Ik ben bezig met het maken van een horizontale scrollbalk waar geen tekst in zit, maar plaatjes. Als je met je muis over de balk heen gaat, dan schuift ie naar links/rechts. De plaatjes worden dynamisch ingelezen uit een XML bestand. Hier is een voorbeeld van wat ik wil:
http://www.kirupa.com/developer/mx2004/thumbnails.htm
Hier zijn nog tal van andere voorbeelden over te vinden op het internet, maar ik moet het natuurlijk net iets anders hebben, waardoor ik even vast zit.
Wat ik wil is dat om elk plaatje nog een kadertje komt. Voor elk plaatje is dit in de scrollbalk altijd hetzelfde, maar dit kan nog wel eens een ander kleurtje hebben in een ander scenario. Het scriptje wat ik nu heb laadt als volgt een plaatje in de scrollbar:
tlistener is dan hetgene wat ervoor zorgt dat de scroller heen en weer gaat, en url is de url waar het plaatje staat dat uiteindelijk in de scrollbalk komt.
Nou dacht ik, ik maak een swf file met dat kadertje en een movieclip die bij het openen een variable inleest met een plaatje dat over het kadertje heen komt, bv:
frame1.swf?plaatje=image.jpg
inlezen van die variable in frame1.swf gaat zo:
Alleen kan ik op de een of andere manier geen variable inlezen met loadClip en als ik loadMovie gebruikt werkt het niet, want daar kun je weer geen 'addListener' gebruiken.
Dus de code van de scroller gaat voor 1 plaatje gaat van:
naar
Wie heeft er een idee? ik heb echt veel gezocht, maar mijn flash kennis laat me hier in de steek.
Roeland
http://www.kirupa.com/developer/mx2004/thumbnails.htm
Hier zijn nog tal van andere voorbeelden over te vinden op het internet, maar ik moet het natuurlijk net iets anders hebben, waardoor ik even vast zit.
Wat ik wil is dat om elk plaatje nog een kadertje komt. Voor elk plaatje is dit in de scrollbalk altijd hetzelfde, maar dit kan nog wel eens een ander kleurtje hebben in een ander scenario. Het scriptje wat ik nu heb laadt als volgt een plaatje in de scrollbar:
code:
1
2
3
4
| image_mcl = new MovieClipLoader(); image_mcl.addListener(tlistener); url = thumbnails[k]; image_mcl.loadClip(url, "thumbnail_mc.t"+k); |
tlistener is dan hetgene wat ervoor zorgt dat de scroller heen en weer gaat, en url is de url waar het plaatje staat dat uiteindelijk in de scrollbalk komt.
Nou dacht ik, ik maak een swf file met dat kadertje en een movieclip die bij het openen een variable inleest met een plaatje dat over het kadertje heen komt, bv:
frame1.swf?plaatje=image.jpg
inlezen van die variable in frame1.swf gaat zo:
code:
1
2
3
| _root.onLoad(); loadimage = _root.plaatje; mc.loadClip(loadimage); |
Alleen kan ik op de een of andere manier geen variable inlezen met loadClip en als ik loadMovie gebruikt werkt het niet, want daar kun je weer geen 'addListener' gebruiken.
Dus de code van de scroller gaat voor 1 plaatje gaat van:
code:
1
| image_mcl.loadClip("plaatje.jpg", "thumbnail_mc.t"+k); |
naar
code:
1
| image_mcl.loadClip("frame1.swf?plaatje=image.jpg", "thumbnail_mc.t"+k); |
Wie heeft er een idee? ik heb echt veel gezocht, maar mijn flash kennis laat me hier in de steek.
Roeland