet of de replicatie successvol zal zijn. Misschien is het veiliger om SMTP hiervoor te gaan gebruiken. Een nadeel van SMTP is alleen je replicatie niet kan beheren. Daarbij moet je voor SMTP ook eerst een CA opzetten.

In theorie kan ik het volgende voor je bedenken.
Maak een 3de site, hang daaraan je subnets van je ISDN routers. Maak tussen deze sites een site replicatie met een langere waarde. In theorie moet je replicatie over de 2de site gaan lopen als je T1 verbinding.

[ Voor 26% gewijzigd door Rolfie op 01-11-2005 19:21 ]

• Bor

Bor

Topicstarter
Rolfie schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 18:58:
In dit soort oplossingen heb je meestal een hardware matige router die de routes bij houdt.
Je maakt dus gewoon gebruik van 1 link tussen de sites, alleen je router bepaald dus hoe men naar de andere site komt, standaard via T1 en als 2de mogelijkheid via de ISDN.
Als eerste gebruikt die je T1 lijn, mocht die uitvallen dan zal die gaan routeren via de ISDN router. Ik ben bang dat dit alleen bij jouw niet gaat werken. Immers je moet een router hebben die deze verbindingen beheerd.

je moet je misschien afvragen of je het wel nodig hebt. Als beide DC ook GC servers zijn, dan heb je de T1 verbinding niet meer nodig. Je hebt op dat moment geen replicatie meer tussen je DC's maar zolang de verbinding niet langer dan 60dagen uit is, dan heb je geen probleem. Uiteraard worden wijzingen tijdelijk niet door gevoerd in je AD.

Hoe belangrijk is dus de replicatie bij een uitval? Gaat er bv meer data verkeer over (Exchange, SMTP, HTTP, SQL of......).
Er zijn gewoon 2 routers (cisco) die ik heb gebruikt met back 2 back kabels om de verbindingen te realiseren. Hoe het betreft configuratie van de lijn en isdn backup lijn gaat is mij ook wel duidelijk. Het punt zit hem in de configuratie van de site links zodat de ISDN verbinding zal worden gebruikt (met bijvoorbeeld een veel lager replicatieinterval) in geval de T1 uit zal vallen.

In veel examen vragen / voorbeelden in boeken komt een dergelijke opstelling naar voren. Een configuratie word er helaas nooit bij gegeven.Dat is het punt waar ik vast kom te zitten.

• Rolfie
Ik weet weinig van cisco af, maar kan je bv het volgende configueren:
Over de T1 lijn, zowel RPC als SMPT verkeer wordt door gelaten. Over de ISDN lijn wordt alleen SMTP verkeer toe gelaten.
Als dit kan dan kan je 2 replicaties maken, RPC bv iedere 15Min en SMTP om de 4 uur.

Als de T1 verbinding actief is, repliceren je DC's via beide, maar als je T1 uitvalt, dan wordt alleen maar SMTP verkeer tussen die DC's toegelaten. Hierbij is het natuurlijk wel belangrijk dat je een ander RPC verkeer hebt lopen tussen de 2 DC's.

• Bor

Bor

Topicstarter
Rolfie schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 19:41:
Ik weet weinig van cisco af, maar kan je bv het volgende configueren:
Over de T1 lijn, zowel RPC als SMPT verkeer wordt door gelaten. Over de ISDN lijn wordt alleen SMTP verkeer toe gelaten.
Als dit kan dan kan je 2 replicaties maken, RPC bv iedere 15Min en SMTP om de 4 uur.

Als de T1 verbinding actief is, repliceren je DC's via beide, maar als je T1 uitvalt, dan wordt alleen maar SMTP verkeer tussen die DC's toegelaten. Hierbij is het natuurlijk wel belangrijk dat je een ander RPC verkeer hebt lopen tussen de 2 DC's.
Hoewel dat een mogelijke oplossing is voor het probleem is het niet precies wat ik bedoel.
De oplossing die jij aandraagt richt zich op het cisco / netwerk platform. Het gaat me juist om de configuratie aan de windows kant. Volgens de boeken moet dit in te stellen zijn. Ik kan echter niets over het "hoe" vinden.

• Rolfie
Wat jij wilt is dat je WAN verbindingen hardwarematig (=CISCO) redundant moet zijn, en daar moet Windows zich op aanpassen. Standaard is dat niet mogelijk tot zover ik weet. Je zou misschien wat via scripting kunnen doen, maar das een hoop werk, en ik heb mijn twijfels dat stabiel blijft werken.

Replicatie is zo opgebouwd dat je via verschillende ringen kan repliceren. Als je normaal repliceert via A – B – C – D – E –A, en tussen C en D valt de verbinding uit, dan zal die willen repliceren via D – E – A – B – C. In dit geval moeten dus de sites via een ring met elkaar verbonden zijn.

Een andere oplossing dan wat ik genoemd hebt zou ik dus niet 123 weten, en ik weet ook niet of het technisch dan wel kan werken.

[ Voor 7% gewijzigd door Rolfie op 01-11-2005 20:06 ]

• Bor

Bor

Topicstarter
Rolfie schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 20:05:
Wat jij wilt is dat je WAN verbindingen hardwarematig (=CISCO) redundant moet zijn, en daar moet Windows zich op aanpassen.
Nee, dat is het juist niet. Deze hele proefopstelling is opgebouwd om uit te zoeken hoe dit in Win2k geconfigureerd moet worden. Dat is namelijk het punt waar ik steeds spaak op loop. Veel boeken / examenvragen schetsen een situatie waarin er 2 verbindingen zijn tussen 2 sites waarbij de 2e verbinding de replicatie (met dus een lagere frequentie) over neemt zodra de eerste verbinding weg valt.

Het geheel schuilt hem nou juist in de omschrijving dat de replicatie met een lagere frequentie zal worden hervat. Dat is volgens mij alleen maar mogelijk indien je 2 sitelinks definieert.

Dat je via (transistive) andere sites kunt repliceren weet ik. In het geval waar ik nu over spreek zijn er echter maar 2 sites.

Een mogelijke oplossing met 3 sites is vrij duidelijk:

Site A - T1 - Site B - T1- Site C - ISDN - Site A

Op die manier kun je door middels van costs ervoor zorgen dat altijd de snelle T1 verbindingen worden gekozen en de ISDN als de normale route niet beschikbaar ik.

Maar nu de opstelling:

Site A - T1 - Site B
Site A - ISDN - Site B

[ Voor 24% gewijzigd door Bor op 01-11-2005 20:23 ]

Pagina: 1