[Maya] Texture mapping boom

Pagina: 1
Acties:

• Undertaker2
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-04 11:52
Hallo mensen,

Ben wat bezig met Maya en nou heb ik een boom gemaakt:

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~snuve011/bram/boomtexture.jpg

Als ik er echter een texture op plak door bijvoorbeeld planar mapping of cylindrical mapping etc te gebruiken, dan krijg ik helaas allemaal vervormingen in de texture door de complexe asymetrische vorm.

Dus ging ik vervolgens met 3D paint aan de slag om er als een soort kwast een repeterende texture op te schilderen. Op een een of andere manier ga je ook hierbij heel erg zien hoe de UV verdeling is. Sommige stukken texture worden heel erg uitgerekt en da's niet mooi...

Als ik met de hand 't ding inkleur met 3D paint door gewoon lijntjes te trekken, dan omzijl ik het effect van de kleine onvolkomenheden in de UV layout. Maar bij de uitstekende tak is het zo erg dat je daar toch duidelijk gaat zien dat elke stip die ik zet daar een grote uitgerekte lijn wordt

M'n vraag is dan ook hoe ik op deze complexe vorm een texture kan plakken, schilderen of er gewoon op kan tekenen *zonder* dat je van die uitgerekte stukken texture krijgt...?

AMD PoloMarco 23500 gigakilometer - 96" Quadcrystal scherm - Detonator 28010.25 afgerond op 2 decimalen - PlakBand @ 768 TB - 512 GB ZIGB - UltraFlex 100 GPU @ 5.5 ghz / 10 ghz - Isootjes @ 1 GB/sec

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-04 18:36

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Ehm, bestaat er zoiets als UVW Unwrap ofzo, ik gebruik geen Max maar daar heb ik ooit eens van gehoord. Dat hij voor jou een complete uitslag maakt die je zelf in kunt gaan kleuren. En ja, als je dat doet kun je op de lange stukken wat verdichting aanbrengen zodat ze wel uitrekken, maar door de hoge verdichting trekt het weer vanzelf goed.

Anders zou je sowieso eens op texture tutorials kunnen zoeken, van 3dsMax zullen er bergen zijn en die zullen allemaal uitgebreid de verschillende mogelijkheden en technieken belichten :)

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs