Toon posts:

[xhtml] - <input> not alowed in <form> ?!

Pagina: 1
Acties:
  • 395 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik valideer mijn pagina met Homesite, de ingebouwde validator, maar die geeft me een toch wel merkwaardige foutmelding:
The tag:"input" is not allowed within: "form" It is only allowed within: a, abbr, acronym, address, b, bdo, big, caption, cite, code, dd, del, dfn, div, dt, em, fieldset, h1, h2, h3, h4, h5, h6, i, ins.

Hij zegt dus dat mijn <input type="text" /> niet binnen de <form action=""> voor mag komen ...

Apparte beredenering, waar naar mijn idee weinig van klopt.
Iemand een idee hoe dit komt ?

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

<fieldset>

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 26-04 01:49

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Is de validator van Homesite wel een beetje recent en XHTML compatible? :) Ik zou em eens gewoon door de validator van W3C halen en kijken wat die zegt.

Tesla Model Y RWD (2024)

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

--MeAngry-- schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 10:13:
Is de validator van Homesite wel een beetje recent en XHTML compatible? :) Ik zou em eens gewoon door de validator van W3C halen en kijken wat die zegt.
dat is echt wel goed, een input element kan niet rechtstreeks in een form, er moet "iets" omheen :)
vaak gebruik je dus (op zijn minst) een fieldset.

Verwijderd

Topicstarter
Het was idd de <fieldset> die ik even over het hoofd zag. Thanx anyway.

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08-01 11:17

disjfa

be

Erkens schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 10:14:
[...]
dat is echt wel goed, een input element kan niet rechtstreeks in een form, er moet "iets" omheen :)
vaak gebruik je dus (op zijn minst) een fieldset.
En door een fieldset krijg je meteen een border er extra bij die vaak niet eens gewenst is. Maar in die melding van homesite worden toch al alle tags laten zien die je kan gebruiken :)

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

disjfa schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 10:20:
[...]

En door een fieldset krijg je meteen een border er extra bij die vaak niet eens gewenst is. Maar in die melding van homesite worden toch al alle tags laten zien die je kan gebruiken :)
goh, ooit gehoord van stylen :?
Met een fieldset groepeer je je elementen, en dat is iets wat _wel_ vaak gewenst is ;)

• disjfa

disjfa

be

Erkens schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 10:26:
[...]
goh, ooit gehoord van stylen :?
Met een fieldset groepeer je je elementen, en dat is iets wat _wel_ vaak gewenst is ;)
Niet alleen met een fieldset kan je elementen groeperen hoor. En waarom een element gebruiken waardoor je geforceerd word meer css aan te gaan maken. Ik zie niet geheel de logica in.

Het is waar dat het een leuk element is, dat zal ik zeker niet ontkennen. Voor formulieren is hij dan ook erg handig. Maar vaak overbodig.

Dus een meningsverschil. Mijn persoonlijke voorkeur gaat niet uit naar fieldsets.

[ Voor 8% gewijzigd door disjfa op 01-11-2005 10:29 ]

disjfa.nl

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

disjfa schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 10:29:
[...]

Niet alleen met een fieldset kan je elementen groeperen hoor. En waarom een element gebruiken waardoor je geforceerd word meer css aan te gaan maken. Ik zie niet geheel de logica in.

Het is waar dat het een leuk element is, dat zal ik zeker niet ontkennen. Voor formulieren is hij dan ook erg handig. Maar vaak overbodig.

Dus een meningsverschil. Mijn persoonlijke voorkeur gaat niet uit naar fieldsets.
ken je semantiek?

Verwijderd

fieldset is voor forms wat div is voor gewone tekst, blockquote voor citaten en map voor navigatie

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2005 10:46 ]

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 10:45:
fieldset is voor forms wat div p is voor gewone tekst, blockquote voor citaten en map voor navigatie
;)

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:01

Cyphax

Moderator LNX
Daar is je <form> toch voor. Daar zet je de velden in. Ik zie ook niet zogauw in waarom je ze naast in een form ook nog in een fieldset moet gooien? Maak het optioneel zou ik dan zeggen.
Verwijderd schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 10:45:
fieldset is voor forms wat div is voor gewone tekst, blockquote voor citaten en map voor navigatie
Ben ik het ook niet helemaal mee eens. Tekst zou ik niet willen vergelijken met een <input>.

[ Voor 33% gewijzigd door Cyphax op 01-11-2005 10:52 ]

Saved by the buoyancy of citrus

• disjfa

disjfa

be

Cyphax schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 10:51:
[...]
Daar is je <form> toch voor. Daar zet je de velden in. Ik zie ook niet zogauw in waarom je ze naast in een form ook nog in een fieldset moet gooien? Maak het optioneel zou ik dan zeggen.
Een formulier is een formulier. Daar heb je blokken in met data wat de gebruiker moet invullen. Als je maar één blok hebt is het toch niet erg deze neer te zetten. Dan heb je altijd hetzelfde in een formulier. Wel zo netjes ;)

disjfa.nl

Verwijderd

nee niet, da's juist mijn punt, div groepeert dingen als p, ul, ol, table etc, blockquote ook, maar dan zijn ze van iemand anders, fieldset groepeert ook dingen als p etc, maar die bevatten dan weer form elementen, map groepeert meestal lijsten.

deze elementen zijn een soort super block elementen, naast de gewone block elementen (p, hx, ul, ol, dl, table etc) heb je deze groeperende blockelementen (div, map, blockquote, form, fieldset en body), die op hun beurt weer block elementen bevatten (en soms inline, al zou ik dat afraden uit structureel oogpunt), ik noem ze graag structure level elements

zie ook m'n hele verhaal: http://www.rikkertkoppes.com/thoughts/general-html-structure

het voorbeeldje eruit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
<map>
  <h1>Navigation</h1>
  <ul />
</map>
<div>
  <h1>All about my dog<h1>
  <p /><ul /><table /><!-- etc -->
  <div>
    <h2>Subchapter</h2>
    <p />
  </div>
</div>
<form>
  <h1>React</h1>
  <p>something on the use of this form</p>
  <fieldset>
    <legend />
    <h2>Subset</h2>
    <p><label /><input /></p>
  </fieldset>
</form>

<form> en <fieldset> hebben dezelfde structurele eigenschappen als div (en map)

[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2005 11:27 ]

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:29

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Cyphax schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 10:51:
Daar is je
toch voor. Daar zet je de velden in. Ik zie ook niet zogauw in waarom je ze naast in een form ook nog in een fieldset moet gooien? Maak het optioneel zou ik dan zeggen.
Bestelling

Adres gegevens

Billing gegevens

--

Alvast drie apparte groepen die allemaal binnen 1 formulier horen.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Janoz schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 11:41:
[...]

Bestelling

Adres gegevens

Billing gegevens

--

Alvast drie apparte groepen die allemaal binnen 1 formulier horen.
Maar als ik alleen Bestelling heb vind ik het wat overdone dat ik daar per se een fieldset moet aanmaken.
Voor meerdere groepen is het handig, dat zal ik zeker niet ontkennen. :)

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Cyphax schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 11:43:
[...]

Maar als ik alleen Bestelling heb vind ik het wat overdone dat ik daar per se een fieldset moet aanmaken.
Voor meerdere groepen is het handig, dat zal ik zeker niet ontkennen. :)
maar dan nog is het een groep "Bestelling" dat het de enige groep is is natuurlijk niet boeiend, het is en blijft een groep.
Daarnaast weet je nooit of er ooit nog een nieuwe groep bij komt.

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Erkens schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 11:55:
[...]

maar dan nog is het een groep "Bestelling" dat het de enige groep is is natuurlijk niet boeiend, het is en blijft een groep.
Daarnaast weet je nooit of er ooit nog een nieuwe groep bij komt.
Daar heb je ook helemaal gelijk in, ik vind het alleen wat overbodig om er een hele fieldset bij te MOETEN maken, da's alles. :)
Het is verder geen ramp en strict genomen dus inderdaad wel zo netjes.

• disjfa

disjfa

be

Cyphax schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 12:00:
[...]
Daar heb je ook helemaal gelijk in, ik vind het alleen wat overbodig om er een hele fieldset bij te MOETEN maken, da's alles. :)
Het moet ook niet, het is een richtlijn :P

disjfa.nl

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
disjfa schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 12:01:
[...]

Het moet ook niet, het is een richtlijn :P
Dan valideert je pagina niet, en ik wil me gaarne houden aan die richtlijnen, dus het is inderdaad geen bittere noodzaak tenzij je aan de standaarden wil voldoen. :P

Pagina: 1